2026-08-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0helig
Öppna dörrar inslagna. Detta vet och förhåller de flesta som rör sig i farleder till. Finns alltid stolpskott och misstag, dock.

Det här målet kommer dock slå sönder myten om att handelsfartyg alltid går före, vilket är bra. Konsekvenserna blir ju inte roliga oavsett men var det slutgiltiga ansvaret ligger är viktigt.

Nja, I Hakefjorden går de flesta i farled. Segelbåtarna behöver utrymmet då den är relativt trång på hela insidan Orust. Har dock under mina 40+ år aldrig varit problem innan då handelsfartygen är snabba på att signalera med mistlur eller horn.
Citera
2026-08-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Precis så som jag och andra argumenterat. Snipan är även den skyldig till att hålla utkik samt vidta åtgärd för att undvika kollision.

Hela skulden kan därmed nte ensamt placeras på bara den ena befälhavaren.

Snipan verkar ha haft fullgod utkik, eftersom inget annat har framkommit är det ett rimligt antagande.

Återigen har de som kommer bakifrån väjningsplikt samt plikt att hålla utkik, här har det BRUSTIT vilket är orsaken bakom dödsolyckan!!!!!
Citera
2026-08-05, 09:52
Medlem
Ja, fören kom än högre ... Det är det många sagt här hela tiden, med tanke på den visuella utsikten närmsta hundratal metrarna så är det inte så konstigt att snipan blivit missad...

Citat:
Vi vet att det var olastat.
Citera
2026-08-05, 09:54
Medlem
Jag lyssnade på en expert i Studio P1, han kunde inte uttala sig i det enskilda fallet , men han sa att det är mkt vanligsre att skuldbördan delas i olyckor till sjöss, då skuldbördan är mer komplex än t.ex bilolyckor.

Juridiskt sett har fartyget skyldighet att väja. Men om inte kommandobryggsn hade möjlighet att se snipan, så har snipan skyldighet att hålla utkik samt göra sitt bästa för att undvika kollision.

En sjöfartsdomstol kommer garanterat dela skuldbördan

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Snipan verkar ha haft fullgod utkik, eftersom inget annat har framkommit är det ett rimligt antagande.

Återigen har de som kommer bakifrån väjningsplikt samt plikt att hålla utkik, här har det BRUSTIT vilket är orsaken bakom dödsolyckan!!!!!
Citera
2026-08-05, 09:59
Medlem
Citat:

Vad menar du? Menar du att föraren av snipan haft fullgod utkik bakåt och sett ett fartyg komma närmare och närmare tills han till slut blev påkörd? Låter totalt efterblivet.
Citera
2026-08-05, 10:01
Medlem
Citat:

Har du problem att läsa? Förstår du inte vad experterna säger?

Experterna säger att det finns FLERA orsaker till olyckan. Hur svårt är det att förstå egentligen?

Ska jag hjälpa dig att skriva in dig på SFI? Eller vill du hellre gå om mellanstadiet?
Citera
2026-08-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag lyssnade på en expert i Studio P1, han kunde inte uttala sig i det enskilda fallet , men han sa att det är mkt vanligsre att skuldbördan delas i olyckor till sjöss, då skuldbördan är mer komplex än t.ex bilolyckor.

Juridiskt sett har fartyget skyldighet att väja. Men om inte kommandobryggsn hade möjlighet att se snipan, så har snipan skyldighet att hålla utkik samt göra sitt bästa för att undvika kollision.

En sjöfartsdomstol kommer garanterat dela skuldbördan
Jag har redan från början antagit en skuldbörda på 80% Misje Verde och 20% på snipan. Ingenting i denna tråden har hittills fått mig att ändra denna uppfattning. Jag har snarare fått mer kött på benen i att det är ungefär där skulden hamnar.

