2026-08-06, 08:37
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det är det inte. Till ex är 90 procent av befolkningen i bkk thaikinesisk. Både rika och fattiga. Det hela har en historisk förklaring

(Thai)kineser fick inte äga mark och ofta inte bli thailändska medborgare. Endast en son fick bli det. Och då de inte fick äga mark, men startade ofta affärer och flyttade in till städerna. Bangkok sedan dess start har varit en thaikinesisk stad. Vid arv över generationerna delades inte rikedomen upp då bara en kunde ärva. Och det bästa med thaikineser är att de kan bestämma när de växer upp om de ska vara mer thailändare eller mer kinesisk

Vilken av drottningarna? Den nuvarande eller de föregående?

Soamsawali Kitiyakara första frun och första drottning den finast släkt - kunglig släkt-kusiner. För behålla sina adelstitlar måste man gifta in sig med kungahuset igen. (Incest)

Yuvadhida Polpraserth (andra frun) - skådespelerska - thailändska

Srirasmi Suwadee (tredje frun) - hovdam - thai/mon

Suthida Tidjai - (fjärde frun och drottning) - Flygvärdinna och thaikines

Sineenat Wongvajirapakdi (Officiell älskarinna) - sjuksköterska (Troligen förlorat maktkampen) - Thai

Men vi får se vem som blir tronarvinge. För eliten passar IQ-fiskmåssonen från tredje frun. Annars kan de amerikanska sönerna var nödlösning om folket gör uppror. Jokern i leken är den möjliga hemliga sonen i Schweiz - Om han finns? Fru nr 4.

Det är dåligt ställt i Thailand för ekonomin går dåligt och demografin är åt helvete. Samt de yngre tolererar inte det gamla maktsystemet.

Du verkar vara en hejare om Thai och Thailand. Tänkte fråga dig om en sak:
När jag var i Bangkok (Maakaasan) såg jag massa matbudsmopeder (vet inte om det var det men de flesta satt på moped och körde iväg med tokfart) ibland såg jag krit-vita damer som satt antingen fram me eller bak på mopeden. Tänkte fråga är dessa krit-vita damer 100% thai eller något annat?
Citera
2026-08-06, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Du verkar vara en hejare om Thai och Thailand. Tänkte fråga dig om en sak:
När jag var i Bangkok (Maakaasan) såg jag massa matbudsmopeder (vet inte om det var det men de flesta satt på moped och körde iväg med tokfart) ibland såg jag krit-vita damer som satt antingen fram me eller bak på mopeden. Tänkte fråga är dessa krit-vita damer 100% thai eller något annat?

Att vara ljus i BKK är ett skönhetsideal. Det härstammar från bönder är ute och arbetar. Adeln sitter inne eller har tjänare med parasoller. Gick du in i en butik som sålde smink. Vitkrämer finns över allt. Samma ideal fanns i europa. Det har förstärkts något från vietnamkrig och framåt. Vita rika turister.

Ganska många thailändska skådespelare är halvblod. Thai-faranger (Thai-vita -Luk Khrueng). Ex på en kändis är Davika Hoorne (Mai) https://sv.wikipedia.org/wiki/Davika_Hoorne

Det börjar ändra sig hos de yngre thailändarna (Gen Z). Då är det viktigare ha en frisk hy och de är emot colorism. En sak som kan ha hjälpt är att ofta vita turister solar och gillar lite mer mörkare "naturligare" färg.

Om du menar kvinnor som såg ut så här https://en.wikipedia.org/wiki/Thanaka#/media/File:Thanaka_girls.JPG Men det ser du inte i BKK* utan ofta i norra/västra. (Thailand) De är en 2000årig burmesiskt (Minoritet) skönhetsideal. Det skyddar även mot svampinfektioner (Det regnar i burma), finnar och solbränna, samt det svalkar huden.

*Undantag burmesisk gästarbetare som har tillstånd. ( ex Byggarbetsplats). Du ska inte normalt se dem på motorcyklar mitt i BKK utan vid gränsprovinser mot Burma och i Lanna. Det senare är Norra Thailand. Det går att hävda att det är ursprungliga Thailand men var kontrollerat av Burma under lång tid.

Om jag ska glädja svenska rasister så tycker ganska många thailändare att afrikaner är fula. Varför? främst hudfärgen. Men thai tycker ofta att vita ofta luktar illa och inte kan bete sig - högljudda och för direkta, samt klär sig dåligt. Men fördelarna för vita är att de är Rika och bra utseende Vita, bra näsor och ögon.
Citera
2026-08-06, 09:58
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
30% av svenska priser generellt, du kommer ännu billigare undan utanför storstäder.

