2026-08-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Bara för att förtydliga juridiken i detta...

1. Det är väl en sanning med modifikation att åklagaren skulle ha valt "att inte utreda fritidsbåtsföraren". Jag menar åklagaren har ju angett i pressmeddelandet att han BEDÖMT att fritidsbåtsföraren inte för närvarande kan misstänkas för brott. Det tyder ju i vart fall på att man granskat honom/fallet, så det handlar ju inte om att man på stående fot lagt locket på...

2. Jag vill också vara tydlig med att det inte finns några som helst hinder för åklagaren att starta förundersökning, och sedan åtala, om det visar sig att fritidsbåtsföraren begått brott som i sin tur skulle kvalificera vårdslöshet i sjötrafik och/eller vållande till annans död. Det finns t.o.m möjlighet i 20 kap. 7b§ RB att återkalla en ev. åtalsunderlåtelse om särskilda skäl föreligger. Bara så att vi har detta klart för oss!

3. Åklagaren har inte alls sagt "att det fritidsbåtsföraren gjort inte är ett brott p.g.a den stora personliga förlusten". Åklagaren har sagt att fritidsbåtsföraren för närvarande inte är misstänkt för brott - och om misstanke skulle uppstå så kommer åtalsunderlåtelse att aktualiseras p.g.a den stora personliga förlusten.

4. Att besluta om åtalsunderlåtelse är absolut inte detsamma som att frita någon från skuld - tvärtom! En åtalsunderlåtelse fungerar ju som så att brottet utreds och vederbörande sedan förklaras skyldig för brottet och att aktuellt brott/beslut sedan registreras i belastningsregistret. Det är alltså endast åtal och påföljd man undgår.

Pappan är inte den enda som är drabbad. Han är inte ens värst drabbad. Det är ju inte pappan som har dött, det är mamman och dottern. De är egna människor. De förtjänar att olyckan de dog i utreds förutsättningslöst och opartiskt.

Enligt åklagaren har pappan inte begått något brott. Men om han hade hållit utkik som sjöreglerna föreskriver då hade kollisionen aldrig skett, ändå skedde den. Är inte det konstigt då att säga att besättningen på Snipan inte har gjort några fel?
Citera
2026-08-06, 00:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Exakt så blir det, och ju mer vinkel på kameran ju mindre rak vattenlinje. Därför är vattenlinjen en dålig referens. Jag har försökt titta på relingen och däcket och skaffa mig en helhetsbild för att avgöra. Och framförallt på surrningarna som tydligt visar relingsläge under presenningen t.ex.

Detta var den enda bilden som jag kände kunde vara tveksam och visa knäckning. Så jag tog den för jämförelse, och då blev det så där.
Jag tycker du gjort ett snyggt jobb med overlayen. Mycket bättre är svårt att få till. Dock fortfarande svårt att avgöra med säkerhet.
Citera
2026-08-06, 00:07
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej troligen inte, det är gamla uppgifter och gissningar när olyckan nyligen inträffat och tråden var ny.

Åklagaren verkar övertygad om att bägge båtarna kört länge i samma riktning och att snipan blivit upphunnen bakifrån av lastfartyget.

Om de kört länge i samma riktning fattar jag inte hur två vuxna (och två barn) missat ett 90 m långt lastfartyg närma sig. Alkohol?

(F ö borde detta kunna fastställas med exakthet genom it-forensisk analys)
Senast redigerad av StuG 2026-08-06 kl. 00:10.
Citera
2026-08-06, 00:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Är inte så hemma vad gäller vanorna på västkusten. Brukar man ha plotter i en äldre snipa som mest fritidskörs till och från sommarstugan? Längs ostkusten finns rätt många som inte har det.

Spontant tänker jag som du, att han borde haft full koll. Men även den vanaste och bäste kan ibland hamna fel enstaka gånger. Kanske pga dåligt väder, eller att något knasar ombord (t ex att någon är litet sjösjuk, några är osams, någon utrustning funkar inte som den ska, eller en plötslig regnskur som kräver att man donar med kapell eller liknande).
Det fanns bilder tidigare i tråden, från mammans nu mer låsta Instagram, på plottern i snipan. Det finns till och med uppgifter om vilken modell det är/var.
Citera
2026-08-06, 00:08
Medlem
Citat:
Vad har åklagaren för underlag till att snipan hållit samma kurs under längre tid, månntro?

