Citat:
Ursprungligen postat av
SoulOfSophia
Så du tänker att alla som har upplevt något från gud eller övernaturligheter (nästan hela världen) lever i en slags kollektiv masspsykos? Visst, det är ju en teori som skulle kunna vara möjlig. Men då får man fråga sig, finns det nåt verkligt ens överhuvudtaget eller är allt inbillning och hallucination. Var drar du gränsen?
Om man ser eller hör något som inte finns för några andra människor, så existerar det enbart i ens eget huvud. En hallucination dvs.
Då pratar jag inte om abstrakta saker som "andevärlden", som "finns" för många, i bemärkelsen att de tror på det.
Om du ser något,
som ingen annan kan se, så är det en hallucination. Spelar ingen roll om du tror att det är en djävel, ängel, eller rosa elefanter.
Samma sak om du hör röster,
som ingen annan kan höra. Då är det en hallucination.
Spelar ingen roll om du tror att det är gud, ett spöke, utomjordingar, eller "SÄPO som teleporterar in ljud i mitt huvud".
Du måste ju inse att hallucinationer/vanföreställningar finns, och att när andliga/religiösa individer drabbas så tror de att hallucinationerna är andevärlden.
Religion/andevärlden är djupt rotat i alla samhällen i världen, så de flesta kommer uppleva att det är gud/andarna som talar.
Jag använde mycket LSD och svampar när jag var ung och var inte andlig för fem öre, så mina hallucinationer var
inte av det andliga slaget.
Om jag hörde röster så var det mer sannolikt att jag trodde att jag var "avlyssnad av SÄPO", än att jag trodde att det var "andarna".
TS nämner:
"...ljudström från en högtalare i väggen min placerad av Socialdemokratiska arbetarpartiet som aktiverades efter att de kollade på mig genom ventilationen med en SWAT-kamera"
Det är alldeles uppenbart att TS lider av paranoida vanföreställningar.
Du måste ju inse att detta med "sossarnas vägghögtalare och SWAT-kameror i ventilationen" är något som han har inbillat sig själv.
Ändå skrev du: "Du har
inte inbillat dig detta själv i ditt huvud, som någon annan i tråden hävdar,
det finns inget sånt"
Du
kan ju inte tro att galenskap
inte existerar? Eller? Då har du mycket att lära.