2026-08-06, 11:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Eh, va?

IACS håller nog inte med dig om typgodkännandet…
Vad jag menar är att om du har ett flygplan och kommer på att du vill flytta vindrutan 20 cm uppåt så kommer i princip all verifikations-testning av flygplanet få göras om. Det blir i allt väsentligt en ny flygplanstyp. Samma sak hände med de ökända helikoptrarna då FMV kom på att de ville ha 20 cm (?) ökad höjd i kabinen.

Om du på ett fartyg som detta bygger om rutorna på bryggan eller monterar en stor kran på fördäck så är det mer eller mindre fritt fram. Det underlättar för rederier och branschen i stort, men det innebär också mindre säkerhet. Jag menar förstås inte att arbetet inte kvalitetsäkras, utan att helhetsgreppet saknas.
Not.: Detta är mon bild som lekman; den som vet mer får gärna korrigera den.

Vad gäller typklassning av fartyg i allmänhet så faller det på att många bara byggs i 1-3 exemplar. Det säger sig självt att man då inte har samma uppföljning som för flygplan eller bilar byggda i serier om 100-tal eller 100 000-tal.
Citera
2026-08-06, 11:44
Medlem
Det kallas också sunt förnuft. När en båt på 90m med skymd sikt kör så är det omöjligt för dom att se allt som befinner sig rakt framför dom

Det är ju för vår skull dom kör, alla fartyg och dess besättning, för att vi vill ha varor importerade från hela världen så de som inte som några sjörövare som tar onödig plats på sjön

Intressant också att en myndighet påstår att fartyg ofta inte kan se mindre båtar pga blind spots.

Väldigt många "radarexperter" här hävdar ju att dom ser allt hela tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Dessa tips är för att minska risken för olyckor och för att öka fritidsbåtfantasternas sannolikhet att överleva. Helt horribelt och victimblaming kallar en del i tråden detta.

Att det inte går 100% i linje med sjövägsreglerna är det ingen tvekan om. Men vad spelar det för roll när en stor metallklump träffar dig i huvudet?

Better safe then sorry!
Citera
2026-08-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag tycker Australiens myndighet Department of Transport and Main Roads har en mkt mer sund inställning till båttrafik. Hade dessa rekommendationer tillämpats i Sverige hade vi ej haft detta problemet. Utdrag från deras egna säkerhetsblad Safe boating in ship navigation areas

Interactions between ships and small boats
The chances of large ships and small boats interacting
is high in shipping channels, pilot boarding grounds,
anchorages, swing basins or port berths. Skippers should
avoid or keep clear of these areas.
Ships can approach quickly and silently and do not have
brakes. Large ships often travel at speeds over 20 knots
and can have a stopping distance equal to 28 football fields
(2.5 nautical miles).
It only takes about 15 minutes from when a ship is spotted
on the horizon by a small boat until it might hit you. If the
engine fails on a small boat this time can be fatally short.
When travelling in narrower channels, such as entering a
port, large ships can have very low under-keel clearance and
cannot turn or slow down. Large ships can only move in the
designated shipping channels. Smaller boats need to avoid
them and give them right of way.

A small boat rarely appears on a ship’s radar and can be
unseen from the helm of a ship. Large ships have a blind
spot that can extend several nautical miles because the
bow of the ship and cargo obscures the view

Quick safety tips
• Maintain a constant and proper lookout at all times,
using all means available.
• Avoid travelling in a designated shipping channel.
Keep to the outer edge if you must do so.
• Monitor the appropriate VHF channel for the area
when near a shipping channel to keep up-to-date
with local traffic movement information.
• Don’t rely only on mobile phones for marine
communications – the ship’s captain or pilot won’t
know your number and you don’t know theirs!
• Always cross a shipping channel at 90 degrees
behind a ship and only when it is clear and safe to
travel. Never cross in front of a large ship. If a small
boat breaks down or runs out of fuel, this can end
with disastrous results.
• Between sunset and sunrise, and when visibility is
restricted, show correct navigation lights.
• Don’t anchor near, or fish in, channels or near
navigation aids marking a designated shipping lane.

Australien har ju väldigt annorlunda farvatten där de stora hamnarna är väldigt begränsade runt en handfull inlopp i hela (det väldigt stora) landet. I detta fall talar vi ju om ett lastfartyg som kör 5 timmar genom skärgårdsmiljö. Skulle man applicera detta på Stockholm så skulle ju antingen Stockholms hamn eller fritidsbåtsmiljön få stänga igen. (jag skulle rösta på den tidigare )

Jag bor och seglar mycket i Singapore. Här finns det också tydliga riktlinjer och alla mindre båtar med motor är skyldiga att ha AIS-transponder och ett slags förarbevis. Dock får man köra i alla hamnområden och farleder - hela landet är ju i princip bara en enda stor hamn.
Citera
2026-08-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Dessa tips är för att minska risken för olyckor och för att öka fritidsbåtfantasternas sannolikhet att överleva. Helt horribelt och victimblaming kallar en del i tråden detta. Psykologiskt fenomen efter en olycka säger andra. Allt för att min vill försvara sitt egna riskfyllda beteende.

