2026-08-05, 16:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Kan tänka mig inlandet i Norrland - t ex Dorotea, Vilhelmina och Sorsele kanske?

Närmaste stad i Karlstads storlek och där det finns liknande arbetsmöjligheter (och utbildningsmöjligheter) är väl runt 3 timmar?
Inte på de vägarna med en normal bil.
Citera
2026-08-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Inte på de vägarna med en normal bil.

Vilhelmina till Umeå - det är 23 mil.

Det tar väl runt 3 timmar?
Citera
2026-08-05, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Vilhelmina till Umeå - det är 23 mil.

Det tar väl runt 3 timmar?
Kör du SAAB?
Citera
2026-08-05, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Det var inget fel på värmland under 60 och 70- talen, inte ens i de mindre orterna som jag ofta
besökte. Varken befolkningsmässigt, kulturellt eller kommersiellt.
Begåvningsgraden var relativt hög, och jämt fördelad så att extrema typer som alltid stört
i Stockholm var sällsynta.
Reste runt i övriga Sverige under 80 talet som turist och mindre orter var ofta bättre än Stockholm
i många avseenden.
Men scenariot i den typiska byn blev senare en bensinstation som enda kvarvarande service.
Men den värsta sjukdomen som drabbat Sverige, och som är rikstäckande är invandringen,
vilket alla nog alltid tyckt, vilket genom den nya frispråkigheten även bekräftats.
Att beskriva svenskar som lågbegåvade alkolister med betalningsanmärkningar är också nytt,
men inte desto mindre träffande.
Framförallt alkoholismen har i varje fall jag drabbats värst av då jag aldrig själv deltagit
i denna förkastliga sedvänja.
Statistiska Centralbyrån kunde på 80-talet utan kostnad delge statistik som visade hur
vissa län och kommuner hade hälften så hög alkoholkonsumption per capita som Stockholm,
och med en stor andel av befolkningen som ej drack alkohol.
Tydligen har detta ändrats till sin motsats, och man tvingas då lämna Europa för att hitta
en miljö som inte domineras av alkohol, narkotika och sinnesförändrande läkemedel.
Och farliga invandrare.
Den utbredda lågbegåvningen i glesbygden är numera ett faktum som ör lätt att konstatera
utan hjälp av officiell statistik som sedan länge är lika otillgänglig som politiskt färgad.

Man behöver bara studera "profilerna" på sociala medier, så ser man en extrem fördumning
mest i mindre orter, men allt oftare i storstäder i form av bl.a inflyttade lantisar.

Även i så kallade "kommentarsfält" där andelen kommentatorer utanför storstäder verkar dominera.

Lantisar har alltid suttit som klistrade framför dumburken (TV), men man måste ha en viss
förståelse för att utbudet av aktiviteter är begränsat för dem som inte är sportfiskare,
jägare, eller fågelskådare och liknande.
Sedan var ju TV-programmen förr i tiden ofta av undervisande karaktär och mer kvalitetsinriktade,
när staten hade monopol på TV och radio.
Det nuvarande utbudet i form av rörliga bilder via internet i mobiltelefoner måste ha orsakat
hälften av det konstaterade begåvningshandikappet i värmland och resten av glesbygden.
Arv och miljö.
Att det nu allt oftare talas om inavel och genetiska belastningar besannar farhågorna
om nazimens återkomst.
Faktum är att de lågbegåvade är harmlösa varelser, och i den meningen inte är ett problem
för mig eller övriga högbegåvade, annat än genom sin oförtjänta rösträtt.
De typiska Sverigedemokraterna är exakt de idioter de påståtts vara, men tack vare sitt
förståndshandikapp var de först med att uttrycka ett befogat missnöje med invandringen.
Begåvning i termer av IQ ör en sak, men begåvningsprofil är något annat.
I tider av politisk korrekthet är låg IQ en del av en optimal begåvningsprofil.
Den medelhöga begåvningsgraden är den mest farliga i praktiken.

