Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Gud gav ju hans namn för att det skulle användas och inte döljas med titlarna "Herren" eller "Adonai":
"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
κύριος (kýrios) är det grekiska ord som oftast översätts ”Herre” eller ”Herren”. Jesus kallas Kyrios på många ställen i Nya testamentet, bland annat:
1 Korinthierbrevet 12:3: ”Jesus är Herre” — Kýrios Iēsoûs.
Filipperbrevet 2:11: ”Jesus Kristus är Herre.”
Romarbrevet 10:9: ”Om du … bekänner att Jesus är Herre …”
Lukasevangeliet 2:11: ”en Frälsare … Messias, Herren.”
Apostlagärningarna 2:36: Gud har gjort Jesus ”både till Herre och Messias”.
Johannesevangeliet 20:28: Tomas säger till Jesus: ”Min Herre och min Gud.”
Som sagt, det finns många som kallas för "herre":
"
det finns ju många gudar och många herrar " (1 Kor 8:5 Bibel2000)
Så jag håller helt klart med, även Jesus kallas för "herre", men "herre" är inte Jesus namn, och "Herre" är inte Guds namn. Som jag visade så är Guds namn "YHVH".
Har du ingen kommentar om 2 Mose 3:15?
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Särskilt betydelsefullt är Filipperbrevet 2:10–11, som anknyter till Jesaja 45:23, där alla knän böjs inför Herren Gud. Paulus tillämpar detta på Jesus och säger att alla ska bekänna att Jesus Kristus är Kyrios.
Nej, Jesaja talar om YHVH.
Fil 2:11 talar om att det är Jesus som ska utföra Guds vilja på jorden, märk väl "Gud fadern till ära":
"
och alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud fadern till ära." (Fil 2:11 Bibel2000)
Jesus har fått all makt i himlen och på jorden för att utföra Guds vilja:
"
Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden." (Matt 28:18 Bibel2000)
Vem har Jesus fått makten ifrån? Jo från Gud.
Alla på jorden ska alltså böja sig inför Jesus, till Guds ära, sanktionerad av YHVH Gud.
Endast YHVH fadern är Gud, Jesus är endast herre:
"
så har vi(kristna)
bara en Gud, fadern... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Även Romarbrevet 10:13 citerar Joel: ”Var och en som åkallar Herrens namn ska bli räddad.”
Står det "YHVH" eller "Adonai" i Joel 2:32?