2026-08-05, 00:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Så nu är din teori att det är en förfalskning från 600-talet? Och att du vet att det är en förfalskning istället för att den är autentisk för att ena armen är 3-4cm längre än den borde vara? Jag kanske svarar på det imorgon, just nu orkar jag inte.

Var fick du 600-talet ifrån?
Sluta att dra dumheter ur hatten bara.
Citera
2026-08-05, 00:58
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Var fick du 600-talet ifrån?
Sluta att dra dumheter ur hatten bara.
Jag gav en lång lista med matchningar med sudarium som du inte har svarat på i detta inlägg:
(FB) Ateister vs kristna debatt

Jag hävdar att de måste ha skapats samtidigt och att det är helt löjligt att förneka det. Därför måste din teori nu vara att både sudarium och svepningen är förfalskningar från 600-talet om du vill fortsätta, annars får du bemöta detta.
Citera
2026-08-05, 01:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jo, det verkar fungera för dig därför att du vill få det att fungera.

Jag frågade Claude följande:

Is this a factually correct statement about the Shroud of Turin?
"Several factors likely combine, rather than one explaining it all: Wrist/hand curl — the left wrist bends over the right with curled fingers, shifting where the "end" of the arm is measured Shoulder dislocation — drops the arm's pivot point, adding a couple centimeters, but not the full 7-10 cm alone Cloth-drape/perspective effects — the image comes from fabric contacting a 3D body, not a flat photo, so angle and body position could distort apparent limb length Dislocation alone doesn't have the physiological range to cause a difference that large. It's more likely a contributor alongside the other two, not the sole cause"

Såhär svarade Claude:
Mixed — some of it tracks the literature, some of it is doing exactly the work of trying to patch up a hole.

What checks out:

The 7–10 cm figure for the "long arm" anomaly is real and comes from published analyses (e.g., Elio Quiroga Rodriguez's proportion study, cited in a 2024 paper on the Shroud's anatomical anomalies).
"Dislocation alone doesn't explain the full gap" is also the mainstream critical position. Multiple forensic writers (Bordes et al., and even shroud-sympathetic researchers like Barbet) put the maximum plausible lengthening from a dislocated shoulder at around 2 inches (~5 cm) — well short of 7–10 cm. One shroud-friendly commentator (Barbet, via secondary source) even argues dislocation would shorten the arm through muscle contraction, not lengthen it. So this part of your statement is solid and not a stretch.

Where it gets shakier:

The "wrist/hand curl shifts where the end of the arm is measured" and "cloth-drape/perspective effects" points aren't things I found actual forensic studies proposing as quantified contributors — they read like the kind of ad hoc explanations people reach for once the primary explanation (dislocation) is shown to be insufficient. That doesn't make them impossible in principle: the Shroud image is a 2D projection of a draped cloth over a 3D form, and drape geometry can distort apparent proportions. But nobody in the sources I found has actually modeled how much distortion that would produce, so treating it as a defined "contributor" alongside dislocation is more speculative framing than established finding.
The overall structure — "here are three factors, each insufficient alone, that must be stacking up to reach the target number" — is the shape of a rationalization even when each individual piece has some truth to it. It's reverse-engineered to hit 7–10 cm rather than derived independently and found to sum to that range.

So: accurate on the numbers and on ruling out dislocation as sufficient; speculative and somewhat ad hoc on the proposed fixes for the rest of the gap. It's not fabricated, but it's closer to "plausible-sounding patchwork" than "established explanation."

Så, ja det är att försöka förklara baklänges och försöka hitta en möjligen tänkbar lösning, utan att riktigt nå fram, och det är alltså ingalunda bevisat att den ad hoc-hypotesen faktiskt skulle ge hela den extra längden.

Intressant i alla fall att till och med några förespråkare kom till samma slutsats som jag om att en axel som är ur led istället snarare borde dras uppåt och inåt.

