2026-08-05, 17:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Aha, det är så klart så det är.

Alla som hela tiden påstår sig med säkerhet veta det ena och det andra i den här tråden och med bestämdhet postar den ena galenskapen efter den andra, skriver så klart inte sina egna ord, de tror att de kan allt för att de har frågat AI.

Och sedan har AI hallucinerat och bekräftar, som så ofta, det trollet vill att AI ska bekräfta, eftersom AI har ett sådant stort bekräftelsebehov. Det där är ju allmänt känt med AI.

Det förklarar en hel del, och sedan kommer projektionen och så anklagas de av oss som faktiskt kan något och skriver med vår egna ord, för att använda AI, bara för att trollen inte fattar bättre själva.

De gånger jag använder AI för att generera något jag postar, då skriver jag det, precis som flashbacks regelverk kräver.

Det intressanta i den här tråden är att jag i alla fall hållit en och samma linje rakt igenom gällande regelverket vad det säger, hur det appliceras och hur det bör tolkas i en situation som detta. Allt eftersom mer och mer kommer fram, inser fler och fler att det jag skrivit redan från början var helt rätt.

Sjövägsreglerna innehåller tre sektioner.

I - regler som gäller under alla siktförhållanden
II - regler som gäller fartyg i sikte av varandra
III - regler som gäller vid nedsatt sikt, när fartyg inte är i sikte av varandra

Att det fortfarande finns troll som inte förstått detta, trots några tusen inlägg i tråden där rätt många ändå tar upp just detta, och det också har framkommit med all önskvärd tydlighet i media, inte minst genom åklagarens uttalande men också via en expert från Chalmers Sjöfartshögskola, visar ju bara hur korkade och ovilliga eller till och med oförmögna dessa troll är att lära någonting överhuvudtaget.

För nu är det ju så, att till och med åklagaren säger att upphinnanderegeln, regel 13, inte är applicerbar i målet eftersom fartygen inte var i sikte av varandra, och det därför är regel 19 som gäller istället.

Och därmed måste åklagaren, i sin vendetta för att lägga all skuld på skeppets kapten, falla tillbaka på reglerna om ljudsignaler och säker fart. Ytterst vaga regler för den som vill fälla någon för vållande till annans död.
Nyss hade vi ännu en kapten i tråden som räknade 22,5*2 och fick det till 45, otroligt men han förklarade aldrig vad han menade.

"22.5" vimsade googlade dom fram efter att jag ifrågasatte om fartyget var upphinnande och sedan lärde som sig vad lanterorna fyller för funktion. En knäppskalle här undrade om inte man kunnat se snipad om lanternan på fartyget pekat mer nedåt

Maken till nollor, skrattretande.

Nä enklaste förklaringen är oftast den rätta, föraren i snipan fuckade upp det så att frun och dottern fick betala med sitt liv. Måtte han göra det enda rätt och taga sig av daga själv men han är kanske feg och egenkär. Vad kommer hans nästa pod handla om?
Citera
2026-08-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jag tror dom viktigaste frågorna kommer att vara.

Till snipans förare:

Här måste finnas störningsmoment.
Mobiltelefoner som användes,(högst troligt) prat eller musik, kanske både och, stängt kapell, eget motorljud.
Ett upphinnande fartygs bogsvall låter en hel del, i alla fall de 20-30 metrarna, kanske ännu längre.
Bör vara tillräcklig för att hinna göra en undanmanöver.

Men den viktigaste missen är ju, varför såg man inte fartyget.
Var kapellet stängt reduceras sikten avsevärt, särskillt om man det ljust inne i förarutrymmet.
Förmodliget fanns en plastruta bak på kapellet, en sån där som är bucklig och lämnar reflexer lite hur som helst, svårt att se genom och upptäcka andras lanternor o.s.v.
En upprullad bakdel är att föredra vid båtkörning inomskärs av den orsaken. Regnet får man ta.

