2026-08-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Ryssland vinner ingenting på att attackera Sverige.

Ryssland har hotat Sveriges luftrum då och då. Det är inget nytt.

Ryssland har då och då kommit med sina båtar. Det är inget nytt.

Var inte oroliga!

Ryssland kommer inte starta nytt krig med ett annat land. Ryssland kommer absolut inte attackera Sverige!

Absolut ingenting kommer att hända!

NATO (USA) har inte råd att förlora i Ukraina. Ryssland (med allierade) har heller inte råd att förlora i Ukraina.
Eskalering är enda vägen framåt.
Citera
2026-08-05, 20:17
Avstängd
Haha man skrattar år skrämselpropagandan, vad skulle väst kunna göra åt saken? Blattar fetton och mentalsjuka tiktok kvinnor, det är vad EU kan samla, lycka till
Citera
2026-08-05, 20:18
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
NATO (USA) har inte råd att förlora i Ukraina. Ryssland (med allierade) har heller inte råd att förlora i Ukraina.
Eskalering är enda vägen framåt.

Om det finns en liten risk att Ryssland förlorar kriget så kommer de utlösa en eller flera atombomber mot Ukraina.

Det finns inte en chans att de med sin mentalitet ska tappa ansiktet inför hela världen med bilden av att de nu är en förödmjukad f.d. global stormakt.

Risken för kärnvapen är inte noll - och det är exakt därför västvärlden hela tiden väger sitt stöd till Ukraina för att undvika att pressa Ryssland över den absoluta bristningsgränsen.
Citera
2026-08-05, 20:59
Medlem
exakt ryssland har mest atombomber i världen och skulle nån jiddra mot dem så kan de atombomba alla världens länder och då är vi rökta🥲
Citera
2026-08-05, 21:00
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det tror jag vad jag vill om, eftersom Ryssland inte har nått sina strategiska mål än. Det går inte speciellt bra för dem där borta i Ukraina.

Allt jag ser därifrån är folk som blir inslitna i bilar på ukraina sidan så går knappast något vidare för dom.
Citera
2026-08-05, 21:04
Medlem
GanskaRoligts avatar
Ryssland? Nej, det pågår redan ett angrepp och det är muslimer som slår ihjäl och våldtar svenskar. Det är ett reellt problem. Vi kanske ska börja med att hantera detta och alla landsförrädare som sitter i riksdagen.
Citera
2026-08-05, 21:08
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoedaMinHund
Allt jag ser därifrån är folk som blir inslitna i bilar på ukraina sidan så går knappast något vidare för dom.

Inslitna i bilar? Kidnappade menar du?
Citera
2026-08-05, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Om det finns en liten risk att Ryssland förlorar kriget så kommer de utlösa en eller flera atombomber mot Ukraina.

Det finns inte en chans att de med sin mentalitet ska tappa ansiktet inför hela världen med bilden av att de nu är en förödmjukad f.d. global stormakt.

Risken för kärnvapen är inte noll - och det är exakt därför västvärlden hela tiden väger sitt stöd till Ukraina för att undvika att pressa Ryssland över den absoluta bristningsgränsen.

Att kloaken ryssland är en förödmjukad f.d. stormakt är sedan länge, tror du inte dom själva vet det? Landet är möjligen en regional makt, eller som John Mccain redan 2014 sade; "a gas station masquerading as a country".

I sammanhanget kvarstår frågan om VARFÖR det efterblivna, kuvade ryska folket inte är kapabla till något annat än att vara förtryckta av makten? Först livegna under Tsaren, sen slavar under den kommunistiska diktaturen och nu under diktator putain... Och detta samtidig som dom anser att dom själva, och skithålet "mother russia", är guds gåva till mänskligheten... Det ryska "folket" (med undantag som bekräftar regeln) synes vara ett kollektivt exempel på Dunning-Kruger effekten...
Citera
2026-08-05, 21:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag kan faktiskt inte tolka detta uttalande på annat sätt, än att ÖB räknar med en stor rysk militär seger i Ukraina?
Troligtvis har ÖB information om att USA och stora delar EU har tröttnat på stöd till Ukraina, som i mångas ögon ses som meningslöst och inte berör oss.
När det gäller EU handlar detta nog om hela södra delen, ända från Portugal till Rumänien.

