2026-08-04, 21:22
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.
Jag kan bara hålla med!
När det fungerar som det är tänkt så är det inget problem. Men det här pipandet och varningar man får trots att man kör som man är lärd blir ju bara ett irritationsmoment och att man stänger av systemen. Att sensorerna får fnatt när det är kallt, varmt eller när det ligger snö på vägen ökar inte förtroendet för tekniken.
Införandet av lane assist och ISA har förhindrat många olyckor men samtidigt skapat nya risker. Vid vägarbeten eller olyckor så har bilar kört in i avspärrade områden eller in i TMA-fordon. Föraren förlitar sig på tekniken och omedvetet flyttar fokus från bilkörningen.
”Förare som litar på avancerade förarstödsystem (ADAS) tenderar att flytta sitt fokus från vägen.”
”Den förväntade säkerhetsvinsten med ny teknik kan helt eller delvis raderas ut (ätas upp) av att förarna kör fortare, håller mindre avstånd eller är mer ouppmärksamma.”
Todd Litman 2025
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-04 kl. 21:52.
Citera
2026-08-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nu har jag kikat på den första filmen Abscess länkade, och det var precis som jag trodde, mest bara gnällkukeri med raljerande och korkade överdrifter, och inte så lite för att locka til fler klick, fler följare.

Är man så satans överkänslig att man inte en tål att bilen spelar en liten soft trudelutt som välkomnande när man öppnar dörren eller slår på tändningen, och sen lite plingplong som varslingar så kan man ju tycka att det är ett mirakel att sådant folk inte legat på psyket sedan länge, för hur fan har de överlevt att blinkersen LÅTER I ALLA JÄVLA BILAR, och OLIKA t o m….

Och så deaktiverar dumfan rubbet, och visar att han är en bland de där 40% som slår av hjälpsystem som kan rädda en från olyckor som kan orsaka skada och död.

Som jag förklarat så har jag aldrig påstått att dessa system är perfekta och aldrig kan göra till synes onödiga saker. Men de är generellt sett ok i sin funktion och kan vara till hjälp, även rädda oss från situationer som kan gå illa.

Det händer ibland i vissa situationer att min Passat vill styra tillbaka eller åt nåt håll jag inte ska och inte vill, t ex för att de målade linjerna är kassa eller att jag själv råkat lägga mig i lite knasig position vid passering av en korsningen el dyl. Den kan absolut upplevas märkligt överraskande och lite skrämmande de första gångerna. Men sen när man vant sig så bryr jag mig föga och bara styr dit jag vill med lite mer bestämdhet så har systemet känt att jag har kommandot. Det som är lite kul är att vid dessa situationer klura ut varför systemet gjorde så, varför triggades det? Och ofta så hade det kunnat undvikits om jag själv inte varit lite slarvig med min placering eller annat, t ex hållit en annan och bättre linje på min färd, så hade det inte skett.

Jag tror att folk kan ha svårt för nyheter, när det kommer nåt nytt i t ex våra bilar. Vissa kan irritera sig obeskrivligt mycket på rena skitsaker, medan andra inte ens tänkt på det. Sen vänjer sig folk och det mesta av gnällandet tystnar.

Jag tyckte inte de saker han raljerade över i första filmen var nåt anmärkningsvärt alls. Och han gav snarare ett bra exempel på människans förmåga (mest mäns…) att överskatta sig själv och sina egna kunskaper och förmågor, vilka ju faktiskt är en av orsakerna att dessa system, ADAS, existerar över huvud taget. Och tyvärr är det ett gäng i tråden som passar bra in på den beskrivningen och exemplet. Oförmögna att förstå VARFÖR systemen kommit och varför de varnar som de gör. Ja det verkar t o m som deras egen bias gör dem oförmögna att se att alla dessa studier som det fanns länk till från Raggarspinn, visar att de allvarliga de flesta av er som gnäller inte vilja ta i med tång…

Systemen är lite av i sin linda, det finns absolut utrymme till förbättringar. Men 100% perfekta och felfria kommer de aldrig att bli. Inte ens vad vi sedan massor av år använt i våra bilar är helt felfria i sina funktioner, t ex blinkers etc. Det finns situationer där dessa kan knasa men vi är så vana med dessa att vi inte är gnälliga om det.

