2026-08-04, 22:34
Medlem
Stenballes avatar
Under mina år här har jag sett ett antal trådstarter som enligt mig inte alls uppfyller kraven, men som ändå godkänns av moderatorerna.
Jag har inte riktigt brytt mig om det, men så dök det upp en som verkligen inte höll måttet, som två moderatorer kommenterade, men som ännu ligger kvar som "godkänd".

Jag skulle verkligen vilja höra och förstå varför, och därav denna tråd.

Det handla om denna trådstart: (FB) En röst Socialdemokraterna är en röst på V-ministrar, som hyllar barnamördare

Jag skickade följande PM till en av de två berörda moderatorerna för över 24h sedan, men har inte fått svar:

Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Hej.

Jag har ett par frågor angående denna trådstart: (FB) En röst Socialdemokraterna är en röst på V-ministrar, som hyllar barnamördare

Den ursprungliga rubriken var "En röst S regeringen är en röst på barnamördare"

Trådstarten ser ut såhär:

"Att ni kan se era era barn i ögonen. För era barns framtid visa minsta lilla heder. Håll er borta från avundsjuka, missunsamhet och ondska

https://www.expressen.se/nyheter/politik/politikerna-efter-expressens-avslojande-djupt-provocerande/ "

I det skicket flyttade en moderator tråden till en annan forumdel, och då denne flyttade den så får man väl anta att den betraktades som "godkänd".

I min värld är både rubriken och trådstarten bara godkända för papperskorgen, men tydligen är det något här som jag inte förstår.

Sedan ändades rubriken och du gick in med citat som #2, och därmed "räddades" trådstarten?
Varför räddades en trådstart som (enligt mig) är väldigt undermålig och inte följer regelverket för trådstarter?

Jag har sett många liknande trådstarter som har hamnat i papperskorgen - ibland utan kommentar och ibland med en uppmaning från moderator om att göra om och göra rätt.

Det är dessutom inte ens troligt att en S-regering innebär V-ministrar, och definitivt inte den nämnda vänsterpartisten som det hela handlar om, vilket rubriken fortfarande hävdar.

Vore tacksam om du ville skriva några rader med ett svar, tack.

Hur kan en trådstart som den vara ok?
Senast redigerad av Stenballe 2026-08-04 kl. 22:40.
Citera
2026-08-04, 22:40
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Hu kan en trådstart som den vara ok?

En moderator kom ju med ett citat och räddade tråden som handlar om en nyhetsartikel.

Men jag håller med dig. En mycket fattig trådstart som stinker boomer på långt håll.
Citera
2026-08-04, 22:56
Medlem
Citat:
Kan inte svara på det då jag aldrig är inne i den forumdelen, men här pratar vi om en tråd där två moderatorer har varit inne och kommenterat/justerat.

Håller med om detta. För övrigt så är de två moderatorerna i den tråden uttalade sd:are vilket får en att tro att man släpper igenom mycket som är till SD's fördel.
Citera
2026-08-04, 23:01
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Håller med om detta. För övrigt så är de två moderatorerna i den tråden uttalade sd:are vilket får en att tro att man släpper igenom mycket som är till SD's fördel.

Jag vill ju gärna tro att Fb:s moderatorer inte modererar utifrån egna åsikter och ideologier, men hoppas på en förklaring från någon moderator i denna forumdel, för jag begriper verkligen inte hur den tråden kan vara okej.
Citera
2026-08-04, 23:12
Medlem
Citat:

Ja, utan att nämna namn så finns det ju en moderator som tycks ha som kall att rädda uppenbart undermåliga trådar. Emellanåt byts till och med rubriker ut så att de inte är i närheten av var trådstartaren postade.

Riktigt trist... Jag kan väl tycka att det är okej att moderatorer "räddar" trådar, men när det är uppenbart att det är trådar med en viss åsikt som alltid räddas och i regel av samma moderator eller eventuellt samma kluster av moderatorer.

