2026-08-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Håller med dig....

Det kommer säkerligen bli så att man kommer plocka lite från alla regler och fördela skuldbördan
Det kan man göra i sjörätten, men man kan inte dela straffet för vållamde till annans död.
Citera
2026-08-05, 15:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Det finns flera orsaker till att de stora farlederna är farliga. Dels kan handelsfartyg ha svårt att upptäcka småbåtar eftersom de inte nödvändigtvis syns på radar och dessutom nästan alltid saknar så kallad AIS, ett elektroniskt positioneringssystem som större båtar har.

Vidare är bryggan på handelsfartyg nästan alltid i aktern. På Misje Verde befann sig såväl befälhavare som lots alltså nästan 90 meter från fartygets för.

https://yle.fi/a/7-10103027
Citera
2026-08-05, 15:43
Medlem
Återigen, skuldfrågan lägger jag mig inte i, jag har redan min åsikt baserat på sunt förnuft.

Det juridiska får ta du ta med en fartygsjurist, fartygsjuridik är ngt av de mest invecklade inom juridik.

Vi letar mest orsaker till varför kaptenen inte sett eller om han bara kollat telefonen eller smsar med frugan. Två helt olika saker

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Okej. Jag har egentligen ingen åsikt i skuldfrågan, utan undrar om inte detta faktumet kan/borde spilla över ännu mer på kaptenen och lotsen - att som professionella och erfarna yrkespersoner inte ens se eller uppfatta båten/olyckan? Sedan ser/förstår jag absolut att sikten är dålig, men ändå...

Jag vill också tillägga att praxis anger att regel 19 inte skall aktualiseras vid sikthinder som t ex öar eller byggnader, utan det skall snarare krävas meteorologiska orsaker. Så den där kranen framför kommandobryggan kan dom ju knappast inberäkna som nedsatt sikt i lagens mening...
Citera
2026-08-05, 15:44
Medlem
Barbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
En alldeles utmärkt tung snipa med bra sjövärdighet menar du? Inga problem att främföra den i en större farled eller på öppet hav och inte hade den båten något med olycksutfallet att göra.

Om du tycker att en båt med usel manöverförmåga och 10–12 knop i toppfart är idealisk för större farleder får det stå för dig. Jag tycker den är direkt olämplig, och att påstå att det inte kan påverka ett olycksförlopp känns naivt.
Citera
2026-08-05, 15:45
Medlem
Ah, just det

Citat:
Det kan man göra i sjörätten, men man kan inte dela straffet för vållamde till annans död.
Citera
Medlem
Kan man på marin traffic’s sida söka tillbaka på en båts rutt? Tex snipans och fartygets väg aktuell dag och tid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Men förresten, är du helt säker på att "svarta lådan" kan hämta information från allt radarn har sett under hela färden under varje sekund? Är den såpass informationsrik så de även kan se allt digitalt retroaktivt?

När den där Trelleborgfärjan körde på fel sida Hanö och rände på grund två gånger så hade utredningen många radarbilder (som ingen tyvärr hade tittat på live...)
Citera
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
I det här fallet hoppas jag (även om det låter tokigt) att lotsen har gjort något tokfel, något alldeles uppåt väggarna. Om han fälls (eller ens misstänks) för något som är en tolkningsfråga eller gråzon, tror jag att det blir svårt att hitta någon som vill jobba som lots framöver.

Nu är ju lotsen en Statens Tjänsteman, så att pröva om lotsen gjort vad den skall, uppfyllt sina skyldigheter och agerat korrekt inom sitt uppdrag får man nog acceptera - liksom alla andra får tåla. I det här fallet kan det nog tänkas att inledande förhör med befälhavaren har gjort att lotsens göranden och låtanden misstänkliggjorts. Då får man pröva detta - det KAN ju vara något som skall vägas in.