Systemen kommer såklart att utvecklas och förbättras med tiden, så har det varit med allt och det fortgår vanligen löpande. Men att påstå att systemen inte skulle vara testade eller att man skulle kunna släppa ut vad som helst och myndigheter och organ inte skulle reager eller inte ens ha med nåt godkännande att göra, att det skulle vara fritt fram som du påstår, är galet överdrivet och fel.

Se svar ovan med tillägget att vi inte vet om den snubben helt enkelt inte har full koll på hur detta kan ställas in. För det förefaller föga sannolikt att man i ett soligt asiatiskt land utvecklat och testat en bil i nåt år eller så, och ingen av alla horder av fysiska mänskliga testförare skulle haft solglasögon på sig och upptäckt fenomenet. Eller att den firma som utvecklar system åt och tillsammans med biltillverkaren som t ex Bosch, inte skulle ha koll på funktioner och begränsningar, och ingen av dessa har sett till att det finns en lösning för det i inställningarna t ex.

Sen ska vi inte glömma bort att YT-kanaler vill locka till klick och följare och behöver fylla sina klipp med saker som väcker uppmärksamhet, det är inte säkert att allt som visas eller påstås är just så som det visas och påstås…

Ja varför tror du den varningen kommer…. ? Det varnar väl inte i en helt tom rondell… eller om det är långt nog till ev ankommande bilar från vänster…?

Har du aldrig funderat på hur det kan komma sig att det trots allt sker just sådana olyckor i rondeller, att det missas att det kommer trafik från vänster och nån ändå kör ut, pang…

Tror du verkligen alla körde ut fast de visste att det kom trafik från vänster….?

Är det helt omöjligt att du en dag skulle kunna råka missa att det kom en bilsate från vänster? Hävdar du det så har du en hel vetenskap mot dig som kan förklara varför hjärnan ibland gör konstiga saker vi inte helt kan styra och hindra själva. Det bara sker. T ex att missa synlig ankommande trafik.

Ja det är helt omöjligt att jag en dag skulle missa att det kommer bilar från vänster när jag kör in i en rondell. Det är som att fråga, kan jag köra rakt fram när en annan bil korsar korsningen? Självklart inte, det kräver inte ens körkort för att vara smart nog för det. Det är bland det enklaste sakerna i trafiken. Självklart ska man inte en ha körkort om man missar det ens en enda gång. Det är sådana självklara saker så att jag återien måste gå tillbaka till det jag sagt tidigare. Är man full, sömnig eller liknande så kanske det kan hända men då är det dom sakerna som är problemet, inte något annat. Inge ska köra varken full eller sömnig.
Citera
2026-08-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OGGlock
Du borde verkligen sluta att referera till ”ADAS” hela tiden, post efter post. Tror det är det som triggar folk. Hänvisa till de individuella systemen i stället så blir det lite mer begripligt för folk utan koll.

Jag får för mig att 1;
-ingen här kör nyare bilar så de fattar inte vad det handlar om och tror att det handlar om ”övervakning”… Sånt flyger inte på flashback.

2;
-du har faktiskt en rätt duktig översittarattityd. Lägg ner det om du vill ha sympatier.

3;
-lägg ner att tjafsa med uppenbara troll.

Jo om du läst så kör jag en ny Volvo EX30 med alla dessa system, det är därför jag klagar på dom för jag har ungefär 3000 mils erfarenhet av dom.
Citera
2026-08-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Jag kan bara hålla med!
När det fungerar som det är tänkt så är det inget problem. Men det här pipandet och varningar man får trots att man kör som man är lärd blir ju bara ett irritationsmoment och att man stänger av systemen. Att sensorerna får fnatt när det är kallt, varmt eller när det ligger snö på vägen ökar inte förtroendet för tekniken.
Införandet av lane assist och ISA har förhindrat många olyckor men samtidigt skapat nya risker. Vid vägarbeten eller olyckor så har bilar kört in i avspärrade områden eller in i TMA-fordon. Föraren förlitar sig på tekniken och omedvetet flyttar fokus från bilkörningen.
”Förare som litar på avancerade förarstödsystem (ADAS) tenderar att flytta sitt fokus från vägen.”
”Den förväntade säkerhetsvinsten med ny teknik kan helt eller delvis raderas ut (ätas upp) av att förarna kör fortare, håller mindre avstånd eller är mer ouppmärksamma.”
Todd Litman 2025

