2026-08-06, 01:22
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Oavsett psykologi hos de som undrar. Varför såg inte pappan lastfartyget i tid?
Finns väl ingen info kring när pappan såg lastfartyget. Han kan ha sett det i tid men litat på på att de följer regeln att upphinnande fordon ska väja. Han kan även ha funderat på att väja själv men låtit bli då detta riskerar att orsaka förvirring hos fartyget och att de båda kanske väjer åt samma håll.
Citera
2026-08-06, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Nej, det är inkorrekt. Det är praxis att fritidsbåtar väjer för stora fartyg och undviker att köra i farleder där större fartyg kör. Manöver av stora fartyg kräver tid och planering eftersom de också behöver beakta havsdjup osv. Speciellt i farleder med många öar. Nu känner jag inte till hur botten ser ut där olyckan skedde, så jag kan inte säga om det är aktuellt för detta fall, men i Stockholms skärgård är det absolut en faktor.
Nej, små kurskorrigeringar händer varje dag.

Och fjorden vid Lövön är bråddjup ända upp på berget
Citera
2026-08-06, 01:28
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Finns väl ingen info kring när pappan såg lastfartyget. Han kan ha sett det i tid men litat på på att de följer regeln att upphinnande fordon ska väja. Han kan även ha funderat på att väja själv men låtit bli då detta riskerar att orsaka förvirring hos fartyget och att de båda kanske väjer åt samma håll.

Låter alldeles för vansinnigt att bara titta på hur ett stort lastfartyg fortsätter med stadig kurs rakt mot sig utan minsta tecken på att sett dig (signaler, ändrar kurs, fart). Då skulle vem som helst tydligt girat åt sidan minst 200 -300 m ifrån av ren självbevarelsedrift.
Svårt att tänka mig.
Citera
2026-08-06, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nej, små kurskorrigeringar händer varje dag.

Och fjorden vid Lövön är bråddjup ända upp på berget

Verkar som att flera av mina inlägg där jag citerat dina och hållit med dig och tackat för din info och kunskap tagits bort. Som att du kollat upp tidigare rättsfall gällande sjörätt tex. Bara så du vet. Uppskattar verkligen din närvaro här.
Citera
2026-08-06, 02:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Så de räknade med att andra skulle se dem, även i skymning, vågor och regn? I en långsam snipa i en farled med stora lastfartyg. Låter som rysk roulette...

Det går ju på tvärs mot Sjöräddningssällskapets råd också.
Det var inte skymning vid olyckstillfället och följaktligen inte innan olyckan heller, solen hade ännu inte gått ner.

Gällande vågor så har dom både toppar och dalar, så är dom tillräckligt höga för att en snipa ska försvinna ur sikte, så kommer den också emellanåt att lyftas upp så att den syns bättre.
Nu var det knappast så höga vågor vid olycksplatsen så att det var aktuellt, om uppgifterna från dom som räddade pappan och pojken stämmer.
Citera
2026-08-06, 03:09
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Om du menar ögon med röntgensyn som kunnat se igenom kranen och däcket för att se sjön.

Med tanke på att målföljningen på radarn inte fungerade vid inspektion i januari 2024, så går det inte att utesluta att den upphört att fungera igen. Även om inget av den tekniska undersökningen läckt ut än.

Om en kapten med många år under mössan och en erfaren lots båda går bet på att hålla tillräcklig uppsikt tror jag på att det är materialet som svikit. Särskilt som påpekanden om dålig säkerhet bevisligen varit "oönskade" i rederiet.

Räcker med en kort tids ouppmärksamhet.
Citera
2026-08-06, 03:11
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Sjöfart är ju knepigt eftersom det inte finns något typgodkännande som för t.ex. bilar eller flygplan.

Om man t.ex. har en konstruktion som ser helt vanvettig ut för en lekman - en lyftkran på fördäck som skymmer sikten från bryggan - så finns det inget som automatik stoppar fartyget från trafik. Det är upp till fartygets befälhavare att bedöma om han kan framföra fartyget säkert under de förhållanden som råder.

