2026-08-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja du, kan det månne vara det gigantiska lastfartyget som sänkte den lilla snipan, din meteoritvilde?

Hade snipan varit upphinnande, så hade det varit en väldigt annorlunda situation, eller vad tror du, min kära special friend? Brukade din mamma säga att du är den mest speciella lilla pojken, din tokiga lilla pladderkvarn?
Det är inte bekräftat att det var upphinnande, jag har nog skrivit det 100 gr nu så tom du borde fatta det
Citera
2026-08-04, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Det är ej fastslaget att fartyget var upphinnande, det står att det körde ikapp snipan i samma huvudriktning. Upphinnande är en speciell term som förenklat betyder att fartyget bara kan se akterlanternan på snipan dvs sidolanternorna ska inte synas.
Men ditt efterblivna absoluta pucko!

"Körde ikapp snipan i samma huvudriktning", är detsamma som att vara upphinnande. Det kan inte vara annat. Korsade de varandras kurs utanför 22,5 grader akter om tvärs hade de inte "kört ikapp", din tossiga plikthuggare. Har tingsrätten fastslagit att du måste bära hjälm utanför din mammas källare ännu, för det borde de, din klorlutsmörja?
Senast redigerad av CountBuster 2026-08-04 kl. 18:53.
Citera
2026-08-04, 18:51
Medlem
Citat:
Det är inte bekräftat att det var upphinnande, jag har nog skrivit det 100 gr nu så tom du borde fatta det
Fast det ÄR ju bekräftat nu, enligt förundersökningen, din krabbsaltade tångräka. Kan du inte ladda ner nåt program som läser tråden åt dig, då du helt saknar läsförståelse, din avfälling?
Citera
2026-08-04, 18:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är ej fastslaget att fartyget var upphinnande, det står att det körde ikapp snipan i samma huvudriktning. Upphinnande är en speciell term som förenklat betyder att fartyget bara kan se akterlanternan på snipan dvs sidolanternorna ska inte synas.
Nu vet jag inte om svenska är ditt modersmål, men ”upphunnen” är perfekt particip av verbet ”upphinna”. När åklagaren skriver:

”fritidsbåten [var] betydligt långsammare så att den blev upphunnen”

så betyder det därför med automatik att någon annan var just upphinnande. Gissa vem?
Citera
2026-08-04, 18:58
Medlem
Citat:
Du kanske ska förklara vad ARPA är för nästan ingen här vet något radarer

Du var ju radarexpert och så vet du inte vad ARPA är för något

🤣

Jag har kört ARPA i över 30 år
Citera
2026-08-04, 19:00
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Om de 2 båtarna höll samma kurs (vilket åklagaren påstår) så är det väl bekräftat.
Såvida du inte menar att åklagaren ljuger om fakta?

Håller man samma kurs en längre tid och sen kör på så kan man ALDRIG ha sett sidolanternan
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-04 kl. 19:05.
Citera
2026-08-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Om de 2 båtarna höll samma kurs (vilket åklagaren påstår) så är det väl bekräftat.
Såvida du inte menar att åklagaren ljuger om fakta?
Precis. Fartyg tenderar att hålla ungefär "samma kurs" när de färdas i samma riktning i en farled.

Då kan man inte mycket mer än "upphinna" fartyg framför en, såvida inte fartyget framför girar 90 grader. Men då kollar de ju akterut innan. Farleder är lite som motorvägar, fast fuktigare mest hela tiden...
Citera
2026-08-04, 19:03
Medlem
Märkligt att lotsen är misstänkt. För vad, den har ju inget ansvar även om hans råd vore knäppt?
För att ha lotsat fartyg utan tydlig sikt fram pga grävskopan eller kranen? Rådgett för hög fart?

Troligen romans och båda kapten och lots ljög men blackboxen visade sanningen.
Citera
2026-08-04, 19:06
Medlem
Vitiss avatar
Tråden är så full av oegentligheter att jag inte ids läsa igenom allt
Fastslaget är alltså att handelsfartyget hann ikapp snipan bakifrån och körde över den?

Men hör man inte om ett stort fartyg närmar sig bakifrån?
Väsnas snipans motor så mycket?
Eller hade snipan en förarhytt som dämpade ljud utifrån?
Förklara gärna.
Citera
2026-08-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud
Märkligt att lotsen är misstänkt. För vad, den har ju inget ansvar även om hans råd vore knäppt?
För att ha lotsat fartyg utan tydlig sikt fram pga grävskopan eller kranen? Rådgett för hög fart?

Jävligt korkad konstruktion på den där skutan. Den ser typ ut att ha ögonbindel på bryggan. Nån borde hitta vad det är för tjomme som konstruerat den.
Citera
2026-08-04, 19:08
Medlem
Citat:
Reglerna skiljer sig om man är upphinnande eller inte.

Tror du verkligen att man lyckats läsa ut svarta lådan så snabbt, jag har ingen aning om hur den fungerar om den är standardiserad eller om man måste skicka iväg den till någon på andra sidan planeten tex.

Ok då fattar jag. Angående svarta lådan så tror jag det är hyffsat standardiserat och då vi inte pratar om att den behövts bärgas så kan vi förutsätta att den var i bra skick och det går att komma åt datan utan några problem.

I dagsläget har vi ju bara åklagarens information rent krasst att gå på och då han beskriver ett händelseförlopp där båten hunnits upp och körts över så får vi förhålla oss till det. Skulle det visa sig att det inte stämmer i ett senare skede så lär det bli ett och annat höjt ögonbryn från många av oss :-).

Men jag fattar, alla här i tråden spekulerar och vänder och vrider på saker.
Citera
2026-08-04, 19:09
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotsbud

Grok Expert Mode:

"Lotsen kan i princip hållas straffrättsligt ansvarig enligt allmänna regler (t.ex. vårdslöshet i sjötrafik eller vållande till annans död) om oaktsamhet kan styrkas. I praktiken utreds både befälhavare och lots vid allvarliga olyckor (exempelvis har lotsen i vissa fall tagits ur tjänst under utredning)."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in