2026-08-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Detta är tyvärr sant. Det är stor konkurrens och av naturliga skäl svårt för myndigheter att övervaka vad som sker ute på haven. Men det verkar bli klart sämre vid lägre marginaler och hård prispress, där man i större grad tar in utländska befäl, tar bekvämlighetsflagg och så vidare.
Jo, men det har alltid varit så. Det är inget nytt. Det är en smutsig bransch.
Citera
2026-08-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Radarn… båten har väl 2 olika/oberoende radar…?
Jovars, men då måste man ju använda båda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Mata inte trollen
Man vet ju inte alltid vilka som är troll. De kloka och kunniga är oftast reflekterande, öppna för att se nyanser och ibland tveksamma...medans totalidioterna alltid är tvärsäkra på sina ståndpunkter hur vansinniga de än må vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Precis samma uppfattning har jag!

Sedan kanske vi uttrycker oss lite olika.

Jag är med dig!

Det JO hade granskat i och med detta pressmeddelande hade troligen varit något av följande:

Regeringsformen: Om åklagaren iakttagit kravet på saklighet och opartiskhet
EKMR: Om åklagaren förhållit sig till EKMR:s bestämmelser om rätten till en rättvis rättegång samt oskuldspresumtionen
Rättegångsbalken: Om åklagaren följt den s.k objektivitetsprincipen som gäller i samband med förundersökning.

I detta finns faktorer som skulle kunna vara till men för såväl fartygskaptenen, som fritidsbåtsföraren, som förundersökningen i stort - helt beroende på vilken ingång man väljer att ta.
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-04 kl. 17:42.
Citera
Medlem
Citat:
I Norge krävs förarbevis för alla födda efter 1980 om båten är längre än 8 meter eller har motor på 25hk eller mer.

Sverige borde ha nåt liknande
Låter klokt.
Citera
2026-08-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negativetoe
Klassisk stealth-snipa, osynlig både för ögat och på radar
haha, det skumma med alla som vurmar för den oskyldige pappan på snipan är att det verkar som om fartyget var ännu mera stealth
Citera
2026-08-04, 17:39
Medlem
Jo, ett system som är bra på långt håll som är dåligt på att se små objekt nära

Ett system som är bra på kort håll men är kraftigt känsligt för regn och "clutter"

Finns stor chans till felkällor

Citat:
Radarn… båten har väl 2 olika/oberoende radar…?
Citera
2026-08-04, 17:40
Medlem
Det va väl den norska prinsessan som varit älskare till Epstein?

Det här blir ju bara bättre😆

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Lägg därtill en rysk gudmor till fartyget och förbannelsen är fulländad.
(nu får jag väl något rysstroll på Flashback efter mig, det blir skoj)
Citera
2026-08-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jovars, men då måste man ju använda båda...
Den enda som funkar där inne X bandarn, men kan dom ha kört med S bandarn då blir snipan svår värre att se!!!
Senast redigerad av tosv 2026-08-04 kl. 17:43.
Citera
2026-08-04, 17:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det regnade inte i det området för olyckan just då. Men en stund före och efter.
Jag borde sparat de bilderna från SMHI radar men gjorde det inte. Däremot när man sökte efter båten och familjen regnade det kraftigt.
Det kom störtskurar på 1 min på extremt lokala typ (500x500m) med mycket nedsatt sikt under tiden spöregnet kom. (Enligt flera vittnen). Även väderrappat visade det
Att hävd att det inte regnade för att du inte ser det på din app blir därför irrelevant
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-04 kl. 17:46.
Citera
2026-08-04, 17:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Vill du förklara detta tydligare vad det betyder på svenska

Claude's gissning när han fick se bilden:
X-band: ~1–3 m², dominated by the stainless stern gear and engine, peaking a bit higher broadside where the railings and ladder present the most metal

Och hur mkt av badstegen på bilden ligger ovanför ytan när båten är i sjön?

Ytan som nämns är radar cross section (r.c.s.) och den mäts i m^2. Som jämförelse har ett metall-klot en r.c.s. lika med tvärsnittsarean (om radien >> våglängden).

Typiska värden hittar du här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Som jag skrev igår så finns det inget scenario där radarekot från denna snipa skulle varit för svagt för detektering, i synnerhet givet den kraftiga radarn man hade (~3 m diameter?). Den enda möjligheten är att ett clutter-filter satts för högt (så att inga ekon visades, vare sig från vågor eller mindre båtar) men det hade enligt min lekmanna-kunskap varit ett straffbart handhavande
-fel.
Citera
2026-08-04, 17:44
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ett icke planande flytetyg gör med en tumregel lika många knop som den är lång vid vattenlinjen, dvs är är den 7,5 meter lång så är den ca 6-6,5 meter lång vid vattenlinjen och kan som mest gå 6,6 knop.
Goddag yxskaft. Det var nu inte snipan det handlade om utan det andra fartyget. Gör om, gör rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in