2026-08-06, 11:02
Medlem
Tänk att människor inom hästvärlden kan kalla detta för en ”tillrättavisning”. Jag har sett inlägg i sociala medier där vissa först försvarat handlingen, men enligt min uppfattning syns det ganska tydligt att det inte handlar om en vanlig tillrättavisning utan om ett medvetet och oacceptabelt agerande mot hästen.

Det känns svårt att tro att detta skulle vara första gången något sådant sker. Jag blir därför orolig för hur hästarna behandlas även när ingen ser.

Det som också gör mig illa berörd är att den andra personen, som först själv verkade slå eller använda hårda tag mot hästen, sedan stod kvar och såg på utan att ingripa när situationen fortsatte. Jag har svårt att förstå hur man kan acceptera ett sådant beteende.

Och hur kan människor som ser sig själva som djurvänner försvara sådana handlingar?

För mig är det självklart att man tar avstånd från våld och hårdhänt behandling av djur och inte aktivt stöttar personer eller verksamheter där sådant förekommer.

Jag tycker också att det är sorgligt för alla människor runt omkring, eftersom ett aggressivt beteende mot djur väcker många frågor om hur personen hanterar ilska och makt i andra situationer.
Citera
2026-08-06, 11:25
Medlem
Conny63s avatar
Då var sagan slut för dessa djurplågare .
Citera
2026-08-06, 11:33
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nu är jag ingen hästexpert, men förekommer inte liknande händelser varje dag när du ska köra in/lära unghästar tex? Inom dressyr och hoppning står ju tränarna och slår pinnar på smalbenen när de kör in dem har man ju sett många gånger.
Säger inte att det är rätt, men jag tror detta är rätt vanligt. Men att det sällan fångas på film.
Sen har väl inte inhyrda kuskar någon kännedom om detta som sällan träffar hästen mer än när de sätter sig och ska köra race.
Jag kan inget om hästar men det verkar ju va vanligt förekommande men även som amatör och okunnig så är det ju så klart en rimlig gräns där det blir övervåld. Förmodligen inte mätbar utan det blir en bedömning från dom som förstår sig på sånt. Men det känns ju ändå vettigt att våld måste förekomma men vad det låter så ska det va lättare markerande våld och inte våld för att man är grinig, trött eller hungrig och tar ut det på hästen.
Citera
2026-08-06, 11:38
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulledentredje23r
Tänk att människor inom hästvärlden kan kalla detta för en ”tillrättavisning”. Jag har sett inlägg i sociala medier där vissa först försvarat handlingen, men enligt min uppfattning syns det ganska tydligt att det inte handlar om en vanlig tillrättavisning utan om ett medvetet och oacceptabelt agerande mot hästen.

Det känns svårt att tro att detta skulle vara första gången något sådant sker. Jag blir därför orolig för hur hästarna behandlas även när ingen ser.

Det som också gör mig illa berörd är att den andra personen, som först själv verkade slå eller använda hårda tag mot hästen, sedan stod kvar och såg på utan att ingripa när situationen fortsatte. Jag har svårt att förstå hur man kan acceptera ett sådant beteende.

Och hur kan människor som ser sig själva som djurvänner försvara sådana handlingar?

För mig är det självklart att man tar avstånd från våld och hårdhänt behandling av djur och inte aktivt stöttar personer eller verksamheter där sådant förekommer.

Jag tycker också att det är sorgligt för alla människor runt omkring, eftersom ett aggressivt beteende mot djur väcker många frågor om hur personen hanterar ilska och makt i andra situationer.

Intressant det du skriver!
Jag har många gånger påstått att det borde grävas mycket mer kring dessa stall, journalister skulle kunna få ”fantastiska” scoop om de vore en fluga på stallväggen men då har många travfolk i kör sagt: ”ånej, dessa hästar blir sååå bortskämda, de får äpplen å morötter varje dag å de får flätor i man å svans”

Jag vidhåller dock att alla misshandlar inte sina hästar i trav- och galoppvärlden men mörkertalet, för de som gör det, är enormt.
Citera
2026-08-06, 11:38
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baron-brazil
Jag har nu sett filmen på twitter.
Det är så sjukligt vidrigt så man spyr.