Folk har protesterat mot invandringen och flyktingar sedan 1960 talet. Vad händer Jo journalister och politiker i riksdan, påtvingar oss vanliga människor dessa människor som de flesta i Sverige inte vill ha hit från bl.a Mellanöstern och forna Jugoslavien. Vad händer med politikerna i kommunerna som protesterar. Jo de blir överkörda och påtvingade att ta emot dessa människorna från andra länder. Annars blir de utsparkade ur partierna och de som arbetar får sparken från sina jobb och de arbetslösa får inga jobb då de råkat säga något att de är emot arbetskraftinvandring, flyktingar. Att vi sedan i Sverige får betala skatter till Alla dessa som kommer hit och studerar på våra högskolor och universitet mm. Det är ingen som vågar tala om att ca 10 000 - 20 000 stycken svenskar studerar utomlands (gratis) medans det kommer hit ca 43 000 stycken utlänningar till Sverige varav vi Svenskar får betala deras utbildning för ca 23 000 stycken, utbildning som kostar oss svenskar minst 3 - 4 miljarder kronor per år. Alltså ger vi gratis utbildning till fler utlänningar inom EU gratis än svenskar som får gratis utbildning i andra länder i EU. Ska vi bedriva våra utbildningar på engelska i Sverige allt ifrån grundskolan till universitet. På det här sättet krymper vi utbildnings platser för svenskarna och det blir färre lärare Till skolorna grundskolorna och gymnasium även pga dessa SFI utbildningarna och dessa hemspråk mm. Det här gör att kommunerna trycker ner sin egna etniska svenska befolkning och det blir mera kännbart och syns mera i små kommunerna. Etniska svenskar ger upp då vi blir överkörda och nedtryckta i våra kommuner, regioner och utav staten utav tjänstekvinnorna<7männen, politikerna och journalisterna.
Citera
2026-08-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Även svenskars intelligens är normalfördelad. Det innebär att hälften är under medel. Det märks till exempel på internetforumet, där man tydligt ser att vissa har problem med läsförståelsen. De kan fullständigt misstolka texter, trots att de både är korta och enkla. Till och med internetanvändare som påstår sig vara ovanligt intelligenta kan visa upp dessa tillkortakommanden.

Men jag kan förklara igen vad jag menar, och försöka skriva lite enklare. (Men jag gör det bara EN gång. Sen får det räcka.)

Man får inte skriva att en viss grupp av människor är dumma. Det kallas rasism. Det är förbjudet i Sverige.

Nu har några svenskar som arbetar på en tidning skrivit i tidningen om att det är problem i en särskild kommun. De har skrivit att problemen beror på att människorna i kommunen är dumma. Men det är rasism. Det är förbjudet. Jag tycker det är konstigt att de som arbetar på tidningen fått skriva så.

Men det verkar som att förbudet mot att skriva att människor är dumma inte gäller när man skriver att svenskar är dumma. Det tycker jag också är konstigt.

De har också skrivit så att det verkar som om problemen bara beror på att människorna i kommunen är dumma. Jag tycker att de borde undersökt kommunen bättre. Det kanske fanns fler orsaker till problemen.

Svenskars intelligens är givetvis normalfördelad. Däremot innebär det inte att varje kommun måste följa samma fördelning. Om människor med högre utbildning eller större möjligheter i högre grad flyttar från en kommun, medan andra blir kvar, kan den lokala fördelningen av både utbildningsnivå och testresultat avvika från riksgenomsnittet. Det säger dock inget om människors värde.

Du blandar ihop saker här. Så att beskriva en grupp som “dum” är inte automatiskt rasism, och det är inte heller generellt förbjudet enligt svensk lag. Rasism handlar om att tillskriva människor negativa egenskaper eller behandla dem sämre på grund av exempelvis etnicitet eller ursprung. Att kritisera invånare i en kommun är därför inte nödvändigtvis rasism, även om formuleringen kan vara onödigt nedlåtande.
Citera
2026-08-05, 17:59
Medlem
Känns som Filipstad har varit...eller hade kunnat vara fin plats. Vattnet runt om och älven som rinner igen. Vill minnas att det finns ett par riktigt fina gamla hus centralt med. Och ett masoleum på en kulle.
Citera
2026-08-05, 18:11
Medlem
B´stards avatar
". Var femte person jag begraver har dött på grund av alkohol. Vissa veckor är det alla."

Det dör ca 3-4 personer i veckan i Filipstad och det finns två präster. Även om nu denna präst sköter "alla" begravningar så är det väl knappast nåt uppseendeväckande att 3-4 alkisar av en befolkning om 9500 råkar dö samma vecka...
Citera
2026-08-05, 18:41
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solljusets
Folk har protesterat mot invandringen och flyktingar sedan 1960 talet. Vad händer Jo journalister och politiker i riksdan, påtvingar oss vanliga människor dessa människor som de flesta i Sverige inte vill ha hit från bl.a Mellanöstern och forna Jugoslavien. Vad händer med politikerna i kommunerna som protesterar. Jo de blir överkörda och påtvingade att ta emot dessa människorna från andra länder. Annars blir de utsparkade ur partierna och de som arbetar får sparken från sina jobb och de arbetslösa får inga jobb då de råkat säga något att de är emot arbetskraftinvandring, flyktingar. Att vi sedan i Sverige får betala skatter till Alla dessa som kommer hit och studerar på våra högskolor och universitet mm. Det är ingen som vågar tala om att ca 10 000 - 20 000 stycken svenskar studerar utomlands (gratis) medans det kommer hit ca 43 000 stycken utlänningar till Sverige varav vi Svenskar får betala deras utbildning för ca 23 000 stycken, utbildning som kostar oss svenskar minst 3 - 4 miljarder kronor per år. Alltså ger vi gratis utbildning till fler utlänningar inom EU gratis än svenskar som får gratis utbildning i andra länder i EU. Ska vi bedriva våra utbildningar på engelska i Sverige allt ifrån grundskolan till universitet. På det här sättet krymper vi utbildnings platser för svenskarna och det blir färre lärare Till skolorna grundskolorna och gymnasium även pga dessa SFI utbildningarna och dessa hemspråk mm. Det här gör att kommunerna trycker ner sin egna etniska svenska befolkning och det blir mera kännbart och syns mera i små kommunerna. Etniska svenskar ger upp då vi blir överkörda och nedtryckta i våra kommuner, regioner och utav staten utav tjänstekvinnorna<7männen, politikerna och journalisterna.