Exakt min poäng. Man kör perfekt, helt enligt reglerna, men man ungår inte varningarna ändå.
har ingen aning om hur många gånger jag fått varningar vi det här laget, men kanske 500 gånger. Ingen av gångerna har det varit någon risk för krock eller fara. Därför blir man sjukt avtrubbad.

Det kanske även Dr Tinnitus kan relatera till att om någon skriker att nu bombar ryssland Sverige, men det händer inget. Efter man hört det 10-20 eller 500 gånger så kommer man ju totalt ignorera det för att det har bara varit lögn hela tiden. Smam med systemen i nya bilar. Man blir varnad stup i kvarten för ingenting så när det är allvar på riktigt så kommer man tro som vanligt att det är bullshit.
Citera
2026-08-05, 00:19
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jo om du läst så kör jag en ny Volvo EX30 med alla dessa system, det är därför jag klagar på dom för jag har ungefär 3000 mils erfarenhet av dom.
Ex30 är ju lite av en snikbil. No offence. Jag tänker att de kanske inte satt in de bästa grejorna i din kärra.

Vad är du missnöjd med då?
Senast redigerad av OGGlock 2026-08-05 kl. 00:23.
Citera
2026-08-05, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja det är helt omöjligt att jag en dag skulle missa att det kommer bilar från vänster när jag kör in i en rondell. Det är som att fråga, kan jag köra rakt fram när en annan bil korsar korsningen? Självklart inte, det kräver inte ens körkort för att vara smart nog för det. Det är bland det enklaste sakerna i trafiken. Självklart ska man inte en ha körkort om man missar det ens en enda gång. Det är sådana självklara saker så att jag återien måste gå tillbaka till det jag sagt tidigare. Är man full, sömnig eller liknande så kanske det kan hända men då är det dom sakerna som är problemet, inte något annat. Inge ska köra varken full eller sömnig.

Då tror jag faktiskt att vi har en av det största orsakerna till både ditt gnäll om ADAS och att i synnerhet män är de som oftast är inblandade i olyckor, och/eller orsakar olyckor. Nämligen övertro på sin egen förmåga…..

Det du hävdar om dig själv visar tyvärr att du inte har självinsikt, för det du säger stämmer helt enkelt inte. Ingen i världen är så bra eller perfekt att man hävda att man aldrig har gjort fel i trafiken eller aldrig kan råka göra en sådan miss som t ex köra ut framför en bil.

Detta har vetenskapen mycket bra koll på och det är ju helt basalt i trafiksäkerhetsforskning, att man vet att människans sinnen har sina brister och kan lura oss så vi kan göra felbeslut i t ex lite stressade situationer i trafiken. Som att vi kan komma till en korsning eller rondell och behöver hitta en lucka att hinna ut i, och vi tycker det är fritt och påbörjar manövern att köra ut och plötsligt från ingenstans är det en ankommande bil som man är på kollisionskurs med, man hajar till och oftast hinner vi nypa till på bromsen så inget sker, men det är ändå bara bråkdelar av en sekund som skiljer att det kunde ha blivit kollision.
Precis ALLA har varit med om liknande händelser, och även om det inte hände mer än så i de flesta fallen så blir det trots allt krock i bland i sådana fall, och det vittnas om att man inte såg den andre innan det var för sent.

Jag skulle spontant tycka och känna som dig, att jag aaaaaaaldrig skulle köra ut framför en bil i t ex en rondell, om jag såg den. Självklart inte.

