2026-08-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Svarade precis en lågbegåvad men du ska också få ett svar. Javisst dumpar vi vårt skräp i skräpkommuner som Filipstad, skit ska skit ha.

Jag är höger och alltså för hierarkier och klassklyftor.

Edit: Att värmländska kommuner går med på detta utan att till synes förstå konsekvenserna understryker bara att värmlänningar är generellt korkade.
Kommuner som blir utsatta för social dumpning har väldigt begränsade möjligheter att göra något åt det. Möjligen kan de prata med hyresvärden som hyr ut till de dumpade personerna men mycket mer kan de inte göra.
Citera
2026-08-05, 10:23
Medlem
nej de är mest bara dumma i huvudet.
Citera
2026-08-05, 10:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Så du menar att man inte ska belysa sociala problem bara för att det är svenskar det haglar om? Detta för att det enligt dig blir någon form av rasism…
Är det do man förbättrar det för dessa människor att man sopar dem under mattan?

Omvänt har vi nog aldrig talat så mycket av problemen som invandringen skapar men samtidigt glömmer man oftast i denna debatten att de allra flesta blir goda skattebetalare.

Även svenskars intelligens är normalfördelad. Det innebär att hälften är under medel. Det märks till exempel på internetforumet, där man tydligt ser att vissa har problem med läsförståelsen. De kan fullständigt misstolka texter, trots att de både är korta och enkla. Till och med internetanvändare som påstår sig vara ovanligt intelligenta kan visa upp dessa tillkortakommanden.

Men jag kan förklara igen vad jag menar, och försöka skriva lite enklare. (Men jag gör det bara EN gång. Sen får det räcka.)

Man får inte skriva att en viss grupp av människor är dumma. Det kallas rasism. Det är förbjudet i Sverige.

Nu har några svenskar som arbetar på en tidning skrivit i tidningen om att det är problem i en särskild kommun. De har skrivit att problemen beror på att människorna i kommunen är dumma. Men det är rasism. Det är förbjudet. Jag tycker det är konstigt att de som arbetar på tidningen fått skriva så.

Men det verkar som att förbudet mot att skriva att människor är dumma inte gäller när man skriver att svenskar är dumma. Det tycker jag också är konstigt.

De har också skrivit så att det verkar som om problemen bara beror på att människorna i kommunen är dumma. Jag tycker att de borde undersökt kommunen bättre. Det kanske fanns fler orsaker till problemen.
Citera
2026-08-05, 10:38
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Varför skulle det vara ett problem, snarare löser det väl ett problem för städade kommuner? Man skickar sitt skräp till kommuner som redan är passiva skräpkommuner, som t ex Filipstad. Filipstad är bara en av många skräpkommunder i skogslänen där alla är mer eller mindre svagbegåvade, de som inte är det flyr till Stockholm el. till någon universitetsstad.
Visst flyr många djärva och motiverade avkomlingar från Sveriges inavlade avkrokar till Stockholm och universitetsstäder, men personligen tror jag att Dunning-Kruger-effekten är mer utbredd i dessa s.k. "städade kommuner".

De svagbegåvade i citat "skräpkommunder" slut citat verkar däremot inse sin svagbegåvning, och saknar tydligen Dunning-Kruger.
Citera
2026-08-05, 10:47
Medlem
JanFyhrholdts avatar
Det var inget fel på värmland under 60 och 70- talen, inte ens i de mindre orterna som jag ofta
besökte. Varken befolkningsmässigt, kulturellt eller kommersiellt.
Begåvningsgraden var relativt hög, och jämt fördelad så att extrema typer som alltid stört
i Stockholm var sällsynta.
Reste runt i övriga Sverige under 80 talet som turist och mindre orter var ofta bättre än Stockholm
i många avseenden.
Men scenariot i den typiska byn blev senare en bensinstation som enda kvarvarande service.
Men den värsta sjukdomen som drabbat Sverige, och som är rikstäckande är invandringen,
vilket alla nog alltid tyckt, vilket genom den nya frispråkigheten även bekräftats.
Att beskriva svenskar som lågbegåvade alkolister med betalningsanmärkningar är också nytt,
men inte desto mindre träffande.
Framförallt alkoholismen har i varje fall jag drabbats värst av då jag aldrig själv deltagit
i denna förkastliga sedvänja.
Statistiska Centralbyrån kunde på 80-talet utan kostnad delge statistik som visade hur
vissa län och kommuner hade hälften så hög alkoholkonsumption per capita som Stockholm,
och med en stor andel av befolkningen som ej drack alkohol.
Tydligen har detta ändrats till sin motsats, och man tvingas då lämna Europa för att hitta
en miljö som inte domineras av alkohol, narkotika och sinnesförändrande läkemedel.
Och farliga invandrare.
Den utbredda lågbegåvningen i glesbygden är numera ett faktum som ör lätt att konstatera
utan hjälp av officiell statistik som sedan länge är lika otillgänglig som politiskt färgad.

Man behöver bara studera "profilerna" på sociala medier, så ser man en extrem fördumning
mest i mindre orter, men allt oftare i storstäder i form av bl.a inflyttade lantisar.

