Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Om bilen som kommit ut i motsående riktning har stannat och ändå blir påkörd så kommer du att åka dit om du kör in i den. Du hade lika gärna kunnat köra på en bil som fått motorstopp i så fall och då åker du dit.
Att en gjort fel gör inte att den andra är utan skuld.
Edit: i detta fallet så skulle ett mer relevant exempel vara att du kör in i baken på ett långsamtgående fordon (typ 45 km/h) som valt att köra på motorvägen i din färdriktning. Du kommer inte undan ditt ansvar i det som hände.
Fanns ett fall för sisådär 10-15år sedan en gammal kärring som kört i krypfart på motorväg och blivit påkörd bakifrån, kärringen åkte på det. Hur dom resonerade vet jag inte men jag kommer ihåg att jag tyckte den domen var helt åt h-e utifrån vad jag lyckades komma ihåg från körkortsteori.
Men som sagt nu var det mitt scenario som gällde inte att du ändrade på det för att komma med andra utgångar.
Sjöfarten är lite annorlunda, där brukar, åtminstone den ekonomiska bördan delas upp mellan de som krockar då det ofta anses att den som tex blir påkörd inte gjort något som försäkringsbolagen anser skulle kunna ha gjorts för att minskat skadan eller helt undvikit olyckan detta oaktat vem som var vållande.
Så även om nu både lots och kaptenen skulle ha gjort något felaktigt så är ändå inte föraren av snipan avskriven.
Det finns en term gott sjömanskap och har man inte navigerat utifrån denna princip så är man del av skulden.
Nu vet vi inte om fartyget verkligen kört på snipan bakifrån, det är än så länge bara en teori men om så skulle vara fallet så har snipans förare en del av ansvaret som inte haft uppsikt samt legat mitt i en farled vilket man inte ska göra med en liten båt när det finns gott om plats både i och utanför farleden.
Risken är ju att en svensk åklagare tittar strikt på vad som hänt och punkt slut.
Det är såklart klurigt när både svensk lag och internationell sjöfartslag gäller samtidigt men Sverige har adopterat denna sjöfartslag som sin egen och måste därmed ta hänsyn till vad Sjöfartsreglerna säger men efter som så få ens vet att dom finns och fan vet om det ens finns någon sjöfarts jurist värd namnet i Sverige så kommer få förstå att en dom som eventuellt innehåller felaktigheter har avkunnats.
I stort sett det enda fall där bara en sida anses fullständigt vållande är om en båt ligger förtöjd till kaj och blir påkörd, i övrigt kan ingen anses helt oskyldig.
Sen hur man i svensk domstol skulle hantera en delad skuldbördan är en helt annan historia. Längden på straffen i paritet till graden av skuld?
Alla frikänns eller alla fälls till samma grad?
Man kan knappast vara lite/delvis vållande till annans död, det är en anting eller situation.