2026-08-05, 22:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vänta nu, nu är jag ingen strömningsexport men det finns väl inget sug runt bulben!! Dess uppgift att trycka bort vatten så fartyget glider lättare.

allt detta uppfattar jag som konstiga gissnar av dig
Fören på en båt (bulben i detta fall) trycker undan en stor mängd vatten, mer ju större båten är och ju fortare den åker. I aktuellt fall först bulben och sedan resten av förskeppet, vilket i praktiken borde ge två svall från fören.

Detta vatten "vill tillbaka" till någon form av normalläge så det återvänder tillbaka mot båtens sida en bit bakom fören, vilket skapar det som beskrivits som ett sug.

En kantrad vattenfylld snipa dras nog väldigt lätt med in mot och in under ett större fartyg som går fort. Den har också fått två tillfällen att lyftas och välta av bogsvallet.
Citera
2026-08-05, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är det som gör det till ett brott. Ett tjänstefel. Du kanske inte tycker det är rimligt att missa andra fartyg. Men det händer bevisligen då och då.

Jag kan köpa att de på bryggan tappar koncertationen en stund och en eller båda av dom säger, oj vart kom den ifrån eller vart tog den vägen och då börjar dom spana optiskt med kikare kanske med radar men i detta fallet säger båda att dom inte sett snipan alls.

Dom sitter inte och rullar tummarn i en halvtimme tex det kan väl ingen tro
Citera
Medlem
Det är ett nytt klimatsmart "eco-friendly" hybridfartyg!

Hur många miljoner tror du dom batterierna kostar? Givetvis behövs dom pengarna köras in, då hinner man nog inte sänka farten för att det regnar😉

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Absolut kan det vara så. Sjöfart är en pris-pressad låglönebransch där utflaggning är legio. Jag kan förstå om kaptenen pressats att acceptera försämringar i säkerheten (sämre sikt) kanske utan förbättrad bemanning,

Det som skaver här är dock att vi har ett nästan nytt fartyg (2023) med moderna hybrid-maskiner baserat i ett världens rikaste länder. Det passar inte in i bilden av rostig skorv som körs i botten av ett oseriöst rederi.

Att de satt en ryss som kapten och inte en norrman eller svensk är förstås en varningsflagg. Jag har uppfattat det som att åtminstone kapten + chief har fortsatt vara svenskar/norrmän/danskar även i utflaggningens tidevarv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Den artikel jag läste så var det en lots som åtalats men friats. Ingen lots som dömts vad jag sett.

Rätt åtalades, och klandrades, men friades.
Citera
2026-08-05, 22:07
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Absolut kan det vara så. Sjöfart är en pris-pressad låglönebransch där utflaggning är legio. Jag kan förstå om kaptenen pressats att acceptera försämringar i säkerheten (sämre sikt) kanske utan förbättrad bemanning,

Det som skaver här är dock att vi har ett nästan nytt fartyg (2023) med moderna hybrid-maskiner baserat i ett världens rikaste länder. Det passar inte in i bilden av rostig skorv som körs i botten av ett oseriöst rederi.

Att de satt en ryss som kapten och inte en norrman eller svensk är förstås en varningsflagg. Jag har uppfattat det som att åtminstone kapten + chief har fortsatt vara svenskar/norrmän/danskar även i utflaggningens tidevarv.
Fartyget hade alltså blivit anmält till ITF av överstyrmannen för bristande säkerhet i januari 2025. Han fick då sparken. I januari 2024 hade en inspektion kommit fram till brister, bland annat på målföljningsfunktionen på radarn. På ett tycker man modernt fartyg passar det inte in i bilden, nej. Skaver är just rätta ordet.

Rederiet hade kanske svårigheter att hitta "rätt" svensk/norsk/dansk personal...
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-08-05 kl. 22:11.
Citera
2026-08-05, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Vad vet du om hur jag levt. Det handlar inte om huruvida någon levt i en bubbla eller inte. Det handlar om det märkliga att du har den hypotes du har. Att pappan skulle ha drogproblem av något slag. Har du några som helst belägg för det?

Bara från FB och det var mycket bra skrivet tycker jag, ha sa att han pysslat med det tidigare men inte visste nu!! ärligt sagt tycker jag, han vet inte i nutiud

Men grejen med att testa för droger är att VETA och kunna fria tex
Citera
2026-08-05, 22:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Påstår du alltså att kapten på Misja Verde körde över snipan fullt medvetet och med berått mod?
Eller vart vill du komma egentligen?

Snyggt inlägg av dig. Aldrig förr har jag sett en skribent så tydligt bevisa sin egen bristande läsförståelse. Tack för att du undergräver dig själv.

Alla kommer se. Pinsamt för dig.

Besättningar fuskar, gör misstag, fel och brott. För de är människor. Så det är inte orimligt om något sådant förekommit här. Oavsett vad du känner.
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-08-05 kl. 22:14.
Citera
2026-08-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fartyget hade alltså blivit anmält till ITF av överstyrmannen för bristande säkerhet i januari 2025. Han fick då sparken. I januari 2024 hade en inspektion kommit fram till brister, bland annat på målföljningsfunktionen på radarn. På ett tycker man modernt fartyg passar det inte in i bilden, nej. Skaver är just rätta ordet.

Fick sparken för att anmäla säkerhetsbrister. Är en förvånad. Tyvärr inte. Verkar vara ett riktigt skitrederi som bara behåller ”lojala” och uppenbart inkompetenta besättningsmän.
Citera
2026-08-05, 22:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Har du uppgifter om vilka de anmälda bristerns var? Om de har med t.ex. sikten från bryggan att göra så vore det ju lite pikant…0
Citera
2026-08-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Sju stycken i besättningen har det stått.
Tack.
Citera
2026-08-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja det blir nog svårt för åklagaren att vara trovärdig i det här fallet. En båt som blir påkörd bakifrån men inga skador i aktern.

Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Har du svårt med språket. Om något blir påkörd bakifrån finns skador där bak. Blir det skador på sidan så har kollisionen skett där och inte där bak.
Fartygets bogsvall kommer träffa snipans akter först, varpå snipans akter pressas ut från fartyget innan den egentliga kollisionen. I ett sådant scenario kommer det hela ändå kallas att fartyget kört på snipan bakifrån (i förhållande till snipans kurs innan fartygets påverkan raskt ändrade denna).
Senast redigerad av Kokekaffe 2026-08-05 kl. 22:25.
Citera
2026-08-05, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Exakt. Och i alla fall lotsen borde vara mycket medveten om att de går i en farled där det finns många småbåtshamnar och det är högsäsong för fritidsbåtar.

Jag kan garantera att lotsen är väldigt väl nedveten om detta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in