2026-08-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Tänk ett varv till, när det skymmer, börjar bli mörkt så spelar det inte någon roll om den är neongrön.

Problemet om skeppet inte har haft strålkastare i färdriktningen är att kommandobryggan är låg och ligger långt bak och det är annars den som skulle synas i mörkret. När man ser det skeppet närma sig i mörkret kan man lätt få intrycket av att den är betydligt längre bort än vad det är och om då även fronten på skeppet skymmer kommandobryggan lär snipan kunna göra en felbedömning av avstånd. Kika på konstuktionen, jag är övertygad om att det har spelat in.

Det kan inte ha varit så mörkt vid olyckstillfället, då räddarna i motorbåten kunde se pappans flytväst i vattnet med kikare!!! Då borde man också kunnat se ett stort neongrönt fartyg, strax innan!!
Citera
2026-08-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Fan vad många sjökaptener vi har i denna tråd, tror fan det är 90%. Och vissa kan inte ens enkla sjöregler, ett stort mysterium. Han förväntade sig inte få ett fraktskepp bakom sig sådär, då dom ska hålla avstånd också till allt framåt. Vad spelar det för roll om man hör och ser ett stort fraktfartyg som är på väg i arslet på en. När man hör det så är den tillräckligt nära för att det är kört. Lägg till dåligt väder också, då är inte det första man gör är att kolla bakåt. Utan framåt.

Så kom då du, ännu en idiot som tror han är en sjökapten.

JO, man kollar nästan lika mycket bakåt som framåt, SÄRSKILT när det är dåligt väder eftersom sikten då är sämre och andra fartyg inte syns förrän det är kortare tid till eventuell kollision! Det gäller alldeles särskilt när man färdas i en båt som inte gör mer än 5-6 knop, eftersom många andra fartyg kör mycket fortare.
Citera
2026-08-04, 21:21
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Det kan inte ha varit så mörkt vid olyckstillfället, då räddarna i motorbåten kunde se pappans flytväst i vattnet med kikare!!! Då borde man också kunnat se ett stort neongrönt fartyg, strax innan!!
Han hade nog kapellet uppe pga spöregnet som gav begränsad sikt. Nej, det var inte mörkt så huruvida akterlanternan var tänd eller inte spelar noll roll. Precis som du säger såg man en flytväst 300m ut i vattnet (man låg förtöjd vid katten)

Poängen är att man har fullt fokus framöver. Hade fartyget haft det hade olyckan inte skett.
Citera
2026-08-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

JO, man kollar nästan lika mycket bakåt som framåt, SÄRSKILT när det är dåligt väder eftersom sikten då är sämre och andra fartyg inte syns förrän det är kortare tid till eventuell kollision! Det gäller alldeles särskilt när man färdas i en båt som inte gör mer än 5-6 knop, eftersom många andra fartyg kör mycket fortare.
Ni har typ båda rätt. Och jag ÄR sjökapten sen 20+ år. Man kollar bakåt, även om de bakom har skyldighet att väja.

Pga. okända omständigheter kan likväl ett tyst eldrivet fraktfartyg smyga upp bakom dig som skiter fullständigt i att väja för en liten snipa. Du finns inte ens på deras radar i många fall, vilket småtbåtsfolk med sjövett känner till.

Likväl är felet helt och håller det upphinnande fartyget. Men det blåser inte liv i mamman och dottern. En jävla tragedi är vad det är.
Citera
2026-08-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Poängen är att man har fullt fokus framöver. Hade fartyget haft det hade olyckan inte skett.
Detta kommer man ofrånkomligen inte ifrån. Det är ingen tvekan om vilket fartyg som gjort fel.
Citera
2026-08-04, 21:24
Medlem
75Sailormans avatar
För att reda ut Nomenklaturen:

Sjökaptensexamen är ett papper på att en människa studerat.

Sjökaptensbehörighet är ett papper på att en människa studerat och skaffat sig den erfarenhet som krävs.

Befälhavare är en människa som rederiet ansett kunna representera dem och framföra fartyget säkert. I mindre fartyg behöver han inte ha varken Sjökaptensexamen eller Sjökaptensbehörighet.
Citera
2026-08-04, 21:25
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:

Kollar nästan lika mycket bakåt som framåt?
Återigen visar du att du aldrig varit på sjön.

Som seglare har man utkik i lä (där seglet skymmer)
Akteröver ser man nån gång emellanåt, kanske en titt varannan minut… 5 sekunder av 120 är inte nästan hälften
Citera
2026-08-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det finns ingen anledning att haka upp sig på skrivelsen "engångsföreteelse" eftersom detta endast är hämtat från förarbetena. Det är alltså bara ett exempel (av många), som alltså inte finns angivet i lag eller praxis. Jag vill också tillägga att om man vill lägga vikt vid att detta inte var en engångsföreteelse, eller "av förbiseende", så måste det ju finnas någonting som tyder på detta. Mig veterligen har det inte framkommit att han är tidigare dömd för liknande brottslighet.