Det ligger ju i sakens natur att eliten i Stockholm lättare kan förtrycka mindre kommuner som
geografiskt är långt borta från huvudstaden.
Bl.a genom påtvingad invandring.
Jag är inte uppdaterad när det gäller regionala förhållanden i Sverige, men gissar att talet om
invandrares höga utbildning och förmåga att "berika" grundar sig på en jämförelse mellan
den befintliga urbefolkningen på landsorten (även förorter till städer) som nu bekräftats vara
"lågbegåvade" och invandrare från tredje världen.
Med tanke på alla alkoholiserade klappmongon med betalningsanmärkningar övrigt elände
och diverse sjukdomar, är ju inte tanken på en berikning från tredje världen helt orimlig i teorin.
Men i praktiken ogenomförbart.
Bl.a genom språkbarriären.
Samt inte minst att makthavarna inhöstar godhetspoäng genom sitt världsomspännande humanistiska
projekt att rädda stackars varelser från djungler och öknar. "Här byggs inga murar" och läkarna är
"utan gränser".
Men mot den svenska underklassen i landsorten riktas ett växande förakt.
Folkhemmet och dess folkbildning är ett nedlagt projekt.
Kanske delvis genom att låg begåvning är smittsamt, eller snarare att den torftiga miljö
som uppstått i form av nedläggningar och kompetensflykt avskräcker besök från Stockholm.
Besökare, som genom att vara högbegåvade annars hade kunnat berikat de lågbegåvade primitiva varelser som här kallas "värmlänningar".

Det är ju en stor utmaning att röra sig bland vildar och barbarer i den svenska urskogen, särskilt om de
har betalningsanmärkningar och alkoholproblem.

Jag har så sent som idag, via forumet, råkat ut för en sådan kulturkrock, när jag i egenskap av självutnämd folkbildare anmärkte på att någon stavat lågbegåvade som "låg begåvade".
Samt även stavat värmlänningarna med stor bokstav.

En stund senare stavade jag, som annars är ofelbar, Värmland med liten bokstav vid två tillfällen
i samma text.
Det visar sig här att både arv och miljö påverkar begåvningen:

Läsningen av särskrivning och diverse annat lågbegåvat innebar att mitt annars ofelbara gudomliga
väsende tillfälligt befann sig i en osund miljö och blev besudlat av mänskliga brister.
Brister som överfördes till mig på samma sätt som Jesus tog på sig andras synder.

Min behjärtansvärda insats bemöttes tyvärr med otacksamhet då jag uppmanades enligt följande:

"Du kan ta din inbillade stolthet och stoppa upp den där solen inte skiner".

Med tanke på den extrema socioekonomiska status som råder i Värmland
har inte utbildningen riktigt nått fram tydligen.

Då har lärarna inte fullgjort sitt uppdrag, sannolikt berorende på att lärarna är kvinnliga, vilket
jag misstänker.

Kvinnliga personer brukar beskrivas som lättkränkta, och klarar inte att yrkesarbeta i en utmanande miljö där de exv uppmanas att dra dit solen inte skiner.

Jag utgår dessutom ifrån att alla som pratar dialekt dvs efterblivna lantisar har en naturlig
medfödd aversion mot både kvinnor och ras- och kulturfrämmande inkräktare.

En miljö som blir en för stor provokation mot den i grunden hederliga urbefolkningen.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-08-05 kl. 19:20.
Citera
2026-08-05, 19:04
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
". Var femte person jag begraver har dött på grund av alkohol. Vissa veckor är det alla."

Det dör ca 3-4 personer i veckan i Filipstad och det finns två präster. Även om nu denna präst sköter "alla" begravningar så är det väl knappast nåt uppseendeväckande att 3-4 alkisar av en befolkning om 9500 råkar dö samma vecka...

