2026-08-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Rakt bakifrån nämns
Ja, då är det solklart upphinnande med andra ord.

Här länkar jag en bild som kan vara till hjälp för att beskriva vinklarna som gäller för att gälla som upphinnande:

https://batutbildning.se/fragor-svar/vajningsregler-pa-havet-hur-fungerar-det/

22,5 grader akter om tvärs är det som gäller. Jag hoppas bilden illustrerar så att du förstår. Det är 135 grader totalt akterut, vilket är den vita akterlanternas totala sektor. Denna kompletterar topplanternans 225 grader.

Ser man enbart en vit lanterna, är man inom dess 135-gradiga sektor och då har man väjningsplikt.
Citera
2026-08-04, 22:21
Medlem
Citat:
Det var nu inte en längre sträcka med noll sikt. Det var kraftigt varierande väder å mycket tyder på störtregn å dålig sikt vid kollisionen, inte 10 minuter innan, inte 15-20 minuter efter.
Enligt vittnesuppgifter både från båtar å folk i tråden som befann sig på tjörnlandets östsida

Så du menar att båda borde ha sett varandra innan?
Citera
2026-08-04, 22:22
Medlem
Aha på så vis😉

Finns det några andra hakar med dagens moderna teknikfartyg? Saker som kan strula tekniskt? Borde inte det finnas radarsystem som upptäcker faror åt dig utan att du borde stå och kolla? Borde inte radar själv ställa in sig för att få "rätt" mottagning...

Bilar bromsar ju idag åt dig om du ej gör det själv, finns det inte likande grejer, fartyget är ju från 2023....
Och hybrid dessutom

Citat:
Ursprungligen postat av 75Sailorman
Nej men antenn och nätverk fordrar ström.
Även detta var ett skämt, även om Internet är mer viktigt än Smörjolja och Färg för fartygen idag :-)
Citera
2026-08-04, 22:23
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du har helt rätt. Givet det regelverk som finns, så låg inte snipan där den borde ha legat. Bland annat därför mycket märkligt av åklagaren att påstå att det inte finns några misstankar mot snipans kapten.

Bredden på farleden där olyckan skedde är i intervallet 200-400meter, beroende lite på vilken grund man har för beräkningen.
Första grundet på 13 meter är 750 m bort från katten.
Tar man med grundet som betyder nåt för fartyget är navigerbar bredd 2km
Citera
2026-08-04, 22:23
Medlem
Citat:
Finns inget som säger att ju mindre du är, desto längre bort från farledens mitt ska du hålla dig.
Farleden är bred här. Poängen är att snipan inte blev sedd, inget annat.
I en trång farled så skall små farkoster ge rum åt större fartyg dvs hålla sig gott åt sidan i farleden.
Här i farleden ser det ut som fartygen framförs enligt fyrsektor navigering, alltså kör i vita sektorn mot fyren Älgö. Begränsande faktor för fartyget i dess navigeringsmöjligheter.

Det har du rätt i att snipan inte blev sedd, det är ju huvudfrågan. Förhoppningsvis kommer haverikommissionen med en vettig förklaring i den frågan.
Citera
2026-08-04, 22:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Så du menar att båda borde ha sett varandra innan?
Borde nog det.
Men då båda har full fokus föröver är det inte svårt att förstå vem som kommer få bära huvudansvaret
Citera
2026-08-04, 22:25
Medlem
Citat:
Självklart berodde det på fel som lots/kapten gjort annars hade olyckan inte inträffat.

Man gjorde ett antal missbedömningar men haverikommissionen menade att dessa var mycket svåra att förutse och därför blev dom inte skuldbelagda

Alltså inget ansvar. Per definition
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Ville bara kolla hur vanligt det är att köra en längre sträcka i farleden när man har noll sikt.

Noll sikt? Det var dagsljus ute, bara lätt duggregn och ingen dimma. Sikten var 4+km

Inga problem att ligga i farled oavsett sikt skulle jag säga. Det finns regler som täcker upp alla de scenarion som kan uppkomma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Fastslaget blir det ju i domstolen. Om man ska vara petig. F n är det åklagarens åsikt.
Vi får väl tro att han har torrt på fötterna. Men om inte….
Är 22,5 grader gränsen för att det ska anses som bakifrån.
Precis. 22,5 grader akter om tvärs för att vara precis. Det är lite snett bakåt från sidan.

Denna bild illustrerar det förhoppningsvis:

Citera
2026-08-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag vet inte hur väl insatt du är i sjövägsreglerna. Jag är mycket väl insatt i dem.