Att det inte går 100% i linje med sjövägsreglerna är det ingen tvekan om. Men vad spelar det för roll när en stor metallklump träffar dig i huvudet?

Better safe then sorry!

Och du har rätt.... Många anser att man inte får skuldbelägga pappan öht för han lider redan så mkt.

För att det inte raka hända igen är det nog klokare om vi antar dessa rekommendationer (som jag klistrade in) och så slipper vi samma sak igen. Dessa rek borde iofs varit sunt förnuft/sjövett redan från början
Citera
2026-08-06, 11:55
Medlem
Citat:
Det kallas också sunt förnuft. När en båt på 90m med skymd sikt kör så är det omöjligt för dom att se allt som befinner sig rakt framför dom

Det är ju för vår skull dom kör, alla fartyg och dess besättning, för att vi vill ha varor importerade från hela världen så de som inte som några sjörövare som tar onödig plats på sjön

Intressant också att en myndighet påstår att fartyg ofta inte kan se mindre båtar pga blind spots.

Väldigt många "radarexperter" här hävdar ju att dom ser allt hela tiden...
Det finns en helt gäng med SOLAS-regler som ställer krav på fartygskonstruktioner och specifikt sikt från bryggan. Klassningssällskapet och s k port state controls håller koll på sådant. Vore intressant att se om Misje Verde har fått några PSC anmärkningar.
Citera
2026-08-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Australien har ju väldigt annorlunda farvatten där de stora hamnarna är väldigt begränsade runt en handfull inlopp i hela (det väldigt stora) landet. I detta fall talar vi ju om ett lastfartyg som kör 5 timmar genom skärgårdsmiljö. Skulle man applicera detta på Stockholm så skulle ju antingen Stockholms hamn eller fritidsbåtsmiljön få stänga igen. (jag skulle rösta på den tidigare )

Jag bor och seglar mycket i Singapore. Här finns det också tydliga riktlinjer och alla mindre båtar med motor är skyldiga att ha AIS-transponder och ett slags förarbevis. Dock får man köra i alla hamnområden och farleder - hela landet är ju i princip bara en enda stor hamn.

Hör dig!
Men samtidigt, tycker ändå detta är kloka ord och sunt förnuft... Jag tror fritidsbåtar kan hålla sig i kanten av farleden utan att krocka😉

Du vet givetvis mer om Australiens hamnar än mig, men dom har avsevärt mer kilometer kust remsa att ta hänsyn till
Citera
2026-08-06, 11:57
Medlem
Ja sånt kan du bättre än mig....

Jag har nu slått vad om en öl att dom hade ngn form av blind spot/skugga/teknikstrul på radar, så väntar med spänning på utredningen 😁😁

Citat:
Det finns en helt gäng med SOLAS-regler som ställer krav på fartygskonstruktioner och specifikt sikt från bryggan. Klassningssällskapet och s k port state controls håller koll på sådant. Vore intressant att se om Misje Verde har fått några PSC anmärkningar.
Citera
2026-08-06, 11:58
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ändå gjorde hon inte det, och har aldrig någonsin gjort innan heller.
Tänka sig.
Jag måste få tacka för kloka inlägg och en moderering av inläggen.

Vad är det för åklagare som beter sig som i detta fall. Han passar bättre på en sensationsblaska.
Senast redigerad av snigel1 2026-08-06 kl. 12:13.
Citera
2026-08-06, 12:04
Medlem
Citat:
Hör dig!
Men samtidigt, tycker ändå detta är kloka ord och sunt förnuft... Jag tror fritidsbåtar kan hålla sig i kanten av farleden utan att krocka😉

Du vet givetvis mer om Australiens hamnar än mig, men dom har avsevärt mer kilometer kust remsa att ta hänsyn till
Detta är ju egentligen bara en förlängning av regeln för trång farled att mindre båtar skall hålla sig väl styrbord i led. Jag tycker dock inte att det är helt tillämpligt i svensk skärgård. I Göteborgs inlopp kör jag alltid utanför bojarna med mindre båt - där kunde det vara regel. Och när jag skeppar segelfartyg ligger vi ofta och stryker bojarna.

Göteborg är en intressant parallel - det sker tusentals möten varje år mellan stora fartyg och fritidsbåtar. Och många båtar både korsar och kör i leden. Hur kommer det sig att de stora fartygen klarar att hantera denna situation väl, i måttliga farter och med god utkik? Oftast ligger de runt 8 knop tills de börjar närma sig Vinga. Och givetvis visar mindre båtar sjövett och håller god utkik. Egentligen ingen skillnad från Hakefjorden, bara att det är enormt mycket bredare, längre sträckor och mycket mycket mindre trafik.