Med en sådan präst kan man misstänka att personerna har dött på grund av begravningarna.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-08-05 kl. 19:51.
Citera
2026-08-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanFyhrholdt
Det ligger ju i sakens natur att eliten i Stockholm lättare kan förtrycka mindre kommuner som
geografiskt är långt borta från huvudstaden.
Bl.a genom påtvingad invandring.
Jag är inte uppdaterad när det gäller regionala förhållanden i Sverige, men gissar att talet om
invandrares höga utbildning och förmåga att "berika" grundar sig på en jämförelse mellan
den befintliga urbefolkningen på landsorten (även förorter till städer) som nu bekräftats vara
"lågbegåvade" och invandrare från tredje världen.
Med tanke på alla alkoholiserade klappmongon med betalningsanmärkningar övrigt elände
och diverse sjukdomar, är ju inte tanken på en berikning från tredje världen helt orimlig i teorin.
Men i praktiken ogenomförbart.
Bl.a genom språkbarriären.
Samt inte minst att makthavarna inhöstar godhetspoäng genom sitt världsomspännande humanistiska
projekt att rädda stackars varelser från djungler och öknar. "Här byggs inga murar" och läkarna är
"utan gränser".
Men mot den svenska underklassen i landsorten riktas ett växande förakt.
Folkhemmet och dess folkbildning är ett nedlagt projekt.
Kanske delvis genom att låg begåvning är smittsamt, eller snarare att den torftiga miljö
som uppstått i form av nedläggningar och kompetensflykt avskräcker besök från Stockholm.
Besökare, som genom att vara högbegåvade annars hade kunnat berikat de lågbegåvade primitiva varelser som här kallas "värmlänningar".

Det är ju en stor utmaning att röra sig bland vildar och barbarer i den svenska urskogen, särskilt om de
har betalningsanmärkningar och alkoholproblem.

Jag har så sent som idag, via forumet, råkat ut för en sådan kulturkrock, när jag i egenskap av självutnämd folkbildare anmärkte på att någon stavat lågbegåvade som "låg begåvade".
Samt även stavat värmlänningarna med stor bokstav.

En stund senare stavade jag, som annars är ofelbar, Värmland med liten bokstav vid två tillfällen
i samma text.
Det visar sig här att både arv och miljö påverkar begåvningen:

Läsningen av särskrivning och diverse annat lågbegåvat innebar att mitt annars ofelbara gudomliga
väsende tillfälligt befann sig i en osund miljö och blev besudlat av mänskliga brister.
Brister som överfördes till mig på samma sätt som Jesus tog på sig andras synder.

Min behjärtansvärda insats bemöttes tyvärr med otacksamhet då jag uppmanades enligt följande:

"Du kan ta din inbillade stolthet och stoppa upp den där solen inte skiner".

Med tanke på den extrema socioekomoniska status som råder i Värmland
har inte utbildningen riktigt nått fram tydligen.

Då har lärarna inte fullgjort sitt uppdrag, sannolikt berorende på att lärarna är kvinnliga, vilket
jag misstänker.

Kvinnliga personer brukar beskrivas som lättkränkta, och klarar inte att yrkesarbeta i en utmanande miljö där de exv uppmanas att dra dit solen inte skiner.

Jag utgår dessutom ifrån att alla som pratar dialekt dvs efterblivna lantisar har en naturlig
medfödd aversion mot både kvinnor och ras- och kulturfrämmande inkräktare.

En miljö som blir en för stor provokation mot den i grunden hederliga urbefolkningen.
Absolut inget hindrar etniskt svenska män att utbilda sig till lärare. Låga intagningspoäng och allt. Men ni valde andra vägar och några måste ju ändå jobba i skolan.
Citera
2026-08-05, 19:20
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sessish
Känns som Filipstad har varit...eller hade kunnat vara fin plats. Vattnet runt om och älven som rinner igen. Vill minnas att det finns ett par riktigt fina gamla hus centralt med. Och ett masoleum på en kulle.
Det där mausoleet är också efter en av de största och mest kända svenskarna genom tiderna: John Ericsson.
Han var iofs född i Långbanshyttan som är en bruksort. Men han var ett geni från Värmland så nej, värmlänningar är inte lågbegåvade generellt.
Citera
2026-08-05, 19:37
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Det där mausoleet är också efter en av de största och mest kända svenskarna genom tiderna: John Ericsson.
Han var iofs född i Långbanshyttan som är en bruksort. Men han var ett geni från Värmland så nej, värmlänningar är inte lågbegåvade generellt.

Precis, det vore förmätet av mig att hävda att jag skulle vara
det enda geniet som härstammar från Värmland.

Möjligen det största geniet, men det får andra avgöra.

Alla är lågbegåvade generellt däremot, vilket gör att såna som jag,
som uppfinner hjulet på nytt, sticker ut från mängden.

Ingen konst att vara bäst i det här gänget, eller i de flesta gäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in