2026-08-05, 14:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Har jagat vildsvin två gånger. Helvete vilket svår jagat djur.
Ja, de är otroligt smarta och allsidiga.

Dessutom otroligt starka och kraftiga, samt utrustade med ett extremt bra luktsinne.
Citera
2026-08-05, 14:26
Medlem
53....so whats avatar
Vill minnas att en granne som gärna var ute med sin bössa hängde upp kaniner, eller kan det varit hare, ett par dar. Behövde kanske hänga för att bli möra, + några enebärskvistar instuckna i det urtagna bytet.
Vad är skillnaden i smak?
Senast redigerad av 53....so what 2026-08-05 kl. 14:32.
Citera
2026-08-05, 14:27
Medlem
Parisarens avatar
Regelbundet serverat i Frankrike!
Citera
2026-08-05, 14:29
Medlem
Germanofils avatar
Har ätit kanin i Spanien. Ja, det var gott. Bra idé att äta mer av det även på nordligare breddgrader. 🙂
Citera
2026-08-05, 14:34
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisaren
Regelbundet serverat i Frankrike!
Typisk medelhavsmat skulle jag säga.

Äts överallt i hela medelhavsregionen. Spanien, Frankrike, Italien, Grekland, balkanländerna, m.fl.
Citera
2026-08-05, 14:39
Medlem
Fangfaces avatar
Ätit mycket kanin i min ungdom då min farbror jagade mycket på den tiden. Riktigt gott!
Citera
2026-08-05, 14:40
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ja, de är otroligt smarta och allsidiga.

Dessutom otroligt starka och kraftiga, samt utrustade med ett extremt bra luktsinne.

Vi hade 2 bra hundar och + 10 skyttar ändå kammade vi noll på marker fulla med gris
Citera
2026-08-05, 15:00
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Synd om kaninerna som slutar som kaninragu. Satsa på syntetiskt (odlat) kött i stället.
Fattar inte varför alternativet till kött måste vara syntetiskt skräp. Vill du äta kött, ät kött. Vill du inte äta kött, ät baljväxt plus sädesslag. Aminosyrorna är lika ovetandes som döttrarna som gosar med sina kaniner.
Citera
2026-08-05, 15:13
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crops
– Jag hoppas att fler får upp ögonen för kaninkött, säger kaninuppfödaren Anna Elfvén.
Bör säljas till både privatpersoner och företag först vid beställning.
Hittills är det en restaurang i Sundsvall som hon har som kontinuerlig kund.
– Kanin är ett milt, magert och väldigt fint kött.
Och dessutom gör kaniner ett litet klimatavtryck och är väldigt bra för miljön, säger Anna Elfvén.

Fler borde födas upp i större skala och gå till köttproduktion.
Det menar Svenska kaninavelsföreningars riksförbund ...
https://www.tv4.se/artikel/2cQQ7mkMnrJ9TUnYjl2ivU/uppfoedarna-fler-borde-aeta-kanin

Vad säger Flashback, kaninkött på svenskarnas matbord framöver?
Och lite tips om goda rätter med kaninkött ...

Äter gärna kanin men har nog aldrig gjort det i Sverige. I Frankrike åt jag en kaninragu som ännu idag framkallar ljuva minnen!
Citera
2026-08-05, 15:19
Avslutad
Kaninkött är ett milt, magert och proteinrikt vitt kött som smakmässigt påminner mycket om kyckling eller kalkon. Det är ett av de mest miljövänliga och klimatsmarta köttalternativen eftersom kaniner har ett litet klimatavtryck och kräver väldigt lite resurser vid uppfödning.

Produktionskaniner: Organisationer som Djurens Rätt har uppskattat antalet kaniner i kött- och pälsproduktion till mellan 50 000 och 400 000 individer.
(Äldre artikel, men mycket info)
https://tidningen.djurskyddet.se/2019/07/kaniner-ar-inga-burdjur/
Citera
2026-08-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det har varit lite tyst om allt detta om att vi ska äta insekter nu ett tag så jag vet inte om tankarna lagts på is eller om det helt enkelt är så att det blandas in lite överallt utan att vi människor får veta och vi äter och är glada ändå.

Hur mycket kött är det på en grillad kyckling, inte är det värst mycke det heller så jag skulle säga att mängden kött är nog likvärdig.
Har haft kaniner och det är typ bara luft eller fluff inget kött. En räv blir inte mätt på en kanin
Citera
2026-08-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Sen när? Så länge det har funnits kaniner i Sverige. Du tror väl inte att bönderna hade dem som husdjur att gulla med?

Kaninkött har varit typisk svensk vardagsmat, ända fram till 1950-talet.

När svenska jordbruk industrialiserades 1950-1960, så övergavs småskalig gårdsbaserad uppfödning.

Alla äldre svenskar är vana vid att äta kanin.

Det där med insekterna var aldrig något annat än "veckans clickbait".

Det var ett fåtal företag som satsade på insektsätande (förmodligen för att de fick bidrag och forskningspengar), och sen var det ett fåtal entusiaster som hypade insektsätandet som "framtidens mat".

Journalisterna nappade naturligtvis och skrev mycket om det just då, för att de visste att läsarna skulle falla för det.

Men något intresse av att ta del av insektsätandet fanns ju inte ö.h.t. Det var ren ragebait från journalisterna.
Gick inte att mjölka denna story hur länge som helst, så den blåste över snabbt.
Känner ingen som käkat kanin.
Min farfar är uppvuxen i Skåne på en gård där. Aldrig snackat om kanin. Grisar är mycket enklare och hållbare djur. Kolla in taburatet i Katthult av Astrid Lindgrens figur Emil i Lönneberga. De går igenom en del gammla rätter. Finns ingen talan om kaniner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in