2026-08-01, 21:55
Medlem
israelisinnocents avatar
Är la en motorbåt som parkerar uppe på land ibland annars hör man inte så mkt om kollisioner

Ni som är erfarna, hur har båttrafiken utvecklats?
Väjer ni ofta för idioter?
Kan och följer folk reglerna?
Citera
2026-08-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Är la en motorbåt som parkerar uppe på land ibland annars hör man inte så mkt om kollisioner

Der var väl en kollision för inte så många dagar sen. Fritidsbåt och nåt mindre fartyg? I Sverige...

I norra Finland sköter sig folk rätt exemplariskt på sjön, åtminstone det jag har sett. Det visas god respekt till andra på sjön. Ibland händer det att nån dånar förbi i respektlös fart eller dylikt men då är det ofta ryssar, litauer eller liknande (iallafall i dessa trakter) som kommer i exklusiva båtar, nonchalanta som dom är.

Men gör man något sådant här blir man snabbt uthängd på sociala medier, med en bild eller annat. Det räcker att det sker en gång sen vet alla vem "idioten är"
Citera
2026-08-01, 22:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kajsakoo
Der var väl en kollision för inte så många dagar sen. Fritidsbåt och nåt mindre fartyg? I Sverige...

I norra Finland sköter sig folk rätt exemplariskt på sjön, åtminstone det jag har sett. Det visas god respekt till andra på sjön. Ibland händer det att nån dånar förbi i respektlös fart eller dylikt men då är det ofta ryssar, litauer eller liknande (iallafall i dessa trakter) som kommer i exklusiva båtar, nonchalanta som dom är.

Men gör man något sådant här blir man snabbt uthängd på sociala medier, med en bild eller annat. Det räcker att det sker en gång sen vet alla vem "idioten är"
Men är detta bevisat? Märkligt att männen i familjen men ej kvinnorna....
Citera
2026-08-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Men är detta bevisat? Märkligt att männen i familjen men ej kvinnorna....

Bevisat vad? Kollisionen? Vettefan... Kvinnorna, mamman och dottern omkom men pappan och sonen klarade sig. Förtydliga snälla vad du menar för fattar absolut ingenting av din kommentar
Citera
2026-08-02, 07:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trafik och körkortsfrågor --> Båtar och sjöliv
/Moderator
Citera
2026-08-02, 14:44
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent

Jag har aldrig behövt väja sent för någon med båt. Tidiga kurskorrektioner gör man ofta som sig bör.

Däremot så är det många med snabba båtar som inte följer reglerna och/eller kör respektlöst. F.f.a. att man drar mycket svall på ställen där det är förbjudet eller olämpligt. D.v.s. i områden med fartbegränsning, respektive nära bryggor, förtöjda båtar, eller vid nära passage vid möte eller omkörning. Eller bara en så enkel sak, som att snabbt körande båtar, väljer att gå för över på mötande båt.

Men generellt sett så beter sig folk bra och vänligt på sjön.
Citera
2026-08-02, 20:53
Medlem
israelisinnocents avatar
Här diskuteras lite sjövett
som vanligt på meta låter argast mest
https://www.facebook.com/www.skippo.se/posts/pfbid0bq7CdKMXfiUdWprMiScxPt4FBP95soFHH8obJ7vthYzR s7E7r6piJwfFgLvnDHPAl
"Problemet med svallskapande fartgränserna började redan på 80- talet när fler och fler lite större motorbåtar var planande. Idag verkar 30 fot planande wa/familjebåt va instegsomodellen. 40-55 fot inte ovanligt. 60 fotare idag är som en Storebro 32 på 80 talet. Folk med stålar köper stora as som drar sjuka svall i 5-8 knop. No wake zone kan va bra ide."
Citera
2026-08-03, 22:30
Medlem
israelisinnocents avatar
Känns det lite friare på sjön?
Kör man bil är det ju p böter, utsläppzoner, tullar, fartkameror mm
Citera
2026-08-04, 10:16
Medlem
Jag har varit på sjön i hela mitt liv och semestrat på segelbåt (Stockholms skärgård). Jag tycker faktiskt att folk över lag beter sig som man ska, man följer väjningsregler och visar hänsyn. Visst, ibland kör motorbåtar för fort där det finns hastighetsbegränsningar, men jag ser det inte som ett stort problem
Citera
2026-08-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag har varit på sjön i hela mitt liv och semestrat på segelbåt (Stockholms skärgård). Jag tycker faktiskt att folk över lag beter sig som man ska, man följer väjningsregler och visar hänsyn. Visst, ibland kör motorbåtar för fort där det finns hastighetsbegränsningar, men jag ser det inte som ett stort problem

Sommaren 2020 var ett undantag ( Pandemi sommaren ) otroligt mycket ovant folk i skärgården
som köpt båt och hade noll koll.
Citera
2026-08-05, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Sommaren 2020 var ett undantag ( Pandemi sommaren ) otroligt mycket ovant folk i skärgården
som köpt båt och hade noll koll.

Japp, det har du rätt i. Det kunde vara lite snurrigt på sina ställen
Citera
2026-08-06, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Japp, det har du rätt i. Det kunde vara lite snurrigt på sina ställen

Sjöassistans och Trossen hade extremt mycket bogseringar den sommaren.
Enkla grejer som bränslefilter, grundstötningar och folk som var vilse
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in