Samma fråga till Grok gav följande slutsats:
The statement is a "Hail Mary" solution — it's not wrong to suggest multiple factors contribute, but it lacks the rigorous demonstration needed to overturn the simpler conclusion: the anomaly remains fundamentally unexplained by known physiology, which supports the "medieval artwork" hypothesis rather than contradicting it.
It's advocacy dressed as explanation, not hard evidence.

Sedan roade jag mig med att fråga om det faktiskt ens finns bevis på att axeln skulle vara ur led, alltså att man kan se axelleden sticka fram.

Svaret blev inte så bra för dig:
Nej – det finns ingen direkt bild av en synligt utstickande led, typ en boll eller knöl där överarmsbenet trycker ut mot huden. Det handlar om en indirekt slutledning, inte en anatomisk observation i vanlig mening.

Vad "bevisen" faktiskt bygger på (från den italienska forskargruppen Bevilacqua, Fanti, D'Arienzo m.fl., publicerad i tidskriften Injury 2014):

Vinkeln på trapeziusmuskelns övre kant jämfört med andra sidan av kroppen
Uppmätta avstånd mellan kroppssegment (hand–armbåge–axel) på högupplösta bilder av tygets svaga avtryck, som de menar visar att höger humerus ligger ca 3–3,5 cm "för lågt"
Att händerna korsas vid blygdbenet i stället för ovanför det, vilket de tolkar som ett tecken på en sträckt/hyperextenderad bål
En jämförelse med en digital manikin som de anpassat efter bilden

Så det är en modellbaserad, geometrisk tolkning av proportioner på en redan diffus, lågkontrast-bild – inte något du kan peka på och säga "där syns leden sticka ut".

Och det är omtvistat även inom forskningen kring Svepduken. Andra forskare (Caja & Reverte-Vinaixa, i en kommentar till samma artikel) ifrågasatte metodiken – bland annat att slutsatsen bygger enbart på muskelvinklar och avståndsmätningar, inte på en definierad position för ledhuvudet, och att alternativa tolkningar (t.ex. en annan sorts urledvridning, eller helt andra förklaringar till proportionerna) inte uteslöts ordentligt.

Kort sagt: dislokationen är en efterhandskonstruerad tolkning för att förklara varför armen/axeln ser "fel" ut på bilden – ungefär samma mekanism som i mitt förra svar om att flera faktorer "måste" ligga bakom längdskillnaden. Det gör den inte nödvändigtvis fel, men det är viktigt att förstå att det inte är ett oberoende, objektivt fynd (som en röntgenbild skulle vara) utan en tolkning som redan utgår från att bilden ska vara en autentisk avbild av en korsfäst kropp.

Så går det när "forskningen" inriktas på att "passa in i en redan färdig tolkning" snarare än att faktiskt bara observera vad som kan observeras.
"Weak, as a standalone argument. The elongated left forearm is a real, measured anomaly — roughly 7–10 cm longer than normal human proportions. But this alone isn't strong evidence of forgery, because a flat cloth image formed against a three-dimensional body would predictably distort at exactly these points — elbows, arm undersides, torso curves — regardless of how the image got there. So the observation itself is genuine, but the inference from "arm looks long" to "therefore fake" doesn't hold up when isolated from other evidence; projection/mapping distortion is an equally plausible explanation for that specific anomaly."
Citera
2026-08-05, 01:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag gav en lång lista med matchningar med sudarium som du inte har svarat på i detta inlägg:
(FB) Ateister vs kristna debatt

Jag hävdar att de måste ha skapats samtidigt och att det är helt löjligt att förneka det. Därför måste din teori nu vara att både sudarium och svepningen är förfalskningar från 600-talet om du vill fortsätta, annars får du bemöta detta.

Ja, du hävdar helt ad-hoc att de måste ha skapats samtidigt.
Jag har flera gånger svarat på exakt varför alla dina olika anledningar till det inte alls är egentliga anledningar, utan bara spekulationer.

