2026-08-04, 20:22
Avstängd
Samhället var mer direkt med verkligheten kvinnor är generellt efterblivna idioter och behandlades så som alla såg dom

Idag så försöker man ljuga och artificiellt visa en kvinna som inte existerar i verkligheten sålänge det finns pengar till det förstås.

Ingen gillar svaret men det skiter jag i.
Citera
2026-08-05, 01:41
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Låt oss se om vi kan hitta lite högre beviskrav då eftersom du tycks efterfråga det:

AI-sammanfattning

Ja, reklamfilmer från 1960-talet med stereotypa kvinnoskildringar återspeglade rådande samhällsnormer, men de både idealiserade och överdrev dessa normer i syfte att sälja produkter, snarare än att skildra varje kvinnas verklighet.

Normgivande ideal: Reklamen speglade inte bara samhället; den talade om för kvinnor hur de borde bete sig, se ut och sköta hemmet för att upprätthålla ett lyckligt äktenskap.

Eftersläpning i förhållande till förändringar: I takt med att decenniet fortskred och den andra vågens feminism växte fram var den breda reklamen långsam med att spegla de förändrade juridiska och sociala förhållandena för verkliga kvinnor.
Låt oss höja beviskraven lite då.... En AI-sammanfattning av ett Youtube-klipp är fortfarande inte ett bevis. Att reklam både speglar och försöker forma normer är okontroversiellt. Därifrån till slutsatsen att "så illa var det för kvinnorna" är däremot ett logiskt hopp som kräver betydligt mer än några utvalda reklamfilmer.

Men jag ger dig gärna några sekunders extra uppmärksamhet eftersom du verkar tävla i offerolympiaden. Om reklam definierar verkligheten måste dagens reklam, där män ofta framställs som korkade, lata eller problem som ska lösas, vara bevis för en kulturell straffskatt på män. Gäller den principen bara bakåt i tiden, eller även idag?
Citera
2026-08-05, 11:25
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Låt oss höja beviskraven lite då.... En AI-sammanfattning av ett Youtube-klipp är fortfarande inte ett bevis. Att reklam både speglar och försöker forma normer är okontroversiellt. Därifrån till slutsatsen att "så illa var det för kvinnorna" är däremot ett logiskt hopp som kräver betydligt mer än några utvalda reklamfilmer.

Men jag ger dig gärna några sekunders extra uppmärksamhet eftersom du verkar tävla i offerolympiaden. Om reklam definierar verkligheten måste dagens reklam, där män ofta framställs som korkade, lata eller problem som ska lösas, vara bevis för en kulturell straffskatt på män. Gäller den principen bara bakåt i tiden, eller även idag?

Läs mitt inlägg igen, det är ingen sammanfattning av ett youtubeklipp, det handlar både om hur samhället såg ut på den tiden och hur reklamen vara en del av det.

Du tycks alltså tro något annat, att kanske det aldrig har funnits en annan tid för kvinnor än hur den ser ut idag, eller att kvinnor skötte hushållet.

Intresssant, men jag är rädd att skulle jag bemöta såna märkliga åsikter skulle denna tråd flyttas till konspirationsforumet.
Citera
2026-08-05, 11:32
Medlem
Straminskys avatar
Vi kan alltså konstatera att trots att dessa reklamfilmer från förr, 50-60 år gamla, på många vis speglar samma syn på kvinnor och samhällsideal som nu 2026.

- Vi ser fortfarande på t ex Flashback hur folk lyfter åsikter som att 'kvinnor ska hålla sig vid spisen' (paradoxalt nog med åsikter om att kvinnor inte kan laga mat, lite som i reklamen, att dom inte klarar av att koka kaffe, men förväntas ändå göra det).

- Att kvinnor inte kan köra bil (eller egentligen klara av någonting som mannen anser är hans område)

- Kvinnan förväntas vara sexig, vacker och smal för mannens skull, det är reklam för dietläsk redan då, det är sexiga strumpbyxor och det är bantning.

Visst har mycket hänt, men mycket tycks också inte ha hänt.
Citera
2026-08-05, 11:35
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Är du själv kvinna?
Varför tror du att dessa klipp representerar kvinnor från den tiden i USA?
Har du pratat med några kvinnor från 60-70-talet och hört vad de har att säga?
Är du emot kärnfamiljen och vikten av den för att uppfostra trygga och harmoniska barn?
Ska man få välja om man vill lämna sitt barn på dagis eller ta hand om det själva?

Vad vill du egentligen säga med din tråd?
Du har helt rätt.
Det skildrar en av flera olika attityder och oftast på överdrivet sätt. Men visst, vissa saker indikerar rådande attityder och normer.

