2026-08-06, 02:25
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu kände chefen som anställde personen till dennes problem.

Är det då den anställdes eller chefens fel?

Att en chef hade kunskapen "personen X har ångest ibland", implicerar såklart inte "chefen får aldrig nånsin sparka X pga dålig prestation, eftersom den dåliga prestationen kanske kan sägas bero på ångest, och chefen visste ju att det var någon grej med X ångest".
Citera
2026-08-06, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Att en chef hade kunskapen "personen X har ångest ibland", implicerar såklart inte "chefen får aldrig nånsin sparka X pga dålig prestation, eftersom den dåliga prestationen kanske kan sägas bero på ångest, och chefen visste ju att det var någon grej med X ångest".
Självklart inte, men kanske att en sympatisk chef dels hade sett till att personen fått ett bra bemötande med någon som kunde visa var omklädningsrum finns, var det finns arbetskläder, var toan är och till vilken avdelning personen skulle gå till.

Och såklart låtit personen i alla fall arbeta hela passet. Sedan vet vi såklart inte om något mer än det i artikeln har hänt.

En dag på en helt ny arbetsplats är pressande för många. Då känns det som att man kan ha en viss acceptans, speciellt om personen har berättat.

Men, jag tror inte att vi har fått hela sanningen.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-06 kl. 02:30.
Citera
2026-08-06, 02:32
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Självklart inte, men kanske att en sympatisk chef dels hade sett till att personen fått ett bra bemötande med någon som kunde visa var omklädningsrum finns, var det finns arbetskläder, var toan är och till vilken avdelning personen skulle gå till.

Och såklart låtit personen i alla fall arbeta hela passet. Sedan vet vi såklart inte om något mer än det i artikeln har hänt.

En dag på en helt ny arbetsplats är pressande för många. Då känns det som att man kan ha en viss acceptans, speciellt om personen har berättat.

Men, jag tror inte att vi har fått hela sanningen.

Jovisst, det kan man kanske tycka. Beror på, vi vet ju inte allt som hände, precis som du påpekar. Mitt uttalande gäller endast den juridiska aspekten - huruvida arbetsgivaren ska ha rätt att avskeda personen och välja någon annan, eller om de ska tvingas anställa personen som har ångest bara för att den försöker bråka via domstolar.
Citera
2026-08-06, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Jag har faktiskt inga problem med att arbetstagaren får sparken här. Är man så jävla mentalt vek att man får en ångestattack för att man inte hittar omklädningsrummet och måste "gå ut i trapphuset för att samla sig" så fungerar man inte i samhället. LSS-boende nästa. Det går inte att ha sådana tomtar i en seriös verksamhet.
Jag tycker likadant. En person som plötsligt inte kan fungera på arbetsplatsen på grund av "nya situationer" och får ångest och måste "gå undan och samla sig en stund" är ju en person som är sjuk och lider av sjukdom.
Citera
2026-08-06, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
Jag tycker likadant. En person som plötsligt inte kan fungera på arbetsplatsen på grund av "nya situationer" och får ångest och måste "gå undan och samla sig en stund" är ju en person som är sjuk och lider av sjukdom.
Här kände den som anställde personen till problematiken. Hade det inte då varit schystare att redan från början säga, nej tack, men vi har ingen användning för dig?

Jag tror dock inte att vi får reda på hela sanningen i artikeln.
Citera
2026-08-06, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har ALDRIG sagt att du ska arbeta när du är sjuk. Är man sjuk aka man vara hemma tills man är kry. Men om du inte är sjuk och du är schemalagd den dagen behövs du på arbetet.

No shit. Däremot är ju ångestattacker en form av sjukdom. Nu snackar jag inte om de som "mår lite dåligt" utan de som lider av panikattacker av den grad att man exempelvis spyr rakt ut eller blir så yr att du inte kan stå upp osv. Snarare jämförbart med grov migrän eller epilepsi som slår ut dig utan större förvarning.

