2026-08-05, 12:39
Medlem
Jag håller med att det inte går att jämföra ett 90m fartyg och en bil. Kolla kommandobryggan, rakt föröver ser du i stort sett ingenting

https://m.youtube.com/watch?v=1kfGJJSGy5Q

Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jaha pratar du om att korsa ett övergångställe då förstår jag.

Då är det nog stopplikt som gäller och inte väjninsplikt.

Samt att då menar du att snipan korsat farleden framför fartyget.

Då blev det genast lite klarare vad du talar om.
Citera
2026-08-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Om det finns anledning att misstänka någon annan person än lotsen och kaptenen så kommer så ske. Det är inte så att någon blir automatiskt brottsmisstänkt för att han är inblandad i någon olycka

Det är två båtar som har varit inblandade i en olycka. Hur kan åklagaren veta att den ena båtens förare inte har gjort något fel innan utredningen ens är klar? Om inte annat borde kaptenens och lotsens försvarare attackera den vinkeln, partiskhet.

Små båtar har samma skyldighet som stora att följa sjöreglerna. Hålla utkik, signalera, undvika kollision. Det har uppenbarligen inte gjorts från den lilla båten heller, för det hade räckt att en av dem hade vidtagit en åtgärd för att undvika kollision. Varför är det brott att stora båten missat att göra detta, men ej lilla? Enligt åklagaren för att snipans förare haft en så stor personlig förlust.

Men det har inget med själva skuldfrågan att göra. Den borde utredas förutsättningslöst och opartiskt. Man kan inte utgå ifrån att den ena av två förare inblandade i kollisionen omöjligt kan ha gjort något fel, då kan man missa många viktiga saker. T ex säger ju åklagaren att pappans vittnesmål är en faktor som ligger till grund för hans påstående att snipan kördes över bakifrån. Pappan har väl all anledning att säga så? Om det inte stämmer överens med den tekniska bevisningen så är det ganska konstigt.
Citera
2026-08-05, 12:41
Medlem
Snipan är knäckt på mitten. När fartyget kom bakifrån så tryckte den sannolikt snipan framåt kraftigt med bogvågen, den tappar styrsel, lägger sig på tvären, eller slår runt och blir överkörd

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Är den stackars pappans vittnes så pass klart och redigt att det står bortom allt tvivel att snipan blivit påseglad bakifrån av ett stort fartyg, och sugits ned under detta?

Förutom pappans vittnesmål finns väl inga bevis för exakt vad som skett? Eller finns det några sparade radarbilder som visar de bådas rutt och hur de sammansmälter?

Det finns inga synliga skador på Misje Verde, inga synliga skador på snipans akter, ingen på Misje Verde har sett, hört eller känt något (det sista är väl iofs inte så konstigt).

Sedan verkar det finnas en ganska kraftig skada på snipans styrbordssida, ett par meter från fören, och överbyggnaden verkar saknas. Kan ha uppkommit om snipan drogs längs med, eller under Misje Verde, men skadebilden stämmer ändå inte jättebra med det händelseförlopp som föreslagits.
Citera
2026-08-05, 12:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Jag har inte följt ärendet. Någon som vill bistå med en kort sammanfattning?

Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag lyssnade,

Om det blir en sjöfartsdomstol som tar upp fallet så tror jag skuldbördan blir ganska delad 50/50. Det finns ju ansvar även för t.ex snipan som att hålla god optisk utsikt etc. Men lotsen kommer nog gå fri...

Skulle det hamna i tingsrätten med en känslomässigt driven grupp nämndemän som inte förstår Sjöfart så lär kaptenen få dela cell med Breivik eller ngt i den stilen...

Hur ser ansvaret ut rent generellt för en lots? Är vederbörande enbart en "hjälp" eller tar denne över fartyget och navigeringen?
Citera
2026-08-05, 12:43
Medlem
Fråga användaren Dumdryg, eller BorisY, dom har varit här längst

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har inte följt ärendet. Någon som vill bistå med en kort sammanfattning?

Hur ser ansvaret ut rent generellt för en lots? Är vederbörande enbart en "hjälp" eller tar denne över fartyget och navigeringen?
Citera
2026-08-05, 12:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Om det kom en kraftig regnskur under 10 min skulle fartyget hunnit åka ikapp ca 1,5-2km och under tiden hade radarn varit kraftigt utslagen.

Kraftigt regn gör ju också att det kan va omöjligt att se.
Moderna skeppsradar slås nog inte ut helt av en kraftig regnskur. Visst, räckvidden försämras, och den kan missa mindre föremål. Men en ny radar av god kvalitet ska väl till viss del kunna kompensera för det själv, eller justeras manuellt.

I det här fallet har det inte varit så långa avstånd. Däremot får väl snipan anses vara ett förhållandevis litet föremål. Men i det här fallet ska det nog ändå ha varit en bra kraftig regnskur, som höll i sig i minst tio minuter.