Samtidigt är det som att tro att våra reklamfilmer idag speglar 100% livet 2026. Det blir väldigt missvisande.
Citera
2026-08-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Vad är "illa" med något av det där?

Åh nej brygga kaffe åt sin man, bättre att sitta på ett vuxendagis med något låtsatsjobb 8 timmar om dagen.
Bättre att ha en egen inkomst kort och gott.
Citera
2026-08-05, 11:50
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Vi kan alltså konstatera att trots att dessa reklamfilmer från förr, 50-60 år gamla, på många vis speglar samma syn på kvinnor och samhällsideal som nu 2026.
hänt.
Ja jo men det är ju snudd på parodier. Jag vet nog ingen som kan sätta sig med struken skjorta, kammat hår och tidning för att sedan klaga på hur svagt kaffe frugan kokat.
Citat:
- Vi ser fortfarande på t ex Flashback hur folk lyfter åsikter som att 'kvinnor ska hålla sig vid spisen' (paradoxalt nog med åsikter om att kvinnor inte kan laga mat, lite som i reklamen, att dom inte klarar av att koka kaffe, men förväntas ändå göra det).
Det är mycket man läser på flashback som man aldrig hör i verkligheten. Är det verkligen representativt vad som sägs på flashen?
Citat:
- Att kvinnor inte kan köra bil (eller egentligen klara av någonting som mannen anser är hans område)
Ok jag har sagt det med men kom igen babe. Det är snudd på att sitta i domstol här.
Citat:
- Kvinnan förväntas vara sexig, vacker och smal för mannens skull, det är reklam för dietläsk redan då, det är sexiga strumpbyxor och det är bantning.
Ja jo men måste man lyssna på alla tips? Det finns säkert motsvarande klipp om att män ska hålla sig i form eller gör saker för att vara riktiga män på den tiden.
Citat:
Visst har mycket hänt, men mycket tycks också inte ha hänt.
Det kanske är tidlösa klassiker i att vara människa? Ideal, självbild, krav... "kvinnor som inte kan köra bil".
Citera
2026-08-05, 11:58
Medlem
Straminskys avatar
Ganska intressant när man läser att folk tar reklam med en axelryckning och bara tycks resonera "inte är det så farligt inte..."

"Marknadsföringen av ett extremt smalt kvinnoideal har varit framträdande i nästan ett sekel;
den tog fart på allvar i och med massmediernas framväxt på 1920-talet och utvecklades till extrema former, såsom 1960-talets ”waif”-stil och 1990-talets ”heroin chic”.

Detta ideal har i hög grad dokumenterats av folkhälsoexperter, psykologer och feministiska forskare som ohälsosamt, sexistiskt och fysiskt farligt.

- Ätstörningar: Ständig exponering för idealet om smalhet hänger direkt samman med missnöje med den egna kroppen, låg självkänsla och uppkomsten av anorexi och bulimi.

- Biologisk diskrepans: De kroppstyper som visas i vanlig reklam ligger upp till 15 % under genomsnittsvikten för verkliga kvinnor, och det är ofta biologiskt omöjligt eller hälsofarligt att upprätthålla dem.

- Påfrestning för den psykiska hälsan: Studier visar att exponering för idealiserade bilder utlöser depressiva stämningar, självkritik och svår ångest i allt lägre åldrar.

- Det reducerar kvinnors samhälleliga värde till deras fysiska anpassning till en standard för visuell perfektion, präglad av den manliga blicken eller patriarkala normer.
Citera
2026-08-05, 12:02
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ganska intressant när man läser att folk tar reklam med en axelryckning och bara tycks resonera "inte är det så farligt inte..."

"Marknadsföringen av ett extremt smalt kvinnoideal har varit framträdande i nästan ett sekel;
den tog fart på allvar i och med massmediernas framväxt på 1920-talet och utvecklades till extrema former, såsom 1960-talets ”waif”-stil och 1990-talets ”heroin chic”.

Detta ideal har i hög grad dokumenterats av folkhälsoexperter, psykologer och feministiska forskare som ohälsosamt, sexistiskt och fysiskt farligt.

- Ätstörningar: Ständig exponering för idealet om smalhet hänger direkt samman med missnöje med den egna kroppen, låg självkänsla och uppkomsten av anorexi och bulimi.

- Biologisk diskrepans: De kroppstyper som visas i vanlig reklam ligger upp till 15 % under genomsnittsvikten för verkliga kvinnor, och det är ofta biologiskt omöjligt eller hälsofarligt att upprätthålla dem.

