2026-08-04, 22:17
Medlem
pickalulus avatar
Tror 70talisterna är de sista som kommer att värdera dessa moppar högt så jag spår ett rejält prisras inom 10-15 år.
Citera
2026-08-04, 22:21
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Min Yamaha Fs1 hade jag haft i över 20 år när jag valde att sälja den förra året, motorn i en låda, mycket som är slitet och måste ordnas men var nog körbar om motorn hade varit på och faktiskt gått runt. La ut den för 6000 spänn på Blocket.

Aldrig fått så många svar, alltså det skrev 20 pers på samma kväll. Kom en kille sent samma kväll 23.30 och ville lägga handpenning och grejer. Alltså enorm köp hets var det.
Citera
2026-08-04, 22:44
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
det beror sannolikt på alla hipsters

Det beror på pensionärer med mycket pengar och fritid som sitter och kastar pengar på nostalgi-grejer de hittar på nätet.

Kolla kanalen Motornörd på youtube så ser du många såna gubbs.
Citera
2026-08-04, 22:48
Medlem
Kommer ihåg när jag och min farmor var till OK-macken året 1979 och jag skulle få min present
som jag önska mig... En sprillans ny moped, om jag inte minns fel så kostade den strax under
4000:- och de hade ett paket komplett med hjälm, lås och full tank soppa samt en liten flaska
2 takts olja.
En blå Casal valde jag mellan den orangebruna som även fanns i lager.

Hade köpt en väldigt begagnad Zündapp ks-50 årsmodell -76, men den var söndertrimmad
och och ett behov av en renovering i motorn och slitagedelar, den sålde jag för 500:- når jag
fick min nya moppe.
Hade den i ca 3 år och det blev både bil och motorcykel när jag sålde moppen.
Citera
2026-08-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Nostalgi för oss som hade dessa moppar i femtonårsåldern och nu har ekonomin att återuppleva moppeåldern.
Men varför i helvete vill en medelålders man åka runt på en jävla moppe?
Citera
2026-08-04, 22:53
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Beror nog en del på att det inte behövs extra körkort om man har bildito.
Det är ju en tröskel som kostar både tid och pengar.
Jag fick A-behörighet på köpet, men det fick inte dom som var yngre.
Och då är det mindre tvåhjuligt att välja på om man inte vill anstränga sig mer än nödvändigt.
Själv ledsnade jag snabbt på moppandet i 15-årsåldern, tyckte det gick bedövande långsamt med alldeles för mycket oljud.
Vi började roa oss med både skrotfärdiga moppar och mc från 10-11 årsåldern ute på landet, så nyhetens behag var passerat för länge sen.
Jag skulle definitivt aldrig åka i nåt mopperally.
Citera
2026-08-04, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bra vinst på dessa moppar kan man säga då man kunde köpa den för mellan 1000-3000kr på 80-talet.
Det är som med amerikanare eller andra äldre bilar, helt hemska priser kan man lugnt säga och det gäller även rena objekt.

Jag har för mig jag sålde min FS1 med skivbroms för 2500. Anledningen jag sålde den var lite sorglig men orkar inte gå in på... Jag kollade på bilder och kom fram till att den måste ha varit en 77-79. Vissa saker liknande mer 78-79 men inte allt.

Såg också att priser var höga när jag kollade senast på blocket. Typ 30000 kr...

Den jag hade fick byggas ihop, lackas, sättas på sadel och annat när jag fick den. Det var min andra moppe. Dock kul medan jag hade den...

Kan lägga till att jag tycker 77-79 års modell är snyggast. Även året före är ok men sen blir de visst inte riktigt lika snygga...
Senast redigerad av Snobird 2026-08-04 kl. 23:53.
Citera
2026-08-04, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Beror nog en del på att det inte behövs extra körkort om man har bildito.
Det är ju en tröskel som kostar både tid och pengar.
Jag fick A-behörighet på köpet, men det fick inte dom som var yngre.
Och då är det mindre tvåhjuligt att välja på om man inte vill anstränga sig mer än nödvändigt.
Själv ledsnade jag snabbt på moppandet i 15-årsåldern, tyckte det gick bedövande långsamt med alldeles för mycket oljud.
Vi började roa oss med både skrotfärdiga moppar och mc från 10-11 årsåldern ute på landet, så nyhetens behag var passerat för länge sen.
Jag skulle definitivt aldrig åka i nåt mopperally.

Behövs det körkort alls för 30-moppe?
Citera
2026-08-05, 00:21
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Behövs det körkort alls för 30-moppe?

Halvdöingar som jag behöver nog inget tillstånd alls.

Citat:
Får man köra moped klass 2 utan körkort?
AI-översikt

Nej, du måste som huvudregel ha ett särskilt förarbevis för moped klass II, men det finns undantag för dig som är född före den 1 oktober 1994 eller har ett annat giltigt körkort eller traktorkort.
Regler för moped klass II
Grundkrav: Du behöver fyllt 15 år och ha ett förarbevis för moped klass II.
Undantag utan förarbevis: Du som är född före den 1 oktober 1994 eller redan har ett svenskt körkort (bil, traktorkort med mera) får köra utan separat förarbevis.
Äldre undantag: Personer som fyllt 15 år före den 1 oktober 2009 och inte har något förarbevis omfattas av äldre övergångsregler.
Citera
2026-08-05, 00:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco

Haha. Ja frågan. Man ser ju väldigt sällan äldre åka med dom. Så det kanske mest är att bara ha i garaget.

Det man ser är ju ännu äldre då som kör dessa moppar från 70-talet och innan. Medelålders skäms nog för att köra dom. Än så länge.
Citera
2026-08-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Kommer ihåg när jag och min farmor var till OK-macken året 1979 och jag skulle få min present
som jag önska mig... En sprillans ny moped, om jag inte minns fel så kostade den strax under
4000:- och de hade ett paket komplett med hjälm, lås och full tank soppa samt en liten flaska
2 takts olja.
En blå Casal valde jag mellan den orangebruna som även fanns i lager.

Hade köpt en väldigt begagnad Zündapp ks-50 årsmodell -76, men den var söndertrimmad
och och ett behov av en renovering i motorn och slitagedelar, den sålde jag för 500:- når jag
fick min nya moppe.
Hade den i ca 3 år och det blev både bil och motorcykel när jag sålde moppen.
När du skrev, åkte till OK för present, då startade min hjärnas nostalgiminne...

Kom ihåg att mopparna på OK hette Casal och var blå eller brun

Har för mig att motorn var en kopia på Zundapp, att det gick att köpa trimcylinder till en Zyndapp och så passade den även på Casal.
Casal var någon Öststatsmoped?

Var en kille på högstadiet som hade en svintrimmad Casal med Zyndappcylinder minns jag.

Om inte jag minns fel så köper mopednostalgiker gamla Zundappmopeder i Tyskland och tar hit.
Det finns större utbud och är lägre priser där.
Nytillverkade Zundappmotorer finns att köpa från Kina.
Så måste vara ett stort intresse för Zyndapp Ks50/100 förtfarande.
Citera
2026-08-05, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Aldrig hört talas om nostalgi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in