2026-08-04, 18:22
Medlem
ILoveKnarks avatar
Gick av en slump förbi firemap.live och ser att det brinner så in i helvete i Afrika.
Är det antänt? Vad fan är det som har hänt? Eller är detta bara en vanlig Afrika-sommar?
Citera
2026-08-04, 18:25
Medlem
Ingen aning. De kanske eldar upp Röda korsets Ebola-kliniker?
Citera
2026-08-04, 18:37
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Gick av en slump förbi firemap.live och ser att det brinner så in i helvete i Afrika.
Är det antänt? Vad fan är det som har hänt? Eller är detta bara en vanlig Afrika-sommar?
Den visar fel.
Citera
2026-08-04, 18:39
Medlem
Merwinnas avatar
Det var konstigt, det är ju regnskog där. Man skulle ha förstått det mer om det hade brunnit på stäppen.
Citera
2026-08-04, 19:08
Medlem
Biffgrytas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var konstigt, det är ju regnskog där. Man skulle ha förstått det mer om det hade brunnit på stäppen.

Denna info dök upp på currentwildfires.com

About wildfires in Congo Basin

Central Africa, particularly the Congo Basin, consistently has some of the highest fire activity on the planet. While many of these fires are agricultural — part of traditional shifting cultivation and savanna management — the scale is enormous, with satellite data regularly detecting more active fires in Central Africa than anywhere else on Earth.

The Congo Basin's tropical forests, the second-largest rainforest after the Amazon, face growing deforestation pressure. Fire is used extensively for land clearing, charcoal production, and hunting. The dry seasons (December-February and June-August) bring peak fire activity across the region.

This tracker monitors all fire activity across the Congo Basin region in real-time.
Citera
2026-08-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Lol. Att det är regnskog betyder inte att det råder oavbruten nederbörd som omöjliggör skogsbränder.
Citera
2026-08-04, 19:28
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffgryta
Fire is used extensively for land clearing, charcoal production, and hunting.
Tänker om det är just nåt sånt här. Fyfan alltså... Vi kommer ju inte ha nån skog kvar snart.

Tolkar jag kartan fel eller är det en alldeles extrem yta av Afrika som står i brand?

Hittar inte så mycket artiklar om det heller faktiskt, det verkar ingå som en del av afrikansk "dry-season" enligt Google. Jag kanske överreagerade. Men som någon skrev, är det inte regnskog alltihop?
Citera
2026-08-04, 19:38
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Tala nu om för mig hur man gör upp eld.

Gick tydligen bättre än väntat, nästa steg, uppfinna hjulet.
Citera
2026-08-04, 19:48
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Lustigt att det inte brinner söder om en ganska skarp linje. Eller så är kartan åt helsicke.
Citera
2026-08-04, 20:17
Medlem
deddds avatar
Citat:
Vad sjukt, jag gjorde exakt samma sak förra veckan. Ramlade in på den sidan efter en flyktig tanke utan att någonsin varit inne på sidan förr. Såg Kongo och ställde mig precis samma fråga som dig.

Min gissning var att eldande är väldigt mycket vanligare där, matlagning, skogsavverkning, etc, och denna karta baseras på satellitbilder som visar rök. Så brinner på många ställen, men är ingen fara för det är regnskog.

Men om det är helt vanligt är frågan varför vi gör exakt samma sak inom spannet av en vecka.
#IAlsoLoveKnark
Citera
2026-08-04, 21:52
Medlem
Citat:
Tänker om det är just nåt sånt här. Fyfan alltså... Vi kommer ju inte ha nån skog kvar snart.

Tolkar jag kartan fel eller är det en alldeles extrem yta av Afrika som står i brand?

Hittar inte så mycket artiklar om det heller faktiskt, det verkar ingå som en del av afrikansk "dry-season" enligt Google. Jag kanske överreagerade. Men som någon skrev, är det inte regnskog alltihop?

Jag blev också ”chockad”, men inte direkt förvånad, över att det visar så mycket bränder där.

Men.. snart kommer MP till makten och då får vi ta emot dessa ”klimatflyktingar” när de bränt ner all skog!!
Citera
2026-08-04, 22:30
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Lustigt att det inte brinner söder om en ganska skarp linje. Eller så är kartan åt helsicke.

Zooma in så försvinner linjen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in