2026-08-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Hur kan du säga det, vad vet du om det berätta!

Alkohol är testat med övrigt betvivlar jag, men det fina är att man kan kolla mycket droger långt efteråt.

Men det är ju så synd om pappan så varför bråka med honom...

Du verkar däremot veta väldigt mycket om hur man tar droger i vardagen utan att andra ska märka, samt hävdar att det är ”jättevanligt”. Egen erfarenhet?

Vad vet du om vad som är testat och inte? Jobbar du på sjukhuset där pappan togs in eller? Annars kan du ju knappast ha någon inblick i det öht.

Så det är inte synd om någon som förlorat halva sin familj tycker du? Är du empatistörd eller tror du genuint på det långsökta att han med uppsåt ville döda hela sin familj?
Citera
2026-08-05, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vad kommer smygande i flera minuter?
Det du frågade om kanske? Ljudet från bogsvallet alltså.
Det kommer inte helt plötsligt, utan ökar succesivt långsamt, långsamt. Medans den egna motorn för oväsen under kapellet.
Citera
2026-08-05, 18:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det här är en mycket bra liknelse som många inte tänker på.

På land, i trafiken, så innebär skyldigheten att "hålla undan för andra" som regel att man stannar för att släppa fram andra.

På sjön gör man så gott som aldrig det, man väjar, man svänger och går som regel bakom den man ska väja för.

Där liknelsen är mer korrekt mellan land och sjö, är väl upphinnandesituationen. Men där är det då så, om man ska dra en parallell, att på land så hade traktorer och cyklister och mopedister varit skyldiga att köra åt sidan för att släppa fram bilar, lastbilar och bussar.

I detta fallet, i denna trånga farleden, så skulle snipan ha hållit sig ur vägen.
Både skeppet och snipan skulle ha avgivit ljudsignal pga nedsatt sikt.
Varför skriver du ”skulle hållit sig ur vägen” ”i den trånga farleden”?
Såvit jag kan se är de flera hundra meter mellan Katten och pricken i mitten på farleden, och då det grundet är 12 m så fanns det flera hundra meter på andra (BB) sidan med. Totalt är väl fjärden uppåt en sjömil bred. Massvis med plats för lastfartyget. Var tänker du dig att snipan skulle tagit vägen?

Ditt resonemang om väjningsplikt och regel 13 är också bisarrt. Lastfartyget är upphinnande och självklart skyldigt att ha uppsikt. Det var före mörkrets inbrott, möjligen med någon regnskur, men därtill fanns 1-2 radar-anläggningar. Om sikten var skymd av regn, kranar eller fiskmåsar så kan kapten ställa en utkik i fören och/eller sänka farten. Vad han inte kan göra utan straffansvar är att meja ner ett mindre fartyg och skylla på att han inte såg det.

Jag blir mycket förvånad om kaptenen inte fälls för brott mot sjölagen. Kanske klarar han dig med dagsböter och skyddstillsyn, men fälld blir han.
Citera
2026-08-05, 18:22
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaellkritik
Det är många sidor med käftande så jag bryter av med lite info (om det inte redan avhandlats).

Snipan är bärgad och kan ses övertäckt på nyhetsinslag nedan.

Uppfattningen om att den ska ha pulvriserats är således en smula överdriven.

Observera att man i klippet säger att den beslagtagits, men att så inte längre är fallet. Det står även som tillägg längst ner i texten under inslaget.

I övrigt är det en fruktansvärd händelse och det finns en pappa och ett barn som ska ta sig vidare efter detta. Utöver det familj och vänner som ska detsamma.
Flashback i all ära men barn förtjänar all respekt.

Länk till ovan nämnda inslag från SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/batolyckan-utanfor-tjorn-detta-vet-vi-om-forloppet
Det är fraktfartyget som nämns både i filmklippet och i texten och inget annat.
Snipan är sannolikt fortfarande i Polisens förvar, för undersökning.
Citera
2026-08-05, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Varför skriver du ”skulle hållit sig ur vägen” ”i den trånga farleden”?
Såvit jag kan se är de flera hundra meter mellan Katten och pricken i mitten på farleden, och då det grundet är 12 m så fanns det flera hundra meter på andra (BB) sidan med. Totalt är väl fjärden uppåt en sjömil bred. Massvis med plats för lastfartyget. Var tänker du dig att snipan skulle tagit vägen?

Ditt resonemang om väjningsplikt och regel 13 är också bisarrt. Lastfartyget är upphinnande och självklart skyldigt att ha uppsikt. Det var före mörkrets inbrott, möjligen med någon regnskur, men därtill fanns 1-2 radar-anläggningar. Om sikten var skymd av regn, kranar eller fiskmåsar så kan kapten ställa en utkik i fören och/eller sänka farten. Vad han inte kan göra utan straffansvar är att meja ner ett mindre fartyg och skylla på att han inte såg det.

Jag blir mycket förvånad om kaptenen inte fälls för brott mot sjölagen. Kanske klarar han dig med dagsböter och skyddstillsyn, men fälld blir han.
Det finns inga prickar i mitten av farleden, prickarna avgränsar farleden i sidled. Tänk om folk kunde vara lite, lite kunniga innan dom är tvärsäkra experter. Snipan kunde hållit ut mer åt sin styrbordssida i farleden eller helt enkelt gått utanför farleden.
Citera
2026-08-05, 18:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Det finns inga prickar i mitten av farleden, prickarna avgränsar farleden i sidled. Tänk om folk kunde vara lite, lite kunniga innan dom är tvärsäkra experter. Snipan kunde hållit ut mer åt sin styrbordssida i farleden eller helt enkelt gått utanför farleden.
Jag var otydlig. Pricken (SB-märket) står nära den streckade markeringen av farleden.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Min poäng var att grundet är så djupt att lastfartyget kunde gå på vardera sidan av pricken och då finns det massvis med plats.

