Citat:
Ursprungligen postat av
HLundborg
Gustav deltog och höll tal under nationaldagsfirandet i svenskarnas hus förra året.
Här nedan skriver han om sitt besök;
https://nyatider.se/reflektioner-fran-nationaldagen/
Citat:
Ursprungligen postat av
Nyreggadjude
Det här skulle Dan och Magnus kunna använda som argument när de avslutar nuvarande linje och kommer med något nytt projekt som de vill att folk ska stödja, precis som man startade DFS med hänvisning till att nationalister har varit naiva, gått fel väg, trott på parlamentarism: De har misslyckats, det här med att bygga från grunden och köpa tillbaka landet bit för bit visade sig vara fel taktik, så därför tar de nu helt nya tag och ägnar sig helt åt "metapolitiskt" arbete...vilket visserligen redan verkar vara en realitet även om de inte går ut med det i klara verba.
Problemet har hela tiden varit konstruktionen av Det Fria Sverige. Det var ju uppenbart från början att det inte var en vanlig ideell förening. Utan istället en förening där Dan & Magnus satt på makten och hade skrivit reglerna så att de inte skulle kunna bli bortröstade och att de en dag skulle kunna flytta tillgångarna till en ny ägare. Så risken fanns ju hela tiden där. Det var bara att läsa föreningens stadgar. Går man tillbaka i tråden så har detta påvisats för många år sedan.
Och vips så blev det så.
Så jag kan tänka mig att flera har varit skeptiska till att engagera sig för mycket i DFS. Visst, litegrann har väl folk deltagit. Men i.o.m. att risken alltid fanns där, så vill man ju inte satsa allt på det.
När DFS var så toppstyrt, och det fanns en risk att man skulle kunna bli blåst på allt som byggts upp inom föreningen, så flyttar man ju inte till en annan del av Sverige för att delta i det där.
Det är ju skillnad mot DFS och t.ex. Free State Project i USA. Free State Project valde ut en stat i USA, och folk registrerade intresse att flytta dit om kritisk massa uppnåddes, och så skedde det. Men mig veterligen har det aldrig funnits något medlemskap och krav att betala pengar till någon elit i Free State Project. Utan det var bara ett projekt att få frihetliga individer att flytta och bosätta sig på samma plats. Inga årsabonnemang, inga gubbar i toppen, inget gemensamt hus, ingen som lyfter lön för att skriva på sin egna privata blogg, etc.