Nu får du svara, är detta första gången du reser?

Nu vet jag inte om ditt svar gällde turister, men expats får ofta en hjärtinfarkt när de inser att importerade bilar är generellt mycket dyrare i Thailand än i Sverige, och det finns flera tydliga orsaker till detta:

1. Höga importtullar
Thailand har en av världens högsta importtullar på bilar, ofta 80% av bilens värde
Kombinerat med punktskatter kan den totala skatten uppgå till över 200%

2. Punktskatt baserad på motorstorlek
Motorstorlek under 2,000cc → cirka 30% punktskatt
Motorstorlek över 2,000cc → upp till 50% punktskatt
Detta gör stora bilar (SUV:er, lyxbilar) extremt dyra

3. Lyxbilar extra dyra
En bil som kostar 800,000 baht (ca 230,000 SEK) i utlandet kan kosta 3-4 miljoner baht (ca 1 miljon SEK) i Thailand

Tycker du faktiskt det är rimligt att betala flera miljoner bath för att glida runt som en jävla luffare i en Toyota Camry?
Senast redigerad av trewq 2026-08-06 kl. 10:01.
Citera
2026-08-06, 10:10
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Att vara ljus i BKK är ett skönhetsideal. Det härstammar från bönder är ute och arbetar. Adeln sitter inne eller har tjänare med parasoller. Gick du in i en butik som sålde smink. Vitkrämer finns över allt. Samma ideal fanns i europa. Det har förstärkts något från vietnamkrig och framåt. Vita rika turister.

Ganska många thailändska skådespelare är halvblod. Thai-faranger (Thai-vita -Luk Khrueng). Ex på en kändis är Davika Hoorne (Mai) https://sv.wikipedia.org/wiki/Davika_Hoorne

Det börjar ändra sig hos de yngre thailändarna (Gen Z). Då är det viktigare ha en frisk hy och de är emot colorism. En sak som kan ha hjälpt är att ofta vita turister solar och gillar lite mer mörkare "naturligare" färg.

Om du menar kvinnor som såg ut så här https://en.wikipedia.org/wiki/Thanaka#/media/File:Thanaka_girls.JPG Men det ser du inte i BKK* utan ofta i norra/västra. (Thailand) De är en 2000årig burmesiskt (Minoritet) skönhetsideal. Det skyddar även mot svampinfektioner (Det regnar i burma), finnar och solbränna, samt det svalkar huden.

*Undantag burmesisk gästarbetare som har tillstånd. ( ex Byggarbetsplats). Du ska inte normalt se dem på motorcyklar mitt i BKK utan vid gränsprovinser mot Burma och i Lanna. Det senare är Norra Thailand. Det går att hävda att det är ursprungliga Thailand men var kontrollerat av Burma under lång tid.

Om jag ska glädja svenska rasister så tycker ganska många thailändare att afrikaner är fula. Varför? främst hudfärgen. Men thai tycker ofta att vita ofta luktar illa och inte kan bete sig - högljudda och för direkta, samt klär sig dåligt. Men fördelarna för vita är att de är Rika och bra utseende Vita, bra näsor och ögon.

Inga Thanaka-girls vad jag såg på ansiktena (jag hade ögonkontakt exakt med alla). Så de flesta av de måste ha varit 100% etniska thailändare!

Intressant med det jag har svart markerat!

1000 tack för info!
Citera
2026-08-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Nu vet jag inte om ditt svar gällde turister, men expats får ofta en hjärtinfarkt när de inser att importerade bilar är generellt mycket dyrare i Thailand än i Sverige, och det finns flera tydliga orsaker till detta:

1. Höga importtullar
Thailand har en av världens högsta importtullar på bilar, ofta 80% av bilens värde
Kombinerat med punktskatter kan den totala skatten uppgå till över 200%

2. Punktskatt baserad på motorstorlek
Motorstorlek under 2,000cc → cirka 30% punktskatt
Motorstorlek över 2,000cc → upp till 50% punktskatt
Detta gör stora bilar (SUV:er, lyxbilar) extremt dyra

3. Lyxbilar extra dyra
En bil som kostar 800,000 baht (ca 230,000 SEK) i utlandet kan kosta 3-4 miljoner baht (ca 1 miljon SEK) i Thailand

Tycker du faktiskt det är rimligt att betala flera miljoner bath för att glida runt som en jävla luffare i en Toyota Camry?

