2026-08-05, 23:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Världshistoriens bästa exempel på "gaslighting" måste vara det falska narrativet om "Ådalen 1931" som vänstern sprider. Det är en fullständig icke-händelse som vänstern genom tjat och upprepning försöker skriva historia av.

Det som hände var att en kommunistisk fackförening försökte ta över ett sågverk. Några av arbetarna ville inte vara med i facket och blev därför utsatta för hot och våld (de blev avklädda och misshandlade och tvingades lova att lämna Sandviken för att inte bli mördade). Sent omsider ingrep polisen till arbetarnas försvar, och de var förstärkta med militär eftersom kommunisterna utgjorde ett så stort hot.
En dag var den kommunistiska pöbeln på väg mot baracken där arbetarna bodde (det visste man eftersom vägen ifråga endast ledde till den boningen). Där hade polisen posterat sig eftersom de visste att kommunisterna skulle angripa arbetarna. Kommunisterna ställde till bråk och skott avlossades, först ett och därefter flera.

Utifrån detta försöker vänsterns propagandamakare spinna ett narrativ om att "facket står på arbetarnas sida" och "polisen och militären skjuter mot arbetare bara för att de försöker organisera sig fackligt" och "men facket hade ju musikinstrument och söndagsklänningar, så då måste de ju ha haft goda avsikter!". Så var det ju inte!

Vänstern hävdar att "ett av militärens skott träffade en kvinna som bara var där för att titta på". Jaha, så hur ska ni ha det, sköt de mot fackets bråkmakare eller sköt de mot befolkningen i allmänhet?

Den stora skandalen är att militären senare dömdes. Det ledde bl a till att militären svor att aldrig mer göra polisens jobb åt dem. Och det falska narrativet "åh, vi måste ta det lugnt och vika oss för facket" ledde indirekt till den så kallade "Saltsjöbadsandan", den stora svenska flatheten mot de som skriker högst och bråkar mest. En "saltsjöbadsanda" som får konsekvenser som i högsta grad plågar Sverige idag (alla vet väl vad jag menar med detta).
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-05 kl. 23:55.
Citera
2026-08-05, 23:54
Avstängd
Var du med och nu blev du helt plötsligt kränkt?
Har inte hört nån nämnt det sen filmen repmånad.
Citera
2026-08-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Världshistoriens bästa exempel på "gaslighting" måste vara det falska narrativet om "Ådalen 1931" som vänstern sprider. Det är en fullständig icke-händelse som vänstern genom tjat och upprepning försöker skriva historia av.

Det som hände var att en kommunistisk fackförening försökte ta över ett sågverk. Några av arbetarna ville inte vara med i facket och blev därför utsatta för hot och våld (de blev avklädda och misshandlade och tvingades lova att lämna Sandviken för att inte bli mördade). Sent omsider ingrep polisen till arbetarnas försvar, och de var förstärkta med militär eftersom kommunisterna utgjorde ett så stort hot.
En dag var den kommunistiska pöbeln på väg mot baracken där arbetarna bodde (det visste man eftersom vägen ifråga endast ledde till den boningen). Där hade polisen posterat sig eftersom de visste att kommunisterna skulle angripa arbetarna. Kommunisterna ställde till bråk och skott avlossades, först ett och därefter flera.

Utifrån detta försöker vänsterns propagandamakare spinna ett narrativ om att "facket står på arbetarnas sida" och "polisen och militären skjuter mot arbetare bara för att de försöker organisera sig fackligt" och "men facket hade ju musikinstrument och söndagsklänningar, så då måste de ju ha haft goda avsikter!". Så var det ju inte!

Vänstern hävdar att "ett av militärens skott träffade en kvinna som bara var där för att titta på". Jaha, så hur ska ni ha det, sköt de mot fackets bråkmakare eller sköt de mot befolkningen i allmänhet?

Den stora skandalen är att militären senare dömdes. Det ledde bl a till att militären svor att aldrig mer göra polisens jobb åt dem.

Haha, har du inga källor du kan länka till? Var det Mesterton själv som svor att aldrig mer göra polisens jobb efter sina 8 dgr i sin "arrest"?

Du hade kunnat starta en betydligt bättre tråd i ämnet kan ju sägas. För man kan ju säga att arbetarrörelsen kapades av socialdemokratin efter händelserna och lyfta faktumet att fackföreningarna kom att tjäna som kontrollorgan för den socialdemokratiska staten.
Senast redigerad av Mechila 2026-08-05 kl. 23:59.
Citera
2026-08-05, 23:57
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Var du med och nu blev du helt plötsligt kränkt?

Även detta är ett vanligt retorikknep inom vänstern, att låtsas tolka människors argument såsom "jaså, du försöker vinna poäng på att utge dig för att vara kränkt?" även om så inte är fallet.
Citera
2026-08-06, 00:01
Avstängd
Citat:
Även detta är ett vanligt retorikknep inom vänstern, att låtsas tolka människors argument såsom "jaså, du försöker vinna poäng på att utge dig för att vara kränkt?" även om så inte är fallet.
Det kanske de gör. Men hade du inte varit så lättkränkt hade du inte ens tänkt så.
Jag trodde vänsterväljare var de mest lättkränkta. Vill du vara en sån?
Citera
2026-08-06, 00:03
Medlem
vilka källor finns det som stödjer din beskrivning av händelserna?
Citera
2026-08-06, 00:08
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
vilka källor finns det som stödjer din beskrivning av händelserna?