Kan det finnas andra skäl till ÖBs uttalande?

Ja, det kan finnas ett flertal skäl till ÖBs bedömning. Låt mig lyfta fram några:

1) Ryssland kan mycket väl, under pågående Ukrainakrig, även anfalla ett eller flera Nato-länder i syfte att testtrycka om Artikel 5 i Nato-stadgan håller vatten i ett skarpt läge. Kommer Spanien till Estlands undsättning, t ex? Gör USA det? Detta bedömer jag är det främsta hotet just nu.

2) I ett läge där Ryssland är på väg att förlora kriget i Ukraina, kan det vara mera önskvärt för både den ryska politiska och militära ledningen att heller förlora mot Nato. Då kan ett anfall mot ett eller flera Nato-länder - som internt marknadsförs som att Nato anfallit - vara ett sätt att förlora mindre skamligt.

3) Internfallet. I ett läge där Ukrainakriget drar ut avsevärt mer på tiden, jämför med Afghanistankriget, och detta småningom verkligen leder till stora inrikesproblem för Putin, så kan man inte utesluta att ett krig som Nato "startar" mot Ryssland skulle kunna inledas i syfte att samla landet bakom Moskva. Ett slags Falklandsscenario, kan man säga.

Av dessa tre, fler scenarier, kan säkert formuleras, så bedömer jag som sagt att det första är det mest sannolika just nu. Det kan givetvis förändras av allehanda orsaker över tid. Men, att Ryssland skulle anfalla Nato för att man bedömer att Ukraina förlorar ser jag inte som rimligt, just nu.

Sedan bör man minnas att scenarier aldrig exakt inträffar i verkligheten. De är främst till för att strukturera förutsättningar och läge.
Citera
2026-08-05, 21:28
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster

Jag tror att om Ryssland förlorar så dör Putin.

Förlorar Ryssland och Putin försvinner så tror jag att det resterande ledargarnityret är väl medvetna om att Ryssland är kört för alltid om de smäller stombomber. Och det resterande ledarskapet planerar säkerligen inte att dö med Putin utan har nog siktet inställt på att fortsätta styra Ryssland.

Och därför tror jag att Putin är den ende som tänker på atomvapen på riktigt. De kommer att hota med det, det är egentligen det som är abombers främsta styrka. Men att de smäller på riktigt tror jag inte på. Inte ens små taktiska bomber.
Citera
2026-08-05, 21:37
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Jag kan faktiskt inte tolka detta uttalande på annat sätt, än att ÖB räknar med en stor rysk militär seger i Ukraina?
Troligtvis har ÖB information om att USA och stora delar EU har tröttnat på stöd till Ukraina, som i mångas ögon ses som meningslöst och inte berör oss.
När det gäller EU handlar detta nog om hela södra delen, ända från Portugal till Rumänien.

Kan det finnas andra skäl till ÖBs uttalande?
"Han betonar att det inte handlar om att skrämmas, utan om att skapa medvetenhet om de långsiktiga hot som Ryssland utgör.
Samtidigt bedömer ÖB att risken för ett storskaligt militärt angrepp är låg eftersom stora delar av den ryska armén fortfarande är bunden i kriget i Ukraina.
Däremot pekar han på risken för sabotage, specialförbandsoperationer och andra former av hybridkrigföring."

Så står det ju. Typiskt "skrämma upp befolkningen så att försvaret ska få ännu mer pengar". Ryssen suger ju på krigföring.
Senast redigerad av Rumpkorven 2026-08-05 kl. 21:40.
Citera
2026-08-05, 21:37
Medlem
Fokusförflyttning, islam är Sveriges problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in