Sedan verkar det som att lotsen varit kraftigt delaktig i framförandet av fartyget, jag misstänker att lotsen varit aktiv styrman i detta fallet. Det är i så fall därför det finns en brottsmisstanke mot lotsen också. Om lotsen agerar styrman och har dålig sikt (lotsen vet ju att det finns gott om fritidsbåtar i området) så måste ju lotsen se till att anpassa färden utifrån detta.
Citera
2026-08-05, 10:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Vad menar du? Menar du att föraren av snipan haft fullgod utkik bakåt och sett ett fartyg komma närmare och närmare tills han till slut blev påkörd? Låter totalt efterblivet.

Du sitter ju inte vänd bakåt när du kör. Men det är möjligt att snipan sett fartyget tidigare.
Citera
2026-08-05, 10:09
Medlem
Jag hörde ett rykte på norska Flashback att åklagaren ska argumentera i sitt framförande att kaptenen borde "backat" fartyget genom hela sundet för att kunna ha bättre uppsikt, då kommandobryggan hade haft fri sikt istället för 85 m båt som tar bort några hundra meter synfält...

Citat:
Precis så som jag och andra argumenterat. Snipan är även den skyldig till att hålla utkik samt vidta åtgärd för att undvika kollision.

Hela skulden kan därmed nte ensamt placeras på bara den ena befälhavaren.
Citera
2026-08-05, 10:13
Medlem
Ja håller med.
Och som tur är, när ngt oförutsägbart inträffar så pumpas adrenalin ut i kroppen på en millisekund så du hinner inte känna någon smärta egentligen heller...

Citat:
Ursprungligen postat av Sven5678
En lite tröst är nog att det gick jävligt fort när det hände, snipan överaskades och sjönk hastigt i tumultet, far o son fattade ingenting tills de låg o flöt bakom fartyget o mor o dotter dränktes omgående med minimalt lidande, hemskt att säga men en liten tröst
Citera
2026-08-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag hörde ett rykte på norska Flashback att åklagaren ska argumentera i sitt framförande att kaptenen borde "backat" fartyget genom hela sundet för att kunna ha bättre uppsikt, då kommandobryggan hade haft fri sikt istället för 85 m båt som tar bort några hundra meter synfält...

Ja. Hur dumt det än låter så är det tveksamt om Misje Verde ens skulle få framföras öht med tanke på hur lite man verkar se från bryggan.

Kanske de borde lagt lite mindre pengar på att hybridisera fartyget och lite mer på att höja upp bryggan för att förbättra sikten.
Citera
2026-08-05, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
DN skriver initierat och sammanfattar just nu bättre än experterna på FB.
https://www.dn.se/sverige/befalhavaren-och-lotsen-var-90-meter-fran-foren-sag-inte-baten/

Läs särskilt detta
”Ingen enskild regel avgör skuldfrågan. Den bedöms utifrån en analys av flera regler. Någon eller båda parter kan ha brutit mot det som i sjövägsreglerna beskrivs som gott sjömannaskap.”

Som alla fattar så har även snipan brustit mot en del regler. Gentemot passagerarna i snipan så har kaptenen där brustit rätt rejält.
Det lutar åt ett delat ansvar, med ganska stor övervikt på fartyget.
Snipans kapten kommer troligen inte att åtalas för sin del, då det brottet är såpass litet att straffet inte motsvarar det han redan drabbats av.

Den faktor som kommer att bli mest avgörande om kaptenen fälls eller ej bör vara ”upphunnen”.
Kan det bevisas att snipan kört framför, i farleden, under längre tid så är det graverande.

Det är ju det vi alla säger. Men du måste skilja på sjörätt, där man delar upp skadan och där situationen nästan aldrig döms 100-0 utan ofta 70/30 80/20 etc. och straffrätt där kaptenen står anklagad för vållande till annans död.

I sjörätt så stämmer det och gott sjömanskap, ömsesidig utkik, etc. spelar alla roll (läs mit Iran-case ovan). I straffrätt blir det sällan så att en döms till 10 månader och en annan till 2 månaders fängelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in