2026-08-06, 10:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Ja, det är skrämmande. Jag är dessutom ganska säker på att för några år sedan gick dessutom denna typen av fartyg helt utan lots till/från Uddevalla vilket i så fall är ännu mer skrämmande. Exakt hur reglerna ser ut idag är jag inte säker på.

Fullt möjligt. Lots kostar pengar, och om man ofta går till Uddevalla eller Stenungsund kan man befrias från lotsplikten, om man har ett godkänt befäl som har de kunskaper som lotsen annars skulle bidragit med. Lotsdispens kan då utfärdas. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/sjotrafik-och-hamnar/lotsning/lotsdispens/
Citera
2026-08-06, 10:51
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Å inte bad lotsen om det heller.

Mitt stalltips är extremt dålig sikt under ett antal minuter.
Faller det under lotsens ansvar?
Obs, jag är landkrabba så jag är bara nyfiken.
Citera
2026-08-06, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Fullt möjligt. Lots kostar pengar, och om man ofta går till Uddevalla eller Stenungsund kan man befrias från lotsplikten, om man har ett godkänt befäl som har de kunskaper som lotsen annars skulle bidragit med. Lotsdispens kan då utfärdas. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/sjotrafik-och-hamnar/lotsning/lotsdispens/

Verkar onödigt riskfyllt när det är så pass trångt som det är mellan Stenungsund och Uddevalla.
Citera
2026-08-06, 10:56
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag vill påminna om att Misje Verdes kurs varit spikrak enligt de utdrag jag sett och med det vet man att Misje Verde felat utan någon tvekan.

Att snipan inte vidtagit någon åtgärd är även det väldigt troligt med tanke på Misje Verdes troligen spikraka kurs. Det skulle innbära att även snipan felat. Möjlgtvis har snipan vidtagit åtgärd men i så fall alldeles för sent eller för lite.

Om snipan vänder sig bak och ser fartyget på 500 meters avstånd så är det ju inte uppenbart att det där fartyget är på väg rakt mot mig och kommer att behålla sin kurs och inte gira åt något håll. Det är ju först på slutet som kollisionen blir uppenbar. Svårt att säga exakt avstånd.

Sedan är det ju ingen som sitter och tittar bakåt på ett fartyg bakom hela tiden tills det har passerat utan man måste ju även titta framåt.

Jag nämner Stockholm som referens hela tiden för att det är mycket trängre passager där och att det är väldigt öppet i Hakefjorden vid olycksplatsen. Bara för att man ser ett fartyg på avstånd på t ex Björköfjärden i Mälaren så sätter man inte av i full fart åt styrbord
Citera
2026-08-06, 10:58
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC
Enligt uppgift var de 7 i besättningen på Mishe Verde. Med all sannolikhet Befälhavare, 2 styrmän, 2 matroser, teknisk chef, kock.

Styrmän och matroser arbetar 6/6, vilket innebär 6 timmars arbete, 6 timmars vila. Dygnet runt, alla dagar. Vid avgång och ankomst purras alla upp även om det är vilotid.

Befälhavaren är alltid i tjänst (möjligen går även han vakt) och sover bara när möjlighet ges, på öppet vatten.

Jag gissar att de ombordanställda arbetar 1 månad på och 1 månad av.
Jag lovar, de är vrak när de mönstrar av efter 1 månads tjänstgöring.

Det borde varit 2 matroser på utkik när lots är ombord, men troligen var det inte det.

Jag har själv varit till sjöss under ganska många år och ser det uppenbart orimliga.

Rederiets VD säger själv till DN att det var närmare myteri ombord.
Citera
2026-08-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Om snipan vänder sig bak och ser fartyget på 500 meters avstånd så är det ju inte uppenbart att det där fartyget är på väg rakt mot mig och kommer att behålla sin kurs och inte gira åt något håll. Det är ju först på slutet som kollisionen blir uppenbar. Svårt att säga exakt avstånd.

Sedan är det ju ingen som sitter och tittar bakåt på ett fartyg bakom hela tiden tills det har passerat utan man måste ju även titta framåt.

