2026-08-06, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
"Nu finns det vetenskapliga belägg för att även spiritualitet har ett samband med psykisk hälsa."
Intressant. Vilket då också medföljer att minskad spiritualitet har ett samband med psykisk ohälsa.
Att bli frälst känns faktiskt som att vara kär på många sätt, gud är ju kärlek så det låter faktiskt helt rimligt.
Det låter väl inte orimligt, även om jag anser att du övertolkar när du säger att "minskad spiritualitet har ett samband med psykisk ohälsa".

Citat:
Menar du att detta skulle fungera som ett argument mot kristendomens verklighet? Alltså då att frälsningens känslor kan mätas som seratonin i hjärnan, vilket betyder att känslan är naturlig istället för övernaturlig, som i sin tur betyder att kristendomens påståenden om verkligheten är falska? Det är en intressant hypotes i så fall. Tror du att det är så och att det håller? Var det ens syftet med ditt inlägg eller övertänker jag?
Syftet med mitt inlägg var att svara på frågan du ställde.

Du får tolka det precis hur du vill. Min tolkning är att en virtuell Gud finns i hjärnan hos religiösa.
Citera
2026-08-06, 01:18
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Hur utspelar sig detta i verkligheten? Kan du ge exempel som är lättare att ta till sig, mindre abstrakta och mer direkta?
Självklart.

Om jag vill övertyga dig om Guds existens räcker det inte med att jag själv har en stark "tro".

Jag måste också besitta förståelsen och pedagogiken för att göra det. Det vill säga, "rå styrka" är inte tillräckligt.

Utöver det, om du möter ett ifrågasättande sinne eller psyke, krävs det också förståelse och pedagogik för att hantera det.

Och den sistnämnda förståelsen mäts i hur mycket du själv har ifrågasatt din egen övertygelse.

Och det resulterar slutändan inte i tro, utan om förståelse.

Och förståelse, resulterar i slutändan om ignorans.

Och det är att säga att i slutändans slutände, är förståelse utav ignorans det avgörande.

Och det är visdom.
Citera
2026-08-06, 01:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det låter väl inte orimligt, även om jag anser att du övertolkar när du säger att "minskad spiritualitet har ett samband med psykisk ohälsa".

Syftet med mitt inlägg var att svara på frågan du ställde.

Du får tolka det precis hur du vill. Min tolkning är att en virtuell Gud finns i hjärnan hos religiösa.
Om vi antar att medvetandet är mer än fysiska processer, så som kristendomen hävdar så finns det ingen garanterad anledning att tro att dessa kemikalier i hjärnan som kan mätas under frälsning representerar hela upplevelsen, så långt räcker inte bevisen då endast den fysiska delen kan mätas och ingenting utöver det. Även om så vore fallet så skulle inte kemikalier i hjärnan och hur de påverkar religiösa upplevelser säga någonting alls om externa verkligheter så som gud m.m. då gud existerar helt separat från hela den mänskliga upplevelsen.

Du som pratar så mycket om "vetenskap", är du medveten om att mer än hälften av forskarna i USA är kristna? Hur ser du på det?
Citera
2026-08-06, 01:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Självklart.

Om jag vill övertyga dig om Guds existens räcker det inte med att jag själv har en stark "tro".

Jag måste också besitta förståelsen och pedagogiken för att göra det. Det vill säga, "rå styrka" är inte tillräckligt.

Utöver det, om du möter ett ifrågasättande sinne eller psyke, krävs det också förståelse och pedagogik för att hantera det.

Och den sistnämnda förståelsen mäts i hur mycket du själv har ifrågasatt din egen övertygelse.

Och det resulterar slutändan inte i tro, utan om förståelse.

Och förståelse, resulterar i slutändan om ignorans.

Och det är att säga att i slutändans slutände, är förståelse utav ignorans det avgörande.

Och det är visdom.
Mitt mål är inte endast att övertyga, utan även att komma närmare sanningen själv. Om andra har perspektiv och information som jag inte känner till så är utbytet fördelaktigt för båda.

Om någon inte vill eller kan ifrågasätta på ett konstruktivt sätt, utan har mentala blockeringar som får detta gemensamma sanningssökande att hindras så har jag inte särskilt mycket tålamod för pedagogik. Jag är inte en psykolog och jag är inte ens särskilt bra på sånt. Jag har märkt att det är bättre att bara avlägsna mig.
Citera
2026-08-06, 01:24
Medlem
Citat:
Om vi antar att medvetandet är mer än fysiska processer, så som kristendomen hävdar så finns det ingen garanterad anledning att tro att dessa kemikalier i hjärnan som kan mätas under frälsning representerar hela upplevelsen, så långt räcker inte bevisen då endast den fysiska delen kan mätas och ingenting utöver det. Även om så vore fallet så skulle inte kemikalier i hjärnan och hur de påverkar religiösa upplevelser säga någonting alls om externa verkligheter så som gud m.m. då gud existerar helt separat från hela den mänskliga upplevelsen.
Nu är du inne på samma spår som homeopater, spöktroende med mera. Ohh, vi kan inte mäta med vetenskapen vi har i dag.