Till fartygets Kapten och Lots:

Vad gjordes för att upptäcka ev. fritidsbåtar, för om den egna båten, kontinuerligt under färd?
Förutom radar scanning rent generellt när man går fram o tillbaka mellan styrhyttens yttersidor kastar ett öga på radarskärmen?
Satt någon vid radarn hela tiden? Som var aktiv med att justera STC, d.v.s hantera sjöklutter m.m.

På min tid satt en befaren matros ständigt vid radarn inomskärs och vid paserande av hårt trafikerade farleder. Hände t.o.m. att man blev framskickad till backen för att hålla koll.
Och skepparn använde sig av strålkastaren på styrhyttsaket för att se och synas, lyste på land, prickar, andra båtar och den egna båten för att belysa position o.s.v. Och tutade när det behövdes.
Helt riktigt. Angående bogsvallet kan det dock på moderna fartyg vara skrämmande tyst?
Citera
2026-08-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Supervanligt men man sköter det så snyggt och snabbt att ingen märker det, otroligt vanligt

Säkert. Men än en gång inget som tyder på att det varit droger inblandat här.
Citera
2026-08-05, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Varifrån får du att regeln "bara gäller om fartygen ser varandra"? Det nämns ingenstans under regel 13 i TSFS 2009:44, och låter som en extremt konstig formulering.

Hade ju varit hål i huvudet om det vore så. Bara att säga ”såg dem inte” så är det lugnt?
Citera
2026-08-05, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ibland är det bra att tänka lite annorlunda, det jag har sätt och det är mycket det är att det är rysshatare som primärt hugger på allt som det finns ordet ryss i, misstänker att du hör den till gruppen.

Men håll detta utanför denna tråd, det finns massor mer galna trådar som är rysshatare att skriva i

Poängen är att jag är varken det ena eller det andra och att det primärt inte ligger på mig, då jag besvarade något som är uppenbart åt ett håll.
Vad jag håller utanför eller innanför tråden avgör jag och det går utmärkt för dig att läsa mina övriga inlägg i tråden om du tvivlar på mitt engagemang i frågan.
Vad du misstänker kunde jag inte bry mig mindre om, och som sagt - håll det utanför denna tråd.
Att hålla idiot-teorier utanför tråden var hela poängen. Men det begrep du givetvis inte.
Citera
2026-08-05, 17:52
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Helt riktigt. Angående bogsvallet kan det dock på moderna fartyg vara skrämmande tyst?
Ja eftersom det kommer smygande i flera minuter vänjer man sig, plus snipans motor, regn, fartvind, gethereitis mm
Citera
2026-08-05, 17:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Men lilla gosse jag gav ett direkt svar på en annan användares inlägg som kommunicerade med annan användare

Det här inlägget svarade jag på:

HYPOTESERA LITE MED MIG
VAD FÖR DROGER
VARFÖR
HUR

I första meningen så skrev jag UTTRYCKLIGEN att jag INTE argumenterar för att att han gjort det men jag svarade hypotetiskt på frågorna som användaren efterfrågade.

Förstår du?
Du är fortfarande lika off topic som den du svarade, när du väljer att utveckla det vidare.
Men jag släpper det här nu, för vi är också utanför trådens ämne nu.
Citera
2026-08-05, 17:55
Medlem
Det var inte mörkt vid olyckan, ändå många resonemang som bygger på den ansatsen.
Citera
2026-08-05, 17:55
Medlem
Precis det här jag tänker på! Undrar om snipans förare har följt dessa regler. Även om det stora fartyget hade upptäckt snipan så är det inte säkert att deras agerande hade kunnat undvika kollision pga begränsad manöverförmåga. Därför finns nedan riktlinjer. Det känns som att många här i tråden tänker att olyckan hade kunnat undvikas om fartyget sett snipan, men beroende på avstånd från fartyget och snipans farriktning så är det inte säkert.

