2026-08-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det var en snabb stänkare i så fall. Två minuters effektiv tid inne på Bohemia?

Men varför går han efter Bohemia tillbaka till mordplatsen istället för att skynda mot sista tåget 23:32?

Hinner han till T-banan på 4 minuter? Vad säger frugan om han kommer hem över en timme senare?

Luktandes av alkohol ... De har planerat att bila till Idre dagen efter.

Verkar mer troligt att han tog stänkaren efter ordinarie arbetstid, och sedan försökte komma i gott skick under kvällen.

Men något annat kom i vägen?

Gick inte sista tåget 23:42? Det var vad jag fått för mig iallafall. Krister Petersson och Hans Melander hävdade att han hade gott om tid. Jag tänkte att något litet rätt kanske dom hade åtminstone.
Citera
2026-08-04, 19:55
Medlem
Citat:
Det gröna ljuset från absinten ...

Älvan dansar inte ikväll men nog gjorde dom det för SE kvällen 28:e feb 1986.
Citera
2026-08-04, 19:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjungmanJansson
Gick inte sista tåget 23:42? Det var vad jag fått för mig iallafall. Krister Petersson och Hans Melander hävdade att han hade gott om tid. Jag tänkte att något litet rätt kanske dom hade åtminstone.

Du menar om han går hela vägen till stationen? Ja, det kanske funkar ... Tror Roerlig har tiderna.

23:32 var den sista förbindelsen från Kungsgatans T-bana, om jag minns rätt.

23:32 är gott om tid om han stämplar ut 23:19. Men om han inte börjar röra på sig från området förrän 23:28 ...

Varför går han tillbaka till mordplatsen efter "stänkaren på Bohemia"?
Citera
2026-08-04, 20:04
Medlem
Citat:
Nu ser jag mig inte som en expert på Skandiamannen men det här har iallafall varit mina tankar kring det som diskuteras just nu i tråden.
Jag tänker att SE redan innan han stämplar ut för kvällen har för avsikt att gå in på Bohemia för att ta sig en stänkare innan sista tunnelbanan. Det är därför han tittar på klockan för att vara säker på att han fortfarande hinner höja promillehalten till önskad nivå.
Det förklarar hans frånvaro från mordplatsen. Han kommer till korsningen Sveavägen-Tunnelgatan strax efter skotten och ser vad som hänt men vet ännu inte vem offret är. Han känner sig inte nödgad att stanna och hjälpa till, det finns ju redan så mycket folk där. Ingen lägger märket till om han smiter iväg så han hinner med sin stänkare innan sista tåget.
Det förklarar också hans uppenbara lögner efteråt. När han kommer ut från Bohemia och får reda på vem offret är känner han sig skamsen att han prioriterade spriten framför århundradets största händelse i Sverige. Han vill snarare skaffa sig ett alibi gentemot sin fru att han inte var inne och tog en sängfösare medans morgondagens löpsedlar skapades utanför fönstret.

Går det att skohorna in på Skandiamannen månne?

Ber om ursäkt om detta gränsar till förtal av avliden men jag har sett vad spriten kan göra med människor och hur man då tänker och beter sig. Inget ont menat om SE alltså.

Tveksam till detta!
AB och observatören av AB ser ingen SE komma. Det borde de ha gjort.
YN ser en person som stämmer i delar med SE .
Citera
2026-08-04, 20:20
Medlem
Citat:
Du menar om han går hela vägen till stationen? Ja, det kanske funkar ... Tror Roerlig har tiderna.

23:32 var den sista förbindelsen från Kungsgatans T-bana, om jag minns rätt.

23:32 är gott om tid om han stämplar ut 23:19. Men om han inte börjar röra på sig från området förrän 23:28 ...

Varför går han tillbaka till mordplatsen efter "stänkaren på Bohemia"?

Nyfikenhet? Jag vet inte, namnet på offret bör väl han spridit sig ganska snabbt när det väl blev känt på mordplatsen och då är det klart man går dit. Det går ju en nattbuss också.
Citera
2026-08-04, 20:24
Medlem
Citat:

Nja, njo, men det var några grejer där. Vet inte om det gick buss enda hem efter den sista tunnelbanan där? Det var vel den som gick ungefär halv han var tvungen att ta? Vel?
Citera
2026-08-04, 20:29
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Det gröna ljuset från absinten ...

Drucken på Bohemia 23:24 till 23:40.
Citera
2026-08-04, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Nja, njo, men det var några grejer där. Vet inte om det gick buss enda hem efter den sista tunnelbanan där? Det var vel den som gick ungefär halv han var tvungen att ta? Vel?

Men han tog sig ju hem tillslut trots allt. Han var en vuxen man. I brist på annat finns ju även taxi att tillgå. Inte missar man en sådan händelse live p.g.a. kollektivtrafiken bristfälliga avgångar. Frugan hade säkert ställt upp på att hämta honom också givet omständigheterna om hon nu hade körkort.
Citera
2026-08-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Drucken på Bohemia 23:24 till 23:40.

SE hade mer en whiskeyaura om du frågar mig men man ska inte vara fördomsfull 😉
Citera
2026-08-04, 20:36
Medlem
Citat:
Men han tog sig ju hem tillslut trots allt. Han var en vuxen man. I brist på annat finns ju även taxi att tillgå. Inte missar man en sådan händelse live p.g.a. kollektivtrafiken bristfälliga avgångar. Frugan hade säkert ställt upp på att hämta honom också givet omständigheterna om hon nu hade körkort.

Ser ut som det viktigaste för honom var att ta sig tillbaka till Skandia. Han säger att det var för att kolla busstiderna.

Här inne är det vel lite delade uppfattningar om just det.
Citera
2026-08-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Ser ut som det viktigaste för honom var att ta sig tillbaka till Skandia. Han säger att det var för att kolla busstiderna.

Här inne är det vel lite delade uppfattningar om just det.

Och ringa hem och förklara varför han blir försenad. Det var bara ett försök att förklara hans upplevda brådska, varför han saknas på brottsplatsen och hans överdrivna skrävlande efteråt.

När jag själv ska ta mig hem efter sista passet innan en semester har jag aldrig haft mord i sinnet men däremot kan en GT locka. Jag kan dock dricka den i hemmets lugna vrå.
Citera
2026-08-04, 21:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Du har sett ljuset herr Jansson.

Men hur går det ihop med restaurangarbetarens utsaga: "frånsett att [...] mannen som hjälpt till med återupplivningsförsöken av Palme, kommit in på restaurangen efteråt".

Är den mannen nu plötsligt inte SE?

Det verkar mer vara en man som kommer in efter att den värsta kalabaliken har lagt sig.

Gick han dit efter att ha lämnat Skandia runt kl. 23:50?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in