Många svordomar har säkert uttalats från Stenas bryggor, men få liv har förlorats. För att summera så anser jag att både större fartyg och mindre båtar skall agera som i Göteborgs hamninlopp - och detta under 5 timmar om man kör ut från hamn i Uddevalla.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-06 kl. 12:11.
Citera
2026-08-06, 12:10
Medlem
Citat:
Detta är ju egentligen bara en förlängning av regeln för trång farled att mindre båtar skall hålla sig väl styrbord i led. Jag tycker dock inte att det är helt tillämpligt i svensk skärgård. I Göteborgs inlopp kör jag alltid utanför bojarna med mindre båt - där kunde det vara regel.

Göteborg är en intressant parallel - det sker tusentals möten varje år mellan stora fartyg och fritidsbåtar. Och många båtar både korsar och kör i leden. Hur kommer det sig att de stora fartygen klarar att hantera denna situation väl, i måttliga farter och med god utkik? Oftast ligger de runt 8 knop tills de börjar närma sig Vinga. Och givetvis visar mindre båtar sjövett och håller god utkik. Egentligen ingen skillnad från Hakefjorden, bara att det är enormt mycket bredare, längre sträckor och mycket mycket mindre trafik.

Många svordomar har säkert uttalats från Stenas bryggor, men få liv har förlorats.

Jag hör vad du säger och säger inte att du har fel.

Men om vi säger såhär, hur många av fritidsbåtsägarna tror du gör service på sina motorer enligt de rekommenderade intervallerna? Byte av olja, bränslefilter, diverse remmar och pumpar etc. Tror du alla gör det?
Det finns alltid en risk att få motorhaveri, är risken stor? Nej. Men eftersom risken finns, är det sunt att ligga mitt i en farled där det går stora fartyg som har begränsad sikt framåt med tanke på att saker alltid kan hända?

Jag anser inte det. Du får stå vid din åsikt, men jag har min😉

Jag menar inte att det var motorhaveri i detta fall, jag syftar bara på varför jag anser det är sunda regler att efterfölja.
Citera
2026-08-06, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag måste få tacka för kloka inlägg och en moderering av inläggen.

Vad är det för åklagare som beter sig som i detta fall. Han passar bättre på en sensationsblaska.

Tack! Ja, man undrar vad det är för åklagare och vad han har för agenda egentligen. Han jobbar i vart fall inte i sanningens och objektivitetens namn när han uttalar sig som han gör.

I grund och botten gäller samma regler för båda fartyget, de ska båda väja och de ska båda avge ljudsignal. Den ena kan inte initialt misstänkas utan att den andra också misstänks. Sedan allteftersom utredningen fortskrider kan man konstatetar vem som brustit i vilka ansvar, men att snipans kapten skulle stå helt utan ansvar här är fullständigt otänkbart.
Citera
2026-08-06, 12:22
Medlem
Citat:
Jag hör vad du säger och säger inte att du har fel.

Men om vi säger såhär, hur många av fritidsbåtsägarna tror du gör service på sina motorer enligt de rekommenderade intervallerna? Byte av olja, bränslefilter, diverse remmar och pumpar etc. Tror du alla gör det?
Det finns alltid en risk att få motorhaveri, är risken stor? Nej. Men eftersom risken finns, är det sunt att ligga mitt i en farled där det går stora fartyg som har begränsad sikt framåt med tanke på att saker alltid kan hända?

Jag anser inte det. Du får stå vid din åsikt, men jag har min😉

Jag menar inte att det var motorhaveri i detta fall, jag syftar bara på varför jag anser det är sunda regler att efterfölja.
Längesedan jag hade denna konversation, men jag har vänner som körde Stenabåt. De berättade om särskilda rutiner för fart och utkik under sommarhalvåret, minns inte alla detaljer. Sätt detta i kontrast mot en båt som kör genom Askeröfjorden och Hakefjorden i 12 knop i 5 timmar utan dedikerad utkik mitt i semestersäsong. Och givetvis är mindre båtar runt Göteborg mer medvetna om riskerna och visar oftast gott sjömanskap likaså.

Det går ju inte att säga att småbåtar skall hålla sig utanför leden i Hakefjorden för den mesta delen av leden är inte utmärkt med bojar, utan bara av landmassor. Och väl styrbord i led gäller som sagt.

Däremot så tycker jag att alla parter skall bete sig som om det var i Göteborg. Hade varit interessant med en intervju med Marstrandslotsarna om vilka speciella riktlinjer de har i sommarsäsong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in