- Påfrestning för den psykiska hälsan: Studier visar att exponering för idealiserade bilder utlöser depressiva stämningar, självkritik och svår ångest i allt lägre åldrar.

- Det reducerar kvinnors samhälleliga värde till deras fysiska anpassning till en standard för visuell perfektion, präglad av den manliga blicken eller patriarkala normer.
Fair points men vad fan sa en göra som man då? Ni får la skita i vad tv:n säger som alla andra. Finns en massa med skit som en sa göra för att gå hem i stugorna enligt media.

Jag följer själv inte alla trender eller normer. Man kanske inte blir uppskattad i alla sammanhang pga det men man lever ett liv efter egna villkor.
Citera
2026-08-05, 12:25
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

När jag talat med äldre kvinnor och män också för den delen så säger de unisont att bästa tiden att leva var runt 50-60-talet. Kvinnor hade noll stress och fick göra det de genetiskt är ämnade att göra - ta hand om barn, hus, familj, mat medan männen genetiskt fick göra det de var ämnade för - försörja och skydda sin familj. Naturligtvis fanns det yrkesarbetande kvinnor som stortrivdes med det och det är helt ok. Dagens situation däremot passar inte kvinnor alls.

I de flesta familjer som jag har lite insyn i så är det oftast mannen som lagar maten och/eller sköter all städning. Många män idag är kuvade och varken män eller kvinnor mår bra av det. Ta bort samhällets stigmatisering kring traditionella könsroller så lär kvinnors sjukskrivningar gå ner.

https://www.friatider.se/kvinnor-sjukskrivna-dubbelt-sa-ofta-trots-lika-arbete-hogre-lon-och-battre-villkor

Citat:

Kvinnor står fortfarande för en oproportionerligt stor andel av sjukskrivningarna i Sverige. En ny rapport från Försäkringskassan avslöjar att kvinnor i genomsnitt är sjukskrivna nästan dubbelt så mycket som män – även när hänsyn tas till yrke, inkomst, utbildning och familjesituation.

Högutbildade kvinnor mer sjukskrivna än lågutbildade män
Rapportens statistik säger dock något annat – och demonstrerar även något som sällan lyfts fram i debatten: högutbildade kvinnor med hög arbetsmoral är sjukskrivna mer än lågutbildade män med låg arbetsmoral.

"Könsskillnaderna är så stora att högutbildade kvinnor med det lägsta nyttjandet ändå har ett högre nyttjande än vad lågutbildade män har", står det i rapporten.

Trots bättre arbetsvillkor, högre lön och större inflytande i jobbet har alltså kvinnor fortfarande högre frånvaro än män i mer utsatta arbeten – något som kraftigt underminerar den gängse förklaringsmodellen om arbetsmiljö och "bristande jämställdhet".

Även när man justerar för just yrke, bransch, utbildning, tidigare sjukfall och familjesituation kvarstår en 60 procent högre risk för längre sjukfall hos kvinnor.
Citera
2026-08-05, 12:31
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen, det är ingen sammanfattning av ett youtubeklipp, det handlar både om hur samhället såg ut på den tiden och hur reklamen vara en del av det.

Du tycks alltså tro något annat, att kanske det aldrig har funnits en annan tid för kvinnor än hur den ser ut idag, eller att kvinnor skötte hushållet.

Intresssant, men jag är rädd att skulle jag bemöta såna märkliga åsikter skulle denna tråd flyttas till konspirationsforumet.
Och där kom halmgubben. Jag har aldrig påstått att kvinnor inte skötte hushållet eller att 60-talet såg ut som idag. Jag ifrågasätter bara ditt beviskrav. Några reklamfilmer räcker inte för att dra långtgående slutsatser om hur "illa ställt" det var för hundratals miljoner kvinnor. Om du har bättre underlag än reklam, använd då det.
Citera
2026-08-05, 13:03
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Och där kom halmgubben. Jag har aldrig påstått att kvinnor inte skötte hushållet eller att 60-talet såg ut som idag. Jag ifrågasätter bara ditt beviskrav. Några reklamfilmer räcker inte för att dra långtgående slutsatser om hur "illa ställt" det var för hundratals miljoner kvinnor. Om du har bättre underlag än reklam, använd då det.

ingen har påstått att reklamen i sig är bevis, men att den speglar tidsandan.

jag vet inte vad "hundratals miljoner" kvinnor kommer ifrån, det har aldrig funnits några hundratals miljoner kvinnor i usa, om du inte ens begriper det, vad begriper du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in