Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Jag kan faktiskt inte tolka detta uttalande på annat sätt, än att ÖB räknar med en stor rysk militär seger i Ukraina?
Troligtvis har ÖB information om att USA och stora delar EU har tröttnat på stöd till Ukraina, som i mångas ögon ses som meningslöst och inte berör oss.
När det gäller EU handlar detta nog om hela södra delen, ända från Portugal till Rumänien.
Kan det finnas andra skäl till ÖBs uttalande?
Ja, det kan finnas ett flertal skäl till ÖBs bedömning. Låt mig lyfta fram några:
1) Ryssland kan mycket väl, under pågående Ukrainakrig, även anfalla ett eller flera Nato-länder i syfte att testtrycka om Artikel 5 i Nato-stadgan håller vatten i ett skarpt läge. Kommer Spanien till Estlands undsättning, t ex? Gör USA det? Detta bedömer jag är det främsta hotet just nu.
2) I ett läge där Ryssland är på väg att förlora kriget i Ukraina, kan det vara mera önskvärt för både den ryska politiska och militära ledningen att heller förlora mot Nato. Då kan ett anfall mot ett eller flera Nato-länder - som internt marknadsförs som att Nato anfallit - vara ett sätt att förlora mindre skamligt.
3) Internfallet. I ett läge där Ukrainakriget drar ut avsevärt mer på tiden, jämför med Afghanistankriget, och detta småningom verkligen leder till stora inrikesproblem för Putin, så kan man inte utesluta att ett krig som Nato "startar" mot Ryssland skulle kunna inledas i syfte att samla landet bakom Moskva. Ett slags Falklandsscenario, kan man säga.
Av dessa tre, fler scenarier, kan säkert formuleras, så bedömer jag som sagt att det första är det mest sannolika
just nu. Det kan givetvis förändras av allehanda orsaker över tid. Men, att Ryssland skulle anfalla Nato för att man bedömer att Ukraina förlorar ser jag inte som rimligt,
just nu.
Sedan bör man minnas att scenarier aldrig exakt inträffar i verkligheten. De är främst till för att strukturera förutsättningar och läge.