Men om du eller jag inte såg bilen då….?
Hur ska du kunna vara säker på att i alla lägen kunna göra rätt beslut om du inte ser bilen, det ser tomt ut, inte ser den.

Våra helt friska hjärnor har sina naturliga brister som vetenskapen är väl medvetna om, som gör att vi helt enkelt inte ser bilen eller objekten fast den fanns dör mer eller mindre helt synlig men hjärnan för ett ögonblick klippte bort den infon för oss, hur kan det blir då….? Hur ska du kunna vara säker på att inte göra en miss så som beskrivet om du inte ser bilen, utan i det ögonblicket du ska besluta om du hinner ut i luckan så upplever du det som tomt fritt avstånd nog till nästa bil för att hinna ut säkert i luckan, och så finns det en bil till som du inte ser för hjärnan klippte bort infon eller hann inte urskilja för ljusförhållanden och bilens färg etc gjorde att det ”smälte ihop” och upplevdes som tomt…?

Jag är fullt medveten om att den mänskliga hjärnan och dess sinnen har dessa brister trots att vi är helt friska, och den kunskapen och insikten är viktig att ha för bl a trafiksäkerhetens skull. Att bestämt tro att man aldrig kan göra sådana fel är en allvarlig brist oavsett om det är avsiktligt förnekande eller bara ren okunskap.

Jag tar ett par enkla sammanfattningar från AI, så nu kan du eller nån annan hävda att de är bluff eller fel eller i alla fall inte gäller dig…

Citat:
Ja, hjärnan kan aktivt sålla bort information när det blir för mycket att hålla reda på, vilket kallas selektiv uppmärksamhet eller perceptuell blindhet.

I stressiga trafiksituationer fokuserar hjärnan på det den tycker är viktigast och kan missa andra saker helt och hållet.

Varför hjärnan filtrerar bort information
• Begränsat arbetsminne: Hjärnan orkar inte bearbeta allt intryck på en gång.

• Fokus på fara: Den letar efter sådant som är akut för att du ska överleva.

• Tunnelmående: Synfält och tankar smalnar av vid hög stress.

Exempel i trafiken
• Oavsiktlig blindhet: Du tittar rakt på en cyklist men ser den inte för att du letar efter en bil.

• Trängsel på vägen: Många skyltar, fotgängare och bilar gör att du missar en avfart.

• Ljud och samtal: Om radion är på eller om du pratar med någon stänger hjärnan av mindre viktiga synintryck.

Citat:
Våra sinnen lurar oss i trafiken eftersom hjärnan tar genvägar för att spara energi.

Den filtrerar bort intryck, fyller i sådant som saknas och litar för mycket på vanor. Det gör att vi missar oväntade saker, som en cyklist i döda vinkeln.

Varför hjärnan lurar oss

Selektiv uppmärksamhet: Hjärnan fokuserar på det den väntar sig att se och stänger ute resten.

Förväntanseffekten: Du tror att vägen är tom för att den brukar vara det, och hjärnan skapar en falsk trygghet.

Synvilla och perspektiv: Avstånd och hastighet är svåra att bedöma i mörker eller dålig sikt.

Trötthet och stress: En trött hjärna reagerar långsammare och missar viktiga detaljer i omgivningen.

Varför hjärnan missar det uppenbara

Ouppmärksamhetsblindhet: Du fokuserar på en sak, som en bil framför dig, och din hjärna stänger av annat i synfältet.

Selektiv uppmärksamhet: Du letar efter vissa bestämda saker, till exempel andra bilar, och missar fotgängare eller cyklister.

Väntade mönster: Hjärnan gillarvanor och ser det den förväntar sig att se på vägen i stället för det som faktiskt är där.

Trötthet och stress: För mycket information gör att hjärnan blir trött och väljer bort detaljer för att spara energi.

Kognitiv överbelastning: Att prata i telefon eller tänka på annat tar bort den mentala kraft som krävs för att upptäcka faror.

