2026-08-04, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Man har ju tydligt sagt det från åklagarens håll. Man beslagtog den svarta lådan snabbt och BORDE ha den datan. Hur menar du annars att olyckan inträffat? Är inte säker att jag förstår vad du vänder dig mot.
Reglerna skiljer sig om man är upphinnande eller inte.

Tror du verkligen att man lyckats läsa ut svarta lådan så snabbt, jag har ingen aning om hur den fungerar om den är standardiserad eller om man måste skicka iväg den till någon på andra sidan planeten tex.
Citera
2026-08-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Den enda som funkar där inne X bandarn

Båda är nog X-bandare. Den mindre ser ut som en klassisk Furuno. Den större Wärtsilän är nog en NACOS. S-bandaren är nästan 4-5m lång, tror att denna är mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Goddag yxskaft. Det var nu inte snipan det handlade om utan det andra fartyget. Gör om, gör rätt.
Sorry
Citera
Medlem
Tittar man på bilder ifrån Svt så var gantrykranen inkörd en våning under bryggan. Det skall inte påverka sikten ifrån bryggan. Däremot så är grävskopan uppfälld. I och för sig självt behöver inte grävskopan ha varit uppfälld under själva lotsfärden utan besättningen kan ha behövt den under något arbete på redden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-tjornolyckan-svarta-ladan-sakrad
Citera
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag är väl medveten om kaptenens ansvar. Notera att en kapten här i tråden säger att vissa lotsar gärna kör själv (agerar styrman) om kaptenen så tillåter.

Det är enbart om lotsen gjort något som gör att denne inte fullgjort sitt ansvar som denne kan komma att åtalas.

Som jag skrev innan så kan inte kaptenen överlåta det yttersta ansvaret till lotsen. Sen att du påstår att det är lotsens ansvar att informera om att det kan finnas andra båtar (fritid eller yrke) i omlopp, nä det är rappakalja. En kapten skall alltid ta för givet att annan trafik kan förekomma.
Kan inte kaptenen framföra ett fartyg säkert skall han kasta ankar och invänta bättre omständigheter.
Funkar inte radarn, pga väder eller andra orsaker, eller om sikt inte är tillräckligt god? Likadant, kasta ankar

Pisseman, din kunskapsnivå ligger på nivå plaskdamm med plastanka.
Citera
2026-08-04, 17:49
Medlem
ZilverZoddes avatar
Eftersom okunnigheten är stor om vad som räknas som upphinnande prövar jag mig på en pedagogisk förklaring.

Snipan är MITT PÅ urtavlan och på väg mot 12

Kommer en båt från 4 eller 8 är den definitivt upphinnande (då är den 30 grader bakom tvärs, gränsen går vid 22.5 grader bakom)

Därför är båtens sidolanterner (röd å grön) konstruerade så att de kan ses 22.5 grader bakom tvärs men ej 30 grader bakom. Ser man en sidolanterna kan man ej vara upphinnande
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-04 kl. 17:52.
Citera
2026-08-04, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
FB är som ett träsk....

Du sugs in i negativa vibbar och hat mot andra så börjar personangrrppen...

Lite som att sitta i en snipa på sjön, man nästan blir stelopererad och har svårt att vrida nacken och kolla bakåt😉 Förlåt ska inte va elak här
Tack för att du förstår.

Ja du, det är säkert många omständigheter vi inte vet om.

Så ja, det var lite elakt. Det kan ha varit skrikande barn, ett par järn innanför västen, regn eller dålig sikt, kapell i vägen, ett par minuter av dåligt fokus, sneaky elfartyg etc.

Det enda som är säkert är att även om det inte var hans fel ifall fartyget körde på dem upphinnande, så lär han aldrig kunna förlåta sig själv, och kommer gräma sig över olyckan resten av livet. Man ska inte sparka på någon som kommer ligga ner resten av livet. No offence menat mot dig.
Citera
2026-08-04, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Som jag skrev innan så kan inte kaptenen överlåta det yttersta ansvaret till lotsen. Sen att du påstår att det är lotsens ansvar att informera om att det kan finnas andra båtar (fritid eller yrke) i omlopp, nä det är rappakalja. En kapten skall alltid ta för givet att annan trafik kan förekomma.
Kan inte kaptenen framföra ett fartyg säkert skall han kasta ankar och invänta bättre omständigheter.
Funkar inte radarn, pga väder eller andra orsaker, eller om sikt inte är tillräckligt god? Likadant, kasta ankar

Pisseman, din kunskapsnivå ligger på nivå plaskdamm med plastanka.
Menar du att dom ska ankra i farleden?
Verkar tokigt....
Citera
2026-08-04, 17:54
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
En vecka och plötsligt bråttom hem innan det blev natt? Var gossen jagad? Huvudet fungerade ju inte på de vuxna kan vi ju konstantera. De är ju äldre och borde ligga till sängs vid den tiden.

Vet inte om ’bråttom’ är rätt ord, men det blev ju bra mycket blåsigare och skitväder på natten, samt att enligt rykten hade brodern motorproblem, sådant kan ju definitivt göra att man tänker att det är lika bra att komma hem och slippa ligga ute vid bergen en blåsig natt.

Motorproblemen kan ju också gjort att de kom iväg senare än vad de tänkt på kvällen.

