Citat:
Ursprungligen postat av
Halfvarhovding
Vågar du vara på sjön?
Förstår du inte vilken politisk agenda detta är?
Tänk vilket jävla liv det här blivit om allmänheten fick veta att det är världens första hybridfartyg och att de går på el i sunden för att spara diesel (Norge va ju tidigt ute med elbilar så givetvis också båtar)
Därför åklagaren har så jävla bråttom att sätta dit kaptenen så ingen ser att det är elbåtarna och deras självkörande system som ska undvika kollisioner.
Givetvis har ett hybridfartyg från 2024 all form av "snart"-utrustning så att kaptenen inte ska behöva göra ngt alls...
Det här är havets exempel av den självkörande bussen som krockade det första den gjorde när den lanserades....
Ja då, jag vågar. Även om jag är traumatiserad av alla orkaner och stormar, nära-döden-upplevelser och "äventyr" jag upplevt.
Men jag vet bättre än att ens vara i närheten av stora handelsfartyg. Störst går först, och de är inte att lita på. Den som seglar för sitt bröd går före den som seglar för sitt nöje, och så vidare...
Ja, det kanske är en politisk agenda här också. Ironiskt att Norge som spyr ut så mycket tjockolja, är så framåt med el-maskiner...
Auto-pilot har länge funnits ombord fartyg. Man plottar waypoints, och sen styr båten av sig själv. Men då håller man utkik, och tar över rodret om man behöver väja. Eller som vanligt är, trycker på ett par knappar som girar till en annan kurs.
På segelbåtar använder man vindroder (men också autopilot), men de håller bara kursen relativt till vindriktningen och måste övervakas om vinden vrider sig.
Ingen sjöman står vid rodret om han kan undvika det. Och den som är rorgängare är ofta den lägsta i hierarkin. Man övervakar instrument, håller utkik etc. Bara när det är dåligt väder, eller trånga passager så står man till rors.