Tränaren V.H med hästskötare går ut ur hästtransporten, öppnar den, sen slår hon med grimma över nosen vid minst 2 tillfällen.
V.H slår med arm & knytnäve mot hästens ansikte och hals minst 7-8 ggr och spöar den sen med grimman över kroppen.

Det här filmades från en bensinmack i lördags när han hade häst till start.

Människor som misshandlar djur har givetvis något i skallen som inte är som det ska, dom ska inte vara bland djur, det är de sista som ska vara bland djur.
Dom ska utsättas för minst likadan behandling.

Det problematiska med det här är att det förekommer inom travet, så jag hoppas att alla hästskötare en gång för alla ser till att hjälpa hästarna nu och dokumentera vad alla jävla grisar inom travsporten håller på med.

Något som är ännu sjukare är att det finns kuskar som väljer att köra åt den här tränaren idag på Mantorp.

Alla kuskar som väljer att köra hästar åt honom hädanefter är medskyldiga.

Om inte svensk travsport stänger av vederbörande på livstid så kan travsporten dra åt helvete och alla styrande med den!

Hej!!!

Kan du inte skriva fullständiga namnet??
V.H hjälper inte så mkt.
Citera
2026-08-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Jag kan inget om hästar men det verkar ju va vanligt förekommande men även som amatör och okunnig så är det ju så klart en rimlig gräns där det blir övervåld. Förmodligen inte mätbar utan det blir en bedömning från dom som förstår sig på sånt. Men det känns ju ändå vettigt att våld måste förekomma men vad det låter så ska det va lättare markerande våld och inte våld för att man är grinig, trött eller hungrig och tar ut det på hästen.
Är uppvuxen med den gamla stammens hästkarlar, men inte ens de skulle bete sig såhär. Situationen man ser ger iaf mig känslan om ren sadism.
Hade hästen t ex bitit eller huggit skötaren kan våldet vara befogat i rent självförsvar där och då. Men här verkar det som att hästen inte stått still i transporten och då är det djurplågeri alt misshandel
Citera
2026-08-06, 11:53
Medlem
Vad tycker hästägare om de som fått förtroendet att sköta deras hästar mot betalning om
att dessa misshandlar hästarna?

Blir inte hästar förbannade o biter sina plågoandar?

o slutligen - blir misshandlade hästar snabbare o bättre travare o vinnare på banorna?
Citera
2026-08-06, 12:02
Medlem
https://sportapp.travsport.se/sportinfo/licenseholder/ts762470/driverstatistics
Citera
2026-08-06, 12:07
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pexta

Jag tror överlag det förekommer onödigt och omotiverat våld mot djur. Hundar, Hästar, Grisar med elektrisk fösning mot sin död.
Problemet är nog oöverskådligt även inom travsporten där stora pengar står på spel.
Citera
2026-08-06, 12:07
Medlem
Conny63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vad tycker hästägare om de som fått förtroendet att sköta deras hästar mot betalning om
att dessa misshandlar hästarna?

Blir inte hästar förbannade o biter sina plågoandar?

o slutligen - blir misshandlade hästar snabbare o bättre travare o vinnare på banorna?
Man byter tränare omedelbart o ber dom skyldiga fara åt helvete . Man mår riktigt illa av detta
Citera
2026-08-06, 12:21
Medlem
De äro många som sitter med händerna i "samma syltburk" inom Travet.
Skulle inte förvåna mig om ST ger ett lätt straff för detta då det är Stall Denco.
Där det är samma två personer som står bakom stallet och äger alla hästarna.

https://sportapp.travsport.se/sportinfo/owner/ts243490/horses
Citera
2026-08-06, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElitPerra
Här har ni denna videon också

https://youtu.be/KY2Cz9zdqYw
Ok Bra att även denna film kommer upp på bordet. Förjävligt är det hur som helst.
Senast redigerad av Djuse 2026-08-06 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in