Men så ser man ju hur kvaliten på Flashback mer eller mindre rasat de senaste 5 åren också.
Citera
2026-08-04, 23:15
Medlem
Citat:
Jag vill ju gärna tro att Fb:s moderatorer inte modererar utifrån egna åsikter och ideologier, men hoppas på en förklaring från någon moderator i denna forumdel, för jag begriper verkligen inte hur den tråden kan vara okej.

Jag hade gärna sett att admin svarar.

Edit: Råkade se vilken moderator som var inblandad i tråden du nämnde i ts... Blir inte förvånad. Samma som aldrig svarar när man undrar över varningar och dylikt.
Senast redigerad av Mechila 2026-08-04 kl. 23:18.
Citera
2026-08-04, 23:21
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag hade gärna sett att admin svarar.

För egen del bry jag mig inte så mycket om ifall det är admins eller moderatorer som svarar, men jag skulle vilja höra (läsa) en ärlig och trovärdig förklaring till hur man motiverar den här typen av godkännande av kassa trådstarter.
Citera
2026-08-04, 23:43
Medlem
Citat:

Det vill jag också tro men så är inte fallet. Användaren jonte400 är ett känt troll vars enda uppgift i livet verkar vara att posta anti-socialdemokratiska trådar men mods låter honom hållas. Undra varför...
Citera
2026-08-04, 23:55
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Det vill jag också tro men så är inte fallet. Användaren jonte400 är ett känt troll vars enda uppgift i livet verkar vara att posta anti-socialdemokratiska trådar men mods låter honom hållas. Undra varför...

Tänker inte nämna några medlemmar eller namn, men ja, även jag har stött på en och annan som i hög utsträckning har kommit undan med skit gång på gång i vissa trådar och forumdelar.

Jag var själv moderator för många år sedan (inte här), och någon/några/ett par av de andra moderatorerna fick lämna uppdraget då de inte klarade av att agera opartiskt.
Senast redigerad av Stenballe 2026-08-05 kl. 00:12.
Citera
2026-08-05, 06:37
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Hehe, man lär sig alltid något nytt... Hade inte en aning om att trådstarter ska vara neutrala.
Du, det hade inte jag heller. Däremot ska rubriken bara saklig och neutral enligt reglerna.

Ibland kan man missa en tråd när den skapas och att den ändå tar fart och det blir bra diskussioner i den, då avstår man oftast från att papperskorga även om trådstarten borde varit bättre.
Sen betyder det inte alltid något att en moderator postat i en tråd, vi modererar ju endast i de avdelningar vi har befogenheter i och skriver så alltid under med "mod" eller "moderator", så i alla övriga diskussioner är vi ju endast delaktiga i form av användare.
Citera
2026-08-05, 09:32
Medlem
Fantens avatar
Dom operativa orden i TS är 'enligt mig'. Sist jag kollade var det skitsamma vad vi användare hade för åsikter om huruvida en trådstart var godkänd eller inte. Å
Citera
2026-08-05, 16:03
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Du, det hade inte jag heller. Däremot ska rubriken bara saklig och neutral enligt reglerna.

Ibland kan man missa en tråd när den skapas och att den ändå tar fart och det blir bra diskussioner i den, då avstår man oftast från att papperskorga även om trådstarten borde varit bättre.
Sen betyder det inte alltid något att en moderator postat i en tråd, vi modererar ju endast i de avdelningar vi har befogenheter i och skriver så alltid under med "mod" eller "moderator", så i alla övriga diskussioner är vi ju endast delaktiga i form av användare.

Jo, jag vet att en del undermåliga trådstarter får leva kvar om de faktiskt leder till bra diskussioner, och jag vet att man som moderator bara kan agera i "sina" forumdelar, men det är inget som förklarar den nämnda tråden.

En moderator flyttade tråden och den andra ändrade rubriken (men den är fortfarande missvisande), så båda har haft access till tråden.
Tittar du på tråden så är det inte heller så att någon bra debatt hade uppstått, utan de har båda varit på tråden i första halvan av första sidan.

Så varför?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in