2026-08-03, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsjurist
Skicka gärna domen.

Om vi nu utgår från den, så är vi nog överens om en sak: bevisningen räckte inte för en fällande dom.

Där vi verkar skilja oss är slutsatsen. En friande dom innebär att åklagaren inte bevisat skuld bortom rimligt tvivel. Den innebär inte att domstolen har fastslagit att målsäganden ljög eller att allt hon berättade var falskt.

Det är en viktig juridisk skillnad, och den framgår också av hur beviskravet i brottmål fungerar.

Kan inte skicka. ditt konto är för nytt(måste vara äldre än 30 dagar).
Lägger en länk här istället.
Länk.
Citera
2026-08-04, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsjurist
Det är du som gör ett logiskt felslut.

Att bara 5–10 % av anmälda våldtäkter leder till fällande dom betyder inte att Cal Foote är skyldig. Men på samma sätt betyder en friande dom inte att målsäganden bevisligen ljög.

Det enda domen faktiskt slår fast är att åklagaren inte nådde beviskravet “bortom rimligt tvivel”. Domaren kritiserade målsägandens tillförlitlighet, vilket var avgörande för frikännandet. Det är en juridisk slutsats – inte ett konstaterande att spelarna är oskyldiga i faktisk mening eller att målsäganden hittade på allt.

Om man vill diskutera domen får man utgå från vad den faktiskt säger, inte lägga till slutsatser som den aldrig drar.

Suck! Nej det är inget logiskt felslut! Det är du som är ute och cyklar!
Citera
2026-08-04, 08:36
Moderator
Gromguttens avatar
Vill ni diskutera Juridik så gør det i Juridikforumet.

Dessutom är OT som inte har med Silly att gøra raderat.

/Mod
Citera
2026-08-04, 18:34
Medlem
jarhoiss avatar
Trist, om man inte får spekulera huruvida Wallin avser signa Nytorgsmannen finns det inte så mycket att diskutera i början av augusti
Citera
2026-08-04, 19:11
Medlem
Grontarskonts avatar
Robin Kovacs klar för löven!

Man kan ju undra lite vad LHC och dess supportrar tycker men själv skulle jag inte vara glad!

I sina bästa stunder en grym spelare offensivt men går det dåligt är han inte en moralhöjare i omklädningsrummet!

Kan bli både fågel och fisk!

Antingen kommer löven att gå bra eller så blir det konkurs!
Citera
2026-08-04, 19:11
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Kovacs har äntligen bestämt sig, 3 år med Löven. Får se hur länge det här håller.
Citera
2026-08-04, 19:13
Medlem
Officiellt med Kovacs. till löven 3 år.

https://x.com/Bjorkloven/status/2084685800743342288

Edit: Heh lite seg idag tredje på den kulan!
Senast redigerad av pyssen87 2026-08-04 kl. 19:15.
Citera
2026-08-04, 20:20
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mackz
Kovacs har äntligen bestämt sig, 3 år med Löven. Får se hur länge det här håller.
Från klar till helt klar på bara några dar, dessutom för samma lag.
Trots att kontraktstiden var en viktig faktor i Kovacs val så tror jag inte han själv känner sig så bunden av den. Det skulle förvåna mig om han ens fullföljer halva.

Dessutom tycker jag att Kenttä har fallit tillbaka i gamla synder vad det gäller att bygga lag. Förra året anpassade han sig lite till Bogren vilket föll väl ut, det här årets trupp känns inte alls som något Bogren skulle ha valt.

Christopher Didomenico och Robin Kovacs tillsammans i Winnie the Po Arena. Man hör ju själv: Christopher-Robin! Och från båset ska Magnus ”Uggla” försöka hålla ordning på dessa. Phu! Viktigt att alla tar sin stärkande medicin. Kenttä borde spåra upp ett par heffaklumpar till backsidan istället om han vill ha karaktärer som passar Bogren.

Jag har dock förstått efter att ha läst här i tråden att det bara är snöflingor som bryr sig om vilka karaktärer man har i ett lag. Lövenfansen har säkert Robins rygg. Hörde jag ”backa Robin!” från första etage? Eller var det från Letage?

Jaja, alla får gå sin väg. Men jag skulle tänka ett extra varv runt det gamla ordspråket från Sjumilaskogen: Utan en snöflinga ser man inte spåret av någon heffaklump.
Citera
2026-08-04, 20:30
Medlem
Kovacs, är han prostituerad?
Kanske, men samtidigt ingen höjdare att spela varken i LHC eller AIK! Tre år, fullföljer han?
Senast redigerad av Palkranen 2026-08-04 kl. 20:47.
Citera
2026-08-04, 21:19
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarhois
Är det egentligen någon skillnad på när Linköping, Malmö samt resterande Hockeysverige var jäkligt snabba på att förlåta Tallinder, Lilja och Huselius efter att även de friats från våldtäktsanklagelser?
De spelarna blev friade juridiskt redan dagen efter händelsen vad jag minns. De bad också om ursäkt på en presskonferens direkt efter. De blev ändå avstängda från landslaget och sina klubblag. Linköping sparkade Tallinder och Huselius omedelbart medan Mora lät Lilja fortsätta träna med dem men stängde av honom från spel resten av säsongen. Förbundet hävde avstängningen från landslaget året efter, men det var först fyra år senare som någon blev uttagen.

Jag har inte bilden att Hockeysverige var så snabba på att förlåta, Tallinder spelade aldrig i elitserien efteråt och Huselius gjorde bara fem matcher i AIK åtta år senare. Jag skulle påstå att Husse fortfarande är stigmatiserad, dels för att han var den högst profilerade av dem och dels för att han har adderat en del skit efteråt. Lilja gjorde två säsonger i Rögle men han kom lite lindrigare undan redan från början då han körde en extra presskonferens där han specifikt bad offret (eller ”offret” för den som vill) om ursäkt. En inte helt oviktig detalj kan jag tycka. Som klubb kan man ha flera parametrar än en polisutredning eller ett domstolsutslag för att välja spelare till att representera klubben.
Citera
2026-08-04, 21:21
Medlem
Kovacs ska nog hålla sig borta från Hovet framöver.
Citera
2026-08-04, 21:31
Medlem
jarhoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
De spelarna blev friade juridiskt redan dagen efter händelsen vad jag minns. De bad också om ursäkt på en presskonferens direkt efter. De blev ändå avstängda från landslaget och sina klubblag. Linköping sparkade Tallinder och Huselius omedelbart medan Mora lät Lilja fortsätta träna med dem men stängde av honom från spel resten av säsongen. Förbundet hävde avstängningen från landslaget året efter, men det var först fyra år senare som någon blev uttagen.

Jag har inte bilden att Hockeysverige var så snabba på att förlåta, Tallinder spelade aldrig i elitserien efteråt och Huselius gjorde bara fem matcher i AIK åtta år senare. Jag skulle påstå att Husse fortfarande är stigmatiserad, dels för att han var den högst profilerade av dem och dels för att han har adderat en del skit efteråt. Lilja gjorde två säsonger i Rögle men han kom lite lindrigare undan redan från början då han körde en extra presskonferens där han specifikt bad offret (eller ”offret” för den som vill) om ursäkt. En inte helt oviktig detalj kan jag tycka. Som klubb kan man ha flera parametrar än en polisutredning eller ett domstolsutslag för att välja spelare till att representera klubben.
Ok, tack för rättelsen. Var tydlighet mitt minne som svek mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in