Det har förekommit olika uppgifter om regn vid olyckstillfället, men finns det pålitliga uppgifter om en så lång och ihållande skur?
Citera
2026-08-05, 12:47
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Jag har ju sagt tusen gånger att fartyget kan ändra lite på kursen för undvika snipan. 100 meter åt sidan blir inga som helst problem. Detta skulle de på bryggan givetvis även gjort om de sett snipan.

Det som jag har påpekat är att om fartyget måste lägga dikt roder för vettvillingen som kommer på vattenskoter, då blir det betydliga problem för fartyget med farledsbredden.

Och då svarade jag att inte ens då blir det problem med utrymmet. Däremot hinner de ju inte väja för vattenskotern.
Det spelar ju ingen roll vad man säger till dig och visar dig sjökortet.
Citera
2026-08-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Bara ni som skriver att det upphinnande fartyget ska väja...

Förstår ni hur omöjligt det är för ett sådant lastfartyg att väja eller bromsa? Det är en process som tar lång tid, och även om de hade sett snipan och börjat väja eller bromsa så skulle det högst sannolikt ha slutat olyckligt ändå.

Jag har spenderat en del tid uppe på bryggor på stora fartyg genom åren, då jag känner en kapten väl. Personalen svär alltid över små snipor och motorbåtar som kör över farleden med noll insikt i hur farliga stora fartyg är. Småbåtsförarna tror att "de hinner". Det är helt sjukt och nonchalant. Det är många som inte borde köra småbåtar. De utsätter sig själva och andra för fara.
När kaptenen svär så har han ju uppenbarligen sett småbåtarna åtminstone.
Senast redigerad av Pisseman 2026-08-05 kl. 12:51. Anledning: Stavfel
Citera
2026-08-05, 12:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Snipan är knäckt på mitten. När fartyget kom bakifrån så tryckte den sannolikt snipan framåt kraftigt med bogvågen, den tappar styrsel, lägger sig på tvären, eller slår runt och blir överkörd
Av de foton som figurerat så är skrovet fortfarande rakt och inte knäckt. Det verkar ha fått en kraftig smäll på styrbords sida, men inte så kraftig att skrovet vikt sig.

Din beskrivning kan mycket väl bara korrekt, men den där kombinationen av helt intakt akter, för och babordssida, och en kraftig intryckning på styrbords passar bra in på en situation där snipan blivit rammad på styrbordssidan i rätt hög fart.
Citera
2026-08-05, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Frågan för mig är snarare om de helt enkelt inte kunnat upptäcka snipan... dvs deras sikt varit dold av fartyget själv (typ dold vinkel) och/eller att snipan dykt upp på ett sätt där den inte syntes. Det är inte så att personalen rullar på tummarna. Det är alltid ett aktivt arbete med att kolla med kikare samt kolla radarn, och särskilt när man åker genom områden med öar så är hela besättningen (som har ansvar på bryggan) aktiv. De verkar ju inte ha bromsat så på något sätt har de missat att se snipan. Då är frågan varför de har missat att se den.

Samtidigt så tror jag 100% att snipan har förts fram på ett amatörmässigt sätt där de verkliga farorna inte har varit införstådda av den som styrde snipan.

Detta är hur det ska se ut ja. Men hade de arbetat på det sätt du säger så hade de ju upptäckt snipan, som ju inte kan dyka i den dolda vinkeln ur tomma intet. Det verkar vara precis där man har brustit, och det är därför lotsen och kaptenen är åtalade. Som jag förstår det har de två varit ensamma på bryggan. Då kaptenen styrt och lotsen navigerat har det alltså inte funnits någon utkik alls - troligen har de helt enkelt hoppats på att de båtar som inte upptäcks på radarn helt enkelt ska hålla undan. Det har inte heller funnits någon utkik i skeppets för, vilket troligen krävs i dessa förhållanden (regn, mörker, skärgård där man kan vänta sig små båtar).

Det borde alltså vara tämligen lätt att visa att man inte haft tillräcklig utkik, och att det är detta som orsakat olyckan.
Senast redigerad av Flaskback 2026-08-05 kl. 13:05.
Citera
2026-08-05, 12:52
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Fartyget höll tre gånger så hög hastighet som snipan så även om man påbörjar en undanmanöver så hinner man kanske inte undan eftersom fartyget också girade åt samma håll. Felet är att fartyget girade utan att försäkra sig om att den nya riktningen var fri. Det är därför som även lotsen misstänks för brott.
12 knop vs 5-6 knop är inte 3 gånger.
Citera
2026-08-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Av de foton som figurerat så är skrovet fortfarande rakt och inte knäckt. Det verkar ha fått en kraftig smäll på styrbords sida, men inte så kraftig att skrovet vikt sig.

Din beskrivning kan mycket väl bara korrekt, men den där kombinationen av helt intakt akter, för och babordssida, och en kraftig intryckning på styrbords passar bra in på en situation där snipan blivit rammad på styrbordssidan i rätt hög fart.
Det stämmer också in på att vågen i stäven vridit på snipan och samma sak hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in