2026-08-05, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Guds namn går knappt att uttala för det finns inga vokaler i det.
JHWH.

Det finns inga vokaler överhuvudtaget i hela GT, så hur kan du uttala andra hebreiska namn som: Johannes, Jesus, Jeremia, Jesaja, Josua, Joel, Jona o.s.v.?

Det är alltså inte enbart Guds namn som saknar vokaler i dom hebreiska skrifterna, det existerar enbart konsonanter i GT.
Citera
2026-08-05, 08:40
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns inga vokaler överhuvudtaget i hela GT, så hur kan du uttala andra hebreiska namn som: Johannes, Jesus, Jeremia, Jesaja, Josua, Joel, Jona o.s.v.?

Det är alltså inte enbart Guds namn som saknar vokaler i dom hebreiska skrifterna, det existerar enbart konsonanter i GT.
Man lade till senare långt efter Jesu död prickar och streck i texterna som hjälp och för att säkra det ursprungliga uttalet eftersom hebreiska slutade användas som vardagsspråk.
Citera
2026-08-05, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Och vad tänker du att det ska betyda?
I alla mina biblar då är det stora bokstäver på dessa två ord.

Hur skrivs BAAL i den Bibeln då?

Baal skrivs Baal, precis så. Aldrig med genomgående versaler.

Att man valt varianten HERren hänger väl samman med att man vill framhålla ordets karaktär av nomen sacrum, samt anknyta till det hebreiska originalets (eller, noga taget, den masoretiska textens) J(ä)H(o)W(a)H, med konsonanterna från Jahweh (egennamn), men vokalerna från appellativet Ädonaj, "Herren". Vilket skrivsätt i sin tur genom överdrivet bokstavlig utläsning gett upphov till Jehovah, med talrika påståeliga vittnen!
Citera
2026-08-05, 09:49
Medlem
Citat:
Man lade till senare långt efter Jesu död prickar och streck i texterna som hjälp och för att säkra det ursprungliga uttalet eftersom hebreiska slutade användas som vardagsspråk.

Ja, och det är av mindre betydelse hur man uttalar namn, dom flesta bibliska namn uttalar vi helt annorlunda än i originalspråket. T.ex. Guds sons namn יהושע (YHVSA) uttalar vi "Jesus" istället för "Yehoshua".

Och "Johannes" som skrivs med 5 konsonanter יוחנן uttalas "Yochanan", väldigt annorlunda i originalspråket, ändå förstår vi vem vi menar, inte bara "döparen", utan "Johannes döparen".

Att Gud har ett namn (YHVH) gör att vi kan berätta vilken gud vi tror på, oavsett vilka vokaler man använder. Moses ville veta Guds namn för att kunna berätta för israeliterna vilken gud som hade sänt honom:

"Då sade Mose till Gud: »Om jag nu kommer till israeliterna och säger att deras fäders Gud har sänt mig till dem och de frågar efter hans namn, vad skall jag då svara?« Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.« Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(YHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:13-15 Bibel2000)
Senast redigerad av ttsp 2026-08-05 kl. 09:54.
Citera
2026-08-05, 10:31
Medlem
Citat:
Ja, och det är av mindre betydelse hur man uttalar namn, dom flesta bibliska namn uttalar vi helt annorlunda än i originalspråket. T.ex. Guds sons namn יהושע (YHVSA) uttalar vi "Jesus" istället för "Yehoshua".

Och "Johannes" som skrivs med 5 konsonanter יוחנן uttalas "Yochanan", väldigt annorlunda i originalspråket, ändå förstår vi vem vi menar, inte bara "döparen", utan "Johannes döparen".

Yehoshua var arkaiskt redan på Jesu tid; vid den tidpunkten var det reducerat till Yeshua. Fast slutvokalen var i själva verket ett ajin, mera som ett halsljud än en verklig vokal. Och i Galiléen, där mycket av NT tycks utspelas, lär den knappt ha uttalats alls! Så rätteligen borde kanske Jesus heta Yeshu, men med grekisk stavning (och ändelse -s för maskulinum nominativ) blir det i princip Iesous, vilket är vad det står i texten!

Samma sak gäller Yochanan/Ioannes: på hebreiska/arameiska gick du under det förra namnet, på grekiska under det senare. Liksom du, om du heter Erik och besöker Island idag får vänja dig vid att kallas Eiríkur!
Citera
2026-08-05, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Yehoshua var arkaiskt redan på Jesu tid; vid den tidpunkten var det reducerat till Yeshua. Fast slutvokalen var i själva verket ett ajin, mera som ett halsljud än en verklig vokal. Och i Galiléen, där mycket av NT tycks utspelas, lär den knappt ha uttalats alls! Så rätteligen borde kanske Jesus heta Yeshu, men med grekisk stavning (och ändelse -s för maskulinum nominativ) blir det i princip Iesous, vilket är vad det står i texten!

Samma sak gäller Yochanan/Ioannes: på hebreiska/arameiska gick du under det förra namnet, på grekiska under det senare. Liksom du, om du heter Erik och besöker Island idag får vänja dig vid att kallas Eiríkur!

Precist, namn kan ändras väldigt mycket, men det är ändå ett personnamn som har en viktig betydelse istället för bara titlar.

Om Moses hade kommit till israeliterna och sagt att "Herren" har sänt mig till er, så hade dom frågat "vilket herre"? Men nu fick dom veta Guds namn som särskiljer honom från andra gudar som t.ex. Baal, Osiris, Astarte eller Molok.