Tyvärr har gratisversionen av Sjöfartsverkets sjökort ingen skala eller avståndsmätning, så jag fick nöja mig med ”ett par hundra meter”. Jag vidhåller att det fanns massor av plats att passera BB om snipan, med eller utan hänsyn tagen till pricken.

Det förutsätter förstås att man har uppsikt föröver och upptäcker de mindre fartyg man riskerar köra över.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-05 kl. 18:36.
Citera
2026-08-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Nej precis, skulle ju isåfall berättiga mord om man ska hårdra det. Som sagt, han som påstod det ursprungligen går tydligen under ett visst mindre smickrande epitet här på fb.
Ja ett välförtjänt sådant vad jag förstått
Citera
2026-08-05, 18:35
Medlem
Citat:
Jo, det kunde den och det hade räddat liv. Men å andra sidan är 100m ut också mer än väl. Jämför om du blir omkörd i Elbe. Den viktiga detaljen är att detta är ingen trång farled utan en bred inre fjord. En skeppare här i tråden nämnde att lotsarna ibland tar möten här med en båt på andra sidan den gröna pricken.

Ansvarsmässigt, så fanns gott utrymme för omkörning för lastfartyget. Dock hade de inte ordentlig utkik och drog rakit in i snipan. Där faller domen.

Att hålla sig ännu mer väl styrbord kan dock vara sjövett (a k a självbevarelsedrift) och hade räddat liv.
Citera
2026-08-05, 18:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Den kunde ja, men den har ingen skyldighet till det. Så juridiskt borde föraren av snipan ha sitt på det torra.

Sedan med facit i hand så önskar väl alla som läser här att han hållit ut ännu mer åt sidan, så klart även lotsen och kaptenen som uppenbarligen brustit i sin skyldighet att hålla uppsikt framåt.

För då hade familjen varit tillsammans nu och vi hade inte kunnat läsa och skriva i den här tråden, som inte funnits då...
Citera
2026-08-05, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag var otydlig. Pricken står nära den streckade markeringen av farleden.
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/
Min poäng var att grundet är så djupt att lastfartyget kunde gå på vardera sidan av pricken och då finns det massvis med plats.

Tyvärr har gratisversionen av Sjöfartsverkets sjökort ingen skala eller avståndsmätning, så jag fick nöja mig med ”ett par hundra meter”. Jag vidhåller att det fanns massor av plats att passera BB om snipan, med eller utan hänsyn tagen till pricken.

Det förutsätter förstås att man har uppsikt föröver och upptäcker de mindre fartyg man riskerar köra över.
Du menar att ett lastfartyg som går i farled i skymningen ska gira babord och styra ut ur farleden på fel sida av farleden?
Om så är fallet så bara var tyst i fortsättningen, bara var tyst...för ingen här orkar förklara självklarheter för någon som inte begriper ändå.
Citera
2026-08-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Den kunde ja, men den har ingen skyldighet till det. Så juridiskt borde föraren av snipan ha sitt på det torra.

Sedan med facit i hand så önskar väl alla som läser här att han hållit ut ännu mer åt sidan, så klart även lotsen och kaptenen som uppenbarligen brustit i sin skyldighet att hålla uppsikt framåt.

För då hade familjen varit tillsammans nu och vi hade inte kunnat läsa och skriva i den här tråden, som inte funnits då...
Absolut är det så.
Citera
2026-08-05, 18:42
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Sjörättsmässigt är situationen solklar om de förutsättningar om nämnts ovan är sanna:
- Klart upphinnande
- Sikten OK
- Trång farled eller inte (olika regler men i hierarkin står regel 13 högst)
- Dålig utkik från lastfartyget

Straffrätt
Huruvida det räcker till vållande till annans död vet jag inte. När jag läser så säger lagen "Medveten oaktsamhet/likgiltighet" eller "omedveten oaktsamhet" om man borde ha vetat bättre.

Hade jag suttit i den åtalades stol så hade det varit svårt att krångla sig ur detta:
- "Jag såg inte båten" - men då skulle jag ha haft bättre utkik / mer fokus på radar
- "Det var trång farled" - men då är jag fortfarande skyldig att hålla undan som upphinnande fartyg
- "Det var dålig sikt" - men då skulle jag ha signalerat/dragit ned på farten
- "Det är dålig sikt från min brygga" - fartyget är ditt ansvar och du får lösa det genom dedikerad utkik
- "Han borde hållit mer styrbord i led" - han låg 100 m styrbord, det fanns inga möten och gott om vatten att passera, och först och främst hade jag ingen koll på att han var där
- "Han är under 20m i trång farled" - ja men han har rätt att gå i leden så länge han håller styrbord och inte hindrar (engelska: impeed) mig. Och om jag kräver mer plats vid omkörning så har jag skyldighet att signallera

Kaptenen är nog kokt. Ser de dessutom ekon från snipan på VDRn så kan han lägga ned försvaret. Lotsen, svårt att se hans ansvar. Kanske skyller kaptenen på honom.

Håller med att kaptenen borde va kokt. Frågan är om det finns ansvar hos snipan att den inte hade uppsikt heller. För det verkar finnas undantag till upphinnnande båt tex om det är inomskärs eller farled va det nån som skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in