2026-08-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Det där mausoleet är också efter en av de största och mest kända svenskarna genom tiderna: John Ericsson.
Han var iofs född i Långbanshyttan som är en bruksort. Men han var ett geni från Värmland så nej, värmlänningar är inte lågbegåvade generellt.

Så om det finns ett geni så finns det inga lågbegåvade? Med den slutsatsen är du nog inte den vassaste k…
Citera
2026-08-05, 20:19
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Så om det finns ett geni så finns det inga lågbegåvade? Med den slutsatsen är du nog inte den vassaste k…

Exakt!

Om "lågbegåvade" är ämnet som diskuteras är det ofrånkomligt med självrannsakan.

Jag menar, om någon blir sjösjuk och inte har alla spyorna i kanoten, kantrar hela ekipaget
och alla indianerna drunknar i Medelhavet.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-08-05 kl. 20:23.
Citera
2026-08-05, 20:28
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Kanske är det så, förvisso, att om det finns ett geni någonstans, så blir alla andra i närheten statistiskt sett mer lågbegåvade än snittet.
Citera
2026-08-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Kanske är det så, förvisso, att om det finns ett geni någonstans, så blir alla andra i närheten statistiskt sett mer lågbegåvade än snittet.

Lågbegåvad är personer med iq 85 eller lägre. Men mindre begåvning än ett geni passar på de flesta
Citera
2026-08-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Alla md IQ över 90 har lämnat, det är bara renset kvar. Man skall heller inte glömma bort att vi utgår från en grupp som under lång tid varit gravt inavlad, varför IQ i kvarvarande grupp kan nå väldigt låga nivåer.

Men fungerar det verkligen så? Ashkenaziska judar har hög grad av inavel men har relativt hög intelligens. Är det något annat som spökar?
Citera
2026-08-05, 20:52
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Lågbegåvad är personer med iq 85 eller lägre. Men mindre begåvning än ett geni passar på de flesta
Är det där snittet ligger? Så lågt? Hujedamig!
Men jag tvivlar fortfarande på att just värmlänningar sticker ut, vid en djupare granskning.
Citera
2026-08-05, 21:11
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Men fungerar det verkligen så? Ashkenaziska judar har hög grad av inavel men har relativt hög intelligens. Är det något annat som spökar?

Judarna ligger inom sin folkgrupp, men inte med nära familjeband. Alltså ingen klanstruktur i klassisk bemärkelse och heller ingen inavel. Man behöver inte mäta IQ, man kan lätt se det då de saknar den låga pannan som blivit så vanlig inom många MENA grupper, mest iögonfallande kanske hos kurderna.
Citera
2026-08-06, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kör du SAAB?

90 smek gör 27 mil på 3 timmar förutsatt att det inte finns rondeller, korsningar, vägsniglar etc. Påstår du att gripen gå långsamt eller vad menas?
Citera
2026-08-06, 08:20
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Kan inte annat än hålla med men statistisk sett så är de Svenskar.

Det är grejen.

Blattar sprutar ut barn.
Som blir Svenskar i statistiken.

Trots detta så är regeringen bekymrad över nativiteten.

Gissa hur många av dem som är etniskt Svenska.
Jag säger gissa, för statistik saknas.
Citera
2026-08-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Finns en hel del amerikanska YT-kanaler där dom åker runt i Appalacherna och sydstaterna och dokumenterar förfallet. Väldigt intressant.

En svensk version av det samma vore guld. Inte pga något sensationssökande "sparka-neråt", utan för att riktigt ingående illustrera "utmaningarna" vi har med kombinationerna av bidragsbabbar och viljelösa ursvenskar.

Har själv pendlat mycket genom Bergslagen när jag jobbade (är numera pensionär). Redan då, innan blatteinvasionen peakade, var det deprimerande att se hålor som Munkfors, Molkom, Hällefors, Fagersta, Grängesberg m.m. Frågan är om inte Filipstad ändå tar priset. Ångest!!

Intressant iakttagelse -ja flera av dessa verkar ju nästan som vilda västern-städer i det att de växt ut snabbt när de industrialiserades o blev beroende av en enda stor arbetsgivare som när den stängde o drog t låglöneländer drog ur proppen. Tänker att det liknar guldrushstäder o som du säger, rostbältet i Amerika.

Samma utveckling hör man ju om i norra Frankrike , Belgien o Tyskland fast dessa städer kanske räddas av en större befolkningsmängd?

Synd att dessa städer inte längre har en lika driftig entreprenör som Karl IX! Han var en hårdhänt typ men han fick fart på Bergslagen o grundade ju flera av städerna, bland annat Filipstad ( om jag ej minns helt på tok!).

Det är på sätt o vis riktigt synd att inte det digitala arbetssättet har slagit igenom mer än vad det gjort för jag tänker att flera av dessa samhällen åter skulle kunna bli pärlor om de befolkades med folk med arbete så att skatteunderlaget förbättrades markant o behovet av service och butiker skulle öka. Men knepigt nog kanske just service o levande ställen m handel måste komma först för att just locka digitaliserade storstadsbor? Hönan o ägget…

Nå planerar i alla fall att ta mig åt västra Västmanland o trakterna norr om Örebro senare i sommar, ska bli intressant o troligen sorgligt.
Citera
2026-08-06, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
". Var femte person jag begraver har dött på grund av alkohol. Vissa veckor är det alla."

Det dör ca 3-4 personer i veckan i Filipstad och det finns två präster. Även om nu denna präst sköter "alla" begravningar så är det väl knappast nåt uppseendeväckande att 3-4 alkisar av en befolkning om 9500 råkar dö samma vecka...

”Takes one to know one”. Prästen var tydligen själv gammal alkoholist om jag tydde artikeln rätt, så han visste tecknen.

Kanske är både han o diakonissan rejält less på sina församlingsmedlemmar… Men de kanske placerats där i obygden just för att de var knepiga själva eller för att de har erfarenhet av just eländiga livsvillkor? Obs-det sista förstås ren spekulation från min sida, jag känner ingen av dem, de är troligen förträffliga människor båda två!
Citera
2026-08-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Skulle bara flytta problemet med alla missbrukande låg-IQ-bidragstagare i Filipstad någon annanstans. Lika bra att dumpa dem på dessa soptippar och glömma dem.

Det finns ju ett antal kommuner som köper in och river slitna bostadshus-de räknar att de tjänar på det i längden genom att slippa betala för ditfraktade socialfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in