2026-08-06, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Å inte bad lotsen om det heller.

Mitt stalltips är extremt dålig sikt under ett antal minuter.
Känns som det skulle kunna stämma. (inte minst från den uselt konstruerade bryggan &#128512.

Om inte annat så kommer vi höra om dålig sikt från försvaret, känns som det enda som kan ge kaptenen viss mildring.
Citera
2026-08-06, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Finns psykologiska förklaringar till detta beteende som är någon typ av försvarsmekanism vid tragedier. Människor har behov av att känna att världen är rättvis, begriplig och kontrollerbar. Man vägrar tro att något så hemskt kan drabba en oskyldig, därför tänker man att offret måste gjort något fel som bidrog till olyckan för att kunna upprätthålla sin tro på en rättvis värld.

Kontrollbehov är en annan orsak, man vill inte tro att det kan drabba en själv eller ens anhöriga. En skrämmande tanke att olyckor kan inträffa och drabba vem som helst, därför hävdar man sig typ ”jag hade aldrig kört en fritidsbåt utan att kolla bakåt exakt hela tiden så en sådan olycka skulle aldrig drabba mig”.

Sen efterklokheten - när utgången är given överskattar vi hur uppenbart det borde varit att olyckan skulle ske. Typ ”de borde förstått att det finns fartyg som kör över fritidsbåtar”, ”han borde inte kört i farleden”.

Sen är det gränslöst att desperat ventilera dessa tankar på öppna forum där anhöriga till de drabbade riskerar att läsa eftersom skuldbeläggandet av offren går alldeles för långt. Men för vissa spelar det ingen roll att det inte finns några misstankar mot pappan och att kaptenen är häktad för vållande till annans död. De vägrar inse att olyckor kan drabba oss alla, även de som gör allting rätt.
Kloka ord.

Många av de som gör stora utläggningar om att "aldrig gå där" har nog heller aldrig haft en båt så att de har tagit risken. Bussen är ju trots allt tryggare och torrare.

Sedan utgör ju många kommentarer det som kallas sjövett. Schweizerostprincipen fungerar ju och man skall ju se sig för när man går ut i gatan fastän det är grön gubbe.
Citera
2026-08-06, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Låter alldeles för vansinnigt att bara titta på hur ett stort lastfartyg fortsätter med stadig kurs rakt mot sig utan minsta tecken på att sett dig (signaler, ändrar kurs, fart). Då skulle vem som helst tydligt girat åt sidan minst 200 -300 m ifrån av ren självbevarelsedrift.
Svårt att tänka mig.
Krävs ju att man sett båten för det. Stora fartyg kan vara förvånansvärt tysta och mörka förifrån.

Skrev ett meddelande för ett par dag sedan där jag tänkte mig in i pappans situation i styrhytten.
Citera
2026-08-06, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Räcker med en kort tids ouppmärksamhet.
Postade en bild igår eller så där jag räknade ut avstånden med vissa antaganden. De har haft 15 minuter på sig att se snipan i klar god sikt och öppna vatten föröver (inom 1 sjömil).

Den sista 1-2 minuterna så "försvann" den säkert under bogen.

https://drive.google.com/file/d/1YxvgQu1RDgppt0nghSMegLYZwx3mAYzH/view?usp=drivesdk
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-06 kl. 05:51.
Citera
2026-08-06, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Korsade man farleden alltså?
Detta är sedan länge uteslutet.

Det finns bevis som visar att bägge båtarna följde farleden under en längre tid.
Citera
2026-08-06, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Har du svårt med språket. Om något blir påkörd bakifrån finns skador där bak. Blir det skador på sidan så har kollisionen skett där och inte där bak.

Du kan verkligen inte fatta att det är skillnad att bli påkörd till sjöss mot hur det funkar att bli påkörd i biltrafiken?
Citera
2026-08-06, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Du kan verkligen inte fatta att det är skillnad att bli påkörd till sjöss mot hur det funkar att bli påkörd i biltrafiken?
Faktaresistensen är otrolig. Någon föreslog också att man skulle simulera en kollision i tro på att båten skulle tumla på samma sätt som i olyckan.

Har man aldrig surfat på en våg så har man aldrig.
Citera
2026-08-06, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det går ju sällan oceanvågar innanför Älgö, Katten och Lövön. Den mesta sjön dör vid Engelsmannen norr om Koön.

Om där var en regnskur med låg sol kan ju kontraster bli både svagare och starkare så svårt att säga utan vittnen.

Skulle förvåna mig stort om den båten inte syntes både på radarn och visuellt (om man inte stod på en alldeles bedrövligt konstruerad kommandobrygga förstås)

En relativt ny radar som sitter rätt högt.

Självklart har man kunnat se snipan om radarn varit rätt inställd.

Problemet är nog mer att ingen har tittat på den..
Citera
2026-08-06, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
En relativt ny radar som sitter rätt högt.

Självklart har man kunnat se snipan om radarn varit rätt inställd.

Problemet är nog mer att ingen har tittat på den..
En Wärtsilä Nacos, fina prylar. Antagligen inte solid state (med doppler etc.) men en bra målförstärkning och autoclutter filter.

Men, det är trist att haverikommissionen blir de första att titta på radarbilderna från det aktuella tillfället.
Citera
2026-08-06, 07:18
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MillanM
Någon som har något namn på de drabbade familjen?
Rykten i tråden säger komikern Albi* Olsso* , frun isf heter Ramo*a (FB) Skvaller om komikern Albin Zorman Olsson
Citera
2026-08-06, 07:32
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Detta är sedan länge uteslutet.

Det finns bevis som visar att bägge båtarna följde farleden under en längre tid.

Hur i hela friden kan två vuxna personer då missat ett stort lastfartyg. Inte ens skymning heller som någon förtydligade här ovan. Obegripligt.
Citera
2026-08-06, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
En Wärtsilä Nacos, fina prylar. Antagligen inte solid state (med doppler etc.) men en bra målförstärkning och autoclutter filter.

Men, det är trist att haverikommissionen blir de första att titta på radarbilderna från det aktuella tillfället.

Doppler behöver de nog rätt sällan.

De första de gjorde var att lyssna på konversationen på bryggan har jag hört från folk med insyn.

Jag skulle behöva en doppler just nu, målar en står båt idag och vill inte ha fukt i den färgen ☺️
Senast redigerad av Nyus 2026-08-06 kl. 07:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in