2026-08-05, 11:44
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Menas det att Albin är pappan, eller?
Har du inte fattat det än? Det har ju varit känt i en vecka minst. För fan, kom in i matchen!
Citera
2026-08-05, 11:45
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Såg inte båten eftersom den är kamouflerad, målad i havets färger. Vem fan kan se den även med kikare om man inte förväntar sig den just där?

Men blackbox radan får sista ordet. Såg radarn den då är kapten kokt.

Om en kapten inte förväntar sig annan trafik i en farled så bör han kölhalas och fjättras vid masten för 200 rapp.

Radarn är bara ett hjälpmedel och även om den inte gav utslag på snipan så kan inte kaptenen skylla på den. Eventuell avsaknad av radarinfo är inte ansvarsfrislrivning. Igen, kaptenen har ansvaret.

Upprepar att snipans förare bör stämma rederiet och kaptenen på så jävla mycket pengar det går. Inte för att det kommer läka såren men för att det kommer ge honom och sonen något att leva på efter en sådan situation.
Citera
2026-08-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Kolla igen. Propelleraxeln ligger i linje med vattenlinjen framför presenningen och vattenlinjen ovanför aktern pekar neråt.

Nej propelleraxeln sitter där den skall göra på en IW25, har målat sådant skrov många gånger. Iofs fishing modellen med skrovet är ju samma

"Vattenlinjen pekar nedåt"

🤔
Citera
2026-08-05, 11:46
Medlem
Citat:
Det är 40 meter djupt utanför märket och Misje Verde återvänder till olycksplatsen efteråt och ankrar upp 1 km utanför farleden.
Tror jag lägger ner diskussionen. Det är inte en trång passage. Klarar man inte av att se det på sjökortet så kan jag inte göra mer.
Okej, det är inte en trång passage för dig. Men tyvärr har en stor viktmassa med en lång längd sina begränsningar när den framförs i vatten.
Citera
2026-08-05, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Bara ni som skriver att det upphinnande fartyget ska väja...

Förstår ni hur omöjligt det är för ett sådant lastfartyg att väja eller bromsa? Det är en process som tar lång tid, och även om de hade sett snipan och börjat väja eller bromsa så skulle det högst sannolikt ha slutat olyckligt ändå.

Jag har spenderat en del tid uppe på bryggor på stora fartyg genom åren, då jag känner en kapten väl. Personalen svär alltid över små snipor och motorbåtar som kör över farleden med noll insikt i hur farliga stora fartyg är. Småbåtsförarna tror att "de hinner". Det är helt sjukt och nonchalant. Det är många som inte borde köra småbåtar. De utsätter sig själva och andra för fara.

De flesta är väl införstådda med att ett större fartyg kräver mer tid och utrymme än ett mindre i fråga om att väja, byta kurs, justera fart, etc.
Det tar fortfarande inte bort faktumet att ett upphinnande fartyg, oavsett storlek, har väjningsplikt. Man får inte köra över andra.
Citera
2026-08-05, 11:47
Medlem
Citat:

Förstår ni hur omöjligt det är för ett sådant lastfartyg att väja eller bromsa? Det är en process som tar lång tid, och även om de hade sett snipan och börjat väja eller bromsa så skulle det högst sannolikt ha slutat olyckligt ändå.

Jag har spenderat en del tid uppe på bryggor på stora fartyg genom åren, då jag känner en kapten väl. Personalen svär alltid över små snipor och motorbåtar som kör över farleden med noll insikt i hur farliga stora fartyg är. Småbåtsförarna tror att "de hinner". Det är helt sjukt och nonchalant. Det är många som inte borde köra småbåtar. De utsätter sig själva och andra för fara.

Problemet är att vare sig kaptenen eller lotsen hållit adekvat utkik ingen av de observerade vare sig snipan snipan inte heller kollisionen...

Frågan är vad tusan de gjorde ombord överhuvudtaget???
Citera
2026-08-05, 11:48
Medlem
Citat:

Ja så är det. Men hade lastfartyget sett dem, signalerat hade snipan haft en chans även om man missat att upptäcka lastfartyget. Dessutom hade situationen sett mycket annorlunda ut juridiskt om lastfartyg försökt med varje tillbuds stående medel att undvika kollision
Citera
2026-08-05, 11:49
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Nej propelleraxeln sitter där den skall göra på en IW25, har målat sådant skrov många gånger. Iofs fishing modellen med skrovet är ju samma

"Vattenlinjen pekar nedåt"

🤔

Men ser du inte? Brukar du måla vattenlinjen som ett V. Kolla i vilken riktning den vita vattenlinjen i aktern pekar och vattenlinjen i fören.
Citera
2026-08-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Om du med Albin menar snipans förare så finns inte belägg för att skall misstänkas för något av det du beskriver. Vad som kommit ut både här och i media är han oskyldig och hela ansvaret ligger på kaptenen av fraktbåten. Har kaptenen inte god sikt så skall han ta beslut att ankra upp eller inte kasta loss från första början. Har de inte stuvat undan lastanordning, som kan skymma sikt, skall kaptenen inte framföra fartyget.

Om åklagaren har delgivit lotsen med något antar jag det är för att kunna hålla förhör med vederbörande. Lotsen har inget ansvar i detta fall. Fartyget har hållit rätt kurs för att navigera. Att sen kaptenen inte kan se att det finns trafik framför, ja det är kaptenens fulla ansvar.

Jag hoppas snipans förare stämmer rederiet och kaptenen så det ryker om det.

Vad grundar du "hela ansvaret" på skepparen på?

Inga experter håller med dig om denna ståndpunkt och jag ställer mig ytterst frågande till hur mycket erfarenhet av sjörätt du har öht.
Citera
2026-08-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Bara hörsägen men brodern som klarade sig och de sina ska ha kommit fram dit de skulle och larmade strax efter det första larmsamtalet=det från dem som låg vid Katten för natten och var de som räddade upp olyckspappan och hans lille son.

Hörsägen igen men det var tydligen brodern som klarade sig som hade haft en del motorproblem tidigare på dagen/kvällen.

Alltihop kan förstås vara åt helskotta fel.
Jag tänkte på det där med båthaveri, att tänk om även olycksbåten fick haveri? Att det var därför det gick som det gick?
Jag hoppas verkligen att detta var en olycka som ingen kunde rå för.
Citera
2026-08-05, 11:51
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Okej, det är inte en trång passage för dig. Men tyvärr har en stor viktmassa med en lång längd sina begränsningar när den framförs i vatten.

Som sagt. Lägger ner diskussionen. Du klarar ju inte av att förstå att fartyget utan problem kan väja både 100 meter babord och 100 meter styrbord om snipan trots att du fått ett sjökort med fartyget inritat i skalenlig storlek. Spelar ju ingen roll hur många gånger man upprepar det om du inte själv kan se det på sjökortet.
Citera
2026-08-05, 11:52
Medlem
Citat:
Här är bilden. Kolla på vattenlinjen i aktern.
https://imgsharehub.com/1sglxsj4
😳

Helt klart knäckt bakom aktre motorfästet.

Den bilden har jag inte sett tidigare.

Krävs några tons kraft för att orsaka den där skadan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in