Att inte ha vetskap om dessa fenomen och bister i våra mänskliga hjärnor och dess sinnen, och istället ha övertro på sin egen förmåga i alla lägen, är en av de absolut vanligaste orsakerna till att olyckor sker utan att alkohol eller annat är inblandat. INGEN är fri från detta, inte du och inte jag. Och det är detta som är en av de grundläggande orsakerna till att ADAS och dess olika hjälpsystem existerar.

Jag är inte överraskad över att du presenterade den inställningen och åsikten om din egen förmåga, för det var mer eller mindre väntat då det är en mycket vanlig inställning, övertro på sig själv och sin förmåga. Men det är ändå en besvikelse.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-05 kl. 05:35.
Citera
2026-08-05, 11:34
Medlem
Raggarspinns avatar
Jag skriver det igen.
Av 443 bilar av årsmodell 2014-2023 som varit inblandade i en olycka med dödlig utgång så hade 274 bilar minst ett ADAS system.
"Det var många dödsfall som skett i olyckor där en bil med kurshållningsassistans kommit ur sitt körfält eller kört av vägen".
Vad beror det här på? Kan det vara att människan är lat och förlitar sig på tekniken. Eller att tekniken inte fungerar tillfredställande.
Med förarhjälp så kör föraren snabbare, mindre uppmärksamt och med högre risktagande. Detta har fått EU att kräva Intelligent hastighetsanpassning, Körfilsassistans och Trötthets- och uppmärksamhetsvarning i alla nya bilar.

Intelligent hastighetsanpassning (ISA) är inte så intelligent eftersom den läser av skyltar och inte anpassar hastigheten till rådande förhållanden. I mörker, dåligt sikt och vinterväglag så kanske inte skyltad hastighet är lämpligt. Å andra sidan så har ju bilen lane assist, autobroms och kollisionsvarning så älgar å grävskopor är ju inga problem.

"En av fördelarna med självstyrande bilar är ökad säkerhet eftersom brister hos föraren elimineras (bristande synförmåga, långsamma reaktionstider, ouppmärksamhet, inverkan av alkohol och droger etc). Förarna gör å andra sidan taktiska bedömningar som ökar säkerheten." -Bierstedt et al (2014)

Nej, jag tror inte att plingplong gör mig till bättre förare!
Citera
2026-08-05, 11:55
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Jag skriver det igen.
Av 443 bilar av årsmodell 2014-2023 som varit inblandade i en olycka med dödlig utgång så hade 274 bilar minst ett ADAS system.
"Det var många dödsfall som skett i olyckor där en bil med kurshållningsassistans kommit ur sitt körfält eller kört av vägen".
Vad beror det här på? Kan det vara att människan är lat och förlitar sig på tekniken. Eller att tekniken inte fungerar tillfredställande.
Med förarhjälp så kör föraren snabbare, mindre uppmärksamt och med högre risktagande. Detta har fått EU att kräva Intelligent hastighetsanpassning, Körfilsassistans och Trötthets- och uppmärksamhetsvarning i alla nya bilar.

Intelligent hastighetsanpassning (ISA) är inte så intelligent eftersom den läser av skyltar och inte anpassar hastigheten till rådande förhållanden. I mörker, dåligt sikt och vinterväglag så kanske inte skyltad hastighet är lämpligt. Å andra sidan så har ju bilen lane assist, autobroms och kollisionsvarning så älgar å grävskopor är ju inga problem.

"En av fördelarna med självstyrande bilar är ökad säkerhet eftersom brister hos föraren elimineras (bristande synförmåga, långsamma reaktionstider, ouppmärksamhet, inverkan av alkohol och droger etc). Förarna gör å andra sidan taktiska bedömningar som ökar säkerheten." -Bierstedt et al (2014)

EU är såna jävla idioter när det kommer till bilar.
Citera
2026-08-05, 12:01
Medlem
Citat:
Jag skriver det igen.

Och hur många av dessa bilar som hade Line Assist och ändå hamnat i olycka hade LA aktiverat, eller där förarna själva betett sig så dumt att de sabbat möjligheten för LA att fungera eller helt enkel varit berusade etc?

