2026-08-05, 21:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Jag diskuterar eller försöker, du använder åklagarens antaganden som någon form av sanning men då finns det inget att diskutera, vad gör du här? Du är inte öppen för att tänka annorlunda.

Och inte "vi" snälla, så jag har alltså ingen anledning att tro att detta inte stämmer.

Har du jobbat på en brygga och vet hur det går till? Jag har under lång tid
Varför är din eventuella erfarenhet på fartyg relevant när det gäller snipans rutt?
Förundersökningen har kommit fram till att lastfartyget och snipan höll samma kurs. Således var lastfartyget upphinnande.

Om du har andra uppgifter så kan du dela med dig av dem. Vad jag sett hittills är en vilja att spekulera fritt, utan något underlag alls, i uppenbart syfta att svartmåla snipans skeppare och fria kapten Ivan på Misja Verde. Har jag uppfattat dig rätt?
Citera
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fucktiskt
Det gjorde de nog absolut. Han åkte ju direkt till sjukhuset och med all säkerhet är det standard att testa de som varit med i en sån här typ av olycka. Men rent medicinskt vill man säkert ha koll på allt möjligt innan man börjar medicinera med något som kan vara farligt om personen är påverkad av något.

Instämmer helt, sannolikheten att han inte testats är låg.
Citera
Medlem
Citat:
Nu försöker han lägga upp en exit ifall mer kommer fram

Att snipan inte har skador på aktern trots ett upphinnande rakt bakifrån är i sig inget konstigt, jag beskrev fysiken bakom det tidigare i tråden, sedan har även motsvarande beskrivningar kommit i massmedia.

Det klantiga av åklagaren var att uttrycka sig som han gjorde och ta i med superlativ om att snipan blivit "kraftigt" påkörd rakt akterifrån.

Det som är mer märkligt är om det nu helt plötsligt ska göras gällande att snipan sögs ner under skeppet betydligt längre bak längs skeppet, för då kan det inte vara frågan om någonting in närheten av det som åklagaren initialt beskrev.
Citera
2026-08-05, 21:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Säkert något misstag men inget jag kommer ihåg.

Förstår du vad diskussion är eller ska vi bara referera till åklagaren och stänga tråden, kanske du ska be mod om det.

Så din utgångspunkt är att besättningar inte gör fel... Där vet vi att du har fel, för de tjänstefel jag listade förekommer i verkligheten. Och de leder då och då till dödsfall och domar på besättningsmän.

Förstår du skillnaden på dina gissningar som helt oinsatt och en åklagarens publika uttalanden?
Senast redigerad av enough-is-enough 2026-08-05 kl. 21:42.
Citera
2026-08-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jo, men jag menar att det kan utredas utan att officiellt delges misstanke för vållande.
Det beror på omständigheterna.
Citera
2026-08-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är ju det vi alla säger. Men du måste skilja på sjörätt, där man delar upp skadan och där situationen nästan aldrig döms 100-0 utan ofta 70/30 80/20 etc. och straffrätt där kaptenen står anklagad för vållande till annans död.

I sjörätt så stämmer det och gott sjömanskap, ömsesidig utkik, etc. spelar alla roll (läs mit Iran-case ovan). I straffrätt blir det sällan så att en döms till 10 månader och en annan till 2 månaders fängelse.

Och hur kommer detta att hanteras.
Sjörätt eller straffrätt. Eller båda.
Citera
2026-08-05, 21:41
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja det blir nog svårt för åklagaren att vara trovärdig i det här fallet. En båt som blir påkörd bakifrån men inga skador i aktern.

Tänker ni att bulben på fartyget ska träffa badstegen och buckla till den eller?
Citera
2026-08-05, 21:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det är grejen, men inte HELA grejen. Tillkommer att kapten kanske har en familj därhemma som är beroende av lönen. Den senaste som klagade på säkerheten på båten fick sparken.
Absolut kan det vara så. Sjöfart är en pris-pressad låglönebransch där utflaggning är legio. Jag kan förstå om kaptenen pressats att acceptera försämringar i säkerheten (sämre sikt) kanske utan förbättrad bemanning,

Det som skaver här är dock att vi har ett nästan nytt fartyg (2023) med moderna hybrid-maskiner baserat i ett världens rikaste länder. Det passar inte in i bilden av rostig skorv som körs i botten av ett oseriöst rederi.

Att de satt en ryss som kapten och inte en norrman eller svensk är förstås en varningsflagg. Jag har uppfattat det som att åtminstone kapten + chief har fortsatt vara svenskar/norrmän/danskar även i utflaggningens tidevarv.
Citera
2026-08-05, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att snipan inte har skador på aktern trots ett upphinnande rakt bakifrån är i sig inget konstigt, jag beskrev fysiken bakom det tidigare i tråden, sedan har även motsvarande beskrivningar kommit i massmedia.

Det klantiga av åklagaren var att uttrycka sig som han gjorde och ta i med superlativ om att snipan blivit "kraftigt" påkörd rakt akterifrån.

Det som är mer märkligt är om det nu helt plötsligt ska göras gällande att snipan sögs ner under skeppet betydligt längre bak längs skeppet, för då kan det inte vara frågan om någonting in närheten av det som åklagaren initialt beskrev.
Sögs den ner under fartyget längs med sidan så blev den inte på körd bakifrån ej heller överkörd egentligen

Jag har nog gjort mitt i denna tråd misstänker jag då alla besserwissrar som har allt solklart för sig iom åklagarens PM anmält mig massor med gånger så ev syns vi kanske en annan gång

Jag tror kaptenen blir frikänd så småningom, radarekon har inte med detta att göra utan kan möjligen bara fria kapten och visa hur snipan kört galet, fartyget har kört på en fast kurs.
Citera
2026-08-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om du bara googlat så hade du sett att det finns många vanligt förekommande orsaker till att ett fartyg inte blir skadat i aktern när det blir påkört bakifrån.

Så det säger inget om att åklagaren skulle ha fel.
Ja fast nu blev det ju påkörd på sidan
Citera
2026-08-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så din utgångspunkt är att besättningar inte gör fel... Där vet vi att du har fel, för de tjänstefel jag listade förekommer i verkligheten. Och de leder då och då till dödsfall och domar på besättningsmän.

Förstår du skillnaden på dina gissningar som helt oinsatt och en åklagarens publika uttalanden?
Göra fel men att kaptenen skulle missa snipan under så lång tid, verkar det rimligt en erfaren kapten?
Citera
2026-08-05, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tänker ni att bulben på fartyget ska träffa badstegen och buckla till den eller?

Folk med någon som insikt kring båtar, fartyg och sjöfart kan omöjligt vara så korkade att man kör det som något sorts argument.
Att man skriver om det är bara korkat.
Medvetet för att få andra mindre initierade att tro något annat sannolikt.
Bulb, vågor och krafter har man aldrig någonsin stött på innan detta.

Givetvis ingenting som kommer att påverka en rättslig utgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in