I detta fall tror jag vi alla tittar på bilderna på
Misja Verde med sin förhållandevis låga brygga relativt förskeppet, det senare belamrat med ett åbäke till kran och kraftig förmast, och undra hur de tänkte sig ha tillräcklig uppsikt i svenska och norska vatten nerlusade med fritidsbåtar. Men, och detta är grejen, det är befälhavarens uppgift att bedöma om han kan trafikera dessa vatten säkert vid given fart. Om han märker att ”kranjäveln skymmer ju sikten fullständigt”, då får han kommendera utkik, sänka farten eller både och.

Det gjorde han inte.
Å inte bad lotsen om det heller.

Mitt stalltips är extremt dålig sikt under ett antal minuter.
Citera
2026-08-06, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
För att han satt i en snipa där med all sannolikhet akterkapellet var uppe. Då är sikten högst begränsad akterut genom en plastruta i kapellet. Förut och åt sidorna såg han utmärkt, för det är riktiga rutor (normalt med vindrutetorkare på vindrutan). Ett lastfartyg låter heller inte mycket framåt. Det är ju nästan 100 m till motorerna och svallet bakom.

Om du går ut i en småbåtshamn så ser du att 90% av alla motorbåtar har samma begränsade sikt akterut med kapellet uppe. Undantaget är rena hyttbåtar med glasrutor även bakåt.

Detta är normalt inget problem eftersom snabbare motorbåtar är upphinnande och väjningspliktiga. De har ju heller inga problem att se båtar framför sig. Problemet med en snipa (eller en segelbåt för motor) är att de går så långsamt att även stora ”långsamma” lastfartyg hinner i fatt dem, som i detta fallet.
Jag har även noterat i min hamn att det verkar bli vanligare att inte ha någon ruta alls i kapellet, kan räkna till 8 båtar bara på min brygga där ägarna låtit sy upp nya kapell utan ruta, att färgen på tyget ska passa in på båten och att det verkligen ska synas att det är nytt verkar vara viktigare.
Fast i ärlighetens namn så ser man heller inte mycket genom den där plasten i vart fall inte när kapellet börjar bli några år och inte har vårdats ordentligt.
På en snipa som ju är rundad blir det ju i vilket fall inte heller så stort plastfönster.
Citera
2026-08-06, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Media är ingen källa. Vilken var medias källa?

ST tidningen skrev detta i typ deras första artikel om olyckan.
Citera
2026-08-06, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jag har även noterat i min hamn att det verkar bli vanligare att inte ha någon ruta alls i kapellet, kan räkna till 8 båtar bara på min brygga där ägarna låtit sy upp nya kapell utan ruta, att färgen på tyget ska passa in på båten och att det verkligen ska synas att det är nytt verkar vara viktigare.
Fast i ärlighetens namn så ser man heller inte mycket genom den där plasten i vart fall inte när kapellet börjar bli några år och inte har vårdats ordentligt.
På en snipa som ju är rundad blir det ju i vilket fall inte heller så stort plastfönster.
Så länge man "rullar upp" akterut när man kör så är det ju ok. Kanske t o m bättre.
Citera
2026-08-06, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Så länge man "rullar upp" akterut när man kör så är det ju ok. Kanske t o m bättre.
Det är sant såklart det är nog som du säger bättre när jag tänker efter, förutsatt att det går och att man gör det.
Citera
2026-08-06, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det var inte skymning vid olyckstillfället och följaktligen inte innan olyckan heller, solen hade ännu inte gått ner.

Gällande vågor så har dom både toppar och dalar, så är dom tillräckligt höga för att en snipa ska försvinna ur sikte, så kommer den också emellanåt att lyftas upp så att den syns bättre.
Nu var det knappast så höga vågor vid olycksplatsen så att det var aktuellt, om uppgifterna från dom som räddade pappan och pojken stämmer.
Det går ju sällan oceanvågar innanför Älgö, Katten och Lövön. Den mesta sjön dör vid Engelsmannen norr om Koön.

Om där var en regnskur med låg sol kan ju kontraster bli både svagare och starkare så svårt att säga utan vittnen.

Skulle förvåna mig stort om den båten inte syntes både på radarn och visuellt (om man inte stod på en alldeles bedrövligt konstruerad kommandobrygga förstås)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in