Då studier visar att för bilar med ADAS så har de allvarliga olyckorna reducerats med 30%.
Om vi då ponerar att vi skiter i att ha ADAS, och de allvarliga olyckorna då åter skulle öka med 30%, hur skulle det sannolikt påverka antalet dödade? Vad är mest sannolikt, att de skulle ligga kvar på samma nivå, minska, eller öka…?

Om man utvecklar ett system så kommer det alltid att ha gränser för hur och när det kan fungera och ge den hjälp man avser. Om användaren då aktiv och medvetet väljer att sabba systemets möjligheter att funka, eller kör så fort att ändå inget hjälper, så är det väl inte rättvist att skylla på systemet.

Nej jag tror inte att plingplong gör mig till bättre förare, det åligger i första hand mig själv att ha ansvar för.
Men plingplong kan vara en hjälp som kan bidra med att minska risken för att olycka sker, om jag eller nån annan en dag råkar göra en miss. Så jag värdesätter och tål lite plingplong och ser det som en möjlig hjälp och inte som nåt irriterande stjälp…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-05 kl. 12:12.
Citera
2026-08-05, 12:29
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Och hur många av dessa bilar som hade Line Assist och ändå hamnat i olycka hade LA aktiverat, eller där förarna själva betett sig så dumt att de sabbat möjligheten för LA att fungera eller helt enkel varit berusade etc?

Om man utvecklar ett system så kommer det alltid att ha gränser för hur och när det kan fungera och ge den hjälp man avser. Om användaren då aktiv och medvetet väljer att sabba systemets möjligheter att funka, eller kör så fort att ändå inget hjälper, så är det väl inte rättvist att skylla på systemet.

Nej jag tror inte att plingplong gör mig till bättre förare, det åligger i första hand mig själv att ha ansvar för.
Men plingplong kan vara en hjälp som kan bidra med att minska risken för att olycka sker, om jag eller nån annan en dag råkar göra en miss. Så jag värdesätter och tål lite plingplong och ser det som en möjlig hjälp och inte som nåt irriterande stjälp…
Det kan jag inte veta!
Men det står ordagrant: "Det var många dödsfall som skett i olyckor där en bil med kurshållningsassistans kommit ur sitt körfält eller kört av vägen".
Det finns också exempel på bilar med autobroms som dödat framförallt äldre oskyddade trafikanter. Självklart inte bilen som dödat utan den lama b-föraren som inte anpassat hastighet och avstånd.

Jag med flera andra (Bierstedt, Litman, Peltzman) inser att med mer hjälpmedel och säkerhetshöjande åtgärder så riskkompenserar människan.
Och det är sådana som jag har som medtrafikanter. Jag har fullt upp med att hålla koll på alla b-förare och samtidigt lyssna på plingplong och titta på meddelanden i bilens skärm!
Citera
2026-08-05, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
EU är såna jävla idioter när det kommer till bilar.

Ja det är ju mycket bättre vad gäller myndigheters krav på bilar och trafiksäkerhet etc i resten av världen, det bevisas ju av att det är klart bättre trafiksäkerhetsstatistik i t ex Asien, Amerika, Afrika etc…

Så bevisligen är EU korkade, det visar ju statistiken tydligt, eller hur var det nu….?
Citera
2026-08-05, 12:32
Medlem
Citat:
Det kan jag inte veta!
Men det står ordagrant: "Det var många dödsfall som skett i olyckor där en bil med kurshållningsassistans kommit ur sitt körfält eller kört av vägen".
Det finns också exempel på bilar med autobroms som dödat framförallt äldre oskyddade trafikanter. Självklart inte bilen som dödat utan den lama b-föraren som inte anpassat hastighet och avstånd.

Jag med flera andra (Bierstedt, Litman, Peltzman) inser att med mer hjälpmedel och säkerhetshöjande åtgärder så riskkompenserar människan.
Och det är sådana som jag har som medtrafikanter. Jag har fullt upp med att hålla koll på alla b-förare och samtidigt lyssna på plingplong och titta på meddelanden i bilens skärm!

Fast det står väl en del om det i just den studie du länkade till? Har du inte läst ordentligt tro…?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in