2026-08-05, 06:19
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas

På vilket sätt är dessa inte godkända idag? Visst ska det vara jordat vid nyinstallation eller vid större ombyggnationer men det är helt godkänt att använda ojordade uttag i befintliga installationer.

om du syftar på denna som jag skrev"4 st i en rund dosa som även funkade som magasin för den ojordade sladden så den kunde rullas in."

Så har du rätt i att ojordat är godkänt , men dosan där man kan rulla in kabeln saknar ju helt överhettning skydd som förhindrar brand om man ej drar ut sladden helt och överbelastar den med för mycket grejor, minns inte men för mig den bara var godkänd för 6A sim var vanligt förr i säkringsskåpen
Citera
2026-08-05, 07:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skenorna kan gå under.
Kommer säkert bli en krona dyrare men kan man då sälja en miljon fler grendosor så är det säkerligen vinst ändå.

Man säljer inte en miljon fler grendosor av en typ som blockerar närliggande uttag. 45-graders är de enda som inte gör det.
Citera
2026-08-05, 07:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Man säljer inte en miljon fler grendosor av en typ som blockerar närliggande uttag. 45-graders är de enda som inte gör det.

Tror du att ett företag bara tillverkar för svenska marknaden?
Citera
2026-08-06, 22:24
Medlem
Tranquility Bass avatar
Tänkte mest på att det inte skulle vara godkända att använda samt att ojordat inte skulle vara godkänt att använda. Nyproduktion och nyinstallation är givetvis en annan sak.

Gällande dessa vindor där kabeln ligger inlindad och kan bli överhettad har dock inte med jordat eller ojordad att göra. Har själv ett par sådana med jordade uttag, givetvis drar man dock ut kabeln helt om man ska belasta dessa en längre stund.
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
om du syftar på denna som jag skrev"4 st i en rund dosa som även funkade som magasin för den ojordade sladden så den kunde rullas in."

Så har du rätt i att ojordat är godkänt , men dosan där man kan rulla in kabeln saknar ju helt överhettning skydd som förhindrar brand om man ej drar ut sladden helt och överbelastar den med för mycket grejor, minns inte men för mig den bara var godkänd för 6A sim var vanligt förr i säkringsskåpen
Citera
2026-08-06, 22:26
Medlem
Tranquility Bass avatar
Är svenska stickkontakter unika eller vad menar du?
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tror du att ett företag bara tillverkar för svenska marknaden?
Citera
2026-08-07, 06:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är svenska stickkontakter unika eller vad menar du?

Nej, det är just det jag säger. Svenska typen av uttag finns i fler länder så givetvis finns en större marknad än bara här.
Tillverkning sker säkerligen inte här i sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in