2026-08-04, 11:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Köper man grenuttag så är standarden att brunnarna sitter i 45 graders vinkel, det är så standard att det är svårt att hitta nånting annat(räknar inte in europluggar), varför?

90 grader vinkel är grymt mycket bättre i många situationer, har ett grenuttag fastsatt i sängramen och med 90 grader är det skitenkelt att få i en kontakt med bara känsel, med 45 grader är det fippel o hitta hålen.
https://ibb.co/FLwXzMMR

Varför säljs bara 45 grader i butik? varför har 45 blivit standarden över 90?
/A.A
Citera
2026-08-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Köper man grenuttag så är standarden att brunnarna sitter i 45 graders vinkel, det är så standard att det är svårt att hitta nånting annat(räknar inte in europluggar), varför?

90 grader vinkel är grymt mycket bättre i många situationer, har ett grenuttag fastsatt i sängramen och med 90 grader är det skitenkelt att få i en kontakt med bara känsel, med 45 grader är det fippel o hitta hålen.

/A.A

Om du har sladdar där sladden från kontakten inte går rakt ut, utan viker av utmed uttaget, så får du inte i så många om de är 90 grader utan då blockerar de varandra.
Citera
2026-08-04, 11:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

/A.A

Det är för att vinklade stickproppar inte ska blockera närliggande brunn.

Nu kan man ju tycka att vinkeln skulle kunna vara 90 grader vinkelrätt ut från hålen då alla vinklade stickproppar ser ut så men det finns två orsaker till att man inte tillverkar dem så. Dels skulle tillverkningskostnadera öka då blecken inne i grenuttagen blir mer komplicerade och dels för de laddare där själva trafon/likriktaren är inbyggd i själva stickproppen. De är ofta bredare än en stickpropp och skulle då blockera närliggande brunn.
Citera
2026-08-04, 12:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Om du har sladdar där sladden från kontakten inte går rakt ut, utan viker av utmed uttaget, så får du inte i så många om de är 90 grader utan då blockerar de varandra.

Jag tror TS menar att brunnen ska vara vriden så hålen för kontakten är parallella med grendosans längd.

Så här
:
:
:
:
:

Inte så här
. .
. .
. .
. .
. .
Citera
2026-08-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Jag tror TS menar att brunnen ska vara vriden så hålen för kontakten är parallella med grendosans längd.

Så här
:
:
:
:
:

Inte så här
. .
. .
. .
. .
. .

Aha! Ja, det var ju mer logiskt än vad jag tänkte! Men det blir väl säkert mer komplicerat, och dyrt, att bygga på det sättet? Istället för en rund slinga inne i uttaget så behöver ju kopplingarna sick-sacka sig fram? Det ska dock erkännas att jag ägnar mig åt klassisk killgissning, utifrån vad jag tycker verkar rimligt..
Citera
2026-08-04, 12:20
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meeku
Aha! Ja, det var ju mer logiskt än vad jag tänkte! Men det blir väl säkert mer komplicerat, och dyrt, att bygga på det sättet? Istället för en rund slinga inne i uttaget så behöver ju kopplingarna sick-sacka sig fram? Det ska dock erkännas att jag ägnar mig åt klassisk killgissning, utifrån vad jag tycker verkar rimligt..

Med tanke på mängden uttag ett sånt företag som tillverkar grendosor köper så är det ett ickeproblem då man säkerligen kan få dessa uttag tillverkade på ett sätt som skulle lösa det problemet också.
När jag jobbade inom produktförsäljning så kunde vi erbjuda special redan på ett par tusen per år men det berodde också på hur vinst och mycket annat såg ut för just den produktgruppen.
Citera
2026-08-04, 12:46
Medlem
Vet inte om det finns en teknisk fördel med att ha uttagen vinklade 45 grader jämfört med 90-graders vinkel.
Mest troligt är det dock säljare som styr.

Som anekdot kan jag ta upp att jag i år ville köpa mig en bra grilltång.
Jag ville ha en med vassa tänder som man bara behöver nudda köttet med så fastade köttabiten.
Men när jag tittade mig omkring i de olika affärerna jag besökte så hade man bara tänger med trubbiga tänder.
Såg mer ut som en salladstång än en grilltång.
Alla affärer hade samma typer av grilltång.

Gissningsvis är det en o samma säljare som köpt in årets lager av grilltänger som skall till Europa.

Detsamma gäller kanske för eluttagen. Någon puckad säljare som totalt saknar förståelse för produkten som säljs. Säljare är bara intresserade av sin egen vinst och hur fin bil de kan köpa.
Tyvärr så styr de marknaden i alldeles för hög grad och tekniken får ofta stå tillbaka för säljarnas intressen.
Citera
2026-08-04, 15:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij

Så här
:
:
:
:
:

Inte så här
. .
. .
. .
. .
. .

Som jag skrev så skulle laddarstickproppar blockera närliggande uttag och hålen vore placerade som i ditt första exempel plus en ökad tillverkningskostnad.

45 grader på hålen gör att så många stickproppar av alla de slag som möjligt får plats men visst medför det, som TS skriver, att det ökar bökigheten att få i en stickpropp i blindo.
Citera
2026-08-04, 17:03
Moderator
Tystnads avatar
Säkert som TempeZZt säger kostnadskäl och marknadsandelar.

Jag har sett gamla förlängnings dosor från (?) 1960-70 talet som var runda dosor där uttagen satt 90 gr ut ,4 st i en rund dosa som även funkade som magasin för den ojordade sladden så den kunde rullas in.

Var ojordade uttag och stickpropp , ej godkända alls idag
Citera
2026-08-04, 20:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Har haft stickkontakter med inbyggd transformator som skulle blockerat uttagen bredvid om det var enligt nedan, därav 45 grader gissar jag.

-
.
.

.
.
-
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Var ojordade uttag och stickpropp , ej godkända alls idag

På vilket sätt är dessa inte godkända idag? Visst ska det vara jordat vid nyinstallation eller vid större ombyggnationer men det är helt godkänt att använda ojordade uttag i befintliga installationer.
Citera
2026-08-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Med tanke på mängden uttag ett sånt företag som tillverkar grendosor köper så är det ett ickeproblem då man säkerligen kan få dessa uttag tillverkade på ett sätt som skulle lösa det problemet också.
När jag jobbade inom produktförsäljning så kunde vi erbjuda special redan på ett par tusen per år men det berodde också på hur vinst och mycket annat såg ut för just den produktgruppen.

Det går ju tre skenor för fas/nolla och jord mellan alla uttag. När vinkeln är 45 grader så kan dessa skenor vara raka. Är vinkeln 90 grader så skulle fas/nolla väl behöva vara krokiga, medan jord troligen kan vara rak. Krokiga skenor blir väl dyrare än rak, oavsett hur många man gör. Det går åt mer material, och mer komplicerade maskiner och kanske mer tid.
Citera
2026-08-04, 22:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det går ju tre skenor för fas/nolla och jord mellan alla uttag. När vinkeln är 45 grader så kan dessa skenor vara raka. Är vinkeln 90 grader så skulle fas/nolla väl behöva vara krokiga, medan jord troligen kan vara rak. Krokiga skenor blir väl dyrare än rak, oavsett hur många man gör. Det går åt mer material, och mer komplicerade maskiner och kanske mer tid.

Skenorna kan gå under.
Kommer säkert bli en krona dyrare men kan man då sälja en miljon fler grendosor så är det säkerligen vinst ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in