Du glömde det bakomliggande skälet. Thailand har hög skatt på bilar så bilproduktionen skulle flyttas till Thailand och de lyckades

Produktion i Thailand

Japanska

Toyota
Isuzu
Honda
Mitsubishi
Nissan
Mazd
Suzuk

Kinesiska tillverkare

BYD
MG (SAIC Motor)
Great Wall Motor (GWM
Changan

Amerikanska tillverkare

Ford

Europa

BMW (Montering)
Mercedes-Benz (Montering)

Volvo - lastbilar

Thailand brukar kallas Asiens Detroit. Bilar som görs i Thailand säljs i hela världen.
Citera
2026-08-10, 12:53
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Du glömde det bakomliggande skälet. Thailand har hög skatt på bilar så bilproduktionen skulle flyttas till Thailand och de lyckades

Produktion i Thailand

Japanska

Toyota
Isuzu
Honda
Mitsubishi
Nissan
Mazd
Suzuk

Kinesiska tillverkare

BYD
MG (SAIC Motor)
Great Wall Motor (GWM
Changan

Amerikanska tillverkare

Ford

Europa

BMW (Montering)
Mercedes-Benz (Montering)

Volvo - lastbilar

Thailand brukar kallas Asiens Detroit. Bilar som görs i Thailand säljs i hela världen.

SÅ du menar på allvar att alla dessa bilmärken tillverkas i skrivande stund i Thailand?

Föresten en sak som slog mig var vädret:
Var där i slutet av juni (i Bangkok enbart) och det var soligt, bastuvärme och fuktigt.
Tänkte fråga är det så året runt i Bangkok?
Citera
2026-08-10, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani

SÅ du menar på allvar att alla dessa bilmärken tillverkas i skrivande stund i Thailand?

Föresten en sak som slog mig var vädret:
Var där i slutet av juni (i Bangkok enbart) och det var soligt, bastuvärme och fuktigt.
Tänkte fråga är det så året runt i Bangkok?

Ja eller precis gjort då jag hämtade datan från internet. Dessutom har jag haft japanska vänner som har arbetat med fabrikerna. Thailand hade/har strategi att höga skatter på import, men samtidigt ha tillräckligt stor inhemsk marknad för göra dem intressant för producenter. Lägg till att Thailand har haft relationer sedan 1500/1600-talet med Japan*. Dessutom hade Japan och Thailand "bra" relationer under WWII. Så det passade japanska företag att investera i landet. Om du vill komma in i ASEAN så är/var Thailand ett bra land. Nu har väl Indonesien/Vietnam tagit över rollen något.

Thailand har 2-3 årstider. Och som Thailand är ett väldigt långt land så skiljer det när säsonger börjar och slutar. Bangkok. Cirka "Kall"/torr period Dec-feb Regn Mars-Nov Men det är extremt varmt Mars-Maj Juni-Nov regnperiod, men regnar mest i Sep-okt. årstiderna kan flytta sig upp till 2-4 veckor. Det kan regna även i Mars-Maj, men mycket sällsynt Dec-feb. Om du tyckte det var varmt i Juni åk inte dit i April. Det kan döda dig.

Det är monsunerna som påverkar Thailands väder.

*Massa samurajer stack till Thailand när de förlorade ett av krigen under Sengoku-perioden. Tynade bort under 1700-talet. Men uppstod igen 1877. Dock fortsatte handeln hela tiden. Kina och Holland var glada, då de var mellanhänderna.
Citera
2026-08-10, 16:06
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ja eller precis gjort då jag hämtade datan från internet. Dessutom har jag haft japanska vänner som har arbetat med fabrikerna. Thailand hade/har strategi att höga skatter på import, men samtidigt ha tillräckligt stor inhemsk marknad för göra dem intressant för producenter. Lägg till att Thailand har haft relationer sedan 1500/1600-talet med Japan*. Dessutom hade Japan och Thailand "bra" relationer under WWII. Så det passade japanska företag att investera i landet. Om du vill komma in i ASEAN så är/var Thailand ett bra land. Nu har väl Indonesien/Vietnam tagit över rollen något.

Thailand har 2-3 årstider. Och som Thailand är ett väldigt långt land så skiljer det när säsonger börjar och slutar. Bangkok. Cirka "Kall"/torr period Dec-feb Regn Mars-Nov Men det är extremt varmt Mars-Maj Juni-Nov regnperiod, men regnar mest i Sep-okt. årstiderna kan flytta sig upp till 2-4 veckor. Det kan regna även i Mars-Maj, men mycket sällsynt Dec-feb. Om du tyckte det var varmt i Juni åk inte dit i April. Det kan döda dig.

Det är monsunerna som påverkar Thailands väder.

*Massa samurajer stack till Thailand när de förlorade ett av krigen under Sengoku-perioden. Tynade bort under 1700-talet. Men uppstod igen 1877. Dock fortsatte handeln hela tiden. Kina och Holland var glada, då de var mellanhänderna.

tack igen!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in