Saken här är att båda kaptenerna har ungefär samma skydligheter. Det är extremt svårt att runda det faktumet. Om den ena kaptenen misstänks för vållande till annans död, så blir det mycket svårt att inte tillskriva den andra kaptenen samma misstanke, givet att båda har brutit mot skyldigheter de har enligt sjövägsreglerna. Åklagarens uttalande om "åtalsunderlåtelse" så som han uttryckt det och i den tidpunkt han uttryckt det är IMO ett allvarligt tjänstefel som riskerar resultera i att viktig och avgörande moment i skeenden och skuldfrågan inte ens utreds.

Jag skrev ett inlägg som handlar om kausaliteten kring de brott som skeppets kapten misstänks för och varför detta kan bli ett problem för åklagaren, samtidigt som de brott som snipans kapten inte har samma kausalitets-problematik kopplade till sig, varför en (IMO olycklig om än jurudiskt korrekt) möjlig utkomst om pappan (snipans kapten) misstänks och åtalas för brott, blir att pappan fälls och skeppets kapten frias. Kolla gärna det inlägget.

Inte särskilt. Jag skrev tidigare idag i tråden att lika kompetent som jag är på juridik, lika inkompetent är jag på båt- och sjölivet.

Jag vet såpass mycket att det vid brott i sjöväga trafik kan aktualiseras med differentiering av skuldfrågan. Dvs att skuldfrågan fördelas procentuellt om bägge parter anses ha brutit mot någon regel. När kaptenen häktades så klargjorde åklagaren att det fanns misstankar om överträdelser av flera sjövägsregler (t ex krav på ständig och noggrann utkik och krav på att upphinnande fartyg alltid ska väja för det fartyg som hinns upp). Med detta vid handen kan man konstatera att mycket av skuldfrågan troligen fallit över på kaptenen. Dessutom får ju inte ett större fartyg förlita sig på att en mindre båt har observationsförmåga. En mindre båt har visserligen skyldighet att agera försiktigt och riskfritt i farled. Men p.g.a det förstnämnda så förtar det ju inget ansvar från kaptenen på fartyget. Dessutom finns ju också regeln att om det rör sig om en upphinnandesituation, i sikte av varandra, så är det alltid upphinnande fartyget som har väjningsskyldigt - Vilket jag förstått är en regel som har företräde framför alla andra?

Sedan vill jag bara upplysa om en sak som verkar glömmas bort i denna tråden: Om kaptenen i fråga skulle åtalas för vållande till annans död, samt överträdelse av sjövägsregel/vårdslöshet i sjötrafik, så kan ju fortfarande fritidsbåtsförarens brister/misstag lyftas fram som argument emot ansvar för vållande till annans död. Som exempel finns ett fall från Västsverige 2017 där en ung man dog efter att ha cyklat, och blivit påkörd på en parkeringsplats av en bil, som framfördes av en person utan körkort. Personen ifråga åtalades för olovlig körning, smitning och vållande till annans död. I detta fallet dömdes vederbörande för de två förstnämnda brotten, men friades för vållande till annans död. Anledningen till detta var att han inte ansågs ansvarig för cyklistens död. Detta då det var mörkt och regnigt ute och cyklisten hastigt och oväntat, dessutom utan belysning, körde rakt ut/ned på parkeringsplatsen - och kolliderar med bilen som endast körde i 20 km/h. Samma princip kan ju gälla här, dvs att kaptenen döms för överträdelse av sjövägsregel/vårdslöshet i sjötrafik, men frias för vållande till annans död p.g.a offrets (fritidsbåtsförarens) agerande.

P.S Länka mig gärna kausalitets-inlägget du åsyftar.
Citera
2026-08-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Aha på så vis😉

Finns det några andra hakar med dagens moderna teknikfartyg? Saker som kan strula tekniskt? Borde inte det finnas radarsystem som upptäcker faror åt dig utan att du borde stå och kolla? Borde inte radar själv ställa in sig för att få "rätt" mottagning...

Bilar bromsar ju idag åt dig om du ej gör det själv, finns det inte likande grejer, fartyget är ju från 2023....
Och hybrid dessutom

ARPA finns ju t.ex men då måste det ju vara sktiverat
Citera
2026-08-04, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Precis. 22,5 grader akter om tvärs för att vara precis. Det är lite snett bakåt från sidan.

Denna bild illustrerar det förhoppningsvis:

Tack
Följdfråga. Om försvaret kan bevisa att det inte går att bevisa. Rimligt tvivel du vet, att det var 22,5.
Är ansvaret fortfarande lika tydligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in