Jag blev bannad här sist jag nämnde AI, så jag vet inte hur mycket man får säga om det på denna "yttrandefrihetens" sajt, men låt mig bara konstatera att till och med om du frågar en vänster-AI så håller den med mig i sak, även om den försöker vinkla formuleringar och annat för att framställa det till vänsterns fördel.

Du kan till och med gå in på vänsterns egna scen, på något av alla dessa skattefinansierade "museum för arbetarhistoria" som finns i Sverige, och träffa någon museiintendent som känner till händelserna. Han kommer förstås också att försöka vända det till att "fast man måste ju ha förståelse för kommunisterna" men han måste i vetenskapens namn ändå hålla med mig i sak om det jag skrev.

Ja, några i den kommunistiska pöbeln dog av skotten. Och kanske hade de någon utomstående groupie med sig. Olyckligt såklart men det var knappast polisen som attackerade, det var kommunisterna.

Och ja, det var inhyrda "strejkbrytare" som angreps, men hur är detta relevant? De var fortfarande människor som arbetade för att få pengar, alltså "arbetare", inte nån sorts dödsmördarfascister som var där för att sabba för facket. Ändå kallar de svenska historieskrivarna KOMMUNISTERNA för "arbetarna" medan de kallar de som arbetade för "strejkbrytarna". YTTERST TENDENSIÖST.
Senast redigerad av Skattebrott 2026-08-06 kl. 00:13.
Citera
2026-08-06, 00:17
Medlem
Citat:
Jag blev bannad här sist jag nämnde AI, så jag vet inte hur mycket man får säga om det på denna "yttrandefrihetens" sajt, men låt mig bara konstatera att till och med om du frågar en vänster-AI så håller den med mig i sak, även om den försöker vinkla formuleringar och annat för att framställa det till vänsterns fördel.

Du kan till och med gå in på vänsterns egna scen, på något av alla dessa skattefinansierade "museum för arbetarhistoria" som finns i Sverige, och träffa någon museiintendent som känner till händelserna. Han kommer förstås också att försöka vända det till att "fast man måste ju ha förståelse för kommunisterna" men han måste i vetenskapens namn ändå hålla med mig i sak om det jag skrev.

Ja, några av arbetarna dog av skotten. Olyckligt såklart men det var knappast polisen som attackerade, det var kommunisterna.
Om expertisen i ämnet (historiker och museiintendenter) samt AI-verktyg håller med om din beskrivning förstår jag inte varför du samtidigt hävdar att historien är förfalskad. Nåväl. Vill du inte posta några källor kan jag tänka mig att släppa ämnet.
Citera
2026-08-06, 00:23
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Om expertisen i ämnet (historiker och museiintendenter) samt AI-verktyg håller med om din beskrivning förstår jag inte varför du samtidigt hävdar att historien är förfalskad.

Vänstern jobbar i narrativ, de lyssnar på tonlägen.
Högern ser till det som faktiskt sägs.

Saker kan uttryckas med olika tonlägen trots att man säger samma sak. Min beskrivning är som sagt identisk med etablissemangets rent sakligt, men den är tonalitetsmässigt framställd till högerns (arbetsgivares och arbetstagares) fördel.

Om du inte ser det, är risken stor att du har påverkats av vänstertänk.
Citera
2026-08-06, 00:27
Medlem
Citat:
Vänstern jobbar i narrativ, de lyssnar på tonlägen.
Högern ser till det som faktiskt sägs.

Saker kan uttryckas med olika tonlägen trots att man säger samma sak. Min beskrivning är som sagt identisk med etablissemangets rent sakligt, men den är tonalitetsmässigt framställd till högerns (arbetsgivares och arbetstagares) fördel.

Om du inte ser det, är risken stor att du har påverkats av vänstertänk.

Ok. Du har rätt i att jag har hört betydligt mer övertygande beskrivningar av skotten i ådalen än den du prestenterar i denna tråd.
Citera
2026-08-06, 00:31
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ok. Du har rätt i att jag har hört betydligt mer övertygande beskrivningar av skotten i ådalen än den du prestenterar i denna tråd.

Och skiljer sig dessa då OBJEKTIVT eller bara tonalitetsmässigt?

Om du menar att det finns faktiska SAKFEL i min beskrivning, kan du inte nämna åtminstone EN sådan punkt?
Citera
2026-08-06, 00:38
Medlem
Citat:
Och skiljer sig dessa då OBJEKTIVT eller bara tonalitetsmässigt?

Om du menar att det finns faktiska SAKFEL i min beskrivning, kan du inte nämna åtminstone EN sådan punkt?
Som sagt: vu kan återuppta vårt utbyte om du presenterar bättre underlag för din tes.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in