Citat:
Ursprungligen postat av
Diggeri
Utöver alla vansinnesspekulationer här och på ex Facebook har jag så fruktansvärt svårt att förstå de som skyller så mkt oklart på pappan. Allt från att de körde när det var mörkt, till att de körde i farleden, att de som dog ev inte hade flytvästar, osv..
VARFÖR tänker så många att allt det där är pappans fel? Varför tar folk för givet att han har bestämt allt detta? För att han är man och bestämmer allt i familjen? 🤔 Även om det var han som framförde båten kan jag verkligen inte se det som självklart varför han skulle ha ansvar för resten.
Finns psykologiska förklaringar till detta beteende som är någon typ av försvarsmekanism vid tragedier. Människor har behov av att känna att världen är rättvis, begriplig och kontrollerbar. Man vägrar tro att något så hemskt kan drabba en oskyldig, därför tänker man att offret måste gjort något fel som bidrog till olyckan för att kunna upprätthålla sin tro på en rättvis värld.
Kontrollbehov är en annan orsak, man vill inte tro att det kan drabba en själv eller ens anhöriga. En skrämmande tanke att olyckor kan inträffa och drabba vem som helst, därför hävdar man sig typ ”jag hade aldrig kört en fritidsbåt utan att kolla bakåt exakt hela tiden så en sådan olycka skulle aldrig drabba mig”.
Sen efterklokheten - när utgången är given överskattar vi hur uppenbart det borde varit att olyckan skulle ske. Typ ”de borde förstått att det finns fartyg som kör över fritidsbåtar”, ”han borde inte kört i farleden”.
Sen är det gränslöst att desperat ventilera dessa tankar på öppna forum där anhöriga till de drabbade riskerar att läsa eftersom skuldbeläggandet av offren går alldeles för långt. Men för vissa spelar det ingen roll att det inte finns några misstankar mot pappan och att kaptenen är häktad för vållande till annans död. De vägrar inse att olyckor kan drabba oss alla, även de som gör allting rätt.