Någon radarplott av snipans rutt finns väl inte, eller? Om inte, så är det väl pappans ord som är underlag.

Utifrån åklagarens pressmedelande så antar jag att det fanns en plotter ombord på snipan, och att de ur plottern har kunnat få fram snipans färdväg.

Från pressmeddelande

Citat:
Tidigare lämnad information om kollisionsvinkeln (påkörning skett bakifrån) grundas på inhämtade, så kallat målspår från olycksbåten och lastfartyget, som båda tydligt visar ett upphinnande rakt bakifrån men även på info från olycksbåtens förare som upplevde det så.
Citera
2026-08-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Pappan är inte den enda som är drabbad. Han är inte ens värst drabbad. Det är ju inte pappan som har dött, det är mamman och dottern. De är egna människor. De förtjänar att olyckan de dog i utreds förutsättningslöst och opartiskt.

Enligt åklagaren har pappan inte begått något brott. Men om han hade hållit utkik som sjöreglerna föreskriver då hade kollisionen aldrig skett, ändå skedde den. Är inte det konstigt då att säga att besättningen på Snipan inte har gjort några fel?

Det finns åtminstone fyra brott mot sjövägsreglerna som snipans befälhavare kan misstänkas för. Utkik, avge ljudsignal i nedsatt sikt, hålla undan i trång farled samt undvika kollision.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Pappan bör ansvaret för olyckan 100% klart, fartyget körde rakt och snyggt han hade kunnat undvika detta hur lätt som helst men inte fartyget
Om Misje Verde och snipan gått på samma kurs en god stund, som åklagaren påstår, så borde snipan ha varit närmare en distansminut för om Misje Verde när de kom in på samma kurs.

Med fullgod utkik, radar etc borde Misja Verde ha upptäckt snipan i så god tid att de hade kunnat väja, tuta, eller sakta ned till samma hastighet som snipan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245

Var är det som säger att den inte utreds förutsättningslöst och opartiskt?

För det första kan pappan bli utredd för brott precis när som helst. Att åklagaren har sagt vad han tycker och tänker säger ingenting om att pappan inte kan utredas för brott imorgon eller om ett halvår. Antingen av samma åklagare eller någon helt annan.

För det andra utreds det hela av haverikommissionen vilket i sig är definitionen av opartiskhet.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det fanns bilder tidigare i tråden, från mammans nu mer låsta Instagram, på plottern i snipan. Det finns till och med uppgifter om vilken modell det är/var.
Tack!
Citera
2026-08-06, 00:14
Medlem
Citat:
Jag tycker du gjort ett snyggt jobb med overlayen. Mycket bättre är svårt att få till. Dock fortfarande svårt att avgöra med säkerhet.

Tack, ja, vi får nog avvakta mer officiell info och kanske bilder från havkom innan vi vet säkert. Men vi kan i alla fall inte bestämt dra slutsatsen att snipan är knäckt.
Citera
2026-08-06, 00:15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Utifrån åklagarens pressmedelande så antar jag att det fanns en plotter ombord på snipan, och att de ur plottern har kunnat få fram snipans färdväg.

Från pressmeddelande
Tack!

Ja, då råder det väl ingen tvekan om den saken. Snabbt jobbat av myndigheterna att få ut informationen från snipans plotter så snabbt. Hon bärgades väl väl mindre än 60 timmar innan åklagaren kom med sitt uttalande?
Citera
2026-08-06, 00:15
Medlem
StuGs avatar
Citat:

Från pressmeddelande

Lite märklig formulering att pappan skall "upplevt" det så. Han borde väl vara helt klar över om han körde en längre stund längs med leden.

Var det ett sällskap med två båtar förresten? Var de på väg åt samma destination?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in