2026-08-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Gigantiskt?

Du som bor i Singapore borde väl vara van vid att se gigantiska fartyg... Misje Verde är en liten skit
Jag tänkte i jämförelse med den lilla snipan. Har väl sett min fair share av fartyg som är så groteskt stora att man undrar hur dem tänkt. Men de har ju specialhamnar till dem.

Vad får dig att tro att jag bor i Singapore av alla ställen?
Citera
2026-08-04, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Tänk ett varv till, när det skymmer, börjar bli mörkt så spelar det inte någon roll om den är neongrön.

Problemet om skeppet inte har haft strålkastare i färdriktningen är att kommandobryggan är låg och ligger långt bak och det är annars den som skulle synas i mörkret. När man ser det skeppet närma sig i mörkret kan man lätt få intrycket av att den är betydligt längre bort än vad det är och om då även fronten på skeppet skymmer kommandobryggan lär snipan kunna göra en felbedömning av avstånd. Kika på konstuktionen, jag är övertygad om att det har spelat in.
Men hallå? Det var inte mörkt. Bra synlighet. Börjat skymma men ändå ljust och så lite regn en stund vad det verkar. Påverkade antagligen lite.
Finns en bra bild på ljuset längre bak, kommer tyvärr inte ihåg avs. Tohutsu eller något?
Citera
2026-08-04, 20:00
Medlem
Vågar du vara på sjön?

Förstår du inte vilken politisk agenda detta är?
Tänk vilket jävla liv det här blivit om allmänheten fick veta att det är världens första hybridfartyg och att de går på el i sunden för att spara diesel (Norge va ju tidigt ute med elbilar så givetvis också båtar)

Därför åklagaren har så jävla bråttom att sätta dit kaptenen så ingen ser att det är elbåtarna och deras självkörande system som ska undvika kollisioner.

Givetvis har ett hybridfartyg från 2024 all form av "smart"-utrustning så att kaptenen inte ska behöva göra ngt alls...

Det här är havets exempel av den självkörande bussen som krockade det första den gjorde när den lanserades.... Det blev en dyr läxa dock.

Ser du inte fronten på båten, trodde båten va 40 år gammal pga alla skråmor men den är bara några år

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, fullständigt idiotiskt. Snart kommer man inte våga vara i trafiken på landbacken pga. självkörande lastbilar.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-04 kl. 20:05.
Citera
2026-08-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Stålstegar och kapellbågar etc. hjälper inte så mycket är jag rädd, ofta är dom ytorna kurvade och ganska smala.

Märkligt att det bara var bfh och lots på bryggan, jat har aldrig varit med om liknande då vakthavande styrman samt utkik mer eller mindre alltid är uppe på bryggan under gång. Men jag har ju såklart inte facit för den aktuella båten eller kvällen.

Ja, snipan borde ju både hört och sett fartyget komma akterifrån. Varför man höll kursen är märkligt.
En av anledningarna till att de har häktats att det bara var de två? Om man ska tro det som står i tidningarna, tyvärr ofta inte helt överensstämmande med verkligheten så viss skepsis är bra.
Citera
Medlem
ziracorns avatar
Hittills är det enbart den tokiga åklagaren James Von Reis (kan man ens heta så?) som gjort bort sig i media.

Utredning återstår.
Senast redigerad av ziracorn 2026-08-04 kl. 20:10.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Ok då fattar jag. Angående svarta lådan så tror jag det är hyffsat standardiserat och då vi inte pratar om att den behövts bärgas så kan vi förutsätta att den var i bra skick och det går att komma åt datan utan några problem.

I dagsläget har vi ju bara åklagarens information rent krasst att gå på och då han beskriver ett händelseförlopp där båten hunnits upp och körts över så får vi förhålla oss till det. Skulle det visa sig att det inte stämmer i ett senare skede så lär det bli ett och annat höjt ögonbryn från många av oss :-).

Men jag fattar, alla här i tråden spekulerar och vänder och vrider på saker.

Man plockar ur ett usbminne ut en burk och sätter in i en dator. Sen laddar man hem ett program så kan man läsa all data. Lätt som en plätt och kräver ingen speciell utbildning
Citera
2026-08-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Han kanske menade med en kikare? När man håller utkik, så använder man alltid kikare, om man har sjövett. Gott sjömanskap handlar kort och gott om förutseende.
Sant, allt som snipas båtförare saknade.
Citera
2026-08-04, 20:06
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Någon får gärna förklara för mig, för oss som inget förstår. Lite bara.

