2026-08-05, 17:46
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Inget illa ment, men det är på något sätt passande att du (som en av flashbacks mest efterblivna skribenter) och DFS-gänget har hittat varandra. Det är definitivt inget självskadebeteende att skapa en sekt så efterbliven att bara Sveriges "JohansSverkersson":ar är intresserade. Det är metapolitisk briljans.

Du tycker DFS/Vårdkasen ska läggas ner alltså? Varför det?
Citera
2026-08-05, 17:49
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du tycker DFS/Vårdkasen ska läggas ner alltså? Varför det?
Jag tycker illa om att de lurar idioter på pengar (jag är ingen cyniker - jag tycker inte att man ska utnyttja folk bara för att de är utnyttjningsbara), i övrigt så spelar det väl inte så stor roll vad de gör. Det stör mig dock att de pratar så mycket om nationalism och rörelsen och allt sånt, som att de vill göra sig till talespersoner för något de är så enormt långt borta från. Det är smutsigt.
Citera
2026-08-05, 17:50
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jag tycker illa om att de lurar idioter på pengar (jag är ingen cyniker - jag tycker inte att man ska utnyttja folk bara för att de är utnyttjningsbara), i övrigt så spelar det väl inte så stor roll vad de gör. Det stör mig dock att de pratar så mycket om nationalism och rörelsen och allt sånt, som att de vill göra sig till talespersoner för något de är så enormt långt borta från. Det är smutsigt.

Du är bara butthurt för att Vårdkasen inte tror på din älskade sekt Afs.
Citera
2026-08-05, 22:10
Avstängd
JojoRabbits avatar
Citat:
Inget illa ment, men det är på något sätt passande att du (som en av flashbacks mest efterblivna skribenter) och DFS-gänget har hittat varandra. Det är definitivt inget självskadebeteende att skapa en sekt så efterbliven att bara Sveriges "JohansSverkersson":ar är intresserade. Det är metapolitisk briljans.

Jag tror inte du ska se "JohanSverkersson" som någon Sverigevän eller nationalist alls, du ska se hen för van den är, en subversiv agent som lajvar nationell. Hen är precis som en viss Fuentes, ständigt på jakt att vilja skapa drama emellan de nationella/sverigevänliga grupperna och spelar ut dem mot varandra. Det är precis i den kategorin du hittar "JohanSverkersson" och hens subversiva kamrater. Då blir hans rotvälska här plötsligt logisk.
Citera
2026-08-06, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Du är bara butthurt för att Vårdkasen inte tror på din älskade sekt Afs.

Det vore lite lustigt om det går någorlunda bra för Kasslern och Skalle-Per den här gången. I de två tidigare riksdagsvalen var Dan och Magnus AFS-påhejare och Dan var till och med obetald valarbetare. Kanske Magnus också... om han orkade röra på fläsket. De riksdagsvalen var rediga praktfiaskon för AFS - med gubbdagisgänget i ryggen. Men nu har AFS övergivits i Älgarås. Vänder det för Kasslern nu?
Citera
2026-08-06, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Har Dan & Magnus något emot Gustav Kasselstrand? Är det något gammalt groll från Svenskarnas Parti-tiden? Jag begriper inte hur Dan & Magnus kan stödja SD med deras "Öppen svenskhet", svenskhet sitter i passet https://www.friatider.se/akesson-svenskheten-sitter-i-passet, för fortsatt massinvandring, pratar inte återvandring, pratar inte längre folkutbytet, etc. Jag trodde att Dan & Magnus stod närmre åsikterna som Alternativ För Sverige har. Men uppenbarligen måste det ju ligga någon konflikt där bakom mellan dem och Gustav Kasselstrand, annars begriper jag inte hur de fortfarande kan stödja Sverigedemokraterna.

Tycker också det är märkligt att de börjat stödja Sverigedemokraterna först nu. Nu när de blivit pro massinvandring, osv. Snacka om att vara sena till festen. De riktiga nationalisterna överger ju SD. Och så kommer Dan & Magnus och nu plötsligt är Sverigedemokrater.

Det blev fiasko när SD pratade "folkutbyte" i EU-valet 2024. Det är ett katastroford - och just därför är det så omhuldat inom "rörelsen". Jag vet att Dan skrev en artikel där han försökte och misslyckades försvara ordet för några år sedan. Kanske har han förstått bättre nu? I så fall talar det till hans fördel.
Citera
2026-08-06, 02:44
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det vore lite lustigt om det går någorlunda bra för Kasslern och Skalle-Per den här gången. I de två tidigare riksdagsvalen var Dan och Magnus AFS-påhejare och Dan var till och med obetald valarbetare. Kanske Magnus också... om han orkade röra på fläsket. De riksdagsvalen var rediga praktfiaskon för AFS - med gubbdagisgänget i ryggen. Men nu har AFS övergivits i Älgarås. Vänder det för Kasslern nu?