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Som förare av en fritidsbåt i mörker och regn måste du hålla extra låg fart, maximera utkiken med alla sinnen och hålla dig strikt på styrbordssida i farleden. Större handelsfartyg har begränsad manöverförmåga, lång stoppsträcka och kan ha svårt att upptäcka små båtar på radarn – särskilt om regnet skapar störande regnekon.Grundläggande agerande och sjövägsreglerFölj styrbordsregeln i leden: Håll båten så långt till styrbord (höger) i farleden som säkerheten tillåter.Korsa vinkelrätt: Om du måste korsa en farled, gör det i rät vinkel mot farledens riktning och uppehåll dig inte i den i onödan.Korsa akter om: Gå alltid bakom (akter om) det stora fartyget om korsande kurser uppstår; räkna aldrig med att de kan väja eller stanna för dig.Respektera trång farled: Enligt sjövägsreglerna (regel 9) får mindre fartyg och fritidsbåtar inte hindra anmarschen av ett fartygs passage som bara kan säkert framföras i en trång farled.Anpassning till mörker och kraftigt regnSänk farten: Anpassa farten så att du kan stanna på det avstånd som krävs av den rådande sikten.Skydda mörkerseendet: Stäng av all onödig belysning ombord och ställ in instrument och plotter på rött eller dämpat mörkerläge.Lita inte enbart på tekniken: Regn och stänk försämrar både din sikt och radarns funktion (risk för regneko). Dessutom syns fritidsbåtar i trä eller plast mycket dåligt på yrkessjöfartens radar.Aktiv utkik: Använd både ögon och öron. Lyssna efter maskinljud eller mistlurar från handelsfartyg.Överväg att avbryta: Om sikten blir obefintlig på grund av ösregn eller dis, överväg att lämna farleden helt och ankra eller gå till en säker hamn tills vädret förbättras.
Citera
2026-08-05, 18:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Precis det här jag tänker på! Undrar om snipans förare har följt dessa regler. Även om det stora fartyget hade upptäckt snipan så är det inte säkert att deras agerande hade kunnat undvika kollision pga begränsad manöverförmåga. Därför finns nedan riktlinjer. Det känns som att många här i tråden tänker att olyckan hade kunnat undvikas om fartyget sett snipan, men beroende på avstånd från fartyget och snipans farriktning så är det inte säkert.
Det borde gå att simulera denna olycka men den är nog för lite för att kosta på det.

Men en simulering skulle kunna vara att simulera är vid vilken vinkel snipan kantrar, dvs hur tvärt måste snipan svänga in mot fartyget för att det ska gå som det gick.'

Jag misstänker att det krävs en relativt tvär vinkel vilken om så är fallet skulle bevisa att snipan svängde in framför fartyget och då är det inte mycket att göra vare sig man ser snipan eller ej

De som inte förstår vad simulering är, fråga gärna Kaptener mfl
Senast redigerad av tosv 2026-08-05 kl. 18:05.
Citera
2026-08-05, 18:05
Medlem
Kaellkritiks avatar
Det är många sidor med käftande så jag bryter av med lite info (om det inte redan avhandlats).

Snipan är bärgad och kan ses övertäckt på nyhetsinslag nedan.

Uppfattningen om att den ska ha pulvriserats är således en smula överdriven.

Observera att man i klippet säger att den beslagtagits, men att så inte längre är fallet. Det står även som tillägg längst ner i texten under inslaget.

I övrigt är det en fruktansvärd händelse och det finns en pappa och ett barn som ska ta sig vidare efter detta. Utöver det familj och vänner som ska detsamma.
Flashback i all ära men barn förtjänar all respekt.

Länk till ovan nämnda inslag från SVT:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/batolyckan-utanfor-tjorn-detta-vet-vi-om-forloppet
Citera
2026-08-05, 18:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Ja eftersom det kommer smygande i flera minuter vänjer man sig, plus snipans motor, regn, fartvind, gethereitis mm
Vad kommer smygande i flera minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in