Okej, och då finns det inga bevis. Återkom när vi kan mäta och presentera dina bevis då, men tjata inte om att de redan nu finns.

Citat:
Du som pratar så mycket om "vetenskap", är du medveten om att mer än hälften av forskarna i USA är kristna? Hur ser du på det?
Källa på det, tack.

För övrigt är inte kristen detsamma som att man anser att det finns bevis för att Gud finns. Kan tänka mig att de flesta känner att det borde finnas en högre makt, någon som styr upp allt, som man kan lita på, som känns trygg - ett ganska okej synsätt enligt mig. Men därifrån till att anse att det finns bevis för att Gud finns är milsvid.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-06 kl. 01:28.
Citera
2026-08-06, 01:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu är du inne på samma spår som homeopater, spöktroende med mera. Ohh, vi kan inte mäta med vetenskapen vi har i dag.

Okej, och då finns det inga bevis. Återkom när vi kan mäta och presentera dina bevis då, men tjata inte om att de redan nu finns.
Bara för att man inte kan mäta någonting, så betyder det inte att inga bevis finns. Bevis för bakterier fanns långt innan bakterier kunde mätas.
Citat:
Källa på det, tack.
https://www.nbcnews.com/id/wbna8916982
"About two-thirds of scientists believe in God, according to a new survey"
Citera
2026-08-06, 01:30
Medlem
Citat:
Bara för att man inte kan mäta någonting, så betyder det inte att inga bevis finns. Bevis för bakterier fanns långt innan bakterier kunde mätas.
Jepp, men man kunde inte bevisa att de fanns.

Och du hävdar att du har bevis för att Gud finns. Jag har aldrig sagt att han inte finns, bara att det saknas bevis för att han finns.
Citera
2026-08-06, 01:31
Medlem
Citat:
https://www.nbcnews.com/id/wbna8916982
"About two-thirds of scientists believe in God, according to a new survey"
Det betyder inte att de anser att det finns bevis för att Gud finns.
Citera
2026-08-06, 01:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jepp, men man kunde inte bevisa att de fanns.

Och du hävdar att du har bevis för att Gud finns. Jag har aldrig sagt att han inte finns, bara att det saknas bevis för att han finns.
Roligt nog så eftersom mer än hälften av forskarna i USA tror på gud så kan man ju faktiskt säga att det finns en vetenskaplig konsensus att gud finns, åtminstone där.

Kommer du konvertera nu?
Citera
2026-08-06, 01:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det betyder inte att de anser att det finns bevis för att Gud finns.
Källan visar att de tror det, vilket faktiskt är hur vetenskapliga konsensus fungerar.
Citera
2026-08-06, 01:32
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Mitt mål är inte endast att övertyga, utan även att komma närmare sanningen själv. Om andra har perspektiv och information som jag inte känner till så är utbytet fördelaktigt för båda.

Om någon inte vill eller kan ifrågasätta på ett konstruktivt sätt, utan har mentala blockeringar som får detta gemensamma sanningssökande att hindras så har jag inte särskilt mycket tålamod för pedagogik. Jag är inte en psykolog och jag är inte ens särskilt bra på sånt. Jag har märkt att det är bättre att bara avlägsna mig.
Det må vara ett nobelt filosofiskt mål.

Dessvärre är det så att dessa två mål, när de utövas i offentligheten, oundvikligen kommer att resultera i motstridigheter, och att dessa motstridigheter orsakar samhälleliga konflikter.

Det är därför sekularismen egentligen har vuxit fram.

Detta för att vi ska värdesätta att individen tillåts ha sin tro, utan att den behöver beblandas med andras tro eller icke-tro.
Citera
2026-08-06, 01:34
Medlem
Citat:
Roligt nog så eftersom mer än hälften av forskarna i USA tror på gud så kan man ju faktiskt säga att det finns en vetenskaplig konsensus att gud finns, åtminstone där.

Kommer du konvertera nu?
Du blandar ihop. Att tro är inte detsamma som att man anser att det finns bevis för att Gud finns. Jag skulle uppskatta om du kunde ta till dig den ganska viktiga biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in