2026-08-06, 00:20
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Lite märklig formulering att pappan skall "upplevt" det så. Han borde väl vara helt klar över om han körde en längre stund längs med leden.

Var det ett sällskap med två båtar förresten? Var de på väg åt samma destination?
Den stackars pappan är nog rejält omskakad och chockad. Att bli nedmanglad i halvmörkret av ett så stort fartyg, det är en fullständig skräckupplevelse. Förmodligen har han klarat att ge en hygglig beskrivning, men åklagaren reserverar sig litet för säkerhets skull.

(Jag skriver ”den stackars pappan” för han har verkligen råkat ut för något fruktansvärt, alldeles oavsett vilket ansvar han själv har).
Citera
2026-08-06, 00:21
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag tror folk i tråden har mer kunskap än du, och kan ha teorier om vilken utrustning de kan ha haft som lämnat så bra spår, men aldrig sett fartyget.

Tråden tillför faktiskt kunskap utan att veta. Genom att analysera info får man ofta en bra bild. Vill du vänta på FU så gärna för mig. Men då är fb fel forum.
Du frågade: "Nån som kan utreda vad som avses med målspår i detta fallet". Vilket var vad jag svarade på, du kunde ha ställt en mer specifik fråga så hade jag avstått från att svara. Ledsen om jag sårade dig på något vis...

Ja tveklöst finns det folk i tråden som har mer kunskap/erfarenhet än jag har, men det är inte helt enkelt att utröna vilka dom är i vissa fall.

Vad jag vet har inga detaljerade uppgifter lämnats gällande utrustning tidigare i tråden, Men det finns bilder/video från fraktfartygets kommandobrygga där det går att se skärmar mm i alla fall, för den som är kapabel att avgöra vad som är vad.
Citera
2026-08-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det fanns bilder tidigare i tråden, från mammans nu mer låsta Instagram, på plottern i snipan. Det finns till och med uppgifter om vilken modell det är/var.

Ja - tidigt i tråden fanns dessa.
Det diskuterades i detalj hur denna plotter fungerade osv.
Minns ej modell men det går såklart att leta upp om man orkar backa och leta..
Citera
Medlem
Ingen som vet om man kan kolla bakåt på hur en båt rört sig på myshiptracking sidan?

En annan sak jag funderat över sen olyckan är när båten välter och sjunker… har man ens en chans att ta sig upp till ytan ? (Kvittar om du är inne i kuggen eller runt båten)… om du inte slår i huvudet… har man ens en chans eller man dör rätt fort då man inte ”hinner” ta ett stort andetag osv…. Usch hemska tanke
Citera
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Den stackars pappan är nog rejält omskakad och chockad. Att bli nedmanglad i halvmörkret av ett så stort fartyg, det är en fullständig skräckupplevelse. Förmodligen har han klarat att ge en hygglig beskrivning, men åklagaren reserverar sig litet för säkerhets skull.

(Jag skriver ”den stackars pappan” för han har verkligen råkat ut för något fruktansvärt, alldeles oavsett vilket ansvar han själv har).

Så är det men sådana saker har folk i allmänhet väldigt tydliga minnen av. Är det åklagaren som lägger in en brasklapp genom att formulera sig så alltså. Möjligt. Hursomhelst borde det gå att visa exakt med teknik.

Vilken båt var det som larmade? Tidigt förekom uppgifter (felaktiga sägs det här i tråden) att båten som larmade sagt att snipan kört in i lastfartyget och inte tvärtom. Intressant att veta hur de uppgifterna uppstått - även om de inte stämmer. Var det en andra båt i ett sällskap om två där första båten korsat farleden och därför utgick från att olycksbåten också gjorde det (försökte) eller såg de förloppet men tolkade det fel?
Var det två båtar i ett sällskap som skulle korsa farleden på väg hem eller stämmer inte det heller?
Senast redigerad av StuG 2026-08-06 kl. 00:30.
Citera
2026-08-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Var är det som säger att den inte utreds förutsättningslöst och opartiskt?

För det första kan pappan bli utredd för brott precis när som helst. Att åklagaren har sagt vad han tycker och tänker säger ingenting om att pappan inte kan utredas för brott imorgon eller om ett halvår. Antingen av samma åklagare eller någon helt annan.

För det andra utreds det hela av haverikommissionen vilket i sig är definitionen av opartiskhet.

Hur kan båtarna ha krockat om snipans förare inte har gjort någonting fel? Det är ju fallet enligt åklagaren.
Citera
2026-08-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Ingen som vet om man kan kolla bakåt på hur en båt rört sig på myshiptracking sidan?

En annan sak jag funderat över sen olyckan är när båten välter och sjunker… har man ens en chans att ta sig upp till ytan ? (Kvittar om du är inne i kuggen eller runt båten)… om du inte slår i huvudet… har man ens en chans eller man dör rätt fort då man inte ”hinner” ta ett stort andetag osv…. Usch hemska tanke

Det beror mycket på omständigheterna, men rent generellt kan man säga att det finns en chans, pappan och sonen överlevde. De hade flytväst. Mamman och dottern omkom, de hade inte flytväst.
Citera
2026-08-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Pappan bör ansvaret för olyckan 100% klart, fartyget körde rakt och snyggt han hade kunnat undvika detta hur lätt som helst men inte fartyget

Snälla.
Det räcker.

Kan du delge oss hur de båda båtarna seglade?
Citera
2026-08-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det beror mycket på omständigheterna, men rent generellt kan man säga att det finns en chans, pappan och sonen överlevde. De hade flytväst. Mamman och dottern omkom, de hade inte flytväst.

Ja man funderar ju mycket på det. Om de var i kuffen. Som varit stängd? Öppen? Vet ej hur det funkar … kanske mamman försökt få ut dottern för en chans till att komma till ytan… ? Eller om dottern flutit upp senare?
Citera
2026-08-06, 00:29
Medlem
Har foto på Båten samt familjen med vet ej hur jag lägger in dem
Citera
2026-08-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Hur kan båtarna ha krockat om snipans förare inte har gjort någonting fel? Det är ju fallet enligt åklagaren.

Hur?
Den springande punkten i detta är att snipan blivit upphunnen och överkörd.
Med det inte sagt att en måste vara helt felfri.
En olycka av detta slag inbegriper inte sällan flera och många påföljande orsakssamband. Somliga mer tydliga och mer olycksbådande än andra, och rent olagliga.
Senast redigerad av M.J.A 2026-08-06 kl. 00:33.
Citera
2026-08-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nad4
Har foto på Båten samt familjen med vet ej hur jag lägger in dem

Vi har sett foton på båten, familjen och allt möjligt för flera dagar sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in