Mycket händer när man har barn som gör att tidsplaner inte alltid håller. Nån unge kräks och det behöver städas eller en slänger nånting i havet som behöver fiskas upp.

Man kanske hjälper nån annan båt med något.

Sen är inte 21:00 jättesent att ge sig av hemåt mitt i sommaren.

Med facit i hand hade man ju inte valt att ge sig av just där och då. Men det är verkligen inget konstigt att åka snipa strax innan/i skymning i en farled mitt i sommaren med en familj.
Senast redigerad av Fucktiskt 2026-08-04 kl. 18:13. Anledning: Stavning och grammatik.
Citera
2026-08-04, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ytan som nämns är radar cross section (r.c.s.) och den mäts i m^2. Som jämförelse har ett metall-klot en r.c.s. lika med tvärsnittsarean (om radien >> våglängden).

Typiska värden hittar du här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Som jag skrev igår så finns det inget scenario där radarekot från denna snipa skulle varit för svagt för detektering, i synnerhet givet den kraftiga radarn man hade (~3 m diameter?). Den enda möjligheten är att ett clutter-filter satts för högt (så att inga ekon visades, vare sig från vågor eller mindre båtar) men det hade enligt min lekmanna-kunskap varit ett straffbart handhavande
-fel.

Detta är dessutom en moden solid state Wärtsilä/NACOS-radar, antagligen X-band. Vi pratar bra utrustning.

Optimised target presentation The advanced signal processing and intelligent filter algorithms make first class target presentation possible. Utilising the built-in doppler processing, advanced clutter suppression can be achieved. Further advantages of this new technology include better long range target detection, and the elimination of the need for preheating and tuning

https://cdn.prod.website-files.com/685c209cf8fa5e9107be3298/68a2fe15d9ec04942e1c2d25_NACOS%20Marine%20Solid%20 State%20X-Band%20Radar.pdf
Citera
2026-08-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Eftersom okunnigheten är stor om vad som räknas som upphinnande prövar jag mig på en pedagogisk förklaring.

Snipan är MITT PÅ urtavlan och på väg mot 12

Kommer en båt från 4 eller 8 är den definitivt upphinnande (då är den 30 grader bakom tvärs, gränsen går vid 22.5 grader bakom)
Korrekt. 22,5 grader akter om tvärs. Dvs. 22,5 grader bakom/akter bäringen rakt ut åt sidan babord eller styrbord.

Det ger en sektor på 135 grader, precis som den vita akterlanternan, vilket kompletterar topplanternan med sina 225 grader.

Enkelt sagt, ser man bara en vit laterna, utan röd/grön, så är man upphinnande, och är skyldig att väja.
Citera
2026-08-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
På studio ett verkade experterna vara överens om att det är svårbedömt vilket ansvar som skall utkrävas på grund av att reglerna för vad som gäller på sjön krockar frekvent, både inom ett land och mellan länder internationellt.

Detta framstår verkligen som mindre lyckat i det här fallet. Det gör att verkligt ansvarsutkrävande blir svårare. Jag killgissar att åklagaren liksom jag inte anser att detta egentligen är juridiskt rimligt och bra och bör få fortsätta gälla och att åklagaren därför är på vad som i engelsktalande länder brukar kallas ”fisketur”, med förhoppning att kunna ändra på det.

Det gäller både beslutet att utreda kaptenen och lotsen och viljan att försöka få till ett åtal mot dem.

Som allmänt sjövett kan regeln att man måste hålla uppsikt även bakåt vara rimlig, men juridiskt är den bisarr. Naturligtvis är det fartyget som hinner ikapp det andra och som orsakar att det sjunker som måste ha hela ansvaret och är att bedöma som orsakande vid en olycka.

Naturligtvis har lotsen som har påverkan på hur fartyget manövreras medskyldig till om något går fel även om kaptenen är huvudansvarig. Har han inte påverkan skulle han inte befinna sig där han gör för då hade han inte haft någon uppgift att fylla.

Så om man bortser från krångliga och konstiga idéer om vad som gäller till sjöss är åklagarens åtgärder helt rimliga och följdaktliga.

Tack för din sammanfattning och att du delger din åsikt. Det är givetvis en gissning, men om man återkopplar till ett snarlikt fall ( https://en.wikipedia.org/wiki/Hable%C3%A1ny_disaster)
Och med hänsyn till att sjöregler har internationell taxonomi, tycker jag att det borde finnas en stor möjlighet till fällande dom. I den ungerska olyckan krävdes endast en kortare distraktion för att befälhavaren på det större bakomvarande fartyget skulle dömmas. Nu kan eventuellt de nationella beviskraven i Sverige vara annorlunda, men om åklagarens uppgift om att båda fartyg hade haft samma kurs en längre tid i en hårt trafikerad farled, tycker jag att det borde finnas krav på att lastfartyget håller orientering på fartyg som de eventuellt ska passera och extra uppsikt under passering av dessa. Tappas orientering på grund av dåligt väder borde upprättande av förstärkt belysning , avge ljudsignal och hastighet reduceras. Här har lastfartyget inte ens uppfattat kollision, något som skvallrar om att de förmodligen inte sett fritidsbåten över huvudtaget. Om detta är fallet och om lastfartyget varit svårt att upptäcka tycker jag att olyckan inte framstår som osannolik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in