2026-08-05, 22:55
Medlem
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.
Citera
2026-08-05, 22:57
Medlem
Donatellis avatar
Ja det är dom. Känner igen allt du beskriver
Citera
2026-08-05, 23:01
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Pratade med en butiksföreståndare för en större butik. Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten. Men beskrev också hur ungdomar gör idag. De kan ringa in kort före passets början och säga: jag tror jag sjukskriver mig idag..Kommer du eller kommer du inte? Njaa, eh .. hur blir det? Nej, jag kommer inte. Personer kan välja att inte komma för de har en finne på näsan eller tycker sig ha fula glasögon. En person sades somna vid kassan. Vid samtal..jag mår dåligt jag har slut med min kille. När butikschefen sett statistik nu över sjukskrivningar i kedjan (ca 20t anställda i Sverige), så är sjuktalen väldigt låga bland 50-60 åringar, men väldigt höga bland ungdomar. Det borde väl egentligen vara tvärtom? Är generation Z curlade sillmjölkar eller?!
Som ungdom gick i vart fall jag till jobbet om jag var bakfull eller bara lite krasslig. Vissa gånger gick jag hem från krogen 2 och började 6.

Tyvärr ja det stämmer.

Samtidigt så gnäller dom att jobben flyttar utomlands till låglöneländer. Det är inte alltid bättre arbetsmoral utomlands - men lägre löner. Finns ingen anledning och betala så höga löner plus arbetsgivaravgifter för såhär lata människor som man i regel finner i Sverige.
Citera
2026-08-05, 23:01
Medlem
Klandalfs avatar
Ja du, jag har tyvärr enbart negativa erfarenheter av Gen Z i arbetslivet. Den bäste av de jag haft under mig kom som vana 20-30 min sent varje dag. Förhoppningsvis blev det folk av honom också.
Citera
2026-08-05, 23:04
Medlem
Citat:
Personen var orolig vad karensdag kommer att göra för verksamheten.

??
Citera
2026-08-05, 23:06
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
??

Diskuteras att tas bort och kostnaden landar då hos arbetsgivaren.
Citera
2026-08-05, 23:06
Medlem
Kanske mer orolig vad slopad karensdag gör för samhället, eller för verksamheten beroende på vem som betalar, när gen Z sjukskriver sig i drivor och får betalt direkt.
Citera
2026-08-05, 23:10
Medlem
Kapitalistkalles avatar
På gruppnivå är de absolut mer benägna att sjukskriva sig oavsett om de har en åkomma eller ej.

Sen finns det en hel del som jobbar hårt också dock.

Själv kan jag inte minnas att min nu pensionerade far någonsin var hemma från jobbet. Förutom när han hade lunginflammation eller blodförgiftning.
Senast redigerad av Kapitalistkalle 2026-08-05 kl. 23:18.
Citera
2026-08-05, 23:12
Medlem
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.
Citera
2026-08-05, 23:12
Medlem
Citat:
Kanske mer orolig vad slopad karensdag gör för samhället, eller för verksamheten beroende på vem som betalar, när gen Z sjukskriver sig i drivor och får betalt direkt.

Borde man inte som chef göra något åt problemet om folk nu sjukskriver sig i "drivor"? Det känns som att man underblåser ett dåligt beteende om man resonerar att folk får sjukskriva sig för en finne på näsan så länge man inte behöver betala mer än 10% av lönen eller vad det nu blir.

Kan inte påminna mig om en enda arbetsplats där det beteendet du beskriver varit okej så det känns som att företaget har sig själva att skylla.

Att hitta folk som vill jobba i butik kan ju knappast vara särskilt svårt i dagens läge?
Citera
2026-08-05, 23:14
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
På gruppnivå är de absolut mer benägna att sjukskriva sig oavsett om de har en åkomma eller ej.

Sen finns det en hel del som jobbar hårt också dock.

Givetvis finns det undantag. Men det är också en risk som arbetsgivare behöver ta när vi anställer unga personer.

Extremt höga kostnader för lön och sociala avgifter, heltidsanställning direkt så blir svårt att bli av med en anställd som bara sjukskriver sig hela tiden, bortskämda med dålig arbetsmoral osv.

För deras lön kan jag anställa 2-3 stycken i Ungern, Rumänien, Spanien med omnejd och där kan vi mycket enklare sparka personal också.
Citera
2026-08-05, 23:18
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.

Det är just det som arbetsgivare gör. Vi flyttar på delar av verksamheterna utomlands antingen till Europeiska länder eller ännu längre. Effekten kan man bland annat läsa här på flashback - gnälls att jobben flyttar utomlands och det inte finns några jobb som inte kräver lång erfarenhet.

Som man bäddar får man ligga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Borde man inte som chef göra något åt problemet om folk nu sjukskriver sig i "drivor"? Det känns som att man underblåser ett dåligt beteende om man resonerar att folk får sjukskriva sig för en finne på näsan så länge man inte behöver betala mer än 10% av lönen eller vad det nu blir.

Kan inte påminna mig om en enda arbetsplats där det beteendet du beskriver varit okej så det känns som att företaget har sig själva att skylla.

Att hitta folk som vill jobba i butik kan ju knappast vara särskilt svårt i dagens läge?

Just butiksjobb är inte svårt. Lågkvalificerade yrken och det finns hundratals sökande per utannonserat jobb. Men det är svårt att sparka personal i Sverige även om det luckrats upp senare tid det också.

Resultatet blir att vi hellre anställer från bemanningsföretag för då kan vi skicka hem de som inte passar på dagen mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in