2026-08-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Sjöassistans och Trossen hade extremt mycket bogseringar den sommaren.
Enkla grejer som bränslefilter, grundstötningar och folk som var vilse

Det var rätt stökigt med vattenskotrar under några år också, men det lugnade ner sig när det började krävas utbildning/intyg.

Minns en sommar på fjärden väster om Grinda när det kom 20 araber på varsin vattenscooter och betedde sig som en flock speedade apor bland alla båtar på fjärden. Har inte sett något liknande efter det tack och lov.
Citera
2026-08-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Det var rätt stökigt med vattenskotrar under några år också, men det lugnade ner sig när det började krävas utbildning/intyg.

Minns en sommar på fjärden väster om Grinda när det kom 20 araber på varsin vattenscooter och betedde sig som en flock speedade apor bland alla båtar på fjärden. Har inte sett något liknande efter det tack och lov.

Hela Lindalssundet kokade av båtar och "farkoster" hela sommaren.
Tyckte synd om dom som hyrt kajak och skulle uppleva lugnet i Skärgården
Dom fick nog paddla ut till Stora Nassa för att hitta folktom plats
Citera
2026-08-09, 13:17
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -big kahuna-
Jag har varit på sjön i hela mitt liv och semestrat på segelbåt (Stockholms skärgård). Jag tycker faktiskt att folk över lag beter sig som man ska, man följer väjningsregler och visar hänsyn. Visst, ibland kör motorbåtar för fort där det finns hastighetsbegränsningar, men jag ser det inte som ett stort problem

Instämmer, tycker också det funkar bra. Det är stora marginaler, och det är lätt att vara tydlig med sina avsikter, vilket de flesta är. Självklart finns en och annan nybörjare som strular ihop det med tilläggningar bland andra båtar, men det brukar alltid reda ut sig utan större katastrofer, och alla är vi barn i början eller nåt. Några regelrätta kollisioner har jag aldrig sett.

Får för mig att moderna motorbåtar är mycket tystare, vilket också markant minskat irritationsmomentet när de blåser förbi i för hög fart i trånga passager.
Citera
2026-08-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Är la en motorbåt som parkerar uppe på land ibland annars hör man inte så mkt om kollisioner

Ni som är erfarna, hur har båttrafiken utvecklats?
Väjer ni ofta för idioter?
Kan och följer folk reglerna?

Det finns gott om idioter på sjön, många nyrika landkrabbor som inte kan reglerna, som inte ens kan förtöja. Minns häromsistens jag fick hjälpa en stor segelbåt från Norge att förtöja båten ordentligt i stormbyarna. Ombord fanns bara en dam i klänning som knappt ens visste var tamparna fanns, som var alldeles för korta och för klena. Senare kom hennes man, iförd skepparkavaj, vit skepparkeps med skärm och broderier på samt jeans, han förstod varken vad dubbla upp, förspring eller tvärända var för något.
Har man pengar att köpa en sådan båt borde man ha pengar att gå en kurs och lära sig också.

Jag har många gånger tvingats väja för båtar som varit skyldiga att hålla undan, när jag varit skydlig att hålla fart och kurs.

Ja, det är nog fan dags för körkort på sjön, även för segelbåtar.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-09 kl. 15:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in