Och Gud gav ju hans namn för att det skulle användas och inte döljas med titlarna "Herren" eller "Adonai":

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Citera
2026-08-05, 10:41
Medlem
Citat:
Guds namn går knappt att uttala för det finns inga vokaler i det.
JHWH.
Åskgudar, stormgudar osv är avgudar, gudar skapade av människan, inte sanne Guden.
Adam och Eva var de första människorna Gud uppenbarade sig för och sedan dess har människan alltid avvikit från den sanne Guden genom att ha sina egna lokala gudar, förutom vissa personer som Gud gick i förbund med för att vara fader till ett talrikt folk.

Låter som ditt lokala fackförbund. Tillkommer det en avgift?
Citera
2026-08-05, 10:44
Medlem
LKKINGENs avatar
Gud är Gud, punkt slut.
Herren är den religionen, som är påhittad av människan, vi ska följa till punkt och pricka så att de som har tolkningsrätten kan vara herrar över pöbeln, kontroll är det enda syfte religioner har tjänat.
Gud vakar över dig, inte bevakar.
Citera
2026-08-05, 10:47
Medlem
Citat:
Precist, namn kan ändras väldigt mycket, men det är ändå ett personnamn som har en viktig betydelse istället för bara titlar.

Om Moses hade kommit till israeliterna och sagt att "Herren" har sänt mig till er, så hade dom frågat "vilket herre"? Men nu fick dom veta Guds namn som särskiljer honom från andra gudar som t.ex. Baal, Osiris, Astarte eller Molok.

Och Gud gav ju hans namn för att det skulle användas och inte döljas med titlarna "Herren" eller "Adonai":

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
κύριος (kýrios) är det grekiska ord som oftast översätts ”Herre” eller ”Herren”. Jesus kallas Kyrios på många ställen i Nya testamentet, bland annat:

1 Korinthierbrevet 12:3: ”Jesus är Herre” — Kýrios Iēsoûs.
Filipperbrevet 2:11: ”Jesus Kristus är Herre.”
Romarbrevet 10:9: ”Om du … bekänner att Jesus är Herre …”
Lukasevangeliet 2:11: ”en Frälsare … Messias, Herren.”
Apostlagärningarna 2:36: Gud har gjort Jesus ”både till Herre och Messias”.
Johannesevangeliet 20:28: Tomas säger till Jesus: ”Min Herre och min Gud.”

Särskilt betydelsefullt är Filipperbrevet 2:10–11, som anknyter till Jesaja 45:23, där alla knän böjs inför Herren Gud. Paulus tillämpar detta på Jesus och säger att alla ska bekänna att Jesus Kristus är Kyrios.

Även Romarbrevet 10:13 citerar Joel: ”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli räddad.” I sammanhanget syftar ”Herren” på Jesus. Det är därför Kyrios ibland är mer än ett vanligt artigt ”herre”; det används om Jesus på ett sätt som förbinder honom med Gamla testamentets namn för Gud.
Citera
2026-08-05, 10:56
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Gud är Gud, punkt slut.
Herren är den religionen, som är påhittad av människan, vi ska följa till punkt och pricka så att de som har tolkningsrätten kan vara herrar över pöbeln, kontroll är det enda syfte religioner har tjänat.
Gud vakar över dig, inte bevakar.
Ordet Herren tillkommer i 1a Mose, när Gud skapar Adam och Eva, man säger då Herren Gud.
Idag säger man bara Gud eller Herren.
Citera
2026-08-05, 11:13
Medlem
Citat:
Citat:
Gud gav ju hans namn för att det skulle användas och inte döljas med titlarna "Herren" eller "Adonai":

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
κύριος (kýrios) är det grekiska ord som oftast översätts ”Herre” eller ”Herren”. Jesus kallas Kyrios på många ställen i Nya testamentet, bland annat:

1 Korinthierbrevet 12:3: ”Jesus är Herre” — Kýrios Iēsoûs.
Filipperbrevet 2:11: ”Jesus Kristus är Herre.”
Romarbrevet 10:9: ”Om du … bekänner att Jesus är Herre …”
Lukasevangeliet 2:11: ”en Frälsare … Messias, Herren.”
Apostlagärningarna 2:36: Gud har gjort Jesus ”både till Herre och Messias”.
Johannesevangeliet 20:28: Tomas säger till Jesus: ”Min Herre och min Gud.”

Som sagt, det finns många som kallas för "herre":

"det finns ju många gudar och många herrar " (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Så jag håller helt klart med, även Jesus kallas för "herre", men "herre" är inte Jesus namn, och "Herre" är inte Guds namn. Som jag visade så är Guds namn "YHVH".

Har du ingen kommentar om 2 Mose 3:15?

Citat:
Särskilt betydelsefullt är Filipperbrevet 2:10–11, som anknyter till Jesaja 45:23, där alla knän böjs inför Herren Gud. Paulus tillämpar detta på Jesus och säger att alla ska bekänna att Jesus Kristus är Kyrios.

Nej, Jesaja talar om YHVH.
Fil 2:11 talar om att det är Jesus som ska utföra Guds vilja på jorden, märk väl "Gud fadern till ära":

"och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära." (Fil 2:11 Bibel2000)

Jesus har fått all makt i himlen och på jorden för att utföra Guds vilja:

"Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)

Vem har Jesus fått makten ifrån? Jo från Gud.
Alla på jorden ska alltså böja sig inför Jesus, till Guds ära, sanktionerad av YHVH Gud.
Endast YHVH fadern är Gud, Jesus är endast herre:

"så har vi(kristna) bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Citat:
Även Romarbrevet 10:13 citerar Joel: ”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli räddad.”

Står det "YHVH" eller "Adonai" i Joel 2:32?
Citera
2026-08-05, 11:22
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Står det "YHVH" eller "Adonai" i Joel 2:32?
Det står bara Herren, alltid stor bokstav i början om det skall syfta på YHVH.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in