Även i så kallade "kommentarsfält" där andelen kommentatorer utanför storstäder verkar dominera.

Lantisar har alltid suttit som klistrade framför dumburken (TV), men man måste ha en viss
förståelse för att utbudet av aktiviteter är begränsat för dem som inte är sportfiskare,
jägare, eller fågelskådare och liknande.
Sedan var ju TV-programmen förr i tiden ofta av undervisande karaktär och mer kvalitetsinriktade,
när staten hade monopol på TV och radio.
Det nuvarande utbudet i form av rörliga bilder via internet i mobiltelefoner måste ha orsakat
hälften av det konstaterade begåvningshandikappet i värmland och resten av glesbygden.
Arv och miljö.
Att det nu allt oftare talas om inavel och genetiska belastningar besannar farhågorna
om nazimens återkomst.
Faktum är att de lågbegåvade är harmlösa varelser, och i den meningen inte är ett problem
för mig eller övriga högbegåvade, annat än genom sin oförtjänta rösträtt.
De typiska Sverigedemokraterna är exakt de idioter de påståtts vara, men tack vare sitt
förståndshandikapp var de först med att uttrycka ett befogat missnöje med invandringen.
Begåvning i termer av IQ ör en sak, men begåvningsprofil är något annat.
I tider av politisk korrekthet är låg IQ en del av en optimal begåvningsprofil.
Den medelhöga begåvningsgraden är den mest farliga i praktiken.
Senast redigerad av JanFyhrholdt 2026-08-05 kl. 11:33.
Citera
2026-08-05, 12:21
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Visst flyr många djärva och motiverade avkomlingar från Sveriges inavlade avkrokar till Stockholm och universitetsstäder, men personligen tror jag att Dunning-Kruger-effekten är mer utbredd i dessa s.k. "städade kommuner".

De svagbegåvade i citat "skräpkommunder" slut citat verkar däremot inse sin svagbegåvning, och saknar tydligen Dunning-Kruger.

Slutcitat är ett sammansatt ord.

Städade kommuner i Stockholmsregionen skickar sitt skräp till kommuner i Värmland av en anledning, så nej.
Citera
2026-08-05, 13:09
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Slutcitat är ett sammansatt ord.

Nej det är det inte. Man använder det i talspråk för att markera när ett citat börjar med "citat" och sedan när citatet slutar "slut citat". Sätter du samman ordet så refererar du till ett sista citat i en lång rad av citat.

Men man brukar inte använda det i skriven form, speciellt inte ihop med citationstecken.
Citera
2026-08-05, 13:37
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej det är det inte. Man använder det i talspråk för att markera när ett citat börjar med "citat" och sedan när citatet slutar "slut citat". Sätter du samman ordet så refererar du till ett sista citat i en lång rad av citat.

Men man brukar inte använda det i skriven form, speciellt inte ihop med citationstecken.

Slutcitat är det korrekta ordet i svenskan för att visa att ett citat tar slut.

(Jag tenderar att inte använda terminologin i skriven form med det var nödvändigt här och nu givet det jag kommenterade på.)

Nåväl min uppfattning är fortsatt att man finner en generellt lägre IQ i skogslänen och i synnerhet då i avstjälpningskommuner som Filipstad.

Apropå Dunning-Kruger i Värmland respektive t ex Stockholm så använder jag mig över huvud taget inte av det uttrycket då jag tycker att det slungas runt hej vilt av debattörer som är mindre lämpade att använda sig av det. Skulle jag ändå tvingas gissa så tror jag att det finns mer av DK i Värmland än i Stockholm.
Citera
2026-08-05, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Ja om man ska tro Aftonbladet är dom lågbegåvade alkoholister som lever på socalbidrag

Har vi någon från Filipstad som kan bekräfta bilden av total missär. Prästen och diakonissan säger att folket i princip är försupna idioter. Hur fan har det blivit så illa i Värmland?

Dom som blir kvar när de som utbildat sig och flyttat till storstaden. Missbruk påverkar intelligensen.
Citera
2026-08-05, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Måste fan vara sjukt deprimerande att bo i Värmlands skogar. Dina föräldrar är missbrukande bidragstagare som slår dig med bältet varje dag.

Nu får du hålla isär saker och ting. Filipstad har ingenting att göra med Värmlands skogar. Jag skulle nog säga att saker och ting fungerar bättre i Värmlands "skogar" än inne i större samhällen/bruksorter som Filipstad (om man nu kan kalla Filipstad en bruksort, men övriga orter i artikelserien är åtminstone (fd) bruksorter).
Citera
2026-08-05, 16:21
Medlem
Pungsvings avatar
Media och sossepolitikerna är skyldiga till förfallet, alltid gullande med de som inte vill sköta sig. Men det är mer bekvämt att peka finger. Alltid samma visa.
Citera
2026-08-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Var finns det en sån ort?
Vet du hur långt man kommer på tre timmar?

Kan tänka mig inlandet i Norrland - t ex Dorotea, Vilhelmina och Sorsele kanske?

Närmaste stad i Karlstads storlek och där det finns liknande arbetsmöjligheter (och utbildningsmöjligheter) är väl runt 3 timmar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in