Jag tänker inte upprepa mig så som du alltid gör. Ingenstans har du faktiskt svarat med faktiska invändningar till mina argument, du har hela tiden bara lassat på med nya argument, som jag också svarat på, utan motargument.

Lär dig argumentera korrekt.
Citera
2026-08-05, 01:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ja, du hävdar helt ad-hoc att de måste ha skapats samtidigt.
Jag har flera gånger svarat på exakt varför alla dina olika anledningar till det inte alls är egentliga anledningar, utan bara spekulationer.

Jag tänker inte upprepa mig så som du alltid gör. Ingenstans har du faktiskt svarat med faktiska invändningar till mina argument, du har hela tiden bara lassat på med nya argument, som jag också svarat på, utan motargument.

Lär dig argumentera korrekt.
Läs listan, du har inte svarat på någonting, bara distraherat med definitionsprat och tekniska termer utan betydelse. Du har undvikit själva frågan, till exempel: varför finns lungvätska på båda och varför har de samma komposition? Det har du inte svarat på, du har inte ens försökt. Det är bara en sak i listan, och den är lång.

Du skrev typ att calcium inte behöver betyda grus, även fast det talar starkt för det, och sen var du klar.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-05 kl. 01:07.
Citera
2026-08-05, 05:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Läs listan, du har inte svarat på någonting, bara distraherat med definitionsprat och tekniska termer utan betydelse. Du har undvikit själva frågan, till exempel: varför finns lungvätska på båda och varför har de samma komposition? Det har du inte svarat på, du har inte ens försökt. Det är bara en sak i listan, och den är lång.

Du skrev typ att calcium inte behöver betyda grus, även fast det talar starkt för det, och sen var du klar.

Jo, det skrev jag, och det är helt sant. Kalciummolekyler är inte grus. Du påstår att det var faktiskt grus.

Sedan har jag svarat på resten om pollen, blodfläckar och allt det andra för flera månader sedan. Jag tänker inte slösa tid på det igen eftersom du helt enkelt aldrig svarar på argumenten, du bara lassar på med fler listor och fler krav på att jag ska svara på den nya listan.

Det är inte så man argumenterar. Om någon ger motargument så svarar man på dem innan man går vidare. Du har i stort sett bara förkastat vad jag skrivit hela tiden, så varför ska jag lägga ner tid på motargument som jag redan har gett om du ändå bara struntar i dem?
Citera
2026-08-05, 09:00
Medlem
Citat:
Varför envisas du med att det ska ha "skapats"?
Ett annat alternativ är ju att universum alltid har funnits i en form eller annan. Det är ett mycket enklare sätt att lösa "energifrågan" och då krävs ingen Gud.

Bättre då att fokusera på att lösa hur det kan vara på det viset än att slänga in variabeln Gud i ekvationerna.
Du glömde beviset på att universum alltid funnits?
Citera
2026-08-05, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var har jag sagt att man kan det? Och vad har det med saken att göra? Det är du som ska bevisa att Gud finns, om du nu hävdar att det finns sådana bevis.
Vad det har med saken att göra? Du påstår att saker kan skapa sig självt och blir sedan förvånad när man vill ha bevis.
Om du inte kan bevisa detta så har du bevisat att det finns en Gud.

Men börjar faktiskt misstänka att du är smått efterbliven.
Citera
2026-08-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Vad det har med saken att göra? Du påstår att saker kan skapa sig självt och blir sedan förvånad när man vill ha bevis.
Om du inte kan bevisa detta så har du bevisat att det finns en Gud.

Men börjar faktiskt misstänka att du är smått efterbliven.
VAR har jag påstått det?
Citera
2026-08-05, 13:51
Medlem
Citat:
Först så arbetar de på vilodagen, sen innan man vet av det så mördas miljarder bebisar i abort och folk kallar det frihet. Frukta HERREN din skapare!
Jag tolkar det som att du inte har något svar på hur allgodhet är kompatibelt med stening till döds för att arbeta på fel dag.
Om du på riktigt anser att detta kan rättfärdigas pga att det behövdes lite ”ordning och gudsrädsla” på den tiden, så är det något allvarligt fel på dig.