Men att lotsen skulle fällas för "vållande till annans död" sitter givetvis långt inne och kräver klar bevisning. Att göra ett allvarligt misstag i tjänsten kan kanske däremot kosta jobbet, men det finns många som riskerar detta - läkare, sjukskötersor, poliser, t o m lärare och vanliga anställda i företag.

Men vad ett sådant misstag skulle vara kan man ju bara spekulera i.
Citera
2026-08-05, 15:46
Medlem
Aha, bra att veta

Citat:
När den där Trelleborgfärjan körde på fel sida Hanö och rände på grund två gånger så hade utredningen många radarbilder (som ingen tyvärr hade tittat på live...)
Citera
2026-08-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det är två båtar som har varit inblandade i en olycka. Hur kan åklagaren veta att den ena båtens förare inte har gjort något fel innan utredningen ens är klar? Om inte annat borde kaptenens och lotsens försvarare attackera den vinkeln, partiskhet.

Små båtar har samma skyldighet som stora att följa sjöreglerna. Hålla utkik, signalera, undvika kollision. Det har uppenbarligen inte gjorts från den lilla båten heller, för det hade räckt att en av dem hade vidtagit en åtgärd för att undvika kollision. Varför är det brott att stora båten missat att göra detta, men ej lilla? Enligt åklagaren för att snipans förare haft en så stor personlig förlust.

Men det har inget med själva skuldfrågan att göra. Den borde utredas förutsättningslöst och opartiskt. Man kan inte utgå ifrån att den ena av två förare inblandade i kollisionen omöjligt kan ha gjort något fel, då kan man missa många viktiga saker. T ex säger ju åklagaren att pappans vittnesmål är en faktor som ligger till grund för hans påstående att snipan kördes över bakifrån. Pappan har väl all anledning att säga så? Om det inte stämmer överens med den tekniska bevisningen så är det ganska konstigt.

Ja du har helt rätt här, förundersökningen måste drivas rättssäkert och objektivt. Nu har åklagaren förekommit hela utredningen och tagit ett beslut i början av förundersökningen som inte ska tas förrän förundersökningen är avslutad, eftersom allt som framkommer i förundersökningen behövs som grund för det beslutet.

Nu har en subjetiv åsikt svärtat ner förundersökningen och risken är stor att utredningsåtgärder som hade behövts för en rättssäker och objektiv förundersökningen inte kommer att vidtas efter snipans kapten ändå inte ska åtalas.

Detta är i direkt strid med hur utredningar bedrivs i ett rättssäkert samhälle.
Citera
2026-08-05, 15:47
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Nej, inte om den inte kan se snipan, samt att
i en trång farled är snipan skyldig att inte hindra skeppet.

Det är också därför som åklagaren inte misstänker att skeppet brutit mot regeln om upphinnande, utan istället fokuserar på att skeppet inte avgivit ljudsignal, som frågan om skeppet hållit säker fart.

Tack för ditt klargörande.
Det som jag, som lekman, tycker är konstigt är att ett så stort fartyg SKA väja för en sån liten pluttbåt.

Finns det nån nedre gräns. Ska det väjas för en liten jolle?
Citera
2026-08-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Håller med dig.

Den bilden hade jag inte sett innan.

Dock tror jag fortfarande att snipan sugits ner.

Skulle vara väldigt spännande att få se hur Misje Verde ser ut under vattenlinjen.

Och då menar jag alltså själva konstruktionen.

Ordet "sugits" är fel ordval här. Det blir rent fysikaliskt inga undertryck runt skeppets stäv, det blir bara övertryck. Däremot kan snipan ha blivit överkörd precis som en cyklist kan bli överkörd av en lastbil.

Mitt antagande, som jag hållit fast vid från början, är att snipan tryckts framåt av fartygets bogvåg, initialt utan fysisk kontakt. Trycket framåt för snipan oregerlign och den viker sig och girar tvärt 90 grader, varpå det fortsatta trycket framåt gör att den välter och böjrar ta in vatten. Då blir den en kraftig stoppkloss, börjar rotera och fartyget går rakt över den, varvid den fortsätter sjunka mot botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in