Citat:
Ursprungligen postat av
Trulledentredje23r
Tänk att människor inom hästvärlden kan kalla detta för en ”tillrättavisning”. Jag har sett inlägg i sociala medier där vissa först försvarat handlingen, men enligt min uppfattning syns det ganska tydligt att det inte handlar om en vanlig tillrättavisning utan om ett medvetet och oacceptabelt agerande mot hästen.
Det känns svårt att tro att detta skulle vara första gången något sådant sker. Jag blir därför orolig för hur hästarna behandlas även när ingen ser.
Det som också gör mig illa berörd är att den andra personen, som först själv verkade slå eller använda hårda tag mot hästen, sedan stod kvar och såg på utan att ingripa när situationen fortsatte. Jag har svårt att förstå hur man kan acceptera ett sådant beteende.
Och hur kan människor som ser sig själva som djurvänner försvara sådana handlingar?
För mig är det självklart att man tar avstånd från våld och hårdhänt behandling av djur och inte aktivt stöttar personer eller verksamheter där sådant förekommer.
Jag tycker också att det är sorgligt för alla människor runt omkring, eftersom ett aggressivt beteende mot djur väcker många frågor om hur personen hanterar ilska och makt i andra situationer.
Intressant det du skriver!
Jag har många gånger påstått att det borde grävas mycket mer kring dessa stall, journalister skulle kunna få ”fantastiska” scoop om de vore en fluga på stallväggen men då har många travfolk i kör sagt: ”ånej, dessa hästar blir sååå bortskämda, de får äpplen å morötter varje dag å de får flätor i man å svans”
Jag vidhåller dock att alla misshandlar inte sina hästar i trav- och galoppvärlden men mörkertalet, för de som gör det, är enormt.