Citat:
Gud är filosofiskt sammanhängande, ingen "osynlig varelse med magiska krafter". Det du skriver om är inte gud, utan något annat. Gud är oändlig.
Den påstådda guden är en osynlig varelse som sägs existera utanför tid och rum och som har trollat fram universum ur ingenting.
Alltså, en osynlig varelse med magiska krafter.

Citat:
Det är inte därför man tror att gud finns, vilken halmdocka. Man tror gud finns för att det finns saker vi vet att det är gud som måste ha gjort dom.
Du ”vet” att Gud har gjort dessa saker därför att du inte har ett svar på hur de har uppkommit och hur de fungerar. Det är precis samma logiska felslut som gjorts i alla tider.

Citat:
Han skapade naturlagarna och alla förutsättningar för träd att uppstå. Det är ju ännu mer imponerande.
Säg till när du har några belägg för detta påståendet. Att du inte förstår hur det annars skulle ha gått till är inte ett belägg för något.

Citat:
Jo. Kolla miracle of calanda:
https://en.wikipedia.org/wiki/Miracle_of_Calanda
The Miracle of Calanda is an event that allegedly took place in Calanda, Spain in 1640, according to 17th century documents. The documents state that a young farmer's leg was restored to him after having been amputated two and a half years earlier. This event is described in detail in the book Il Miracolo by Vittorio Messori.
Sen kan du läsa om helgonet Padre Pio:
https://en.wikipedia.org/wiki/Padre_Pio

Han gjorde massor med dokumenterade mirakel och hade massor av övernaturliga fenomen kopplade till sig som bekräftats.

Scrolla ner till "Supernatural phenomena" delen och börja läsa. Han är en riktig snubbe den där Padre Pio.
Ja, allt som någonsin har påståtts måste ju vara sant. Oavsett hur orimligt det är.
Citera
2026-08-05, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Böckerna i NT är också skrivna av människor och det är bara vissa kristna inriktningar som är bokstavstroende och tillämpar Bibeln som tillhygge. Nuförtiden finns det t.o.m. kristen hbtq-teologi.

Jag bryr mig inte alls om kristna teologier och dogmer utan utgår från grundbudskapet i Jesus egna ord: Gud är förlåtande, rättfärdig och barmhärtig samt önskar detsamma av oss människor. Som en följd av detta är det inte Gud som uppmanar människor att döda och straffa (vilket inte heller är unikt för det israeliska folket).

Slavsamhället fanns över hela världen och utvecklades först till feodalsamhället och slutligen till industrisamhället.

Citat:
Som en följd av detta är det inte Gud som uppmanar människor att döda och straffa (vilket inte heller är unikt för det israeliska folket).

Nej självklart är det inte någon Gud som har suttit och påbjudit slaveri, förbjudit skaldjur och kläder av olika tyg eller utfärdat dödstraff om man jobbar på fel dag eller är homosexuell. Det är så pass självklart att det inte ens behöver diskuteras.
Men tyvärr menar de allra flesta kristna att även GT i sin helhet är Guds ord. Åtminstone de kristna som insisterar på att försvara sin tro i såna här diskussioner. De känner sig tvungna att försvara fruktansvärda saker som finns att läsa i bibeln. De vet såklart att det inte finns något som kan försvara stening till döds av oskyldiga människor eller slaverireglerna i Exodus, men det kan inte hjälpas, för Bibeln är Guds ord.
Det måste vara en märklig upplevelse att brottas med båda dessa föreställningarna på samma gång.
Citera
2026-08-05, 14:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solivagus

Det måste vara en märklig upplevelse att brottas med båda dessa föreställningarna på samma gång.
De har inga högre tankar om Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in