Fast DFS/Vårdkasen har alltid varit politiskt obunden. Dan och Magnus har själva sagt att de har medlemmar som är med i de flesta av riksdagspartierna.
Citera
2026-08-06, 05:19
Medlem
HLundborgs avatar
Gustav deltog och höll tal under nationaldagsfirandet i svenskarnas hus förra året.

Här nedan skriver han om sitt besök;

https://nyatider.se/reflektioner-fran-nationaldagen/
Citera
2026-08-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg
Gustav deltog och höll tal under nationaldagsfirandet i svenskarnas hus förra året.

Citat:
Kan svenska nationalister bringa liv i Älgarås? Kan man få svenskar att slå sig ned här i norra Skaraborg som inhemska nybyggare? Kan Sverige få ett slags mo­dern motsvarighet till den gröna vågen, men med natio­nell profil?

Det har visat sig vara betydligt svårare än man kan tro. Inflyttningen blev inte så stor som Det fria Sverige hade hoppats på. Och en del av dem som tidigt flyttade in, har flyttat därifrån...Inflyttningen av nationalister har ändå varit relativt begränsad. Visst, en viss etablering har skett, särskilt av enskilda personer, men det svåraste tycks vara att få hela familjer att flytta dit.

De ursprungliga planerna om att ta över byn, och i princip ha träffar och möten i huset varje vecka, behövde modifieras.

Det här skulle Dan och Magnus kunna använda som argument när de avslutar nuvarande linje och kommer med något nytt projekt som de vill att folk ska stödja, precis som man startade DFS med hänvisning till att nationalister har varit naiva, gått fel väg, trott på parlamentarism: De har misslyckats, det här med att bygga från grunden och köpa tillbaka landet bit för bit visade sig vara fel taktik, så därför tar de nu helt nya tag och ägnar sig helt åt "metapolitiskt" arbete...vilket visserligen redan verkar vara en realitet även om de inte går ut med det i klara verba.
Citera
2026-08-06, 14:03
Medlem
gotets avatar
Vårdkasen är bara skräp! Dan Eriksson och Magnus Söderman gillar att skinna svenska nationalister på alla pengar och tillgångar. De vill äga allt själva och ha mycket resurser.
Citera
2026-08-06, 15:15
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HLundborg

Citat:
Ursprungligen postat av Nyreggadjude
Det här skulle Dan och Magnus kunna använda som argument när de avslutar nuvarande linje och kommer med något nytt projekt som de vill att folk ska stödja, precis som man startade DFS med hänvisning till att nationalister har varit naiva, gått fel väg, trott på parlamentarism: De har misslyckats, det här med att bygga från grunden och köpa tillbaka landet bit för bit visade sig vara fel taktik, så därför tar de nu helt nya tag och ägnar sig helt åt "metapolitiskt" arbete...vilket visserligen redan verkar vara en realitet även om de inte går ut med det i klara verba.

Problemet har hela tiden varit konstruktionen av Det Fria Sverige. Det var ju uppenbart från början att det inte var en vanlig ideell förening. Utan istället en förening där Dan & Magnus satt på makten och hade skrivit reglerna så att de inte skulle kunna bli bortröstade och att de en dag skulle kunna flytta tillgångarna till en ny ägare. Så risken fanns ju hela tiden där. Det var bara att läsa föreningens stadgar. Går man tillbaka i tråden så har detta påvisats för många år sedan.

Och vips så blev det så.

Så jag kan tänka mig att flera har varit skeptiska till att engagera sig för mycket i DFS. Visst, litegrann har väl folk deltagit. Men i.o.m. att risken alltid fanns där, så vill man ju inte satsa allt på det.

När DFS var så toppstyrt, och det fanns en risk att man skulle kunna bli blåst på allt som byggts upp inom föreningen, så flyttar man ju inte till en annan del av Sverige för att delta i det där.

Det är ju skillnad mot DFS och t.ex. Free State Project i USA. Free State Project valde ut en stat i USA, och folk registrerade intresse att flytta dit om kritisk massa uppnåddes, och så skedde det. Men mig veterligen har det aldrig funnits något medlemskap och krav att betala pengar till någon elit i Free State Project. Utan det var bara ett projekt att få frihetliga individer att flytta och bosätta sig på samma plats. Inga årsabonnemang, inga gubbar i toppen, inget gemensamt hus, ingen som lyfter lön för att skriva på sin egna privata blogg, etc.
Citera
2026-08-06, 15:35
Medlem
Run3s avatar
Nu finns årsredovisningen för 2025 för Dan & Magnus bolag JWMS AB: https://www.allabolag.se/bokslut/jwms-ab/stockholm/ljudproduktion-musikproduktion/2KIIPVMI5YFXG. Man kan läsa att bolaget under år 2025 fått "Byggnader och mark" till ett värde av 1 miljon kronor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in