Jag nämner Stockholm som referens hela tiden för att det är mycket trängre passager där och att det är väldigt öppet i Hakefjorden vid olycksplatsen. Bara för att man ser ett fartyg på avstånd på t ex Björköfjärden i Mälaren så sätter man inte av i full fart åt styrbord

Jag vet inte. Om jag låg mitt i farleden och det kom ett fartyg bakom som körde ikapp så hade iaf jag haft bra kollpå det. Men det är bara jag. Det är väl ingen som sagt att man ska sitta och stirra stint bakåt?

Men jag vet ju också hur det kan gå till ombord på de fartygen och litar inte på deras befäl en sekund.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-06 kl. 11:04.
Citera
2026-08-06, 11:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Marinen delar ett radarsystem med kustbevakningen och trafikverket. Exakta läget för de radarstationerna (litet drygt 50 runt kusterna) är "hemligt", så positionerna är inte offentliga (radartornen är dock inte särskilt hemliga, de är höga och det sitter en kompetent fartygsradar i toppen).

På Google Maps finns en lotsutkiksplats c:a 10km från olycksplatsen. Inga hinder finns mellan utkiksplatsen och olycksplatsen.
https://maps.app.goo.gl/6k6AqjTKUocAzFbN9
Citera
2026-08-06, 11:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Verkar onödigt riskfyllt när det är så pass trångt som det är mellan Stenungsund och Uddevalla.

Det kan man tycka. Jag informerade bara om att institutet finns.
Citera
2026-08-06, 11:11
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag vet inte. Om jag låg mitt i farleden och det kom ett fartyg bakom som körde ikapp så hade iaf jag haft bra kollpå det. Men det är bara jag. Det är väl ingen som sagt att man ska sitta och stirra stint bakåt?

Men jag vet ju också hur det kan gå till ombord på de fartygen och litar inte på deras befäl en sekund.

Men snipan låg inte mitt i farleden.
Citera
2026-08-06, 11:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristoferA
På Google Maps finns en lotsutkiksplats c:a 10km från olycksplatsen. Inga hinder finns mellan utkiksplatsen och olycksplatsen.
https://maps.app.goo.gl/6k6AqjTKUocAzFbN9

Säkerligen har den snurrat som vanligt, och har man sparat data lär den (och andra) radarplatser haft information som kan tolkas i efterhand. Det kan till och med vara så att rådata sparats, inte bara den filtrerade informationen som presenteras litet mer meningsfullt på displayerna. Men det vet jag inte.
Citera
2026-08-06, 11:13
Medlem
Håller med, väldigt sund syn på saken!

Onödigt att många lägger ner energi på att friskriva den ene eller andre parten.

Förstår inte heller vissas argument som att ett fartyg i trafik har större ansvar än en snipaförare... Man har inte mindre ansvar i trafiken bara för att man har semester och inte kör kommersiellt...

Och helt plötsligt är flashback full med människor som bara för att de själva påstår att dom jobbar på båt eller vet vad en radar är så är dom fullfjädrade Sjöfartsjurister 😉

Citat:
Jag vill påminna om att Misje Verdes kurs varit spikrak enligt de utdrag jag sett och med det vet man att Misje Verde felat utan någon tvekan.

Att snipan inte vidtagit någon åtgärd är även det väldigt troligt med tanke på Misje Verdes troligen spikraka kurs. Det skulle innbära att även snipan felat. Möjlgtvis har snipan vidtagit åtgärd men i så fall alldeles för sent eller för lite.
Citera
2026-08-06, 11:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tråden är så full av oegentligheter att jag inte ids läsa igenom allt
Fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den?

Men hör man inte om ett stort fartyg närmar sig bakifrån?
Väsnas snipans motor så mycket?
Eller hade snipan en förarhytt som dämpade ljud utifrån?
Förklara gärna.
Här ser vi en MD21b som arbetar på 1500 rpm.
Det är den maskin som sannolikt satt i aktuell snipa och även ett rimligt varvtal för ekonomisk marschfart.

https://m.youtube.com/watch?v=VsyjJx_OrFQ&pp=ygUWdm9sdm8gcGVudGEgbWQyMSB pdyAyNQ%3D%3D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in