Ser något som är markerat med en 2:a och en halvcirkel strax bredvid, snett ovanför.

2:a och en halvcirkel? Var ser du det? Eller menar du att det står 25 bredvid där fartyget är inritat? Det är vattendjupet.
Citera
2026-08-04, 20:10
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vågar du vara på sjön?

Tänk vilket jävla liv det här blivit om allmänheten fick veta att det är världens första hybridfartyg och att de går på el i sunden för att spara diesel (Norge va ju tidigt ute med elbilar så givetvis också båtar)

Därför åklagaren har så jävla bråttom att sätta dit kaptenen så ingen ser att det är elbåtarna och deras självkörande system som ska undvika kollisioner.

Givetvis har ett hybridfartyg från 2024 all form av "smart"-utrustning så att kaptenen inte ska behöva göra ngt alls...

Det här är havets exempel av den självkörande bussen som krockade det första den gjorde när den lanserades.... Det blev en dyr läxa dock.

Ser du inte fronten på båten, trodde båten va 40 år gammal pga alla skråmor men den är bara några år

Ok, vad baserar du detta på?

Du tror att fartyget är typ en självkörande Tesla?
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ett icke planande flytetyg gör med en tumregel lika många knop som den är lång vid vattenlinjen, dvs är är den 7,5 meter lång så är den ca 6-6,5 meter lång vid vattenlinjen och kan som mest gå 6,6 knop.

Men va? Gör en genomsnittlig kontainerbåt 200 knop då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vågar du vara på sjön?

Givetvis har ett hybridfartyg från 2024 all form av "snart"-utrustning så att kaptenen inte ska behöva göra ngt alls...

Det här är havets exempel av den självkörande bussen som krockade det första den gjorde när den lanserades....
Ja då, jag vågar. Även om jag är traumatiserad av alla orkaner och stormar, nära-döden-upplevelser och "äventyr" jag upplevt.

Men jag vet bättre än att ens vara i närheten av stora handelsfartyg. Störst går först, och de är inte att lita på. Den som seglar för sitt bröd går före den som seglar för sitt nöje, och så vidare...

Ja, det kanske är en politisk agenda här också. Ironiskt att Norge som spyr ut så mycket tjockolja, är så framåt med el-maskiner...

Auto-pilot har länge funnits ombord fartyg. Man plottar waypoints, och sen styr båten av sig själv. Men då håller man utkik, och tar över rodret om man behöver väja. Eller som vanligt är, trycker på ett par knappar som girar till en annan kurs.

På segelbåtar använder man vindroder (men också autopilot), men de håller bara kursen relativt till vindriktningen och måste övervakas om vinden vrider sig.

Ingen sjöman står vid rodret om han kan undvika det. Och den som är rorgängare är ofta den lägsta i hierarkin. Man övervakar instrument, håller utkik etc. Bara när det är dåligt väder, eller trånga passager så står man till rors.
Citera
2026-08-04, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Vad gör de flesta människor exempelvis på lunchrasten på jobbet, eller när det finns dötid att slå ihjäl?

Plockar upp mobilen och börjar surfa runt..

Att sitta och puttra i 4-6 knop är inte jätteupphetsande när man bara vill till hemmahamnen.

OM jag skriver OM, snipans kapten var trött på att sitta och puttra. Tog upp mobilen/padda och tittade på YouTubeklipp.
I och med detta var ouppmärksam

Är det isåfall ändå fartygets kapten/lots som bör dömas för brott?

Jag tar inte ställning för eller emot någon part, tycker bara det är märkligt OM man kan räkna bort en part i detta….

Hur är det med mobilanvändning på sjön, är det samma regler som när man kör bil?
Dömas för brott vet jag inte något om, bägge parter har nog inte medvetet försökt orsaka olyckan.

Tittar man på ansvarsfördelningen så har fartyget inte sett snipan samt kört ner en långsammare båt.
Brist på utkik samt kört ner en båt enligt upphinnande regeln.
Snipan har hållit dålig utkik samt framfört sin båt i en trång farled ej tillräckligt långt ut i farleden.
Brist på utkik samt framförande av farkost i trång farled på farligt sätt.

Något sådant ungefär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in