2026-08-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag kan köpa att de på bryggan tappar koncertationen en stund och en eller båda av dom säger, oj vart kom den ifrån eller vart tog den vägen och då börjar dom spana optiskt med kikare kanske med radar men i detta fallet säger båda att dom inte sett snipan alls.

Dom sitter inte och rullar tummarn i en halvtimme tex det kan väl ingen tro

Så vad tror du då?
Att de har haft full koll men snipan var hög på gräs och därför blev överkörd?
Citera
2026-08-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fartyget hade alltså blivit anmält till ITF av överstyrmannen för bristande säkerhet i januari 2025. Han fick då sparken. I januari 2024 hade en inspektion kommit fram till brister, bland annat på målföljningsfunktionen på radarn. På ett tycker man modernt fartyg passar det inte in i bilden, nej. Skaver är just rätta ordet.
Kan inget om detta ärende precis som du, men man måste veta detaljer innan man dömer, se flygkrasher där utreder man bara.

Ponera att styrmannen har en bakgrund inom tex militära fartyg och blir besviken över en funktion i detta civila system

Har han fått sparken eller inte, varför fick han kicken var han ett problem på andra sätt så detta med funktionen blev droppen osv osv

Inte följa löpsedlar, se denna tråd vilken sida för fram ny kunskap ny information osv
Citera
2026-08-05, 22:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Har du uppgifter om vilka de anmälda bristerns var? Om de har med t.ex. sikten från bryggan att göra så vore det ju lite pikant…0
Det stod det inget om i DN, däremot att besättningen var helt utarbetad och fick utföra uppgifter de inte hade kompetens för.

Däremot så skall ryktesvägen från norsk sjöman siktproblemen varit kända.

Skall man gissa så drog de ner på alla "onödiga" uppgifter, som att ställa ut utkik och flytta kranen fram och tillbaka i "onödan".

Det att målföljningen på radarn vid ett tidigare tillfälle inte fungerat kan tala för att det hänt igen, även om det "lagats" i mellantiden.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-05 kl. 22:21.
Citera
2026-08-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
När jag skriver min teori, så menar jag ju min teori. Annars har jag väldigt svårt att se en anledning varför åklagaren lägger tid på lotsen.

Varesig straffansvar eller tjänstemannansvar går att utkräva från dessa män i dessa dagar.

Jag tror inte kaptenens huvudlinje är att skylla på lotsen. Det är inte därför åklagaren misstänker lotsen.
Det går inte ihop.
Om åklagaren plötsligt misstänker lotsen för att kaptenen skyller, så måste ju åklagaren i princip inte tro det är kaptenens fel.

Han anser att båda felat.
Citera
2026-08-05, 22:19
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Kan inget om detta ärende precis som du, men man måste veta detaljer innan man dömer, se flygkrasher där utreder man bara.

Ponera att styrmannen har en bakgrund inom tex militära fartyg och blir besviken över en funktion i detta civila system

Har han fått sparken eller inte, varför fick han kicken var han ett problem på andra sätt så detta med funktionen blev droppen osv osv

Inte följa löpsedlar, se denna tråd vilken sida för fram ny kunskap ny information osv
En svala gör ingen sommar, men här var det flera avvikelser under drygt tre år som tillsammans talar för någonting.

Ett ord som rederiets ägare använde i DN var "uppvigling". Det kan betyda att han var en trouble maker. Men det kan också betyda att han stod upp som talesperson för något som alla stod bakom.

Jag gissar det senare tills annat framkommer.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-05 kl. 22:24.
Citera
2026-08-05, 22:19
Medlem
Jag håller med dig, och till ditt förra inlägg. Min första känsla var att det var mer än bara slarv från bryggan. Döda vinklar visuellt eller radarmässigt, fel inställd radar, glitchar, regnskurar etc. Vi får svaret om lååång tid. Rent moraliskt och sjövettmässigt så har givetvis pappan ettt stort medansvar, han höll ju ännu sämre utkik än kaptenen.... Dom som inte inser det har nog ändå inget sunt förnuft😉 men det får man nog tala tyst om här😀

Huvudsaken är ju att fartyget var ett av Norges första hybridfartyg - dvs eco-friendly och låga koldioxidutsläpp och att det mejade ner en dieseldriven koldioxidutsläppande smutsig båt, nu är nog Greta glad....

Citat:
Vad har denna tråd lyckats få fram för ny information om orsaken till olyckan eller hur saker fungerar?

På snipa sidan absolut ingenting, bara refererat till åklagaren och allt övrig "har du bevis för det"

På den andra sida är det helt annorlundam massor med saker har förklarats och lärts ut
Citera
2026-08-05, 22:21
Medlem
StuGs avatar
Det torde vara lättare att se ett ljusgrönt lastfartyg på 90 m än en liten snipa i skymningen. De flesta ifrågasätter observationen från lastfartyget. Är det inte långt märkligare att två vuxna och två barn inte såg lastfartyget, redan på långt håll?? Varför skulle de annars bli överkörda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Fick sparken för att anmäla säkerhetsbrister. Är en förvånad. Tyvärr inte. Verkar vara ett riktigt skitrederi som bara behåller ”lojala” och uppenbart inkompetenta besättningsmän.

Vad var det för säkerhetsbrister som anmäldes?

Tyvärr blir ofta den som berättar sanningen av med jobbet och grovt förtalad.

Var det samma säkerhetsbrister som orsakade den här dödsolyckan?
Citera
Medlem
Problemet är väl lastägarna. Låg med en donsötanker i England och lastade. Ni som sett en donsöbåt vet att dom är som flytande dockskåp, välskötta till tusen. Bredvid oss låg den rostigaste tankbåten jag sett. Skepparen nästan grät när han såg den och utbrast: varför ska vi sköta våra båtar så bra när ”dom” får köra samma slags last som vi!
Citera
2026-08-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Det torde vara lättare att se ett ljusgrönt lastfartyg på 90 m än en liten snipa i skymningen. De flesta ifrågasätter observationen från lastfartyget. Är det inte långt märkligare att två vuxna och två barn inte såg lastfartyget, redan på långt håll?? Varför skulle de annars bli överkörda?

Är övertygad om att de såg fartyget.
Citera
2026-08-05, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Fartygets bogsvall kommer träffa snipans akter först, varpå snipans akter pressas ut från fartyget innan den egentliga kollisionen. I ett sådant scenario kommer det hela ändå kallas att fartyget kört på snipan bakifrån.
Finns väl inget bevis för det snipan har ju kunnat kommit in från ett annat håll eftersom skadan är enbart på sidan.
Citera
2026-08-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Finns väl inget bevis för det snipan har ju kunnat kommit in från ett annat håll eftersom skadan är enbart på sidan.
Nej det finns inga offentliggjorda bevis för detta, jag vill bara förklara att snipan kan mycket väl blivit påkörd bakifrån, trotts att den saknar tydliga skador i aktern.
Avsaknaden av (för oss) synliga skador i aktern på snipan motsäger alltså inte åklagarens teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in