Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Jag kanske var otydlig.
Det är min uppfattning att skeppet här inte behöver hålla undan för snipan enligt regel 13, då fartygen inte var i sikte av varandra.
MEM, vi tar det från början.
Det finns två viktiga regler här.
Regel 9 säger att en båt mindre än 20 m inte för hindra ett större fartyg i en trång farled.
Det betyder att snipan i detta fallet skulle ha flyttat på sig. Om detta är en trång farled. Och det menar jag att det är.
Nu finns det ju en i tråden som arbetar som styrman på ett liknande fartyg, som med säkerhet hävdar
att det inte är en trång farled.
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna
Citat:
Regel 13 säger att upphinnande fartyg väjar för upphunnet fartyg. MEN den regeln gäller bara om fartygen ser varandra. Det är svårt att väja för något man inte ser.
Jag vill hävda att du gör en feltolkning där, att man inte sett något p g a dålig uppmärksamhet fritar inte någon från ansvar.
Citat "– Och det gäller oavsett andra regler om fartygen
är i sikte av varandra, säger han."
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/experten-pekar-ut-avgorande-regeln/
I sikte av varandra, tolkar jag som inom ett avstånd
där man haft möjlighet att se varandra.
Citat:
Regel 9, där behöver inte snipan se fartyget. Snipan vet att den inte får hindra fartyg i den trånga farleden, den ska helt enkelt inte finnas där om den inte vet att den inte hindrar någon.
Naturligtvis får snipan befinna sig i en farled, men bör hålla sig åt sidan för att inte hindra upphinnande trafik.
Om jag uppfattat tidigare uppgifter i tråden rätt, så skedde kollisionen ca 100 m i sidled från farledens mitt, vilket med god marginal borde räcka för att snipan uppfyller det kravet.
Fraktfartyget däremot, borde befinna sig i farledens mitt och inte 100m på sidan av mitten.
Varför det befinner sig där kan bara spekuleras i, men helt osannolikt är det väl inte att man valt placering för att kunna ha mindre/sämre uppmärksamhet riktad mot mötande trafik för att göra något annat än att hålla uppsikt framåt hela tiden?
Citat:
På öppet hav ska ett fartyg väja för en snipa som det hinner ikapp, men där är det också väldigt enkelt att göra det.