Går såklart att medicera och bearbeta bort men det kan ta år. Vanligt att de med dessa problem käkar lite benzo när det blir illa. Men det bör man inte göra i förebyggande syfte mer än vid enstaka tillfällen.

Funkar inte direkt att får en ångestattack var tredje månad eller lider av någon annan sjukdom som får det att skita sig då och då inte ska kunna arbeta alls...Då är exakt samma folk igång och klagar på att de inte jobbar istället. Dammed if you do, dammed if you don't.
Citera
2026-08-06, 03:19
Medlem
Citat:
Här kände den som anställde personen till problematiken. Hade det inte då varit schystare att redan från början säga, nej tack, men vi har ingen användning för dig?

Jag tror dock inte att vi får reda på hela sanningen i artikeln.
I artikeln står det
behöver några minuter att samla sig
ärlig med hur jag mådde den här morgonen
de inte kan anställa någon om de inte kan vara säkra på att personen dyker upp på sina pass
Jag tycker sanningen framgår ganska tydligt i artikeln.
Att "samla sig" hade arbetsgivaren inte räknat med skulle betyda att den anställde inte skulle dyka upp i tid.
Sedan också stående i trapphuset på arbetsplatsen skickar den anställde ett sms till chefen och då fick chefen ringa upp den anställde.
Nog för att det finns överskott av sviniga chefer överallt, men här är jag säker på att chefen gjort alla rätt.
Citera
2026-08-06, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exbit
I artikeln står det
behöver några minuter att samla sig
ärlig med hur jag mådde den här morgonen
de inte kan anställa någon om de inte kan vara säkra på att personen dyker upp på sina pass
Jag tycker sanningen framgår ganska tydligt i artikeln.
Att "samla sig" hade arbetsgivaren inte räknat med skulle betyda att den anställde inte skulle dyka upp i tid.
Sedan också stående i trapphuset på arbetsplatsen skickar den anställde ett sms till chefen och då fick chefen ringa upp den anställde.
Nog för att det finns överskott av sviniga chefer överallt, men här är jag säker på att chefen gjort alla rätt.
Tror vi tolkar det som framkommit på lite olika sätt.
Citera
2026-08-06, 03:24
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Personen skulle ju inte anställts från första början.
Citera
2026-08-06, 06:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Borde man inte få en introduktion eller handledning av någon erfaren första dagen på nya jobbet?

Är arbetsgivaren vit, eller är det en indier som, med ljus & lykta, letar efter svepskäl att anställa fler indier?
Citera
2026-08-06, 06:37
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Men nu handlade det om äldreomsorg, varken pilot eller militär. Hur ska personen lära sig att hantera sin ångest om denne inte får några chanser?

Ångestattacken här som jag tolkar det var pga chefen och medarbetarna inte hade något som helst planerat mottagande första dagen på jobbet. Att inte ens kunna bli visad till omklädningrummet är under all kritik.

Ombytt och välkomnad kunde det ha blivit väldigt lyckat med en arbetare som har empati för de äldre till skillnad mot chefen och jönsar som er.

Psykisk ohälsa kan drabba vem som helst och säger föga om hur arbetaren sköter sina arbetsuppgifter, jag har anställt liknande personer som varit ovärderliga i arbetslaget. Ni borde skämmas.

En verksamhet som inte har introduktion för nyanställda dag ett och som saknar enstaka minuters marginal i början på skiftet är en sjuk verksamhet och usel arbetsmiljö.
Jag tycker inte att jag behöver skämmas för att jag påtalar att det kan bli problematiskt om man drabbas av ångest och måste gå undan medan man har ansvar för patienter eller klienter. Men om du gärna anställer sådana personer så förstår jag de artiklar jag har läst om problemen inom äldrevården. Jag har arbetat inom geriatrisk långtidsvård för dementa. Det var väldigt krävande och det är helt uteslutet att inte kunna finnas till hands hela tiden. Förhoppningsvis är det som du säger att det skulle ha gått bra, men det finns det ingenting som tyder på förutom din optimistiska inställning.
Citera
2026-08-06, 07:02
Medlem
Detta här låter som en katastrofalt dålig chef.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in