2. När det generellt rör brott som vållande till annans död så kan inte påföljden, precis som du säger, förväntas bli låg. Men i sådana här typer av fall av vållande till annans brott ("olycka", tidigare ostraffad, lever ett välordnat liv osv.) så är villkorlig dom den absolut vanligaste påföljden.

3. Jag vill också vara tydlig med att grunderna "förväntas leda till böter" eller "förväntas leda till villkorlig dom" endast var ett tillägg, då dessa grunder tillhör första stycket i 20 kap. 7§ Rättegångsbalken. Det är ju främst andra stycket som är aktuellt i detta fallet. Läs:
"Åtal får underlåtas i andra fall än som nämns i första stycket, om det av särskilda skäl är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet och att det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks"

4. Jag skall villigt erkänna att jag tyckte att åklagarens sätt att kommunicera ut detta var lite märkligt också. Men åklagarens skrivning skall/kan nog tolkas som att personen ifråga INTE är misstänkt för brott - och OM han mot all förmodan SKULLE misstänkas för brott, så kommer detta endast avse brott mot sjövägsregeln (och inte vållande till annans död). Då detta endast rör sig om ett bötesbrott, och med omständigheterna i övrigt, så är åklagaren klar med att åtalsunderlåtelse kommer att räcka. Läs:
"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan".

...men det är bara min gissning. Vill man ställa sig på åklagarens sida i detta kan man ju också hävda att det inte finns något "åtalsbeslut" att vänta in, eftersom att vederbörande inte är misstänkt för något brott - och därmed rimligen inte kommer kunna åtalas. Men hade jag varit du (med din uppfattning i detta) så hade jag JO-anmält åklagaren/åklagarmyndigheten. Du kanske har ett case här...

Jag vet inte hur väl insatt du är i sjövägsreglerna. Jag är mycket väl insatt i dem.

Saken här är att båda kaptenerna har ungefär samma skydligheter. Det är extremt svårt att runda det faktumet. Om den ena kaptenen misstänks för vållande till annans död, så blir det mycket svårt att inte tillskriva den andra kaptenen samma misstanke, givet att båda har brutit mot skyldigheter de har enligt sjövägsreglerna. Åklagarens uttalande om "åtalsunderlåtelse" så som han uttryckt det och i den tidpunkt han uttryckt det är IMO ett allvarligt tjänstefel som riskerar resultera i att viktig och avgörande moment i skeenden och skuldfrågan inte ens utreds.

Jag skrev ett inlägg som handlar om kausaliteten kring de brott som skeppets kapten misstänks för och varför detta kan bli ett problem för åklagaren, samtidigt som de brott som snipans kapten inte har samma kausalitets-problematik kopplade till sig, varför en (IMO olycklig om än jurudiskt korrekt) möjlig utkomst om pappan (snipans kapten) misstänks och åtalas för brott, blir att pappan fälls och skeppets kapten frias. Kolla gärna det inlägget.
Citera
2026-08-04, 21:27
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Är ingen sjökapten och ingen AI copy-paste kille som du. Du kollar nog varken fram eller bak för du har nog ingen båt. Lätt för dig att sitta och säga när sikten är kass och plötsligt har du ett fraktskepp i arslet, vem är beredd på det. Vi har redan hört från riktiga experter att det alltid är fartyget som kommer bakifrån som har väjningsplikt. Annars kan du väl fråga din kompis chatGPT.
Citera
2026-08-04, 21:27
Medlem
75Sailormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Absolut, Navradar är ofta x-band pga upplösningen på nära håll.

Sällan en S-bandare kan monteras högt nog för att göra nytta på civila fartyg.

Misje Verde är över 3000GT så hon skall ha en X-band och en S-band radar installerad.
Citera
2026-08-04, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag är inte sjökapten. Men jag har haft två snipor och man sitter bredvid en stånkande dieselmotor som överröstar det mesta och har kapellet varit uppfällt och det regnar så kan sikten bakåt bli nästan noll.
Det är inte bra. Du bör även titta bakåt nu och då, vilket den här olyckan med all tydlighet visar.
Citera
2026-08-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ni har typ båda rätt. Och jag ÄR sjökapten sen 20+ år. Man kollar bakåt, även om de bakom har skyldighet att väja.

Pga. okända omständigheter kan likväl ett tyst eldrivet fraktfartyg smyga upp bakom dig som skiter fullständigt i att väja för en liten snipa. Du finns inte ens på deras radar i många fall, vilket småtbåtsfolk med sjövett känner till.

Likväl är felet helt och håller det upphinnande fartyget. Men det blåser inte liv i mamman och dottern. En jävla tragedi är vad det är.

Nej, felet är inte helt och hållet det upphinnande fartygets. Det är anmärkningsvärt att en yrkesman med din erfarenhet har så dålig koll på sjövägsreglerna.

Framförvarande båt är skyldig, bl.a. både att ha uppsikt och att undvika kollision. Den är dessutom, om den är kortare än 20m, skyldig att hålla undan för större fartyg i en trång farled.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in